Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Dagobert » 2021-11-16 12:02:52

Jag stupade redan på första frågan:

"JAG FÖRSTÅR MED LÄTTHET OM ANDRA VILL INLEDA EN KONVERSATION."
Hur skulle jag kunna veta det? Ingen lämplig fråga för självtest.

Jag ids inte göra test med dumma frågor.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav antonius » 2021-11-16 14:01:04

Dagobert skrev:"JAG FÖRSTÅR MED LÄTTHET OM ANDRA VILL INLEDA EN KONVERSATION."


Det är när någon håller en om halsen och skakar upprepade gånger, och skriker i örat "MEN SVARA DÅ, MÄNNISKA!"... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 15:38:01

Det är lätt. Om de börjar prata kan man misstänka det. Eller menas det att man på ansiktsutrycket ska kunna se att de längtar efter att prata?

Om någon på busshållplatsen frågar "Vad är klockan?" så kan det vara ett försök att inleda en konversation. Eller så har de bara ingen klocka/mobil och vill veta. Som autist förutsätter man det senare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Dagobert » 2021-11-16 15:44:35

Dagobert skrev:Jag stupade redan på första frågan:

"JAG FÖRSTÅR MED LÄTTHET OM ANDRA VILL INLEDA EN KONVERSATION."
Hur skulle jag kunna veta det? Ingen lämplig fråga för självtest.

Jag ids inte göra test med dumma frågor.


antonius skrev:
Dagobert skrev:"JAG FÖRSTÅR MED LÄTTHET OM ANDRA VILL INLEDA EN KONVERSATION."


Det är när någon håller en om halsen och skakar upprepade gånger, och skriker i örat "MEN SVARA DÅ, MÄNNISKA!"... :-)018
Alien skrev:Det är lätt. Om de börjar prata kan man misstänka det. Eller menas det att man på ansiktsutrycket ska kunna se att de längtar efter att prata?

Om någon på busshållplatsen frågar "Vad är klockan?" så kan det vara ett försök att inleda en konversation. Eller så har de bara ingen klocka/mobil och vill veta. Som autist förutsätter man det senare.

Vad aspiga ni är, antonius och Alien !!!
Mitt inlägg handlar om testets tvivelaktiga kvalitet, inte om hur den citerade frågan ska besvaras!
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 15:56:13

Hur vet du att testet är av dålig kvalitet? Det stämde då bra för mig.

Att just kritisera testets frågor är i sig ett bevis på aspighet. :lol:

Det enda godkända sättet är att man får muntliga frågor och kan göra motfrågor och få svar tills man blir nöjd. Vad menas egentligen? Det beror ju på. Etc etc. Eller så ska man ha möjlighet att skriva en mindre uppsats i varje svar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Dagobert » 2021-11-16 16:15:20

Tvivelaktig kvalitet skrev jag, inte dålig.
Tittade på några frågor. T.ex. typen "Säger människor ofta till dig att du...?"
Det beror ju på om jag umgås med människor med synpunkter i just de fallen.

Och onödiga värderande ord i frågan kan göra den svår att besvara eftersom de som svarar kan tolka den olika.
Onödiga värderande ord som "med lätthet" eller "ofta" eller "Har du mycket svårt att".
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Karamell » 2021-11-16 16:19:19

Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 16:22:15

Det handlade för mig om hur frågan skulle tolkas. Jag gjorde ett försök, eftersom den första reaktionen blir "Nej, hur skulle jag kunna veta det, jag kan inte läsa tankar?" Fast även om man kan förstå det ibland så stupar man då på orden "med lätthet". Så jag skulle tro att de flesta autister svarar Nej på den frågan. Om de inte fastnar helt alltså. Jag anar att det är typiskt aspigt att haka upp sig på ord som "förstå" och "med lätthet", medan en NT bara går vidare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 16:23:51

Karamell skrev:Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:

Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav dandansson » 2021-11-16 16:36:27

Alien skrev:
Karamell skrev:Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:

Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.

det finns ju olika typer av empati :-)056
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Lynx-66 » 2021-11-16 18:02:19

Sen kan man väl ha empati, men om man har svårt att tolka och läsa av andra, så kommer ju inte empatin fram.
Jag har t ex lättare att umgås med min lillasyster för det finns ingen tvekan över om hon är ledsen eller glad eller arg.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav LordNelson » 2021-11-16 18:48:49

Är det någon som fått alla rätt?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Karamell » 2021-11-16 19:01:15

Alien skrev:
Karamell skrev:Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:

Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.
Att ha problem med sociala kontakter behöver inte handla om empatistörning. Och bara för att vissa autister har empatistörning behöver det inte betyda att alla autister har det.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 19:03:00

dandansson skrev:
Alien skrev:
Karamell skrev:Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:

Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.

det finns ju olika typer av empati :-)056


I autism-sammanhang så menas just mentaliseringsförmåga. Sen är det många som menar "medkänsla, sympati" när de använder ordet empati. Därav alla dessa upprörda protester "vi har viss empati!".

Det finns redan en massa trådar om empati, se här metatrad-hitta-ratt-trad-snabbt-t13281.html

Kan ni läsa någon av dem el ska vi dra igenom samma gamla diskussion för femtielfte gången här?

Autimskriterier enligt DSM:

A. Varaktiga brister i förmågan till social kommunikation och social interaktion i ett flertal olika sammanhang, vilket visar sig i följande, aktuellt eller anamnestiskt belagt (exemplen är illustrativa, andra yttringar förekommer):

Spoiler: visa
1. Bristande förmåga till social ömsesidighet, alltifrån t ex att personen avviker från det normalt förväntade i sitt sätt att närma sig andra och ger bristande gensvar i samtalet, till att personen endast i begränsad utsträckning delar intressen eller känslor med andra, till att personen inte alls tar initiativ till eller ger gensvar vid sociala interaktioner.

2. Bristande förmåga till icke-verbalt kommunikativt beteende vid sociala interaktioner, alltifrån t ex bristande samstämmighet mellan verbal och icke-verbal kommunikation, till avvikelser i ögonkontakt och kroppsspråk eller bristande förståelse för och bruk av gester, till total frånvaro av ansiktsuttryck och icke-verbal kommunikation.

3. Bristande förmåga att utveckla, bevara och förstå relationer, alltifrån t ex svårigheter att ändamålsenligt anpassa sitt beteende till olika sociala sammanhang, till svårigheter att leka låtsaslekar med andra eller att skaffa vänner, till avsaknad av intresse för jämnåriga.
https://www.autismforum.se/om-autism/di ... or-autism/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-16 19:18:54

Karamell skrev:
Alien skrev:
Karamell skrev:Hur fan kan man säga att autister har låg empati, autism är ju individuellt. Vore som att säga att negrer har låg empati. Jävla fördomar. :evil:

Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.
Att ha problem med sociala kontakter behöver inte handla om empatistörning. Och bara för att vissa autister har empatistörning behöver det inte betyda att alla autister har det.

Nu blandar du ihop empati=sympati och empati=mentaliseringsförmåga.

Jag tror knappast man skulle få diagnosen autism, om man inte hade bristande mentaliseringsförmåga (Theory of Mind). Det är just det som gör att man får problem med att förstå och kommunicera med andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav nescio » 2021-11-16 20:47:46

Dagobert skrev:"JAG FÖRSTÅR MED LÄTTHET OM ANDRA VILL INLEDA EN KONVERSATION."
Om någon vill inleda en konversation tittar de på mig och pratar. Det är ju lätt att förstå, så jag svarade "håller med till fullo" på den frågan.

JAG HAR SVÅRT ATT VETA HUR JAG SKA AGERA I EN SOCIAL SITUATION.

Vad är en social situation? Jag vet precis hur man gör. Man stirrar ilsket, så "håller inte alls med" på den frågan.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Kahlokatt » 2021-11-16 20:55:50

Om ett barn sitter och SKÄR UPP MASKAR är det väl psykopatvarning? :shock: Många som senare har blivit seriemördare har ju plågat djur som barn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Zia1985 » 2021-11-16 21:02:39

Kahlokatt skrev:Om ett barn sitter och SKÄR UPP MASKAR är det väl psykopatvarning? :shock: Många som senare har blivit seriemördare har ju plågat djur som barn.


Beror väl på barnets ålder?
Maskar är ju primitiva, t ex det faktum att de inte har ögon (synliga åtminstone) gör ju att det inte känns lika mycket som ett djur. Särskilt för ett barn, kan jag tänka mig.
Skulle inte likställa maskar med att skära i en katt..
Men ju äldre barnet är, desto läskigare blir väl även masken..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Karamell » 2021-11-16 22:51:57

Alien skrev:
Karamell skrev:
Alien skrev:Nej, det är det inte.

Att ha låg empati (mentaliseringsförmåga) är typiskt för just autister. Det är ingen fördom. Det är det som gör att vi får problem med sociala kontakter. Sedan är det förstås skillnader mellan autister också.
Att ha problem med sociala kontakter behöver inte handla om empatistörning. Och bara för att vissa autister har empatistörning behöver det inte betyda att alla autister har det.

Nu blandar du ihop empati=sympati och empati=mentaliseringsförmåga.

Jag tror knappast man skulle få diagnosen autism, om man inte hade bristande mentaliseringsförmåga (Theory of Mind). Det är just det som gör att man får problem med att förstå och kommunicera med andra.
Så det här stämmer inte menar du?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Empati?wprov=sfti1
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Alien » 2021-11-17 0:47:01

Det där var alldeles för långt för mig.

Jag föreslår denna artikel i stället: https://sv.wikipedia.org/wiki/Inlevelse ... rm%C3%A5ga

Eller den superlånga engelska versionen: https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Se även några av empatitrådarna som jag hänvisade till förut, t ex hur-empatisk-ar-du-omrostning-t8391.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-17 9:06:41

Alien skrev:Det där var alldeles för långt för mig.

Jag föreslår denna artikel i stället: https://sv.wikipedia.org/wiki/Inlevelse ... rm%C3%A5ga

Eller den superlånga engelska versionen: https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_mind

Se även några av empatitrådarna som jag hänvisade till förut, t ex hur-empatisk-ar-du-omrostning-t8391.html


https://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Piage ... evelopment

As we move into middle age, intellectual development gradually shifts from the dominance of systems that are oriented to the processing of the environment (such as spatial and propositional reasoning) to systems that require social support and self-understanding and management (social understanding). Thus, the transition to mature adulthood makes persons intellectually stronger and more self-aware of their strengths.


The neo-Piagetian theories of cognitive development suggest that in addition to the concerns above, sequencing of concepts and skills in teaching must take account of the processing and working memory capacities that characterize successive age levels. In other words, the overall structure of the curriculum across time, in any field, must reflect the developmental processing and representational possibilities of the students as specified by all of the theories summarized above. This is necessary because when understanding of the concepts to be taught at a given age requires more than the available capacity, the necessary relations cannot be worked out by the student
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-17 9:40:18

Fick mig att börja läsa om operant betingning och Ole Ivar Lovaas. Han använde sig av operant betingning för att " bota" människor med Autism.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ole_Ivar_Lovaas

In an errorless discrete trial, the child sits at a table across from the therapist who provides an instruction (i.e., "do this", "look at me", "point to", etc.), followed by a prompt, then the child's response, and a stimulus reinforcer. The prompts are later discontinued once the child demonstrates proficiency. During this time, Lovaas and colleagues also employed physical aversives (punishment), such as electric shocks and slaps, to decrease aggressive and self-injurious behavior, as well as verbal reprimands if the child answered incorrectly or engaged in self-stimulatory behavior.


En annan sak som står på Wikipedia Om Ole Ivar Lovaas.. som är väldigt aktuellt idag.

Lovaas co-authored a study with George Rekers in 1974 where they attempted to modify the behavior of feminine male children through the use of rewards and punishment with the goal of preventing them from becoming homosexuals. The subject of the first of these studies, a young boy at the age of 4 at the inception of the experiment, died by suicide as an adult in 2010; his family attribute the suicide to this treatment


Man använder det fortfarande.

https://www.spectrumnews.org/features/d ... n-therapy/
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav Huggorm » 2021-11-17 10:14:02

26 poäng. Jag är en dålig människa :-)004
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Illustrerad Vetenskap: din empati / Autister har låg empati

Inläggav antonius » 2021-11-17 10:34:45

Huggorm skrev:26 poäng. Jag är en dålig människa :-)004


Ha, välkommen broder, fick samma resultat... :lol:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in