Narnia böckerna och filmerna.?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav manne » 2021-11-10 11:25:59

Så någon mera än mig som uppskattar dessa böcker

tror att dessa är alla böckerna. :o :-)063 :?:

https://www.youtube.com/watch?v=lc8387H7oYc

https://www.youtube.com/watch?v=-AkWhunqmGk

https://www.youtube.com/watch?v=-AkWhunqmGk

https://www.youtube.com/watch?v=nr9YboIaEIM

Eller har jag missat några böcker.?

MVH
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Alien » 2021-11-10 15:44:11

Hur många filmer det finns vet jag inte men det finns sju böcker.

Den första heter Häxan och lejonet (The Lion, the Witch and the Wardrobe). Dvs den utkom först men den är egentligen nr 2 i handligen. Rent kronologiskt är den första boken Min morbror trollkarlen (The Magician's Nephew) men den utkom näst sist. Det minst sagt förvirrande. Men jag tror det är bäst att läsa i den här ordningen:

Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian, prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav manne » 2021-11-10 16:05:56

Alien skrev:Hur många filmer det finns vet jag inte men det finns sju böcker.

Den första heter Häxan och lejonet (The Lion, the Witch and the Wardrobe). Dvs den utkom först men den är egentligen nr 2 i handligen. Rent kronologiskt är den första boken Min morbror trollkarlen (The Magician's Nephew) men den utkom näst sist. Det minst sagt förvirrande. Men jag tror det är bäst att läsa i den här ordningen:

Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian, prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden


tror att jag listade alla ljudböckerna eller har jag missat några.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Någon » 2021-11-10 16:42:43

Uppskattar alla böckerna mycket. Filmerna gillar jag inte, de stämmer inte med bilderna jag hade gjort inuti när jag läste böckerna och det störde mig.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav manne » 2021-11-10 18:57:34

Någon skrev:Uppskattar alla böckerna mycket. Filmerna gillar jag inte, de stämmer inte med bilderna jag hade gjort inuti när jag läste böckerna och det störde mig.


hur många filmer finns det då om Narnia.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Riksamiralen » 2021-11-10 20:25:29

Narnia var inget för mig, växte upp under det tidiga 2000-talet när Peter Jacksons filmatisering av Sagan om Ringen blev en succé och de överskuggade säkert Narnia filmerna på flera plan i mångas medvetna, visst om man läser böcker kanske det är en annan femma men som jag sagt tidigare så läser jag så långsamt så jag har aldrig tid att läsa några böcker för det kan ta minuter att ta sig igenom en sida och förstå innebörden så det ger jag mig nästan aldrig på, utan det får bli filmer i så fall, får alltid höra ''böckerna är bättre'' när det gäller nästan allting i kreativt skapande men jag lär ju aldrig få veta det.

Jaja första gången jag upplevde Narnia var att jag gick och hyrde DVD-filmen från en bensinmack någon gång, vet inte hur många som gjorts men jag tror det var den första filmen i så fall, handlade om några barn under Andra Världskrigets England som typ fick lämna staden på grund av Blitzen, de hittade typ något skåp i sitt nya hem eller nåt med någon portal inuti, sen hamnar de i en sagovärld, sen träffar de typ ett lejon som hette Aslan tror jag det var, sen var det en massa sagofigurer typ centaurer tror jag och liknande, sen var det typ något stort krig i slutet av filmen mellan gott & ont precis som Sagan om Ringen? Vet inte... Tyckte den var väldigt rörig, därför jag säkert minns så lite, Sagan om Ringen verkar mer lätt att tyda och fokuserad, de ska bara ta ringen till Mordor och förstöra den, enkel berättelse att förstå och jag kommer ihåg alla tre filmer och handlingen, Narnia kommer jag knappt ihåg något av, Tolkien var nog snäppet vassare och kreativare skulle min slutsats vara.

Nuförtiden är jag inte mycket för fantasy över huvud taget, gillar saker som hänt/händer på riktigt, kommer inte ihåg senast jag såg något fantasy relaterat men det måste vara åratal sen, vad som hänt/händer på riktigt är mer spännande enligt mig, men visst kan jag förstå att för vissa kan det fungera som en verklighetsflykt och det kan ju vara bra ibland.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Alien » 2021-11-11 3:07:42

På mig gjorde Häxan och lejonet intryck. Lucy som först kom dit och upplevde massor inkl bjuden på te hos faunen. När hon kom tillbaka trodde ingen på henne för det hade ju bara gått några minuter. Det jag mest minns är Edmunds svek. Häxen for med honom i en släde i vinterlandskapet. "Always winter, never Christmas" Hon bjöd honom på "Turkish Delight" och det räckte för att han skulle svika sina syskon. Häxan spelades av Tilda Swinton.

Spoiler: visa
Mot slutet ledde hans svek att det dyrkade lejonet Aslan måste lägga sig på offerbordet. Han offrar sig för Edmunds skull.

Som vuxen ser man parallellerna till Jesus som offrar sig för mänskligheten. Men det tänker man inte på som barn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Paladinen » 2021-11-11 8:14:13

Jag är född 82 och läste böckerna när jag var i 10:års åldern, jag såg även den BBC producerade tv-serien chronicles of Narnia när den gick på tv.

Jag har även sett filmerna när dom hadde premiär.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav manne » 2021-11-11 10:00:25

Alien skrev:På mig gjorde Häxan och lejonet intryck. Lucy som först kom dit och upplevde massor inkl bjuden på te hos faunen. När hon kom tillbaka trodde ingen på henne för det hade ju bara gått några minuter. Det jag mest minns är Edmunds svek. Häxen for med honom i en släde i vinterlandskapet. "Always winter, never Christmas" Hon bjöd honom på "Turkish Delight" och det räckte för att han skulle svika sina syskon. Häxan spelades av Tilda Swinton.

Spoiler: visa
Mot slutet ledde hans svek att det dyrkade lejonet Aslan måste lägga sig på offerbordet. Han offrar sig för Edmunds skull.

Som vuxen ser man parallellerna till Jesus som offrar sig för mänskligheten. Men det tänker man inte på som barn.


Finns följande filmer av dessa

och är följande

https://www.google.se/search?q=Ber%C3%A ... xc8P75ikOA

Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet
Berättelsen om Narnia: Prins Caspian -
Berättelsen om Narnia: Kung Caspian och skeppet Gryningen

alltså 3 st filmer. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Alien » 2021-11-11 11:37:10

Hästen och hans pojke (The Horse and His Boy) tycks inte ha filmats ännu. Den är lite annorlunda än de andra. Syskonen Pevensie/kungar och drottningar av Narnia är bara bipersoner. Huvudpersonen är pojken Shasta och hans talande häst Bri. Hästen har rövats bort från Narnia som föl och låtsas vanligen vara en vanlig häst för sin egen säkerhets skull.

Shasta bor i landet Calormen som styrs av en tyrann. Han är föräldralös och tas om hand av en man som är en "mycket praktisk man". Med det menas här att han är girig, närig och hjärtlös. Han tänker enbart på sitt eget bästa. Shasta får förstås slita för brödfödan. Men en dag flyr hästen och Shasta på väg mot hästens hemland Narnia.

Spoiler: visa
När jag läste om landet Calormen associerade jag till Orienten och Arabien förr i tiden. Jag har aldrig varit i något arabland men har väl läst om deras barbariska och grymma seder i tidigare böcker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Alien » 2021-11-16 16:11:58

Narniaböckerna är i första hand för barn medan Tolkiens böcker är för vuxna (och tonåringar). Själv orkade jag bara läsa den första boken i trilogin Sagan om ringen. Men filmerna har jag sett. Det som irriterade mig i Tolkiens böcker var att det var en så manlig värld, kvinnor förekom bara undantagsvis. I Narnia är de fyra syskon, två pojkar och två flickor. Men bland övriga huvuddroller dominerar pojkar, t ex prins Caspian och Shasta.

Tolkien och Lewis var förresten goda vänner. Här om C.S. Lewis:
I slutet av 1920-talet blev han övertygad kristen, efter att tidigare ha betraktat sig som ateist. Omvändelsen kom efter samtal bland annat med den katolske vännen och kollegan J.R.R. Tolkien, men till skillnad från vännen blev han anglikan. Lewis kom att bli en försvarare av kristendomen och skrev över 40 verk i teologiska frågor, som Kan man vara kristen? och den humoristiska Från Helvetets brevskola. Studiebrev om de bästa metoderna att föra en själ till förtappelse. Även hans mest kända verk, de allegoriskt skrivna barn- och ungdomsböckerna Berättelsen om Narnia, vittnar om hans kristna tro. Han tillhörde, liksom Tolkien, The Inklings, som bestod av skrivande akademiker som träffades regelbundet för att diskutera varandras texter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/C.S._Lewis

J.R.R. Tolkien och C.S. Lewis är väl de mest kända medlemmarna i The Inklings. Låter härligt nördigt att träffas och diskutera fantasy. Kanske hade deras verk aldrig publicerats utan den stimulans och uppmuntran de fick av de andra i The Inklings.

The Inklings var en litterär diskussionsklubb i Oxford, där några likasinnade träffades en gång i veckan från början av 1930-talet till slutet av 1940-talet, diskuterade litteratur och läste upp sina egna manuskript högt för att få kritik från de andra. Det var en väldigt löst sammansluten grupp, och många medlemmar kom och gick. I början träffades de i C.S. Lewis' rum och senare, mer regelbundet, träffades de på puben "The Eagle and Child".
---
Medlemmarna i Inklings var entusiaster som älskade berättandets konst i litteratur, och tyckte om fantasy. De flesta var kristna, och i många av medlemmarnas böcker finns tydliga kristna element, men det fanns även ateister bland dem.

Huvudsyftet med gruppen var läsning av manusutkast och olika författarnas texter, följt av diskussioner. Bland annat Tolkiens Härskarringen, Lewis' Utflykt från tyst planet och Williams' All Hallows' Eve lästes högt på Inklings-träffar långt innan publicering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Inklings
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav slackern » 2021-11-16 17:20:19

Bilbo skrev han ju för sina barn som var i 8 års åldern så inga vuxenbok där inte.

Bilbo – En hobbits äventyr, i äldre översättning Hompen eller En resa Dit och Tillbaks igen, och i nyöversättning Hobbiten eller bort och hem igen (originaltitel: The Hobbit, or There and Back Again), är en barnbok utgiven av J.R.R. Tolkien 1937. Den är föregångaren till Tolkiens roman Sagan om ringen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilbo_%E2 ... 3%A4ventyr
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Någon » 2021-11-16 18:34:41

Alien skrev:Narniaböckerna är i första hand för barn medan Tolkiens böcker är för vuxna (och tonåringar). Själv orkade jag bara läsa den första boken i trilogin Sagan om ringen. Men filmerna har jag sett. Det som irriterade mig i Tolkiens böcker var att det var en så manlig värld, kvinnor förekom bara undantagsvis. I Narnia är de fyra syskon, två pojkar och två flickor. Men bland övriga huvuddroller dominerar pojkar, t ex prins Caspian och Shasta.

Tolkien och Lewis var förresten goda vänner. Här om C.S. Lewis:
I slutet av 1920-talet blev han övertygad kristen, efter att tidigare ha betraktat sig som ateist. Omvändelsen kom efter samtal bland annat med den katolske vännen och kollegan J.R.R. Tolkien, men till skillnad från vännen blev han anglikan. Lewis kom att bli en försvarare av kristendomen och skrev över 40 verk i teologiska frågor, som Kan man vara kristen? och den humoristiska Från Helvetets brevskola. Studiebrev om de bästa metoderna att föra en själ till förtappelse. Även hans mest kända verk, de allegoriskt skrivna barn- och ungdomsböckerna Berättelsen om Narnia, vittnar om hans kristna tro. Han tillhörde, liksom Tolkien, The Inklings, som bestod av skrivande akademiker som träffades regelbundet för att diskutera varandras texter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/C.S._Lewis

J.R.R. Tolkien och C.S. Lewis är väl de mest kända medlemmarna i The Inklings. Låter härligt nördigt att träffas och diskutera fantasy. Kanske hade deras verk aldrig publicerats utan den stimulans och uppmuntran de fick av de andra i The Inklings.

The Inklings var en litterär diskussionsklubb i Oxford, där några likasinnade träffades en gång i veckan från början av 1930-talet till slutet av 1940-talet, diskuterade litteratur och läste upp sina egna manuskript högt för att få kritik från de andra. Det var en väldigt löst sammansluten grupp, och många medlemmar kom och gick. I början träffades de i C.S. Lewis' rum och senare, mer regelbundet, träffades de på puben "The Eagle and Child".
---
Medlemmarna i Inklings var entusiaster som älskade berättandets konst i litteratur, och tyckte om fantasy. De flesta var kristna, och i många av medlemmarnas böcker finns tydliga kristna element, men det fanns även ateister bland dem.

Huvudsyftet med gruppen var läsning av manusutkast och olika författarnas texter, följt av diskussioner. Bland annat Tolkiens Härskarringen, Lewis' Utflykt från tyst planet och Williams' All Hallows' Eve lästes högt på Inklings-träffar långt innan publicering.
https://sv.wikipedia.org/wiki/The_Inklings


Tack, nu slapp jag googla efter namnet på romanen ”Utflykt från tyst planet”. Boken gjorde stort intryck på mig som tonåring (fast nu minns jag varken handlingen i den eller något annat, bara känslan den gav mig: Att förstå något storslaget, som inte alla har fattat. Ungefär.)
Tolkiens Sagan om ringen och Bilbo läste jag innan dess. De böckerna har jag läst om många gånger, både på svenska och på engelska. Men filmerna gillade jag inte riktigt. Har nästan alltid svårt för filmatisering av böcker jag gillar.

Angående ”The Inklings: Jag har för mig att det finns en långfilm som till stor del handlar om dem. I alla fall var både CS Lewis och Tolkien med i någon scen. Minns inte vad filmen heter, såg den på bio för ganska många år sen. Är det någon annan här som vet vilken film jag menar?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav nallen » 2021-11-16 23:29:08

Jag orkar inte med Tolkien. C.S. Lewis trilogi Utflykt från tyst planet, Perelandra och Vredens tid har jag läst med god behållning, Narnia har jag bara sett på film (jag minns inte vilka) och jag tror jag hört dem som radioteater i yngre tonåren.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Alien » 2021-11-16 23:55:14

Jag har inte sett någon film om The Inklings. Däremot en film om C.S. Lewis men jag tror inte Tolkien förekommer där. Det är Shadowlands från 1993. Anthony Hopkins spelade C.S. Lewis.

Under 1950-talet möter den reserverade, medelålders akademikern och författaren C.S. Lewis den gifta amerikanska poeten Joy Davidman Gresham, som är på besök i England. Ett möte som kommer få stor betydelse för dem båda och leder såväl till passion som till existentiella frågor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Shadowlands
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Någon » 2021-11-17 11:01:50

Ok, det var nog Shadowlands jag tänkte på. Såg den på bio.
Tror att ”The Inklings” figurerar där, kanske bara i en kort scen.
Som stort fan av både Tolkien och CS Lewis läste jag nog alla recensioner och senare alla blogginlägg jag kunde komma över om filmen. Usch att jag blivit så jävla glömsk!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Någon » 2021-11-17 11:17:40

Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Narnia böckerna och filmerna.?

Inläggav Någon » 2021-11-17 11:23:35

Och ett inlägg från den bloggen om en (vuxen)bok av CS Lewis jag fick lust att läsa
http://inklingsclass.blogspot.com/2013/ ... erved.html
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in