Livslångt utanförskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livslångt utanförskap

Inläggav BellaBelle » 2021-11-03 12:36:50

FuzzyFluffy skrev:Har testat på distans och det funkade ju inte :( Men där finns kanske andra möjligheter nu när covid är över...


Vad pluggade du?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 12:41:15

BellaBelle skrev:
FuzzyFluffy skrev:Har testat på distans och det funkade ju inte :( Men där finns kanske andra möjligheter nu när covid är över...
Vad pluggade du?


Matte. Vilket lika gärna kunde varit ett helt annat språk. Jag förstår mig ärlig talat inte på siffror. Alldeles för abstrakt.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2021-11-03 12:43:07, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 12:41:54

Jag tror dock att det är väldigt viktig att vi som har Autism faktist jobbar på det här med socialt samspel. Där kanske samhället ändå kan göra mer. Jag hade gärna som sagt träffat andra med Autism men Vuxenhab har inte något sånt där jag bor.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2021-11-03 12:45:09, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav BellaBelle » 2021-11-03 12:43:20

FuzzyFluffy skrev:
BellaBelle skrev:
FuzzyFluffy skrev:Har testat på distans och det funkade ju inte :( Men där finns kanske andra möjligheter nu när covid är över...


Vad pluggade du?


Matte. Vilket lika gärna kunde varit ett helt annat språk. Jag förstår mig ärlig talat inte på siffror över huvud taget. Alldeles för abstrakt.


Men på vilken nivå? Behöver du läsa in Naturvetarkompetens eller nåt sånt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 12:50:27

BellaBelle skrev:
FuzzyFluffy skrev:
BellaBelle skrev:
Vad pluggade du?


Matte. Vilket lika gärna kunde varit ett helt annat språk. Jag förstår mig ärlig talat inte på siffror över huvud taget. Alldeles för abstrakt.


Men på vilken nivå? Behöver du läsa in Naturvetarkompetens eller nåt sånt?


Den lägsta nivån? :D
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav RapeRegs » 2021-11-03 18:08:12

FuzzyFluffy skrev:Att korrelera storleken på olika grupper i samhället.. det kan vara hudfärg det kan vara diagnoser det kan vara sexualitet.. med deras rättigheter är oseriöst.


Vad är det för rättigheter du tänker dig att autister ska ha som de saknar idag?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 20:49:34

RapeRegs skrev:
FuzzyFluffy skrev:Att korrelera storleken på olika grupper i samhället.. det kan vara hudfärg det kan vara diagnoser det kan vara sexualitet.. med deras rättigheter är oseriöst.


Vad är det för rättigheter du tänker dig att autister ska ha som de saknar idag?


https://www.riksrevisionen.se/download/ ... passad.pdf

Aktivitetsersättning – en ersättning utan aktivitet?

Sedan 2004 har antalet unga vuxna som får aktivitetsersättning vid nedsatt
arbetsförmåga på grund av sjukdom eller annan nedsättning av den fysiska eller
psykiska prestationsförmågan ökat kraftigt i Sverige och uppgår idag till cirka 30 000
individer. Av dessa går ungefär sex av tio vidare till permanent sjukersättning (tidigare
förtidspension) vid 30 års ålder.

Effekterna av att förtidspensionera en ung person innebär stora kostnader på lång sikt
för den enskilde och för samhället i stort. För individen innebär försörjning genom
aktivitetsersättning en risk att hamna utanför arbetsmarknaden med de konsekvenser
som det innebär. Yngre personer får därutöver ofta låg aktivitetsersättning eftersom de
sällan hunnit arbeta upp någon arbetsinkomst. Att förtidspensionera en ung person
innebär också samhällsekonomiska kostnader eftersom många unga blir beroende av
sjukförsäkringen för sin försörjning under lång tid. Mot denna bakgrund är det viktigt
att systemet med aktivitetsersättning är utformat på ett effektivt sätt så att så många
som möjligt kan lämna ersättningen för arbete eller studier.

Syftet med aktivitetsersättningen uppnås inte
Riksrevisionens övergripande slutsats är att syftet med aktivitetsersättningen inte
uppnås och att ersättningen inte lever upp till riksdagens och regeringens mål om ett
aktivt förhållningssätt för unga med nedsatt arbetsförmåga. Riksrevisionen bedömer
att regeringen har varit alltför passiv i sin styrning, trots uppenbara och sedan länge
påtalade problem i nuvarande system med aktivitetsersättningen.


Moderator: Markerade citaten. Det är viktigt att citera korrekt.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 20:53:34

RapeRegs skrev:
FuzzyFluffy skrev:Att korrelera storleken på olika grupper i samhället.. det kan vara hudfärg det kan vara diagnoser det kan vara sexualitet.. med deras rättigheter är oseriöst.


Vad är det för rättigheter du tänker dig att autister ska ha som de saknar idag?


https://rattighetscenter.se/wordpress/b ... pektrumet/

En person med autism som inte fått stöd riskerar att utveckla sekundär ohälsa för att den saknar strategier och anpassningar för att hantera sitt tillstånd. Sekundär ohälsa kan vara depression, utmattningsdepression och självskadebeteenden. En svensk studie visade att det var nästan tio gånger vanligare att personer med autism dog av suicid än det var för jämförelsegruppen.

Personer med autism skyddas från sämre behandling i diskrimineringslagen under diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning, tidigare kallad funktionshinder. Namnet ändrades för att hindret inte ligger hos personen, hindret uppstår när personen möter begränsningar i sin omgivning. Hinder i omgivningen går att riva. Genom kunskap hos omgivningen och tidiga insatser för personer med autism så går det att hitta verktyg för att riva hinder, oavsett vilket kön och vilken etnicitet personen har.


Moderator: Markerade citaten. Det är viktigt att citaten syns tydligt.
Senast redigerad av FuzzyFluffy 2021-11-03 20:57:13, redigerad totalt 1 gång.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav Furienna » 2021-11-03 21:00:31

FuzzyFluffy skrev:
RapeRegs skrev:
FuzzyFluffy skrev:Att korrelera storleken på olika grupper i samhället.. det kan vara hudfärg det kan vara diagnoser det kan vara sexualitet.. med deras rättigheter är oseriöst.


Vad är det för rättigheter du tänker dig att autister ska ha som de saknar idag?


https://www.riksrevisionen.se/download/ ... passad.pdf

Aktivitetsersättning – en ersättning utan aktivitet?

Sedan 2004 har antalet unga vuxna som får aktivitetsersättning vid nedsatt
arbetsförmåga på grund av sjukdom eller annan nedsättning av den fysiska eller
psykiska prestationsförmågan ökat kraftigt i Sverige och uppgår idag till cirka 30 000
individer. Av dessa går ungefär sex av tio vidare till permanent sjukersättning (tidigare
förtidspension) vid 30 års ålder.

Effekterna av att förtidspensionera en ung person innebär stora kostnader på lång sikt
för den enskilde och för samhället i stort. För individen innebär försörjning genom
aktivitetsersättning en risk att hamna utanför arbetsmarknaden med de konsekvenser
som det innebär. Yngre personer får därutöver ofta låg aktivitetsersättning eftersom de
sällan hunnit arbeta upp någon arbetsinkomst. Att förtidspensionera en ung person
innebär också samhällsekonomiska kostnader eftersom många unga blir beroende av
sjukförsäkringen för sin försörjning under lång tid. Mot denna bakgrund är det viktigt
att systemet med aktivitetsersättning är utformat på ett effektivt sätt så att så många
som möjligt kan lämna ersättningen för arbete eller studier.

Syftet med aktivitetsersättningen uppnås inte
Riksrevisionens övergripande slutsats är att syftet med aktivitetsersättningen inte
uppnås och att ersättningen inte lever upp till riksdagens och regeringens mål om ett
aktivt förhållningssätt för unga med nedsatt arbetsförmåga. Riksrevisionen bedömer
att regeringen har varit alltför passiv i sin styrning, trots uppenbara och sedan länge
påtalade problem i nuvarande system med aktivitetsersättningen.

Fast det finns ju också sådana som jag, som lider av kroniska fysiska och psykiska problem.
Det gör att något vanligt arbete aldrig kommer att vara aktuellt för mig.
Jag kan ju tänka att de flesta som blir förtidspensionärer också har olika problem.
Det är nog inte möjligt att tro att somliga av oss ska kunna bli normala.
Senast redigerad av Furienna 2021-11-03 21:05:03, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-03 21:06:07

Furienna var står det att du måste vara " normal "? Självklart finns där människor som inte kan arbeta. Jag har aldrig sagt något annat. Men idag finns där väldigt många som kan arbeta men som inte får rätt hjälp.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav Furienna » 2021-11-03 23:37:45

FuzzyFluffy skrev:Furienna var står det att du måste vara " normal "? Självklart finns där människor som inte kan arbeta. Jag har aldrig sagt något annat. Men idag finns där väldigt många som kan arbeta men som inte får rätt hjälp.

Nja, jag har fått rätt så många kommentarer om att jag är en "parasit" genom åren.
Det gör att jag nog är lite känslig över det här.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-04 8:00:55

Furienna skrev:
FuzzyFluffy skrev:Furienna var står det att du måste vara " normal "? Självklart finns där människor som inte kan arbeta. Jag har aldrig sagt något annat. Men idag finns där väldigt många som kan arbeta men som inte får rätt hjälp.

Nja, jag har fått rätt så många kommentarer om att jag är en "parasit" genom åren.
Det gör att jag nog är lite känslig över det här.


Det tycker jag är väldigt tråkigt. Ingen ska behöva känna det så.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-04 9:17:16

Under 2019 då min Aktivitersättning hade nekats och jag kämpade för att få behålla min lägenhet. Skrev min mamma till vården. Jag har bara sett det här nu långt efteråt. Jag gjorde en IVO anmälan för väldigt länge sen. Det tog sin tid!

"2019 09 24 Patients mor beskriver att hon är orolig för Patient då hon upplever att han håller på att förlora hoppet. Han är orolig för att förlora sin bostad då han inte vet hur det blir med inkomst. Han är frustrerad över all väntan. Patientens mor efterfrågar om tips på hur hon skall förhålla sig till detta samt stötta patienten. Hon tycker att det är svårt utifrån deras historik och hon är rädd att Patienten skall stänga henne ute igen."

Det gjorde väldigt ont att läsa det här. Jag gråter nu när jag läser det. Delvis för att jag inte visste att min mamma var rädd att jag skullle stänga henne ute. Hade jag vetat det då hade jag kramat henne och sagt att jag aldrig skulle stänga henne ut igen. Det måste ha varit otroligt jobbigt för henne.

Men jag gråter också för att detta är en stark påminnelse om hur hemskt det där året var. Hur bäcksvart det var. Hur nära jag var att ge upp. Men jag gjorde aldrig det. Jag är här. Jag gav aldrig upp.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav Heidi79 » 2021-11-04 9:20:02

Furienna skrev:
FuzzyFluffy skrev:Furienna var står det att du måste vara " normal "? Självklart finns där människor som inte kan arbeta. Jag har aldrig sagt något annat. Men idag finns där väldigt många som kan arbeta men som inte får rätt hjälp.

Nja, jag har fått rätt så många kommentarer om att jag är en "parasit" genom åren.
Det gör att jag nog är lite känslig över det här.


Ja för inte kan "riktig" jobb

Å för bor hos mamma pappa..även om ja ålder borde "vuxen"

:-)004
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Livslångt utanförskap

Inläggav kattson » 2021-11-04 13:34:06

Länka till artikeln istället för att copypastea hela artikeln, och om något speciellt du vill poängtera (1-2 rader), gör det.
Quotear du så använd gärna quote-funktionen, så man lättare ser vad du själv skriver, kontra det som kommer från en artikel.
Själv scrollade jag förbi det mesta copypasteade och missade såklart något du själv möjligen skrivit i mitten av wall-of-text.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Livslångt utanförskap

Inläggav RapeRegs » 2021-11-04 21:46:33

FuzzyFluffy skrev:
Riksrevisionen bedömer
att regeringen har varit alltför passiv i sin styrning


Vad har det med rättigheter och lagändringar att göra? Det känns som att du inte förstod frågan?

Försök svara på min fråga med egna ord. Försök hålla dig till ämnet och låt bli att spamma. Vilka rättigheter tycker du att autister saknar idag? Är det några lagar som behöver ändras? På vilket sätt?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Livslångt utanförskap

Inläggav Dalaberger » 2021-11-04 22:27:32

FuzzyFluffy skrev:Jag har träffat den dagliga verksamheten vid ett flertal olika tillfällen.

Socialstyrelsens analys visar att bara 0,2 procent av de 33 800 som hade daglig verksamhet 2014 har haft ett lönearbete som varat i minst två år. Nyligen träffade jag en rehabkoordinator på Vuxenpsyk. Hon berättade för mig att de flesta med Aktivitetsersättning är bekväma med att vara hemma. När man är i min ålder så inser man plötsligt att man vill göra något. Detta är inte sant. Mina förslag till henne på konkreta förslag slogs ner. "Det tjänar ändå ingenting till för oss att sitta här och prata om saker som inte fungerar".

Kontinuerligt har jag uttryckt en önskan om en samtalskontakt men aldrig fått en. De säger att de inte längre arbetar " på det sättet". Känslan jag får är av att bli intryckt in i ett hörn... Man vet inte var man ska ta vägen. Varje gång jag försökt att berätta om att jag inte känner mig lyssnad på så svarar de med att jag inte vet hur de arbetar jag vet inte deras yrke. Man blir utpekad som en rättshaverist. Det kvittar hur många gånger man lägger sig platt de lyssnar aldrig...

Jag är 27 och har nått en återvändsgränd. De enda jag vet är att jag inte längre vill leva så här. Jag har frågat vuxenhabiliteringen. Har ni något där man kan träffa andra med Autism?. Deras förslag?

"Gå online chatta. "

Jag ser mig själv inte som ett offer. Skulle aldrig få för mig att måla en sådan grotesk karikatyr av mig själv. Men jag vet inte hur jag ska bli en del av samhället. Jag hade älskat att hitta ett arbete. Älskat att hitta en möjlighet att bli självförsörjande. Att få träffa nya människor.

Att bli diagnoserad är både ett socioekonomiskt och kognitivt handikapp. Man hör ofta i media om HBTQ+ personer men ingenting om personer " som oss ". De pratas väldigt mycket om hur viktigt det är att respektera andra människors identiteter.

Varför pratar ingen då om att bara 0,2 procent av de 33 800 som hade daglig verksamhet 2014 har haft ett lönearbete som varat i minst två år? Eller riksrevisionens rapport om hur aktivitetsersättning leder till inaktivtet? Det handlar om diskriminering. Ärligt!

Jag försöker inte febrilt förflytta ansvaret över till någon annan. Jag har försökt. Jag har haft minst 10 möten med den dagliga verksamheten. Jag har nu träffat vuxenpsyk i tre år utan resultat. Många i min tråd delar min berättelse om att vara isolerad. Varför pratar ingen om det här i media?

Det händer alldeles för lite.

Håller med allt även om jag inte gått exakt samma väg, jag kom aldrig iväg till daglig verksamhet för jag dömde ut det som värdelöst på förhand. Det vara bara ett tidsfördriv, aldrig någon väg vidare och eftersom jag aldrig gick dit hade man ingen annan lösning förrän man flera år senare föreslog Komvux och tack för det så är man någorlunda på benen. Men ingen stöttning utöver det, habiliteringen lärde mig laga mat, inget mer, psykiatrin sket i att höra av sig fast man mådde skit med diagnoser, med kontakt med dem nu så är de fortfarande rätt värdelösa, man får lov att gå i självterapi för annat får man inte till.

Förrän jag kom hit hade jag ingen kontakt med andra Aspergare, knappt andra människor överlag, någon annan kontakt har aldrig förmedlats till mig. Varför blir vi behandlade så här? Vi är skit, dåliga och dumma, de gillar att trycka ner oss och skita i oss. Vi skulle behövt en Pride-motsvarighet, hbt-personer skulle aldrig behandlas så dåligt som oss idag.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-04 22:42:31

Tråkigt att jag måste hålla med dig om allting du skriver Dalaberger. Tidsfördriv är vad är det. Inget mer.
Det du skriver om en pride motsvarighet. EXAKT!!

Jag blir bara så glad att någon annan faktist förstår vad är jag har försökt att säga.
Varför kan inte vi ha samma slagkraft som HBTQ?

Vissa identiteter är tydligen mindre värda I Sverige 2021.

Men möjligheter finns. Vi kan skapa en rörelse som har samma slagkraft som HBTQ rörelsen.En rörelse för människor med Autism som vill bli behandlade som individer.Som vill ha samma möjlighter som alla andra människor i samhället.Tänk själva. En rörelse som syns lika mycket som HBTQ rörelsen. Som inte längre är i media skugga utan finns överallt.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-04 23:11:08

En liten uppdatering och på samma tema. Jag fick idag ett mail från den dagliga verksamheten. Platserna som jag var intresserad av att praktisera på tackade nej. De säger att de kommer att fortsätta att leta.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-05 0:54:53

Jag tycker det är väldigt viktigt att poängtera att Asperger inte enbart är ett kognitivt handikapp. Asperger är också ett socioekonomiskt handikapp. Hade vi haft samma möjligheter som en person utan en Asperger diagnos hade där inte existerat ett socioekonomiskt handikapp över huvud taget!

Autism- och Asperger-förbundet uppskattar att arbetslösheten är högre än 50 procent.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav Dalaberger » 2021-11-05 1:15:20

FuzzyFluffy skrev:Tråkigt att jag måste hålla med dig om allting du skriver Dalaberger. Tidsfördriv är vad är det. Inget mer.
Det du skriver om en pride motsvarighet.EXAKT!!

Jag blir bara så glad att någon annan faktist förstår vad är jag har försökt att säga.
Varför kan inte vi ha samma slagkraft som HBTQ?

Vissa identiteter är tydligen mindre värda I Sverige 2021.

Men möjligheter finns. Vi kan skapa en rörelse som har samma slagkraft som HBTQ rörelsen.En rörelse för människor med Autism som vill bli behandlade som individer.Som vill ha samma möjlighter som alla andra människor i samhället.Tänk själva. En rörelse som syns lika mycket som HBTQ rörelsen. Som inte längre är i media skugga utan finns överallt.

I USA finns det väl en Autism-rörelse, tycker det är något cringe själv men det är väl välmenat. Vi hade ju heller inte blivit diskriminerade så här om vi hade ett uppenbart fysiskt handikapp såsom förlamning. För att det inte syns ska vi ju bara skärpa till oss själva men det är inte så det funkar, det är inte lika självklart som för någon med social kompetens och som är mer normal. Jag tror vi som grupp blir utdömda på förhand och aldrig får en chans om vi inte tjatar oss till den.

Att få aktivitetsersättning var en dom på att man var oduglig så då behövde man inte ens försöka rehabilitera. Förutom via Komvux och egen gärning fick man ju aldrig hjälp att komma in på arbetsmarknaden, praktik eller nånting. Tro mig, jag är bitter över hur man blivit andra klassens medborgare som lämnas åt sitt öde, när det är myndighetsövertramp som förvärrat min situation också.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-05 1:28:01

Jag tycker inte att du är oduglig Dalaberger.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Livslångt utanförskap

Inläggav atoms » 2021-11-08 10:49:35

FuzzyFluffy skrev:Den dagliga verksamheten fungerar inte och Vuxenpsykiatrin är ett dåligt skämt. Var ska man vända sig? Jag är 27 och framför mig ligger ett livslångt utanförskap. Jag hungrar efter att vara en del av samhället. Att lära känna nya människor. Jag hungrar efter en mening med mitt liv. De ter sig enbart mer omöjligt för varje dag som går. Jag har levt de senaste tio åren i lockdown. Min lägenhet är min värld. Bubblan därifrån jag observerar verkligheten. Tiden existerar inte här. Den enda människan här är jag.

Jag vill lära känna mig själv på nytt. Upptäcka mig själv tillsammans med andra människor. Jag hungrar efter att bli påmind om att jag lever. Att någon ser mig och säger att jag finns på riktigt. Du finns. Du är här. Du är inte ensam. Du finns här och jag är här också.


Läs - om-oa-organiserade-aspergare-t1580.html

https://www.aspergare.org/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Livslångt utanförskap

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-11-08 11:29:00

Det senaste som någon postat i tråden är för fyra år sedan och många verkar tycker att det inte är särskilt organiserat. Jag tänker att om man hade en Youtube kanal där mycket av materialet kunde skapas av medlemmarna själva. Att man skapar ett konto på twitter facebook etc Där man då kan länka mycket av det här materialet. Ett upprop. Metoo möter HBTQ. Sen när det är mer etablerat så kan andra med autism eller anhöriga hashtaga "rörelsen" och dela med sig i social media. Man börjar kanske ladda upp eget material på sin egen Youtube kanal etc Men man behöver sätta den här stenen i rörelsen.

Det viktiga här är att synas. Att komma ut i verkligheten och få människor som inte har Autism att se och höra oss och jag vet att vi kan göra det. Det är väldigt vktigt att vi försöker att behålla en personlig infallsvinkel. Att göra det så enkelt som möjligt för personer med Autism att bli hörda. Många idag tror inte att de kan göra någon skillnad och det är något som vi måste förändra. Att ge människor en tro i sig själva och sin berättelse. Där kommer aldrig hända något om vi som har Autism inte tror på att vi kan göra en skillnad. Rörelsen skulle skapa verktyg trygghet och självsäkerhet. En grogrund för framtiden.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in