Jobba på posten

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jobba på posten

Inläggav xty3457 » 2021-10-16 0:29:36

Vad tror ni om att jobba på posten för en hyperaktiv autist?
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Jobba på posten

Inläggav BellaBelle » 2021-10-27 8:22:07

Som brevbärare? Jag tror det kan fungera, men det är väl inte någon framtidsbransch? Varannandagsutdelning börjar införas.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Jobba på posten

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-27 11:54:34

BellaBelle skrev:det är väl inte någon framtidsbransch?

BellaBelle skrev:Varannandagsutdelning börjar införas.

Vad synd för annars är posten synnerligen ett hederligt arbete. Du kan bli postiljon. Jag känner en person som jobbar på posten men det är inte i Sverige utan på posten i ett centraleuropeiskt land. Tror han trivs ganska bra där, de får sortera posten ibland och ibland ger de sig ut och delar ut den. Man bör nog ha körkort om man ska jobba med leveranser, ha bra områdeskännedom och lokalsinne samt vara punktlig.

Själv använder jag posten jättemycket och tycker inte vi ska ha varannandagsutdelning, allting behöver inte vara vinstdrivande om det är mycket användbart och nödvändigt av väldigt många. Många beställer ju saker som skickas via paket, så det borde ge posten lite att göra om inte sånt sköts mestadels av DHL, Schenker, UPS, och så vidare, numera? Själv har jag använt posten till all möjlig korrespondens, har bland annat skickat brev till myndigheter som CSN, samt min deklaration, skickar julkort samt födelsedagskort till vänner och familj varje år, har även skickat längre brev på några sidor när telefonkontakt inte varit möjlig.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Jobba på posten

Inläggav Någon » 2021-10-27 16:22:38

Postväsendet har alltid intresserat mig. Kul att se andra länders brevlådor, postkontor och frimärken, när jag har varit ute och rest. Skickar emellanåt vykort fortfarande.
Har längre tillbaka i tiden haft tillfälliga nattjobb som postsorterare på sommaren och under jul/nyår.
Det brukade vara ett bra jobb, innan det fanns så avancerade maskiner som sorterar.
Många författare jobbade natt på posten på den tiden.
Nu har jag en känsla av att det både är slitigare och sämre betalt att jobba på posten.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Jobba på posten

Inläggav Fretshi » 2021-10-28 19:26:22

xty3457 skrev:Vad tror ni om att jobba på posten för en hyperaktiv autist?


Jag tror det kan funka bra :-)Happy

Men finns ju andra jobb för de som är hyperaktiva, snön kommer ju snart så det lär väl finnas en del snöskottningsjobb.
Vet också att man kan dela ut morgontidningar på nätterna via ett företag som heter Premo.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Jobba på posten

Inläggav Fretshi » 2021-10-28 19:29:05

Riksamiralen skrev:
BellaBelle skrev:det är väl inte någon framtidsbransch?

BellaBelle skrev:Varannandagsutdelning börjar införas.

Vad synd för annars är posten synnerligen ett hederligt arbete. Du kan bli postiljon. Jag känner en person som jobbar på posten men det är inte i Sverige utan på posten i ett centraleuropeiskt land. Tror han trivs ganska bra där, de får sortera posten ibland och ibland ger de sig ut och delar ut den. Man bör nog ha körkort om man ska jobba med leveranser, ha bra områdeskännedom och lokalsinne samt vara punktlig.

Själv använder jag posten jättemycket och tycker inte vi ska ha varannandagsutdelning, allting behöver inte vara vinstdrivande om det är mycket användbart och nödvändigt av väldigt många. Många beställer ju saker som skickas via paket, så det borde ge posten lite att göra om inte sånt sköts mestadels av DHL, Schenker, UPS, och så vidare, numera? Själv har jag använt posten till all möjlig korrespondens, har bland annat skickat brev till myndigheter som CSN, samt min deklaration, skickar julkort samt födelsedagskort till vänner och familj varje år, har även skickat längre brev på några sidor när telefonkontakt inte varit möjlig.


Jag använder också posten en hel del.
Särkilt när jag säljer saker.

Samt så tycker jag att det kan vara trevligt att även få hem brev som man fick när man var barn.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Jobba på posten

Inläggav slackern » 2021-10-28 22:54:32

Posten i ett nötskal.

slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in