Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-25 15:05:41

Hej!
Nu vill jag ha lite feedback på min tolkning på Katy Perry's Teenage Dream!
Säg mig vad ni tycker och utveckla gärna med motivering osv =)

James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Paladinen » 2021-10-25 15:18:32

Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-25 16:09:31

Jag gillar mycket att sjunga men det är nästan omöjligt för mig att sjunga om folk hör mig. Att sjunga framför en kamera är 10 gånger värre. Och att sjunga framför en kamera och lägga ut det på nätet är tortyr. Så jag vill bara gratulera, det du gör här är overkligt för mig. Du lever ditt liv och låt ingen stoppa dig, grattis. Jag kan göra mycket men jag kan inte göra det du gör här.

Om jag var tuff så hade jag lagt upp en video av mig själv sjungande Auroras "running with the wolves". Men jag är nog inte tuff. Grattis till dig och fortsätt sjunga.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Chrilleb » 2021-10-25 16:29:51

Hej TS


Jag sjunger själv, och du kan (om du vill) kolla in min tråd (Vi som sjunger). Där kan vi oxå lyssna på varann, ge tips och så. Cool video! Håller med en annan här att fortsätta.

Jobbar själv via kommunen med teater.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-26 10:16:51

Paladinen skrev:Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .


Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Paladinen » 2021-10-26 10:41:28

James_fhame91 skrev:
Paladinen skrev:Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .


Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?


Ok nu har du bett om min åsikt så då skall du få den.

Du kan inte sjunga , du har inte en behaglig sångröst och du kan inte sjunga rent.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Dagobert » 2021-10-26 12:09:32

James_fhame91 skrev:
Paladinen skrev:Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .


Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?

Du sjunger falskt. Verkar särskilt som att du inte går upp tillräckligt mycket när melodin går upp.
Kanske skulle det gå bättre med en lägre tonart.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-26 15:37:30

Dagobert skrev:
James_fhame91 skrev:
Paladinen skrev:Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .


Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?

Du sjunger falskt. Verkar särskilt som att du inte går upp tillräckligt mycket när melodin går upp.
Kanske skulle det gå bättre med en lägre tonart.


Jaså, hur illa är det då, när du säger att jag sjunger falskt?
Är du verkligen säker på att det är falskt och att det inte är illusionen av en alldeles för dålig inspelning på Sången bara? Hjärnan luras lätt så du får gärna Motivera och utveckla tack.

Sen får man ju skilja på att verkligen sjunga falskt och att sjunga med vissa sura toner.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Dagobert » 2021-10-26 16:08:00

James_fhame91 skrev:Jaså, hur illa är det då, när du säger att jag sjunger falskt?
Är du verkligen säker på att det är falskt och att det inte är illusionen av en alldeles för dålig inspelning på Sången bara? Hjärnan luras lätt så du får gärna Motivera och utveckla tack.

Sen får man ju skilja på att verkligen sjunga falskt och att sjunga med vissa sura toner.

Jag är ingen expert men tycker att många toner är för låga. Verkar som sagt som att du inte går upp tillräckligt mycket när melodin går upp.

Som "a-a-a" precis innan du biter i glassen, där är du typ en halvton för låg.

När man sjunger kanske man inte tänker på det i hastigheten, men prova att stanna upp och lyssna på tonen du tar. Ibland är den inte så hög som man tror (egen erfarenhet).

Så här låter originalet (i lite högre tonart):
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-26 20:51:33

Dagobert skrev:
James_fhame91 skrev:Jaså, hur illa är det då, när du säger att jag sjunger falskt?
Är du verkligen säker på att det är falskt och att det inte är illusionen av en alldeles för dålig inspelning på Sången bara? Hjärnan luras lätt så du får gärna Motivera och utveckla tack.

Sen får man ju skilja på att verkligen sjunga falskt och att sjunga med vissa sura toner.

Jag är ingen expert men tycker att många toner är för låga. Verkar som sagt som att du inte går upp tillräckligt mycket när melodin går upp.

Som "a-a-a" precis innan du biter i glassen, där är du typ en halvton för låg.

När man sjunger kanske man inte tänker på det i hastigheten, men prova att stanna upp och lyssna på tonen du tar. Ibland är den inte så hög som man tror (egen erfarenhet).

Så här låter originalet (i lite högre tonart):



Justja Vänta nu lite, hur kan jag vara för låg när du noterar att ibland är den inte så hög som man tror.
Nu när jag lyssnar på Originalet så låter det faktist som att jag är för hög jämfört. För helt ärligt så är Tonarten jag har valt är inte särskilt högt för mig.
Högre toner kräver mindre luft men mera tryck.
Så förmodligen största sannolikheten är att jag har slarvat med att ge med tillräckligt med luft för jag minns att jag blev yr när jag spelade in denna Sång.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Dagobert » 2021-10-27 13:07:22

James_fhame91 skrev:
Dagobert skrev:När man sjunger kanske man inte tänker på det i hastigheten, men prova att stanna upp och lyssna på tonen du tar. Ibland är den inte så hög som man tror (egen erfarenhet).

Justja Vänta nu lite, hur kan jag vara för låg när du noterar att ibland är den inte så hög som man tror.

Inte så hög som sångaren tror, menade jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-27 16:16:40

Dagobert skrev:
James_fhame91 skrev:
Dagobert skrev:När man sjunger kanske man inte tänker på det i hastigheten, men prova att stanna upp och lyssna på tonen du tar. Ibland är den inte så hög som man tror (egen erfarenhet).

Justja Vänta nu lite, hur kan jag vara för låg när du noterar att ibland är den inte så hög som man tror.

Inte så hög som sångaren tror, menade jag.

Det var lite bökigt med min formulering där.
Det jag menar är, hur kan jag vara för låg även fast tonen är inte så hög som man tror? =)
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Dagobert » 2021-10-27 17:36:16

Eller min formulering. Om tonen som kommer ut ur din mun är lägre än du tror så är du för låg.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav James_fhame91 » 2021-10-27 19:32:44

Paladinen skrev:
James_fhame91 skrev:
Paladinen skrev:Är det här tänkt som någon sorts humor isf var det briljant, om det är ett seriöst försök att göra en cover så säger jag dont quit your day job .


Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?


Ok nu har du bett om min åsikt så då skall du få den.

Du kan inte sjunga , du har inte en behaglig sångröst och du kan inte sjunga rent.


Okej, nu har du sagt tre saker, om vi börja med vad är din definition på när en person inte kan sjunga?
Jag är också nyfiken på vad din åsikt om var gränsen går mellan att en person kan sjunga och en som inte kan?
Behaglig Sångröst är ju subjektivt. Så det stryker vi.
James_fhame91
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2018-09-27

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Dagobert » 2021-10-27 21:09:35

Så här tycker jag efter att ha lyssnat flera gånger. Det är jag skyldig dig när jag börjat kritisera.

Det är mest i verserna du sjunger falskt.
Första versen är riktigt falsk. Därefter kommer andra versen som är bättre men bitvis falsk.

Från 0:36 år låter det rätt bra fram till 1:25.
Då börjar tredje versen som är falsk i början men blir bättre.

Från 1:39 sjunger du bra resten av låten, även fjärde versen.

Jag tycker du sjunger bättre på lägre toner men jag tror du kan träna upp de högre tonerna.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Egen tolkning: Katy Perry - TeenageDream (Cover) feedback?

Inläggav Paladinen » 2021-10-28 9:55:59

James_fhame91 skrev:
Paladinen skrev:
James_fhame91 skrev:
Det är lite Humor i det, samtidigt som det är Seriöst försök på en cover.
Vad var det som du specifikt inte tyckte var så bra? Vill gärna höra Varför och hur?


Ok nu har du bett om min åsikt så då skall du få den.

Du kan inte sjunga , du har inte en behaglig sångröst och du kan inte sjunga rent.


Okej, nu har du sagt tre saker, om vi börja med vad är din definition på när en person inte kan sjunga?
Jag är också nyfiken på vad din åsikt om var gränsen går mellan att en person kan sjunga och en som inte kan?
Behaglig Sångröst är ju subjektivt. Så det stryker vi.


Du gör en cover på Katy Perry , är det meningen att du skall göra en cover som är så snarlik som möjligt isf misslyckas du.

Om du har tagit dig artistisk frihet att göra din egen tolkning av verket så har du troligtvis lyckats men din tolkning tilltalar inte mig.

Du sjunger som sagt falskt det skulle en person som kan sjunga inte göra , en person som kan sjunga har kontroll över sin röst och sin pitch det har inte du.

Vissa personer kan sjunga och vissa kan inte du tillhör den senare gruppen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in