Ny bok om kvinnliga autister

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav melly » 2021-10-24 8:08:56

Ignatius skrev:Nu har jag lyckats låna Törnvalls bok. Jag har bara hunnit läsa en liten bit. Hittills går den i linje med andra berättelser jag läst om personer som blivit diagnosticerade i vuxen ålder...

Något liknande det du skriver retar mig också. Det är som att du, om du nu ska envisas med att få diagnos i vuxen ålder, sedan tvunget ska visa upp en lyckad bild.

("Du" är lite svengelska här. Kanske borde jag skrivit "man" eller "en", för jag menar inte någon specifik "du".)
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav slackern » 2021-10-24 14:36:17

Inte kvinna så kommer inte läsa boken har nog svårt att sätta mig in i hur det är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-25 1:31:49

Ignatius skrev:Nu har jag lyckats låna Törnvalls bok. Jag har bara hunnit läsa en liten bit. Hittills går den i linje med andra berättelser jag läst om personer som blivit diagnosticerade i vuxen ålder. Det är en slags "Bildungsroman" om en kaotisk livsresa, ångest och depression. Då man äntligen får diagnos når man insikt. När man är etiketterad kan man hitta sin plats i världen och bli vuxen. Jag kan ana att skildringarna av historiska personer med eventuell autism är hur Törnvall navigerar och hittar sin plats som intellektuell kulturarbetare på spektrat.

Jag är ganska kritisk mot detta perspektiv. Jag har aldrig passat in. Varför skulle jag bli lycklig av att någon annan namnger mig och sätter en etikett på mig? Diagnosteriet var inte för mig utan för fyrkantiga lätt efterblivna människor i vården och på myndigheter. Då de namngett mig tryckte de ner mig i ett litet fyrkantigt hål och behandla mig som förståndshandikappad. Gissa hur bra jag passade där!

Dessutom verkar alla, inklusive Törnvall, träffa så trevliga och förstående människor i psykvården. Själv har jag träffat riktiga monster.


Bra få läsa ett omdöme från någon annan som faktiskt läst boken.

Jag tänker att anledningen till att vara med om en npf-utredning väl oftast är att man är ”tvungen”. Barn/ungdomar
som måste ha en riktig diagnos för att kunna få extra hjälp i skolan. Vuxna som behöver hjälp i stil med boendestöd, sjukskrivning, daglig verksamhet etc. Alltså att man är i konkret behov av hjälp på något vis. Att man är funktionshindrad.

Törnvall ger mer en bild av nyordet funktionsvarierad. Hon har inte några jättestora svårigheter, jämförelsevis, innan diagnosen och behöver inte heller någon hjälp från samhället efteråt.

Om hon lyckats sköta ett heltidsarbete, barn på halvtid och samtidigt skriva en bok så har hon hög arbetskapacitet, och det finns eventuellt en risk att högfungerande autism förväxlas med detta. Eller är jag ute och cyklar nu?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-25 2:25:48

slackern skrev:Inte kvinna så kommer inte läsa boken har nog svårt att sätta mig in i hur det är.


Tja, via Bokus kunde jag läsa ett citat ur DN:s recension. Verkar som kvinnliga autister har ”vackra hjärnor”:
välskriven och viktig blandning mellan sakprosa, intervjubok och personlig essä.
.även om man bör undvika att hajpa autister som superhjältar visar Törnvall att normalitetsanpassningen är ett vanvettigt slöseri med kraften hos dessa vackra hjärnor.
Dagens Nyheter


https://www.bokus.com/bok/9789127168817 ... -spektrat/

Boken ligger fortsatt på Bokus topplista av de böcker som säljs mest. (”Vackra hjärnor” är förmodligen trivsammare och mer salongsfähig läsning än om till exempel hemlösa psyksjuka förvirrade kvinns, och det är kanske vackert så?)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Kidzi » 2021-10-25 2:37:54

Jag tror inte jag skulle identifiera mig med någon som lyckats med allt. Det är ju själva grejen med aspergers. Man är skitbra på något men ofta bara halvvägs. Man har talang men inte resten som behövs. Man har alltid sorg över sina bortkastade bra sidor för att de dåliga förstör.

Och inte får man hjälp med det heller. Man borde få hjälp så att man kan utnyttja sina talanger. Men istället blir man daddad och de som ska hjälpa en undrar om man kan hitta hem själv i en stad där man bott i tio år och man får en bebisföreläsning om hur man borde ha färdtjänst trots att man mycket väl hittar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-25 9:16:48

Kidzi skrev:Jag tror inte jag skulle identifiera mig med någon som lyckats med allt. Det är ju själva grejen med aspergers. Man är skitbra på något men ofta bara halvvägs. Man har talang men inte resten som behövs. Man har alltid sorg över sina bortkastade bra sidor för att de dåliga förstör.

Och inte får man hjälp med det heller. Man borde få hjälp så att man kan utnyttja sina talanger. Men istället blir man daddad och de som ska hjälpa en undrar om man kan hitta hem själv i en stad där man bott i tio år och man får en bebisföreläsning om hur man borde ha färdtjänst trots att man mycket väl hittar.


Det ingår väl i diagnosens kriterier att man har ojämn begåvningsprofil och inte kan lyckas med allt? Och håller med dig om hur frustrerande det är.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Någon » 2021-10-25 16:11:01

BellaBelle skrev:
Kidzi skrev:Jag tror inte jag skulle identifiera mig med någon som lyckats med allt. Det är ju själva grejen med aspergers. Man är skitbra på något men ofta bara halvvägs. Man har talang men inte resten som behövs. Man har alltid sorg över sina bortkastade bra sidor för att de dåliga förstör.

Och inte får man hjälp med det heller. Man borde få hjälp så att man kan utnyttja sina talanger. Men istället blir man daddad och de som ska hjälpa en undrar om man kan hitta hem själv i en stad där man bott i tio år och man får en bebisföreläsning om hur man borde ha färdtjänst trots att man mycket väl hittar.


Det ingår väl i diagnosens kriterier att man har ojämn begåvningsprofil och inte kan lyckas med allt? Och håller med dig om hur frustrerande det är.


Frustrerande som sagt..
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Ignatius » 2021-10-27 15:34:24

Nu har jag läst boken. Den var bättre än jag trodde. Välskriven. Några snabba tankar:

Den är verkligen skriven av en finkulturell akademiker från övre medelklass. Texten svämmar över av referenser till poeter, filmer och filosofer. Jag är själv akademiker och känner igen det mesta. Jag tror dock att texten blivit bättre med färre referenser. En del känns som utfyllnad och sådant man kan läsa bättre om på annat håll. Jag förstår att andra kan reta sig på den finkulturella överklastonen. Författare är ofta sådana. Törnvall ska givetvis skriva om sina upplevelser och vi har alla olika bakgrund och livssituation. Att boken skulle ge ett slags generell bild av kvinnlig autism och hur autister har det tror jag inte. Alla kvinnor med, eller utan, autism gifter sig till exempel inte i en klänning värd 13200 kr i Italien.

Törnvall skriver specifikt om autistiska kvinnor. Det finns dock mycket som jag som autistisk man känner igen mig i och kan relatera till. Jag är till exempel inte den ”klassiska” manliga teknik/naturvetarautisten utan minst lika litterär och kulturell som Törnvall. Jag tror att män med autism kan läsa boken med behållning.

Något som jag upplever väldigt annorlunda är vårdkontakt och diagnos. För Törnvall var det en vändpunkt. För mig har det ställt till ett helvete.
Ignatius
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2019-05-05

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Någon » 2021-11-01 18:12:02

Bump.
Boken som Clara Törnvall skrivit har genererat en debatt i DN. Saga Cavallin ifrågasatte idén att diagnosticera döda författare. Jag tyckte hennes text var rörig och att hon inte riktigt verkade ha satt sig in i vad en autismdiagnos innebär:
https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin- ... iers-verk/
Sen svarade läkaren och debuterande författaren Anna Grönberg på Saga Cavallins text:
https://www.dn.se/kultur/anna-gronlund- ... diagnoser/
För mig var det upplyftande att läsa den texten.
Nu är jag nyfiken på om någon mer här följt debatten och vad ni tycker?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-11-02 0:20:45

Någon skrev:Bump.
Boken som Clara Törnvall skrivit har genererat en debatt i DN. Saga Cavallin ifrågasatte idén att diagnosticera döda författare. Jag tyckte hennes text var rörig och att hon inte riktigt verkade ha satt sig in i vad en autismdiagnos innebär:
https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin- ... iers-verk/
Sen svarade läkaren och debuterande författaren Anna Grönberg på Saga Cavallins text:
https://www.dn.se/kultur/anna-gronlund- ... diagnoser/
För mig var det upplyftande att läsa den texten.
Nu är jag nyfiken på om någon mer här följt debatten och vad ni tycker?


Jag har inte DN, så om du vill får du gärna citera lite, artiklarna är låsta.

Detta med att diagnosticera döda författare är väl lite ”stöld” från en mer känd bok om autism:

https://www.amazon.com/Writers-Spectrum ... 1843109131

Men är väl bara att säga grattis till Törnvall, att hennes bok debatteras. Intresset ökar ju för boken då.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-11-02 1:05:47

Clara Törn­vall
● Född: 1976.
● Bor: Ens­kede, Stock­holm.
● Familj: Två barn, 8 och 12 år gamla.
● Kar­riär: Är kul­tur­jour­na­list och pro­du­cent på Sve­ri­ges Radio P2.


Hufvudstatsbladet. Artikeln låst. :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Alien » 2021-11-02 2:11:35

Man får inte citera en hel artikel, det bryter mot copyrighten.

Här är en del av Saga Cavallins debattartikel:

DN Kultur 2021-10-26 skrev:Clara Törnvall sätter alltså utan att blinka sig själv i samband med några av förra seklets största konstnärer och filosofer: Emily Dickinson, Simone Weil och Virginia Woolf, bland andra.

”Autistiska personer har alltid funnits, men diagnosen uppstår först i mötet med omgiv­ningen. Ju mer strömlinjeformat samhället blir, desto tydligare sticker annorlunda individer ut”, skriver Clara Törnvall. Att diagnostisera exempelvis Emily Dickinson postumt framstår i ljuset av det här resonemanget som fullkomligt ologiskt, för hon levde ju bevisligen i en omgivning som inte ledde till att någon diagnos ”uppstod”.
---
Genom att ignorera allt vad historisk kontext heter och lägga ett samtida neuropsykologiskt filter över döda geniers verk kan man, enligt Törnvall, få fram ”ytterligare ett tolkningsverktyg” för att närma sig deras författarskap. Ingen verkar ha berättat för Törnvall om nykritiken, den litteraturvetenskapliga inriktning som uppstod på 30-talet och ansåg att upphovspersonens biografi och avsikt var oväsentligt för mottagaren av verket.
---
Fler än hon borde ha i åtanke vad Jung skriver i artikeln ”Psykologi och diktning”, utgiven i en svensk samling 1977: ”det stora konstverket är sakligt och opersonligt och berör oss ändå på det intimaste. Därför är det personliga hos diktaren blott till fördel eller hinder men aldrig väsentligt för hans konst.”

”Jag ser en paradox i vår tid. Kunskapen om neuropsykiatriska diagnoser ökar, samtidigt som utrymmet för att vara annor­lunda hela tiden krymper”, skriver Clara Törnvall. Men det är inte en paradox, det är ett orsakssamband. Medikaliseringen, diagnostiseringen, patologiseringen av allt som betraktas som annorlunda ökar eftersom ”normal”-kostymen är så snäv att den inte passar någon.
https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin- ... iers-verk/

Nåja, nykritiken och Jung ansåg att man skulle strunta i allt utom verket. Men det finns andra teorier. Jag för min del tycker att det ger mer om man får veta något om författaren också.

Ingen kan ge en diagnos på författare som levde för länge sen. Men för den skull är det inte förbjudet att spekulera och skriva om de drag man tycker är autistiska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Alien » 2021-11-02 2:18:46

Läkaren Anna Grönlunds replik:

DN Kultur igår skrev:Varken Cavallin eller Törnvall har en medicinsk utbildning, men det har jag. Som läkare har jag behandlat människor som aldrig haft ett jobb eller ett sammanhang. Jag har skrivit ut mediciner som (oftast) fungerat och jag har varit med när apatiska människor börjat le igen efter en elbehandling.

Den förlamande tyngden av klinisk depression är jag väl bekant med. Det är en av våra dödligaste sjukdomar och under andra omständigheter hade den mycket väl kunnat ta mitt eget liv. Psykisk sjukdom tog Virginia Woolfs, Sylvia Plaths och sannolikt Simone Weils.

Nu är inte autism en sjukdom utan en ”funktionsvariation”. Jag fick själv diagnosen för ett år sedan, men min tunga snubblar fortfarande på ordet. Sjuk, menar Törnvall och många andra autistiska debattörer, blir man av ett samhälle som inte accepterar avvikelser. Saga Cavallin verkar hålla med om detta men sällar sig ändå till den postmodernt relativistiska förståelse av psykiska och neurologiska avvikelser som härrör från bland annat Michel Foucault.
---
Jag läser Törnvalls bok som en tolkning; på samma sätt som litteraturvetare gör queera eller feministiska läsningar av redan publicerade verk. Den är inte en absolut sanning, utan ett sätt att skapa förståelse för det som fram tills helt nyligen var obegripligt och fruktansvärt.
https://www.dn.se/kultur/anna-gronlund- ... a-fordomar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-11-02 2:53:22

Alien skrev:Man får inte citera en hel artikel, det bryter mot copyrighten.

Här är en del av Saga Cavallins debattartikel:

DN Kultur 2021-10-26 skrev:Clara Törnvall sätter alltså utan att blinka sig själv i samband med några av förra seklets största konstnärer och filosofer: Emily Dickinson, Simone Weil och Virginia Woolf, bland andra.

”Autistiska personer har alltid funnits, men diagnosen uppstår först i mötet med omgiv­ningen. Ju mer strömlinjeformat samhället blir, desto tydligare sticker annorlunda individer ut”, skriver Clara Törnvall. Att diagnostisera exempelvis Emily Dickinson postumt framstår i ljuset av det här resonemanget som fullkomligt ologiskt, för hon levde ju bevisligen i en omgivning som inte ledde till att någon diagnos ”uppstod”.
---
Genom att ignorera allt vad historisk kontext heter och lägga ett samtida neuropsykologiskt filter över döda geniers verk kan man, enligt Törnvall, få fram ”ytterligare ett tolkningsverktyg” för att närma sig deras författarskap. Ingen verkar ha berättat för Törnvall om nykritiken, den litteraturvetenskapliga inriktning som uppstod på 30-talet och ansåg att upphovspersonens biografi och avsikt var oväsentligt för mottagaren av verket.
---
Fler än hon borde ha i åtanke vad Jung skriver i artikeln ”Psykologi och diktning”, utgiven i en svensk samling 1977: ”det stora konstverket är sakligt och opersonligt och berör oss ändå på det intimaste. Därför är det personliga hos diktaren blott till fördel eller hinder men aldrig väsentligt för hans konst.”

”Jag ser en paradox i vår tid. Kunskapen om neuropsykiatriska diagnoser ökar, samtidigt som utrymmet för att vara annor­lunda hela tiden krymper”, skriver Clara Törnvall. Men det är inte en paradox, det är ett orsakssamband. Medikaliseringen, diagnostiseringen, patologiseringen av allt som betraktas som annorlunda ökar eftersom ”normal”-kostymen är så snäv att den inte passar någon.
https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin- ... iers-verk/

Nåja, nykritiken och Jung ansåg att man skulle strunta i allt utom verket. Men det finns andra teorier. Jag för min del tycker att det ger mer om man får veta något om författaren också.

Ingen kan ge en diagnos på författare som levde för länge sen. Men för den skull är det inte förbjudet att spekulera och skriva om de drag man tycker är autistiska.


Åh, tack för utdraget/utdragen Alien! :D

Ja, enbart text eller text i kontext är väl två olika synsätt som båda är levande.

Håller med om att spekulera är fritt. Personligen blev jag lite sur över att Patricia Highsmith så lättvindigt ”diagnosticerades” men att spekulera ÄR ok.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-11-02 3:04:38

Varmt tack för båda utdragen från debatten i DN, Alien.

Det är högpresterande kvinnor som går i polemik mot varandra, och tycks kanske mest handla om autister som fungerar relativt väl i samhället. Inte om kampen att hitta en ny boendestödjare, att söka sjuk- och aktivitetsersättning och andra populära forumämnen. Så för mig är det lite som att kika in i en annan ”högre värld”, lite finare, lite förnämare.

En farhåga jag personligen har är väl att det ska bli sämre villkor för oss som inte är lika högpresterande om dessa ”super-autister” börjar kräva mer samhällsstöd. Att det blir undanträngningseffekter. Men det verkar ju som de mest köper RUT-tjänster. Och jag har inte tänkt särskilt noga kring detta.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav sarmatae » 2021-11-02 9:43:05

Läser Claras bok just nu. Riktigt bra! Gillar bortbytingsteorin skarpt.
sarmatae
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2021-06-09

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-12-09 19:08:25

Att klassas som högfungerande betyder inte att man är en savant, som likt Dustin Hoffmans rollfigur i filmen Rain Man kan memorera evighetslånga serier spelkort. Det innebär bara att ens intelligens är genomsnittlig, eller över genomsnittet, att man klarar av att ha ett jobb och en någorlunda fungerande vardag.


Citat ur boken. Så för att ha högfungerande autism så ska man klara av att ha ett jobb? Jag trodde att termen betydde detsamma som tidigare Asperger, men så är det alltså inte? Många aspergare klarar ju inte att jobba. Om man är normalt intelligent men inte klarar att ha ett jobb vad är man då? Mellanfungerande?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav slackern » 2021-12-09 19:41:57

BellaBelle skrev:
Att klassas som högfungerande betyder inte att man är en savant, som likt Dustin Hoffmans rollfigur i filmen Rain Man kan memorera evighetslånga serier spelkort. Det innebär bara att ens intelligens är genomsnittlig, eller över genomsnittet, att man klarar av att ha ett jobb och en någorlunda fungerande vardag.


Citat ur boken. Så för att ha högfungerande autism så ska man klara av att ha ett jobb? Jag trodde att termen betydde detsamma som tidigare Asperger, men så är det alltså inte? Många aspergare klarar ju inte att jobba. Om man är normalt intelligent men inte klarar att ha ett jobb vad är man då? Mellanfungerande?


Det där citatet är väl bara hennes definition för din definition att det bara krävs ett IQ över 70 stämmer alldeles utmärkt för det är just det högfungerande betyder och inget annat.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Chrilleb » 2021-12-09 19:58:46

Kom att tänka på Temple Grandin. Såg ett mkt intressant program med henne på tv för länge sen.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav atoms » 2021-12-09 20:46:58

Alien skrev:Man får inte citera en hel artikel, det bryter mot copyrighten.

Här är en del av Saga Cavallins debattartikel:

DN Kultur 2021-10-26 skrev:Clara Törnvall sätter alltså utan att blinka sig själv i samband med några av förra seklets största konstnärer och filosofer: Emily Dickinson, Simone Weil och Virginia Woolf, bland andra.

”Autistiska personer har alltid funnits, men diagnosen uppstår först i mötet med omgiv­ningen. Ju mer strömlinjeformat samhället blir, desto tydligare sticker annorlunda individer ut”, skriver Clara Törnvall. Att diagnostisera exempelvis Emily Dickinson postumt framstår i ljuset av det här resonemanget som fullkomligt ologiskt, för hon levde ju bevisligen i en omgivning som inte ledde till att någon diagnos ”uppstod”.
---
Genom att ignorera allt vad historisk kontext heter och lägga ett samtida neuropsykologiskt filter över döda geniers verk kan man, enligt Törnvall, få fram ”ytterligare ett tolkningsverktyg” för att närma sig deras författarskap. Ingen verkar ha berättat för Törnvall om nykritiken, den litteraturvetenskapliga inriktning som uppstod på 30-talet och ansåg att upphovspersonens biografi och avsikt var oväsentligt för mottagaren av verket.
---
Fler än hon borde ha i åtanke vad Jung skriver i artikeln ”Psykologi och diktning”, utgiven i en svensk samling 1977: ”det stora konstverket är sakligt och opersonligt och berör oss ändå på det intimaste. Därför är det personliga hos diktaren blott till fördel eller hinder men aldrig väsentligt för hans konst.”

”Jag ser en paradox i vår tid. Kunskapen om neuropsykiatriska diagnoser ökar, samtidigt som utrymmet för att vara annor­lunda hela tiden krymper”, skriver Clara Törnvall. Men det är inte en paradox, det är ett orsakssamband. Medikaliseringen, diagnostiseringen, patologiseringen av allt som betraktas som annorlunda ökar eftersom ”normal”-kostymen är så snäv att den inte passar någon.
https://www.dn.se/kultur/saga-cavallin- ... iers-verk/

Nåja, nykritiken och Jung ansåg att man skulle strunta i allt utom verket. Men det finns andra teorier. Jag för min del tycker att det ger mer om man får veta något om författaren också.

Ingen kan ge en diagnos på författare som levde för länge sen. Men för den skull är det inte förbjudet att spekulera och skriva om de drag man tycker är autistiska.


Det är inte Törnvall som sätter diagnos på Simone Weil, Beatrix Potter, Emily Dickinson, Doris Lessing m.fl. Hon skriver om författarna och kommenterar vad andra redan har skrivit.

Beatrix Potter, sid. 57; där är det psykiatrikern Michael Fitzgerald.
Simone Weil, sid. 140; Psykologen Rosemary Dinnage och psykiatrikern Michael Fitzgerald.
Emily Dickinson, sid. 145; litteraturprofessorn Julia Brown (Writers on the spectrum).
Doris Lessing, sid. 195; återigen psykiatrikern Michael Fitzgerald.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Alien » 2022-04-19 2:35:49

Isabel Hadley-Kamptz i en krönika i DN nämner också Clara Törnvalls bok:

DN igår skrev:I ”Autisterna – om kvinnor på spektrat” som kom i höstas skriver Clara Törnvall både om sin egen process att få en autismdiagnos och om andra kvinnor som med eller utan diagnoser uttryckt typiskt autistiska drag. Igenkänningen är bitvis plågsam.

”Det kan inte vara meningen att man ska må såhär”, skriver hon om livet före en diagnos och hon kunde ha pratat om mig eller om i stort sett alla andra kvinnor som blivit diagnosticerade först i vuxen ålder.
---
Enligt Törnvall har så många som 88 procent av kvinnor med NPF erfarenhet av psykisk ohälsa.

Det handlar både om den enorma ansträngning man måste lägga ner för att klara sådant som neurotypiker (personer utan neuropsykiatriska särdrag) tycker är enkelt och om skammen när man ändå hela tiden misslyckas.
---
Det är ingen slump att diagnoserna ökar så mycket givet hur samhället numera organiseras, med alla öppna kontorslandskap, jobb med oklara ansvarsfördelningar och eget ansvar för att söka kunskap i skolan.

Vi är åtminstone i Sverige bra på att kräva anpassningar för fysiska funktionshinder, men allt fler miljöer blir samtidigt helt ohanterliga för dem som behöver lugn, tystnad och tydliga regler för att kunna prestera.
https://www.dn.se/ledare/isobel-hadley- ... onshinder/

Isabel Hadlely-Kamptz fick diagnos i vuxen ålder, ADD med autistiska drag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Marjatta » 2022-04-19 8:25:54

BellaBelle skrev:
Att klassas som högfungerande betyder inte att man är en savant, som likt Dustin Hoffmans rollfigur i filmen Rain Man kan memorera evighetslånga serier spelkort. Det innebär bara att ens intelligens är genomsnittlig, eller över genomsnittet, att man klarar av att ha ett jobb och en någorlunda fungerande vardag.


Citat ur boken. Så för att ha högfungerande autism så ska man klara av att ha ett jobb? Jag trodde att termen betydde detsamma som tidigare Asperger, men så är det alltså inte? Många aspergare klarar ju inte att jobba. Om man är normalt intelligent men inte klarar att ha ett jobb vad är man då? Mellanfungerande?


Bokens författare vet inte allt, och utgår - som så många andra - att exakt det som deras diagnos betyder för dem, betyder det även för alla andra med samma diagnos.

Sen används ju ordet högfungerande ibland i den bemärkelsen. "X är för högfungerande för att få diagnos", och då syftar man inte på hens IQ. Så begreppen blands litegrann ihop (som vanligt, språk är inte logiska).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Flinta » 2022-04-19 9:22:49

Hon borde vara öppen för dialog tänker jag. Går man på hennes föreläsningar t ex kan man ju face:a henne om man känner för det. "Vi är ett gäng autister här och vi känner inte riktigt igen oss i x, x, x, kan du förklara närmre hur du kommit fram till x, x, x och vad du baserar detta på"
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in