Började på SSRI

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-09-26 11:41:08

har använt det i 5 dagar nu och märkt 2 och 3 dagar att ångesten minskade. Stämningen var inte heller så dålig, men de senaste 2 dagarna igen har jag varit ledsen och arg.
Jag använder 25 mg Zoloft, jag använder fortfarande Elvanse och läkaren vet det. Han sa att det inte var farligt att kombinera Elvanse och Zoloft. Jag tar det mot tvång. Lägger inte märke till negativa biverkningar förutom att jag var lite illamående de första 3 dagarna, men det var inte mycket. Jag har inte längre mycket social ångest och undrar om det kan vara därför jag lättare pratar med folk. Jag var bara fruktansvärt rädd för att jag skulle bli mer autistisk om medicinen slutade fungera eller något.

vilka mediciner har hjälpt dig med autismen?
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Började på SSRI

Inläggav Sheyen » 2021-10-10 14:42:21

Wtf, när jag började med Zoloft (Sertralin) fick jag en jävla åktur med insättningssymptom och frekventa besök på psykakuten. Först efter ca 2 månader kom förbättringen. Jag tror ärligt talat inte att man märker 25mg (första insättningsdosen) Zoloft, mer än att man blir helt knas i skallen. Det är ju inte Benzo. Jag tar 200mg Zoloft varje morgon.

Concerta gör mig mer autistisk, vilket jag skiter i, för det får vara värt det. Jag är mycket lugnare och snällare när jag har Concerta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Började på SSRI

Inläggav slackern » 2021-10-10 15:24:35

Sheyen skrev:Wtf, när jag började med Zoloft (Sertralin) fick jag en jävla åktur med insättningssymptom och frekventa besök på psykakuten. Först efter ca 2 månader kom förbättringen. Jag tror ärligt talat inte att man märker 25mg (första insättningsdosen) Zoloft, mer än att man blir helt knas i skallen. Det är ju inte Benzo. Jag tar 200mg Zoloft varje morgon.

Concerta gör mig mer autistisk, vilket jag skiter i, för det får vara värt det. Jag är mycket lugnare och snällare när jag har Concerta.


En psykiatriker jag hade sa att centralstimulatia kan demaskera autismen vilket det helt klart gjorde för mig eller Concerta och Ritalin numera har jag Atentin blir inte alls lika påtagligt autistisk utav det. Sonen tycker också han att han blir mer autistisk utav centralstimulatia.

Hur som helst när jag satte in Zoloft så märkte jag att jag blev betydligt mer irriterad eller kändes som att jag fick super kort stubin och hade kunnat flyga på någon på stan vilket jag i och för sig aldrig gjorde för att jag har tillräckligt bra impulskontroll men känslan fanns där. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Började på SSRI

Inläggav HGJ » 2021-10-10 20:10:45

Flyktig skrev:vilka mediciner har hjälpt dig med autismen?

Ingen.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-10-22 10:38:54

Sheyen skrev:Wtf, när jag började med Zoloft (Sertralin) fick jag en jävla åktur med insättningssymptom och frekventa besök på psykakuten. Först efter ca 2 månader kom förbättringen. Jag tror ärligt talat inte att man märker 25mg (första insättningsdosen) Zoloft, mer än att man blir helt knas i skallen. Det är ju inte Benzo. Jag tar 200mg Zoloft varje morgon.

Concerta gör mig mer autistisk, vilket jag skiter i, för det får vara värt det. Jag är mycket lugnare och snällare när jag har Concerta.


Så du valde att hålla ut med Zoloft trots att du blev så dålig. Jag märkte bara lätt illamående, men sedan ökade jag till 100 mg efter 2 veckor och fick tillbaka illamående och svettades extremt mycket på natten. Nu är det nästan 1 månad sedan jag började och märker inget annat än att mycket tvång är borta.
Elvansen gör detsamma med mig, jag blir lugnare och snällare. Om den får värka medan jag är ute bland människor kommer jag inte att vara så autistisk, men nu när jag sitter ensam hemma vill jag inte gå ut, men jag väljer att tro att det inte spelar någon roll. Jag spenderar bara mycket pengar när jag är ute och kör mil varje dag.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Började på SSRI

Inläggav Skogkatt » 2021-10-22 11:02:52

Undrar om det finns läkemedel som är gjorda speciellt för AS eller hjälper människor med AS? Jag minns att min läkare sa att det inte fanns något för folk med AS. Det fanns helt enkelt inget han kunde göra för mig, sa han. Jag vill ändå inte ha nåt tror jag, mediciner brukar inte hjälpa mig så mycket. Lugnande medel gör mig orolig. Undrar bara om det faktiskt finns något.
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-10-22 12:54:40

Skogkatt skrev:Undrar om det finns läkemedel som är gjorda speciellt för AS eller hjälper människor med AS? Jag minns att min läkare sa att det inte fanns något för folk med AS. Det fanns helt enkelt inget han kunde göra för mig, sa han. Jag vill ändå inte ha nåt tror jag, mediciner brukar inte hjälpa mig så mycket. Lugnande medel gör mig orolig. Undrar bara om det faktiskt finns något.


Hur länge är det sedan doktorn sa det då?
Har läst att Risperdal (antipsykotika) används på autister, men det är för att lugna ner aggressivt beteende. Men det här var mest på riktiga autister tror jag?
Jag vet att olika antipsykotika används för att lugna ner tankar, men min terapeut säger att de inte kommer att ge mig det eftersom det kan vara lugnande. De skulle ge mig antidepressiva först eftersom det har färre biverkningar. Zoloft hanterar social ångest, OCD och depression.

Men jag vet inte om jag har en så allvarlig grad av asperger, eftersom jag har sett en serie som heter Love på spektrumet, och jag ser att deltagarna där har en ganska seriös grad förutom 2. För min del är det svart och vitt tänkande som är problemet, lite tvångstankar / handlingar och jag kämpar med småprat och kan bli uttråkad snabbt med andra ibland. Och att jag ser detaljer mer än den stora bilden.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Började på SSRI

Inläggav Skogkatt » 2021-10-22 15:01:54

Flyktig skrev:Hur länge är det sedan doktorn sa det då?


Det är några år sen men det är inte så viktigt, Jag bara började undra om det kunde finnas något. Det är en lite konstig upplevelse att sitta med läkaren efter att du har fått en diagnos och han tittar på dig och säger "det finns helt enkelt inte något jag kan göra för dig". Jag använder humor för att hantera livet ibland så min reaktion var:

"Fantastiskt, det är precis vad jag behövde höra nu.:D" Han skrattade :lol:
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Började på SSRI

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-22 15:18:38

Skogkatt skrev:Undrar om det finns läkemedel som är gjorda speciellt för AS eller hjälper människor med AS?

Testa med lite att dricka lite sprit det hjälper en stund i alla fall... :lol:
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Började på SSRI

Inläggav Skogkatt » 2021-10-22 15:31:07

Riksamiralen skrev:Testa med lite att dricka lite sprit det hjälper en stund i alla fall... :lol:


Det är en idè men spriten är inte bra för mig. Du vet hur människor blir glada i fem timmar när de supar och så blir de sura och deprimerade? Jag blir deprimerad och sur direkt. Fem minuter. Alkohol gillar inte mig alls. Jag minns faktiskt inte när jag senast drack, 2004 kanske. Det var ett tag sen. Men tack for tipset :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Började på SSRI

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-22 16:41:47

Skogkatt skrev:
Riksamiralen skrev:Testa med lite att dricka lite sprit det hjälper en stund i alla fall... :lol:


Det är en idè men spriten är inte bra för mig. Du vet hur människor blir glada i fem timmar när de supar och så blir de sura och deprimerade? Jag blir deprimerad och sur direkt. Fem minuter. Alkohol gillar inte mig alls. Jag minns faktiskt inte när jag senast drack, 2004 kanske. Det var ett tag sen. Men tack for tipset :)

Jag menade en liten mängd typ ett glas / en mugg schnaps, tillräckligt för att bli lite modigare. Okej jag blir väldigt trött av alkohol, jag vill sova direkt, så jag dricker i stort sett aldrig. :-)Happy
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Började på SSRI

Inläggav Skogkatt » 2021-10-22 18:42:24

Riksamiralen skrev:Jag menade en liten mängd typ ett glas / en mugg schnaps, tillräckligt för att bli lite modigare.


Åh ja, jag förstår. Men jag borde nog inte bli för modig, gör så många galna saker då. :wink: Men för att svara trådstartaren; Vilka mediciner har hjälpt dig med autismen?

Det enda jag har stött på i mitt liv som jag tror hjälpte mig lite, var cannabis för många år sedan. Alkohol är gift för mig och medicinering har aldrig gjort mycket för mig. Men jag och cannabis kom bra överens, det hjälpte mig faktiskt lite. Mitt huvud fungerade lite bättre tyckte jag och jag fick mer sinnesro.

Men det är en personlig sak och det kan vara annorlunda från person till person så jag skulle verkligen inte rekommendera det till alla. Men för mig var det ok.
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Började på SSRI

Inläggav Copycat » 2021-10-22 19:14:50

Det finns ingen medicin mot autism. Jag medicinerar enbart mot mina psykiska diagnoser. Men det är verkligen inte alltid de hjälper så väl som jag önskat att de gjorde där heller. Men utan dem vore det definitivt ännu sämre. Det vet jag.
Copycat
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2021-10-05

Började på SSRI

Inläggav Liljan » 2021-10-22 20:42:04

Det finns inget medicin mot autism, du måste ta den för OCD. Märker du av effekt så snabbt tycker jag du ska ta upp det med din läkare, risken finns att du är bipolär (eller så är det bara placebo) Jag är bipolär typ 2 och märker effekt direkt när jag tagit SSRI, det räcker med 2-3 tabletter.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Började på SSRI

Inläggav LordNelson » 2021-10-23 7:37:09

Flyktig skrev:Jag vet att olika antipsykotika används för att lugna ner tankar, men min terapeut säger att de inte kommer att ge mig det eftersom det kan vara lugnande. De skulle ge mig antidepressiva först eftersom det har färre biverkningar. .

Jag har tagit neuroleptika men är osäker på om det hjälpte mot autismen. Blev iallafall som din läkare säger lugnare, och också mer effektiv när jag skulle få saker gjorda. Stora grejer vet jag inte säkert men mindre saker som att göra frukost och komma iväg till jobbet gick snabbare och enklare. På jobbet funkade det också bättre. Jobbigt att förstå man hela livet har varit uppstressad och spattig och att det hindrar en i allt man företar sig.

Sen är man hela tiden som i en dimma. Det kändes först efter att jag slutat och allt började klarna. Tog flera veckor, kanske en månad, innan medicinen gick ur kroppen.

Jag hade överjävlig ångest och tvång som biverkningar. Det var ju inte direkt som jag fick nån hjälp att bli av med det heller. Tvånget höll sig hyfsat borta när jag var sysselsatt till hundra procent på jobbet men när jag kom hem och slappnade av kunde den helt ta över skallen. Inte så kul när en hel helg går åt till att vara paralyserad av att ha en tanke på loop i huvudet.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-10-23 9:40:05

Liljan skrev:Det finns inget medicin mot autism, du måste ta den för OCD. Märker du av effekt så snabbt tycker jag du ska ta upp det med din läkare, risken finns att du är bipolär (eller så är det bara placebo) Jag är bipolär typ 2 och märker effekt direkt när jag tagit SSRI, det räcker med 2-3 tabletter.


ingen misstanke om bipolär. Jag är aldrig särskilt högt upp eller långt ner. Jag har Dysthymia.
Jag plågas av tvångstankar eftersom jag är sjukligt upptagen av självdisciplin. Jag har svalt mig själv för att jag var rädd för att väga för mycket (2014) för ju mer du väger desto mer förorenad miljö.

Och jag vill nästan aldrig köpa nya kläder och så för det är dåligt för miljön och jag vill liksom bara ha det jag behöver, men det påverkar depressionen, för vissa kläder påminner mig om tiden som deprimerad och jag känner att alla andra kommer in. ny ofta samtidigt som jag bara ser sm den jag alltid varit. Och har nästan bara svart och grått också.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Började på SSRI

Inläggav Skogkatt » 2021-10-24 9:45:04

Flyktig skrev:ju mer du väger desto mer förorenad miljö.
Och jag vill nästan aldrig köpa nya kläder och så för det är dåligt för miljön


Låt inte folk lura dig. Du har ingen anledning att inte köpa kläder eller äta mat. Det är mycket modernt nu att skrämma människor med domedags-profetior. Folk har gjort det 100 gånger förut och det är på väg att gå över. Oroa dig inte, lyssna inte på de skräckslagna människorna, de är bara rädda och vet inte vad de gör. Jag har sett det förut flera gånger och allt gick bra. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6146
Anslöt: 2021-10-02

Började på SSRI

Inläggav slackern » 2021-10-24 14:35:12

Tjacka kläder på UFF eller vad dom heter i dagsläget eller något liknade ställe, där säljer dom ju begagnade kläder det är bra för miljön.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Började på SSRI

Inläggav Richard » 2021-10-26 14:59:34

Det kan ta ett par veckor innan kan känner full effekt av bl.a SSRI.

Jag har provat 52 olika mediciner, men har äntligen hittat en cocktail som fungerar bra...

-300 mg Venlafaxin (antidepressiv)
-300 mg Lyrica (lugnande, men mer "aktiverande")
-400 mg Koffein (uppiggande, självmedicinering)
-80 mg Synefrin (uppiggande, självmedicinering)
-4 mg Haldol (mot paranoia)
-0,5 mg Iktorivil (lugnande, vill sluta helt med denna)
-75 mg Theralen (lugnande, mest för sömn)
-10 mg Melatonin (för sömn, självmedicinering)
-10 mg Imovane (sömntablett, vid behov, behöver den sällan numera)

Jag har recenserat de psykofarmaka som jag provat;
https://www.richardhandl.com/2000/01/01 ... ar-testat/
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-10-26 19:41:25

slackern skrev:Tjacka kläder på UFF eller vad dom heter i dagsläget eller något liknade ställe, där säljer dom ju begagnade kläder det är bra för miljön.


Hittar bara fult där och det stinker där inne. Jag har varit där, men jag tycker att kläderna kostar alldeles för mycket sett till hur de ser ut.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Började på SSRI

Inläggav Flyktig » 2021-10-28 14:07:20

Skogkatt skrev:
Flyktig skrev:ju mer du väger desto mer förorenad miljö.
Och jag vill nästan aldrig köpa nya kläder och så för det är dåligt för miljön


Låt inte folk lura dig. Du har ingen anledning att inte köpa kläder eller äta mat. Det är mycket modernt nu att skrämma människor med domedags-profetior. Folk har gjort det 100 gånger förut och det är på väg att gå över. Oroa dig inte, lyssna inte på de skräckslagna människorna, de är bara rädda och vet inte vad de gör. Jag har sett det förut flera gånger och allt gick bra. :)



Ja, jag ser att media använder mycket skrämsel. Men hur vet vi vad som är sant? Om vi ​​ska vara så miljövänliga som samhället vill så måste vi sluta med nästan allt vi gör och snarare bli deprimerade då.
Flyktig
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2021-03-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in