Har ni någon diagnos förutom asperger?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni tilläggsdiagnos/er?

Nej
5
15%
Ja, en
14
41%
Ja, två
8
24%
Ja, tre eller fler
7
21%
 
Antal röster : 34

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Copycat » 2021-10-18 18:57:03

Jag undrar hur många av er som har fler psykiatriska diagnoser. Jag har tre eller fyra stycken av de jag vet.
Copycat
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2021-10-05

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Kahlokatt » 2021-10-18 19:21:22

Jag har även OCD.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-10-18 20:50:27

Det "andra" har alltid hamnat i skuggan av min Asperger, eller mer eller mindre varit en del av det, men jag skulle nog säga klinisk depression och OCD, utan att egentligen ha några "papper" på det!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-10-18 20:59:25

Är "misunderstood, awesome genius" en diagnos förresten, ha ha!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-18 21:40:36

Freddy Dreadful skrev:Är "misunderstood, awesome genius" en diagnos förresten


:lol: Det borde ju vara det.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav cirkusfreak » 2021-10-19 5:48:31

Asperger, ADHD, DCD och tics har jag på mitt diagnospapper :)
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Dalaberger » 2021-10-19 12:52:57

På pappret har jag väl Asperger, ADHD och tics. Sen depression och tvångssyndrom i praktiken (oklart om det är på papper).
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Riksamiralen » 2021-10-19 13:00:03

Personligen tycker jag inte det borde räknas som en diagnos om inte läkaren/doktorn/psykologen har gett den åt er, en egen diagnostisering är inte säkert att den är ett dugg träffsäker om man inte pratar med någon professionell psykolog som har befogenheten att utfärda diagnoser.
Jag valde ''Nej'', att jag bara har en diagnos, fick bara Aspergers när min utredning var klar.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Jappz » 2021-10-19 13:42:39

Autism nivå ett, GAD och tvång UNS. Fick inte förklarat särskilt bra vad dom olika diagnoserna betyder och har inte orkat sätta mig in i det heller.
Jappz
Bannad
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2021-10-17

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Någon » 2021-10-19 13:59:19

Ordet diagnos används på ett konstigt sätt nu för tiden.
Det verkar som att TS vill att vi som svarar på frågan endast berättar om våra (Neuro)psykiatriska diagnoser.
Om någon har reflux, IBS, artros eller någon annan vanlig somatisk diagnos, räknar dem nog inte med den. Jag räknade i alla fall inte med mina somatiska diagnoser. Inte ens tidigare psykdiagnoser.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Chilehead » 2021-10-19 22:47:04

ADHD - har jag fått diagnos på
Tourettes - ej på papper men hade kunnat få det (en av de lättaste att ge diagnos på)
OCD - ej på papper och inte så svår, eller snarare, jag har lärt mig hantera den genom att hitta strategier för saker jag har problem med
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Flinta » 2021-10-20 7:58:33

Undrar om det är vanligt att man tillskrivs en ångestdiagnos om man tycker att vanlig ögonkontakt är besvärande och inte orkar, vill och/eller kan förställa sin ögonkontakt till "normal" under läkarsamtal?

Läkare verkar generellt dåligt upplysta om orsakerna till att vissa autister inte har den ögonkontakt som förväntas.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav slackern » 2021-10-20 16:24:58

Flinta skrev:Undrar om det är vanligt att man tillskrivs en ångestdiagnos om man tycker att vanlig ögonkontakt är besvärande och inte orkar, vill och/eller kan förställa sin ögonkontakt till "normal" under läkarsamtal?

Läkare verkar generellt dåligt upplysta om orsakerna till att vissa autister inte har den ögonkontakt som förväntas.


En del utav autism som vissa har, min son har det. Folk som inte har autism skulle väl bli diagnostiserade med socialångest.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Karamell » 2021-10-20 18:32:13

Uppmärksamhetsstörning. Tydligen som ADD fast mildare.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Flinta » 2021-10-20 19:08:50

slackern skrev:
Flinta skrev:Undrar om det är vanligt att man tillskrivs en ångestdiagnos om man tycker att vanlig ögonkontakt är besvärande och inte orkar, vill och/eller kan förställa sin ögonkontakt till "normal" under läkarsamtal?

Läkare verkar generellt dåligt upplysta om orsakerna till att vissa autister inte har den ögonkontakt som förväntas.


En del utav autism som vissa har, min son har det. Folk som inte har autism skulle väl bli diagnostiserade med socialångest.


Ja just det så kan det nog vara apropå det sistnämnda.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Paladinen » 2021-10-21 5:27:40

Autistisk spektrum diagnos
Adhd
Verbala och motoriska tics som framkommer vid stress
Ocd
Bipolaritet

Det är vad jag har på papper
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Flinta » 2021-10-23 14:40:22

Flinta skrev:
slackern skrev:
Flinta skrev:Undrar om det är vanligt att man tillskrivs en ångestdiagnos om man tycker att vanlig ögonkontakt är besvärande och inte orkar, vill och/eller kan förställa sin ögonkontakt till "normal" under läkarsamtal?

Läkare verkar generellt dåligt upplysta om orsakerna till att vissa autister inte har den ögonkontakt som förväntas.


En del utav autism som vissa har, min son har det. Folk som inte har autism skulle väl bli diagnostiserade med socialångest.


Ja just det så kan det nog vara apropå det sistnämnda.


Funderar över om den avvikande ögonkontakten ska behöva resultera i en ångestdiagnos om man ändå redan har en autismdiagnos :-)063 Diagnosen autism i sig borde väl "täcka det beteendet"/räcka förutsatt att man gör det t ex för att spara energi, stänga ute intryck, kunna ta in så mycket som möjligt av läkarsamtalet etc
Någon som vet?

Verkar som att vill man slippa fler diagnoser får man inte glömma solglasögonen och kepsen
8) :lol: :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-23 14:50:17

Flinta skrev:den avvikande ögonkontakten


Det är så irriterande att det är så svårt att se folk i ögonen. Jag har försökt länge göra nåt åt det, men det är omöjligt. Och människor undviker ögon-kontakt när de ljuger, så folk tror väl att jag ljuger hela tiden. Men vad ska man göra? Man kan ju inte göra något åt det. Det är som om man straffas av Moder Natur.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav slackern » 2021-10-23 15:21:14

Skogkatt skrev:
Flinta skrev:den avvikande ögonkontakten


Det är så irriterande att det är så svårt att se folk i ögonen. Jag har försökt länge göra nåt åt det, men det är omöjligt. Och människor undviker ögon-kontakt när de ljuger, så folk tror väl att jag ljuger hela tiden. Men vad ska man göra? Man kan ju inte göra något åt det. Det är som om man straffas av Moder Natur.


Eller så tror folk att du är osäker för ingen kommer tro att du är en mytoman som ljuger 24/7. Eller det har jag fått mig itutad hela livet att folk som undviker ögonkontakt är osäkra.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Flinta » 2021-10-23 15:23:57

slackern skrev:
Skogkatt skrev:
Flinta skrev:den avvikande ögonkontakten


Det är så irriterande att det är så svårt att se folk i ögonen. Jag har försökt länge göra nåt åt det, men det är omöjligt. Och människor undviker ögon-kontakt när de ljuger, så folk tror väl att jag ljuger hela tiden. Men vad ska man göra? Man kan ju inte göra något åt det. Det är som om man straffas av Moder Natur.


Eller så tror folk att du är osäker för ingen kommer tro att du är en mytoman som ljuger 24/7. Eller det har jag fått mig itutad hela livet att folk som undviker ögonkontakt är osäkra.


Ja eller så tolkas det som ett tecken på bristande anknytning vilket såklart kan stämma i vissa fall.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-23 15:33:17

slackern skrev:Eller så tror folk att du är osäker


Ja, osäker. Eller att du ljuger. Eller at du är full av droger. Eller att du är osäker och att du ljuger och att du är full av droger :shock: Det kunde ha varit mycket bättre.

Det är något med det, jag ser folk prata och skratta och de tittar på varandra och de har inga problem. Också ser jag dem i ögonen och det blir för mycket för mig. Det är för mycket att hantera. Men det är vel bara livet, hjälper inte mycket att klaga. Men det är irriterande. Jag skulle nog offra ett finger eller en tå om det gav mig kraften att se alla folk i ögonen utan problem. Det har irriterat mig länge.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav Flinta » 2021-10-23 16:28:27

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Eller så tror folk att du är osäker


Ja, osäker. Eller att du ljuger. Eller at du är full av droger. Eller att du är osäker och att du ljuger och att du är full av droger :shock: Det kunde ha varit mycket bättre.

Det är något med det, jag ser folk prata och skratta och de tittar på varandra och de har inga problem. Också ser jag dem i ögonen och det blir för mycket för mig. Det är för mycket att hantera. Men det är vel bara livet, hjälper inte mycket att klaga. Men det är irriterande. Jag skulle nog offra ett finger eller en tå om det gav mig kraften att se alla folk i ögonen utan problem. Det har irriterat mig länge.


Å du har redan testat det allra mest grundläggande tipset då antar jag d v s att prövat fästa blicken i den andres ögonbryn el strax över..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav slackern » 2021-10-23 16:40:46

Flinta skrev:
Skogkatt skrev:
slackern skrev:Eller så tror folk att du är osäker


Ja, osäker. Eller att du ljuger. Eller at du är full av droger. Eller att du är osäker och att du ljuger och att du är full av droger :shock: Det kunde ha varit mycket bättre.

Det är något med det, jag ser folk prata och skratta och de tittar på varandra och de har inga problem. Också ser jag dem i ögonen och det blir för mycket för mig. Det är för mycket att hantera. Men det är vel bara livet, hjälper inte mycket att klaga. Men det är irriterande. Jag skulle nog offra ett finger eller en tå om det gav mig kraften att se alla folk i ögonen utan problem. Det har irriterat mig länge.


Å du har redan testat det allra mest grundläggande tipset då antar jag d v s att prövat fästa blicken i den andres ögonbryn el strax över..


Vad gör man om dom är ojämna eller sammanvuxna?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni någon diagnos förutom asperger?

Inläggav antonius » 2021-10-23 16:49:13

Borderlinestörd
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in