När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Inläggav notwoodstock » 2021-10-18 7:38:38

En bok nyligen om min nya iPhone SE (2020).
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Inläggav nallen » 2021-10-18 22:28:12

Just nu håller jag på att läsa om Modern C++ Design, Andrei Alexandrescu 2001. Det är inte många C++-böcker som fortfarande är tänkvärda så här tjugo år senare.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Inläggav Alien » 2022-08-18 0:42:23

Vad är en fackbok egentligen? Bara en icke skönlitterär bok (non-fiction)? Eller detsamma som en faktabok?

Här är en definition:

en fackbok, en encyklopedi, [skall] grunda sig på offentligt och allmänt godkänd kunskap och ha som mål att förmedla denna kunskap till läsaren. En fackbok kan publiceras i bokform, men likaväl som någon annan produkt, exempelvis en cd-skiva.

Den form i vilken fackboken publiceras är inte det väsentliga - det centrala är att sann kunskap förmedlas till läsaren.
https://www.suomentietokirjailijat.fi/s ... ckbok.html

Låter som en lärobok. Men kan en personligt skriven reseskildring räknas som en fackbok? Eller en biografi om en känd historisk person?

Man kan iaf få redan på en del fakta i dem.

I så fall var den senaste fackboken el snarare non-fiction jag läste Nina Solomins reportagebok Ok, amen. Om kärlek och fientlighet i chassidernas New York. Den handlar alltså om chassiderna i stadsdelen Williamsburg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Inläggav Alien » 2024-01-10 1:23:34

Ruth Goodman: How to be an Victorian

Den handlar alltså om hur man levde på drottning Victorias tid. Hur man bodde, vad man åt, hur man klädde sig, barnen i skolan m m. Inte precis en bok man sträckläser utan man läser ett kapitel då och då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

När läste du senast en fackbok och vad handlade den om?

Inläggav mondo beyondo » 2024-01-10 12:09:00

Faktabok jag håller på och plågar mig igenom just nu är en torr redovisning om vikingar.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in