Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav atoms » 2021-10-17 13:07:19

Det allra första fallet av hjärnkirurgi i Sverige verkställdes på Serafimerlasarettet i Stockholm söndagen den 3 oktober 1886 då en bit av en tumör avlägsnades från en halvsidesförlamad medelålders man i soporöst tillstånd. Den omedelbara effekten var godartad och mannen blev genast bättre.

Tre veckor senare, den 26 oktober, drabbades mannen av ett epileptiskt anfall och försämrades så att han snart åter behövde inta sängläge. Två månader senare, den 26 december, avled han.

Minns inte var jag läste detta men det var sannolikt en samtida tidningsnotis.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav Huggorm » 2021-10-17 15:30:29

Du har ett fantastiskt sinne för detaljer som datum och tid, om du inte vet var du läste det men ändå kan redogöra så exakt :wink:

Hur är det med trepanering, räknas det som hjärnkirurgi? I såna fall har vi ju hållit på betydligt längre än 1800-talet.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav slackern » 2021-10-17 15:32:12

Huggorm skrev:
Hur är det med trepanering, räknas det som hjärnkirurgi? I såna fall har vi ju hållit på betydligt längre än 1800-talet.


Är det som dom sysslade med under stenåldern med flintverktyg?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav Huggorm » 2021-10-17 15:33:17

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Hur är det med trepanering, räknas det som hjärnkirurgi? I såna fall har vi ju hållit på betydligt längre än 1800-talet.


Är det som dom sysslade med under stenåldern med flintverktyg?
Japp.
Huggorm
 
Inlägg: 22254
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav atoms » 2021-10-17 16:39:56

Huggorm skrev:Du har ett fantastiskt sinne för detaljer som datum och tid, om du inte vet var du läste det men ändå kan redogöra så exakt :wink:


Hade det nedskrivet på papper... :wink: ... men att det var en söndag kollade jag med min 200-årskalender. Artikeln var från februari 1887. Hittar likadana nu via tidningar.kb.se

Hur är det med trepanering, räknas det som hjärnkirurgi? I såna fall har vi ju hållit på betydligt längre än 1800-talet.


Minst 3000 år sedan förekom det här i Skandinavien. Annars förekom det så tidigt som för 12000 år sedan. Det, och mycket mer, står att läsa i Leif G. Salfords essä Den svenska neurokirurgins historia – Kort men fascinerande!

I Sverige var det först i början av 20-talet som en ung allmänkirurg vid Serafimerlasarettet, Herbert Olivecrona, började intressera sig för möjligheten att operera hjärntumörer. Han genomförde sin första hjärntumöroperation 1922 och utvecklade på egen hand operationstekniken och det sägs att han under sitt liv utförde cirka 6000 sådana! Som allmänkirurg utvecklade han neurokirurgin till stor konst. Harvey Cushing imponerades av den självlärde svensken och bjöd honom över till Harvard. Olivecrona blev 1935 Sveriges förste professor i neurokirurgi och verkade som sådan fram till 1960 vid Serafimerlasarettet. Han utvecklade operationstekniken av acusticusneurinom och kirurgisk behandling av epilepsi.


http://tidningen.svenskkirurgi.se/2017/ ... cinerande/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav Skogkatt » 2021-10-17 17:18:54

Hjärnkirurgi i Sverige, jag antar att det är när man opererar rumpan. :wink:
Jag bara skojar med er, det är inte allvarligt menat alls. Så bli inte för arg nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6149
Anslöt: 2021-10-02

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav manne » 2021-10-17 17:36:24

jag sitter på stor kunskap. :wink:

Harming The Brain to Save the Mind | Our Life
https://www.youtube.com/watch?v=ZNbIiVopOtc
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav Alien » 2021-10-17 17:58:14

atoms skrev:Det allra första fallet av hjärnkirurgi i Sverige verkställdes på Serafimerlasarettet i Stockholm söndagen den 3 oktober 1886 då en bit av en tumör avlägsnades från en halvsidesförlamad medelålders man i soporöst tillstånd. Den omedelbara effekten var godartad och mannen blev genast bättre.

Tre veckor senare, den 26 oktober, drabbades mannen av ett epileptiskt anfall och försämrades så att han snart åter behövde inta sängläge. Två månader senare, den 26 december, avled han.

Minns inte var jag läste detta men det var sannolikt en samtida tidningsnotis.

Jag antar att det var inte fråga om "informerat samtycke", eftersom mannen var i "soporöst tillstånd". Gissar att det betyder att han låg i djup dvala.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjärnkirurgi i Sverige - en historisk återblick

Inläggav atoms » 2021-10-17 19:06:54

Det var vid ett sammanträde med Svenska Läkarsällskapet den 18 januari 1887 som professorerna John Berg & Per Johan Wising lade ut texten om denna den första hjärnoperationen. Så det var sannolikt de som utförde nämnda ingrepp.

Inget om detta står att finna i Wikipedia-artiklarna.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in