Att vårda sitt yttre.?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav kattson » 2021-10-05 14:44:50

Går ju att duscha i bara ljummet vatten också, då kan man duscha varje dag..
behöver inte använda klorin och sandpapper...
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav slackern » 2021-10-12 22:07:02

Paladinen skrev:Man skall inte duscha varje dag fick jag lära mig i ungdomen då man torkar ut hudens samt hårets naturliga oljor vilket leder till torr hud och torrt sprött hår. Jag fick till mig att det räcker att duscha och tvätta håret var 3:e dag och naturligtvis efter träning eller hård fysisk aktivitet.

När jag jobbade så duschade jag ändå varje kväll när jag kom hem efter jobbet då jag jobbade som kock så stank jag av flott och matos och andra dofter som kan uppstå i ett kök och det skulle inte vart trevligt att gå till sängs på det viset och få lakanen att stinka av matos

Nu som arbetslös så duschar jag i snitt varannan dag.

Rakar mig/trimmar skägget gör jag när det börjar bli för långt , går till frissan gör jag inte då jag har rakat hår och jag rakar mig själv med hårtrimmer när håret börjar bli för långt , borsta tänderna gör jag två gånger per dag morgon efter frukost och på kvällen innan jag går till sängs.

Utöver det ser jag till att jag har rena och hela kläder på mig, sockar och underkläder byter jag varje dag och t-shirt varannan dag , tjocktröjor/ytterskjortor/luvtröjor osv samt jeans/byxor byter jag varje vecka.


För dig som är utbildad kock och sköter din personliga hygien borde det väl vara lätt att hitta ett jobb?

Det finns dubbelt så många lediga jobb som i september för ett år sedan. Med så många arbetslösa borde det vara lätt att fylla luckorna. Men många arbetsgivare har svårt att hitta rätt person, enligt Arbetsförmedlingen. Det är till exempel ont om kockar, ingenjörer och undersköterskor.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/mang ... a-personal

Nu beror det säkert på vart i landet man bor om man hittar ett jobb som kock. Hur som helst önskar jag dig lycka till att hitta ett arbete som kock.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav ab2487_1 » 2021-10-12 23:21:18

Jag håller med om att personlig hygien är viktigt.(med tanke på att jag är känslig för andra människors svettlukt så brukar jag använda det som jämförelse… dvs jag gillar inte när andra luktar svett så jag får försöka hålla den nivån av hygien själv.).

Vad gäller stil/kläder och så(Jag ser till att ha en ok garderob då jag har möten på jobbet t.ex riktigt bra skjortor som som inte skaver eller prasslar och ett par jeans/byxor som är behagliga med) jag tycket att det är ett rätt så användbart trick för att fixa det där med möten(det är stor fördel att vara komfortabel med vad man har på sig, både för att klara av hela mötet då kliande/skavande kläder som inte sitter bra är ett helvete).
Sedan så är min egen observation att det hjälper till med, att bestämma vilket bemötande som man får(speciellt när man träffar nytt folk ex.styrelseledamöter & anställda för något bolag).
Dyker du upp klädd som de anställda(ex.vis klädd i blåkläder) då blir bemötandet lite mer familjärt och igenkännande och i de flesta fall så föredrar jag att det blir formellare.
(Då jag inte så fixar kallprat).
ab2487_1
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2021-10-10

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav ShakeItOut » 2021-10-13 0:02:12

Man måste inte alls duscha varje dag eller varannan för att vara fräsch.

Men att man inte klipper sig ofta brukar beror på att alla inte har råd. Samma sak med kläder som har hål, ibland spelar det faktiskt ingen roll hur proper man vill vara om pengarna inte finns. Mår man kasst tar hygienen ofta stryk om all energi går åt viktigare saker...typ äta.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Jomla » 2021-10-13 10:58:08

Att duscha varannan dag känns som ett minimum, om man inte saknar svettkörtlar
Jomla
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-10-12

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav antonius » 2021-10-13 12:17:21

Jomla skrev:Att duscha varannan dag känns som ett minimum, om man inte saknar svettkörtlar


Det är ju inte svetten i sig som kan dofta mindre angenämt, utan på huden lever det bakterier och när deras "avföring" har gottat till sig i ett par dagar som det uppstår lukt, och går givetvis fortare om huden är varm fuktig och av svett... :-)196
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Vildsvin » 2021-10-13 19:12:14

Förr talade man om "nervfeber" som var förknippat med smuts och som orsakade allvarlig trötthet, dåsighet och omtöckning ofta med dödlig utgång. Det var välkänt att det var farligt att ha närkontakt med de smutsiga människor som uppträdde förvirrat men eftersom man inte kände till bakterier trodde man att smutsdoften var giftig (miasmateorin). Under sent 1800-tal delades nervfeber upp i fläcktyfus som sprids med klädlöss, murin tyfus som loppor överför från råttor och möss, samt sjukdomar med låg dödlighet som salmonella. Fläcktyfus som före antibiotikan hade 40% dödlighet sprids snabbt när människor lever tätt ihop och inte har möjlighet att tvätta kläder i varmt vatten (vid 60 grader dör klädlöss på en minut), och epedimier har genom historien följt på krig och naturkatastrofer.

Även om fläcktyfus är mycket sällsynt i Västvärlden och Skandinavien är för kallt för murin tyfus sitter det djupt att undvika personer som kan bära på farliga sjukdomar.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-13 21:20:51

Jag kunde inte hitta en tråd om träning så jag skriver här. Jag har ett bra tips som kan användas av alla och på många olika typer av träning. Det är en teknik som kallas Drop Set. https://en.wikipedia.org/wiki/Drop_set

Det är väldigt enkelt, låt oss säga att du lyfter vikter. Till exempel lyfter du 50 kilo tills du inte kan ta det längre. Du kan inte lyfta en gång til. Då tar du bort 10-15 procent av vikten så snabbt du kan. Och lyft den tills du inte kan ta den längre. Om du kan lyfta den fyra gånger är det bra, om du kan göra det fjorton gånger är det bra. Det viktigaste är att du lyfter tills du inte kan ta det längre.

Denna teknik kan tillämpas på olika typer av träning och funkar mycket bra. Det är en gammal teknik, beprövad. En av de bästa.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Karamell » 2021-10-13 21:44:13

Hatar när man hamnar bredvid någon som luktar illa. Hur svårt kan det va att ta en dusch?!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Seiji » 2021-10-14 8:47:07

Duschar och rakar mig varje dag, samt bär strykt skjorta till jobbet på vardagarna. Klipper håret ungefär var tredje månad. Känns som att jag är sämre på att vårda mitt inre. Ser man proper ut får man mycket gratis, sedan kan man bara gömma all ångest inom sig så ingen vet. :-)018

I Japan är det en social regel att alltid duscha före och efter sex, förresten.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Någon » 2021-10-14 9:54:36

Jomla skrev:Att duscha varannan dag känns som ett minimum, om man inte saknar svettkörtlar

Det går att tvätta sig på väl valda ställen på kroppen och hålla sig fräsch på så sätt.
Så gjorde folk förr i tiden. Och om du, kanske tillfälligt, bor så att du saknar varmvatten, fungerar det fortfarande bra.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Jomla » 2021-10-15 11:01:59

Karamell skrev:Hatar när man hamnar bredvid någon som luktar illa. Hur svårt kan det va att ta en dusch?!


Jo jag håller med, människor som inte kan tvätta sig. Kan ju iofs ha förståelse för om en uteliggare hamnar bredvid en på tåget, men dom fallen är få.
Jomla
Bannad
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2021-10-12

Hårtrimmer.?

Inläggav Skogkatt » 2021-12-31 13:04:33

manne skrev:När jag klipper mig så vill jag ha en enkel soldat frisyr snagg då.


Ja det fungerar, en herrfrisyr bör vara "simple, tight and clean". :)
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav manne » 2023-05-18 12:32:55

en sådan där hårtrimmer har jag. :-)049 :-)Happy

https://www.elgiganten.se/product/perso ... lsrc=aw.ds

den finaste på marknaden. :-)049 :-)Happy :wink:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav Tiliara » 2023-07-13 3:30:14

Jag tycker att det är viktigt att bry mig om mitt yttre och jag bryr mig mycket i teorin, men jag tycker att det är svårt att omsätta det i praktiken till någonting mer än "hel och ren". Jag har svårt att sätta ihop "outfits" - någon slags helhet och jag vet inte vad som är snyggt, exakt när man ska ha vad eller hur man sköter utseendet på det sätt folk som sminkar sig massor (mer än mascara, concealer m.m.) och går på skönhetssalong gör. När jag försökte ta tag i det och försökte lära mig om mode, kläder, smink m.m. så slutade det med att jag lärde mig massor om färgteori och logiken bakom olika stylingsystem (såpass mycket att jag hade svårt att göra andra saker) och innehållet i smink men inte fick jag en bättre stil för det.
Tiliara
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-07-13

Att vårda sitt yttre.?

Inläggav manne » 2024-03-20 11:11:28

skall klippa mig i dag och fixa frisyren :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in