Nobelpriset i litteratur år 2021 (blev Abdulrazak Gurnah)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nobelpriset i litteratur år 2021 (blev Abdulrazak Gurnah)

Inläggav Alien » 2021-10-07 1:25:42

Ja, imorgon får vi veta.

Undrar om det blir någon av de förhandstippade el önskade.

En del återkommer år från år:
Jamaica Kincaid
Ngugi wa Thiong'o (skulle bli första gången någon som skriver på ett afrikanskt språk)
Adonis
Anne Carson
Joan Didion
Joyce Carol Oates
Annie Ernaux
Jon Fosse

Några iaf för mig mer okända namn:
Nina Bourarai
Rachel Cusk
Nadia Hashimi
Linton Kwesi Johnson
Javier Marais
Zadie Smith
Dag Solstad (Norges bäste författare just nu? Eller är det Jon Fosse)
Jón Kalman Stefansson
Yan Lianke (nej, Kina skulle inte gilla det)

Få se om det blir någon av dessa.

Kerstin Ekman var också ett förslag i UNT, men inte vågar de välja en svensk författare, det skulle bli alldeles för mycket kritik.

Och så en kritisk röst:

Alma Kirlic, författare och spoken word-poet: "Jag tippar på Gabriel Matzneff. Det är så klart ett kontroversiellt val men med tanke på att Akademien valde en folkmordsapologet för ett par år sedan borde det vara oproblematiskt. Det skulle verkligen vara uppfriskande med ännu en debatt om hur vi bör skilja författaren från verken. Jag är ironisk så klart. Nobelpriset är i mina ögon en betydelselös charad som inte är värd mer uppmärksamhet än en axelryckning."
https://unt.se/artikel/vem-tror-du-far- ... r/lwpd1qyr

Någon som har en önskan om en viss författare?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Alien » 2021-10-07 13:06:23

Jaha, ingen av de önskade el förhandstippade.

Abdulrazak Gurnah (född i Zanzibar, sedan länge bosatt i Storbritannien)

”För att kompromisslöst och med stor medkänsla ha genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter.”

Akademien har lyckats igen, hittat en pristagare som ingen (vanlig människa) hört talas om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Alien » 2021-10-07 13:11:24

På stadsbiblioteket finns två böcker av honom:

Paradiset (2012) (redan 33 reservationer)

Den sista gåvan (2014) (38 reservationer)

Abdulrazak Gurnah, född 1948 på Zanzibar, är en tanzanisk författare och litteraturkritiker, som undervisar i engelska och litteraturvetenskap vid Kents universitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Abdulrazak_Gurnah
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Någon » 2021-10-07 14:08:53

I engelskspråkiga länder är han såpass känd att hans senaste bok recenserats i The Guardian. https://www.theguardian.com/books/2020/ ... olonialism
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Alien » 2021-10-07 14:23:06

Ja, han skriver ju på engelska. Precis som Kazuo Ishiguori (nobelpriset 2017). Rötterna i ett annat land men lever i ett engelskspråkigt land och skriver på engelska.

Jag hade hellre sett en afrikansk författare som skriver på ett afrikanskt språk som Ngũgĩ wa Thiong'o. Han skriver på kikuyu (men även på engelska).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Kahlokatt » 2021-10-07 19:52:39

Har aldrig hört talas om Gurnah förut, men det är säkert ett bra val. Dock ingen jag känner mig sugen på att läsa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav RapeRegs » 2021-10-07 20:46:19

Kahlokatt skrev:Har aldrig hört talas om Gurnah förut, men det är säkert ett bra val.


Hur kan du vara så säker på det?
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Alien » 2021-10-07 22:26:33

Jag tycker han verkar intressant men vill man låna får man ju vänta en evighet. Kanske det lilla förlaget tryckor upp nya upplagor. En nobelpristagare för dem är högsta vinsten.

Celanders är ett litet, oberoende förlag med bred utgivning. Vi arbetar för att ge spridning åt progressiv skön- och facklitteratur – skärpt utan att vara akademiskt, lättillgängligt men inte populistiskt. Vi vill bereda plats åt både fördjupade analyser och nyskapande litteratur.
http://celanders.se/sidor/frlaget

De andra romanerna finns ju att få tag i på engelska. Jag skulle vilja läsa Admiring Silence.
Den som flytt sitt hemland kan idyllisera det land han inte kan återvända till.
Gurnah's unnamed narrator flees to England as a teenager to escape the violent political rule of his native island in Zanzibar.
Spoiler: visa
There he lives for nearly twenty years in suburban comfort with an Englishwoman and holds a respectable position teaching at a university. Despite his apparent success, as an immigrant he is caught in cultural limbo, always feeling marginal in British society. The tales he weaves for his English lover and her family of an idyllic past in Africa console him temporarily, but when sanctions are lifted the narrator chooses to leave the family he created in England and return to Zanzibar. What he finds there destroys the image of the childhood paradise he had preserved in his heart-now he can never return home.
https://www.amazon.com/Admiring-Silence ... B008SMNP54
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nobelpriset i litteratur år 2021

Inläggav Alien » 2021-10-09 2:11:36

Abdulrazak Gurnah fanns inte ens med på spelbolagens bettinglistor.

DN:s litteraturredaktör Jonas Thente rekommenderar fem romaner av Gurnah:

”Paradiset” (1994)
Övers. Helena Hansson
Celanders förlag (2012)

Tolvårige Yusuf säljs som slav till en handelsman för att betala sin fars skulder. Snart börjar han dock göra sig oumbärlig. Det är tidigt 1900-tal i Tanzania, men Abdulrazak Gurnah hämtar inspiration från den bibliska berättelsen om Josef i Egypten – Josef som stiger i rang till att bli faraos förtrogne. Kring Yusuf virvlar den östafrikanska hamnstadens gryta av religioner, etniciteter och klassklyftor, och han blir alltmer rotlös i det komplicerade samhällets olika konfrontationer.

”Den sista gåvan” (2011)
Övers. Helena Hansson
Celanders förlag (2014)

”Jag är en apa från Afrika”, säger Abbas avfärdande när hans två barn frågar honom var han kommer ifrån. Han och hans familj bor i England och lever ett brittiskt medelklassliv. Han arbetar som mekaniker, hans hustru på ett sjukhus. Men så drabbas Abbas av en stroke som får honom att tänka över sitt liv och den livsversion han lever i. Han börjar berätta om hur och varför han som ung lämnade Zanzibar. Gurnahs åttonde roman handlar om exil, migration och längtan efter att få höra till.

”Memory of departure” (1987)
Bloomsbury

Spoiler: visa
Abdulrazak Gurnahs debutroman är en förhållandevis kort men mycket mörk och brutal skildring av en tonårig pojke i en fattig östafrikansk kuststad. Hans familj är gravt dysfunktionell och hans omgivning präglas av våld, konflikter och desperation. Men så lämnar han sin familj och flyttar till en släkting i Nairobi, där vyerna öppnar sig. Gurnah skapar i och med denna uppväxtskildring en grund för sitt författarskap, då han på ett högre plan diskuterar hur de forna kolonierna ska kunna bryta de gamla mönstren och hitta en ny identitet.


”Gravel heart” (2017)
Bloomsbury

Spoiler: visa
Zanzibar på 1970-talet. Sjuårige Salims far överger familjen och flyttar in i ett litet hyresrum i en annan del av staden. Han kommer aldrig mer att återvända. Hur kommer allt detta sig? Familjegåtan fortsätter plåga Salim även som vuxen, när han etablerat sig i England. Som så ofta hos Abdulrazak Gurnah handlar det om rotlöshet i exilen och om att fylla i det förflutnas oskrivna blad. Titeln kommer från Shakespeares komedi ”Lika för lika”: en fingervisning om hur Gurnah strävar efter att finna det universella över gränserna.


”Afterlives” (2020)
Bloomsbury

Abdulrazak Gurnahs senaste roman utspelar sig i 1900-talets början, när de olika kolonialmakterna – Tyskland, England, Belgien – sliter sönder och sinsemellan delar upp den afrikanska kontinenten. Ideliga lokala uppror och Första världskriget bidrar till kaoset. På flera sätt kan ”Afterlives” läsas som en fortsättning på romanen ”Paradiset”, bland annat tar den nya romanen vid kronologiskt där den äldre slutade. Som vanligt skildras de stora skeendena genom individer – i detta fall Hamza och syskonen Ilyas och Afiya.
https://www.dn.se/kultur/vad-ska-man-la ... ristagare/

Jag hoppas att de två romaner som översatts till svenska trycks om, och att andra översätts till svenska. Jag är inte säker på att jag klarar av att läsa dem på engelska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in