Ny bok om kvinnliga autister

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Vildsvin » 2021-10-04 23:51:40

Ja, 2007 var neuropsykiatriska utredningar undantagna från vårdgarantin på många håll, men när landstingen fick ersättning för minskade vårdköer började de upphandlandla privata vårdgivare. Det gjorde att många vårdköer blev mycket kortare även för många kroppsliga sjukdomar.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-04 23:55:00

Vildsvin skrev:Ja, 2007 var neuropsykiatriska utredningar undantagna från vårdgarantin på många håll, men när landstingen fick ersättning för minskade vårdköer började de upphandlandla privata vårdgivare. Det gjorde att många vårdköer blev mycket kortare även för många kroppsliga sjukdomar.


Kan vara många fler som arbetar med att utreda numera. Ju fler som arbetar med detta, ju fler diagnoser ställs det (???)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 0:14:12

Dalaberger skrev:Väldigt intressan läsning, tack för att du delade, jag har delat den vidare. Det är lätt att glömma att det finns många högfungerande autister där ute som går utan diagnos, att de är fler än vi tror men att de får ihop sina liv att det inte märks eller behöver utredas.


Clara Törnvall tycks mestadels ha arbetat inom public service. Kan detta vara anledningen till att hon tidigare fått ihop sitt liv? Hur skulle hon klara sig om skattefinansierade public service lades ner?

Clara Törnvall till P2 Sveriges Radio

Publicerat måndag 5 mars 2018 kl 11.09

Rekryteringen av ny producent till P2:s program Musikrevyn och P2 Dokumentär är klar – det blir Clara Törnvall som axlar uppdraget.
– Clara Törnvall är en erfaren kulturjournalist och radioproducent, med bred repertoarkoll på klassisk musik och stark formkänsla. Vi är jätteglada över att kunna rekrytera en så vass producent till P2, säger Anna Bengtsdotter, chef P2 Program och utveckling.

Clara Törnvall kommer närmast från SVT och Kulturnyheterna där hon har varit programledare och redaktör. Tidigare har hon även jobbat med SVT-program som Kulturstudion och Babel, samt varit redaktör för en del av Kulturnyheternas större direktsändningar. Hon har även gjort dokumentärfilmen "Konstsamlaren och katastrofen" för K special.

Dessförinnan jobbade Clara Törnvall på Sveriges Radio, bland annat med Nya vågen, Kino och Kulturfredag i P1, samt som programledare och producent för Kulturnytt under många år. Hon har även hunnit med att jobba på bland annat Elk produktion och Strix.

På P2 kommer Clara att jobba som producent för två av P2:s program, Musikrevyn och P2 Dokumentär. Hon börjar den 15 mars.

https://sverigesradio.se/artikel/6899262
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Kidzi » 2021-10-05 0:36:46

Vildsvin skrev:Ja, 2007 var neuropsykiatriska utredningar undantagna från vårdgarantin på många håll, men när landstingen fick ersättning för minskade vårdköer började de upphandlandla privata vårdgivare. Det gjorde att många vårdköer blev mycket kortare även för många kroppsliga sjukdomar.


I min region gick bara barn före i kön. De väntade i 1 år medan vi andra väntade i 2,5 år.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 1:28:53

Kidzi skrev:
Vildsvin skrev:Ja, 2007 var neuropsykiatriska utredningar undantagna från vårdgarantin på många håll, men när landstingen fick ersättning för minskade vårdköer började de upphandlandla privata vårdgivare. Det gjorde att många vårdköer blev mycket kortare även för många kroppsliga sjukdomar.


I min region gick bara barn före i kön. De väntade i 1 år medan vi andra väntade i 2,5 år.


Aha, kidsen gick före i kön, Kidzi? Fast brukar det inte vara olika avdelningar för vuxna och barn, liksom?

Undrar hur detta kommer fortsätta, kommer det vara neuropsykiatriskautredningar om femtio år? Om hundra?

Förresten skrev Stig Larsson en rätt så känd roman med samma boktitel:

Autisterna är en roman från 1979 av den svenske författaren Stig Larsson. Den handlar om en eller flera män med oklar identitet i olika situationer runtom i Europa. Boken utgavs genom förlaget Alba.[1] En reviderad upplaga utkom 1988. År 2004 nyutgavs boken som del i förlaget Modernistas serie "En modern klassiker"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Autisterna

Så undrar varför samma boktitel valts nu?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 4:01:06

Äsch, jag har inte kunnat somna trots att jag bara sov några timmar förra natten, för sedan drack jag massor av kaffe för att hålla mig vaken under dagen idag, Hahaha... :roll: :oops:

Så... jag laddade ner e-boken, och plöjde den från början till slut. Den var lättläst och ungefär som jag trott. :-)Happy

Ja, Clara Törnvall kommer verkligen från en så kallad ytterst priviligierad uppväxtmiljö på Östermalm. Fin färdiglagad mat från Östermalmshallen på fredagar. Docenter, dekaner och doktorer på besök hemma. Böcker. Opera. Balett. Kulturvanor som kostar. En lite excentrisk mamma, men det hör väl överklassen till (samt att autism ju är ärftligt då också i och för sig).

När Clara gifter sig hyr mamman ett hotell i Italien, på en ö, dit 50 gäster från Sverige kommer. Och Claras mamma köper en bröllopsklänning till Clara som kostar över 13 000.

Så förutom att leva med omedveten autism handlar den här berättelsen också, menar jag, om att leva med omedvetna privilegier. Clara är mer förundrad över att hon låtit mamman ta över allt bröllopsfix än över den enorma summa alltsammans måste kosta. När CT så småningom börjar arbeta som kulturjournalist har hon onekligen ett ”försprång” via all kultur hon ”sugit i sig” redan under uppväxten.

En bra bit in i berättelsen tycks Clara lite frustrerad över att andra kvinnliga autister - de som inte arbetar som kulturjournalister inom offentligt finansierade public service - inte tar mer egna initiativ utan ”väljer” att söka hjälp från det offentliga:

”Den som följer samhällets regler för hur en person med autism ska agera tvingas leva sitt liv i telefonköer i väntan på ersättningar och olika former av stöd som regelbundet måste sökas om och närsomhelst kan tas bort. Det är samtal, uppföljning, utvärdering, avslag, överklagan, besparingar, indraget stöd, nya regler, nya kontaktpersoner.

Det går inte att leva så. Så långt det är möjligt måste man själv ordna sin anpassning. Så långt det är möjligt måste man slå sig fri och skapa sin egen lycka. Att framtiden kommer att bjuda på ett mer autismvänligt samhälle med lägre tempo, mindre grupper, minskad stress och fler förutsägbara jobb, är svårt att tro mot bakgrund av hur utvecklingen... ”

Nåväl, jag har läst rätt många böcker - de flesta på engelska förstås - av kvinnliga autister, och den här är välskriven och passar in i genren. Lite självbiografi, lite om diagnosticeringsprocessen, lite intervjuer med andra kvinns med autism och autismforskare. Jag minns att den kvinnliga autisten/författaren till boken ”Pretending to be Normal” också kom med tips på hur bättre bemedlade kan få bättre liv. Man kunde i förväg förbereda sig inför upodrag genom att hänga upp sina piffiga små dräkter med passande sjalar till, om jag kommer ihåg rätt. Nåt i den stilen var det.

Nåja, men... Hoppas någon mer läser och ”recenserar” Claras bok. Vore kul.

Och nej, jag är inte alls grön av avund. :mrgreen: : :mrgreen: Jag råkar gilla opera, men det är svindyrt. Och inte hade jag föräldrar som tog med mig på föreställningar när jag var tonåring.

Att kunna slå sig fram i konkurrensen och få arbeta med musikprogram på P2 är ju onekligen enklare om man blivit initierad i operans och konserternas värld redan under uppväxten.

Men ack, vad är väl en bal på slottet eller en opera på operan.... :-)003
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Flinta » 2021-10-05 15:34:44

Det går ju att höra med Hagsätra psykiatriska mottagning vilka kriterier man behöver uppfylla för att få en autism /NPF-utredning hos dom. Och sen får man hoppas att även Clara T uppfyllt kriterierna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Flinta » 2021-10-05 15:58:54

Den "privilegierade uppväxtmiljön" kan väl ha maskerat symptom? Dessa har hon kanske kunnat hantera någorlunda tack vare de miljöer och sammanhang hon befunnit sig i? Hade hon fötts in i en annan familj t ex en familj utan kontakter, så mycket pengar, i ett utanförskapsområde etc så kanske hon inte kunnat skapa sig den vardag hon har idag.
Då hade hon kanske behövt stå i psykiatrins vårdköer för att få en samtalskontakt och behövt kommunalt boendestöd, hemtjänst, anpassat arbete eller sysselsättning etc.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 16:22:55

Flinta skrev:Det går ju att höra med Hagsätra psykiatriska mottagning vilka kriterier man behöver uppfylla för att få en autism /NPF-utredning hos dom. Och sen får man hoppas att även Clara T uppfyllt kriterierna.


Nej, efter att ha läst boken så tvivlar jag inte på diagnosens riktighet. (Och att kontakta en mottagning på det sättet i ett sådant ärende, haha.... Nä, jag skulle varken vara tillräckligt intresserad eller tillräckligt stalker-gränslös för ett dylikt beteende :lol: ).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 16:49:39

Flinta skrev:Den "privilegierade uppväxtmiljön" kan väl ha maskerat symptom? Dessa har hon kanske kunnat hantera någorlunda tack vare de miljöer och sammanhang hon befunnit sig i? Hade hon fötts in i en annan familj t ex en familj utan kontakter, så mycket pengar, i ett utanförskapsområde etc så kanske hon inte kunnat skapa sig den vardag hon har idag.
Då hade hon kanske behövt stå i psykiatrins vårdköer för att få en samtalskontakt och behövt kommunalt boendestöd, hemtjänst, anpassat arbete eller sysselsättning etc.


Ja, och de flesta av oss maskerar och/eller har maskerat symptom.

Ett snabbt snokande på Claras efternamn på nätet - läs googling - gav vid handen att Claras pappa (avliden så nyss som år 2020) var jurist och generaldirektör, och hennes (ännu levande) mamma var jurist/professor. (”...professor emerita i straffrätt och före detta dekanus vid juridiska fakulteten vid Stockholms universitet. Hon har författat en mängd böcker och artiklar inom straffrätt...”. Så det var föräldrar med resurser.
Det finns ”bara” ett syskon till, och föräldrarna skilde sig aldrig - dvs hemmet tycks ha varit ”stabilt och tryggt”.
Den del av uppgifterna ovan som är fakta och inte mitt subjektiva tyckande är offentliga på nätet, men det är i sammanhanget onödigt att länka.

Den måhända inte så vackra känslan avundsjuka väcktes dock hos mig, då jag läste om Italien-bröllop och operabesöken under uppväxten, men jag ska kanske bör maskera den bättre. Som kvinnlig autist har man ju en viss vana. :lol:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-05 16:55:43

Clara Törnvall skrev (åtminstone en del av) boken under en vistelse i (tjusiga finkulturella) stiftelsehemmet San Michele i Italien. Hon tackar stiftelsen i en eftertexterna. Ska man vara autist ska man vara det med stil! 8)

http://www.villasanmichele.eu/index.php
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Flinta » 2021-10-05 18:16:24

BellaBelle skrev:Clara Törnvall skrev (åtminstone en del av) boken under en vistelse i (tjusiga finkulturella) stiftelsehemmet San Michele i Italien. Hon tackar stiftelsen i en eftertexterna. Ska man vara autist ska man vara det med stil! 8)

http://www.villasanmichele.eu/index.php


Vad roligt för henne. Hoppas hon trivdes där.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Alien » 2021-10-05 18:28:17

Jag vet inte varför man behöver vara avundsjuk på just en autists överklasstillvaro. Det finns ju många fler icke-autister som lever i överklasstillvaro.

En vanlig "underklass-autist" har kanske svårt att få sin bok publicerad på ett vanligt förlag, så därför får vi inte läsa deras böcker. Men vi kan ju läsa om hur de haft det och har det på nätet, det kunde vi inte förr.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav atoms » 2021-10-05 18:55:21

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav atoms » 2021-10-06 15:02:13

Tråden handlar om boken och i förlängningen kan den också handla om dess författare men så som den utvecklades kom den tyvärr att handla om allmänt skvaller och det är definitivt inte topic.

Tråden är åter öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-06 15:18:12

Alien skrev:Jag vet inte varför man behöver vara avundsjuk på just en autists överklasstillvaro. Det finns ju många fler icke-autister som lever i överklasstillvaro.

En vanlig "underklass-autist" har kanske svårt att få sin bok publicerad på ett vanligt förlag, så därför får vi inte läsa deras böcker. Men vi kan ju läsa om hur de haft det och har det på nätet, det kunde vi inte förr.


Jag har citerat några rader ur boken. Clara Törnvall är en bra skribent och boken var lättläst. Det jag vänder mig emot är att hon uppmanar andra autister att lämna telefonköerna till den offentliga skattefinansierade hjälp som finns och typ fixa sina egna liv. Detta samtidigt som hennes egen tjänst på Sveriges Radio betalas av skattemedel om än att det döpts om till en ”avgift”.

Avundsjuka är en känsla som kan drabba oss människor. ”Jag vet inte varför man behöver” skriver du. Så den avundsjuka som drabbade mig är ett ”behov”?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Någon » 2021-10-06 15:28:29

BellaBelle skrev:
Alien skrev:Jag vet inte varför man behöver vara avundsjuk på just en autists överklasstillvaro. Det finns ju många fler icke-autister som lever i överklasstillvaro.

En vanlig "underklass-autist" har kanske svårt att få sin bok publicerad på ett vanligt förlag, så därför får vi inte läsa deras böcker. Men vi kan ju läsa om hur de haft det och har det på nätet, det kunde vi inte förr.


Jag har citerat några rader ur boken. Clara Törnvall är en bra skribent och boken var lättläst. Det jag vänder mig emot är att hon uppmanar andra autister att lämna telefonköerna till den offentliga skattefinansierade hjälp som finns och typ fixa sina egna liv. Detta samtidigt som hennes egen tjänst på Sveriges Radio betalas av skattemedel om än att det döpts om till en ”avgift”.

Avundsjuka är en känsla som kan drabba oss människor. ”Jag vet inte varför man behöver” skriver du. Så den avundsjuka som drabbade mig är ett ”behov”?


Modigt att berätta om avundsjuka, som är en så förhatlig känsla.
Jag har inte läst boken, men fler än två nya intervjuer Clara Törnvall gett i anslutning till boksläppet.
Känner både vanmakt och ilska över hennes råd om att klara av anpassningar själv och med hjälp av familjen.
Hon verkar vara väldigt omedveten om hur verkligheten ser ut för många enskilda individer och familjer med NPF, som inte har samma ekonomiska, kulturella och sociala resurser, som hon själv.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Ignatius » 2021-10-06 16:35:47

Kanske off topic, men jag vill tipsa om en annan ny bok som tangerar diskussionen i tråden. Det är en ny doktorsavhandling om högfungerande autister på arbetsmarknaden. Delvis skrämmande läsning. Jag känner igen mig själv i mycket. Boken går att ladda ner gratis härifrån: http://umu.diva-portal.org/smash/record ... dswid=8996
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-06 16:54:05

Någon skrev:
BellaBelle skrev:
Alien skrev:Jag vet inte varför man behöver vara avundsjuk på just en autists överklasstillvaro. Det finns ju många fler icke-autister som lever i överklasstillvaro.

En vanlig "underklass-autist" har kanske svårt att få sin bok publicerad på ett vanligt förlag, så därför får vi inte läsa deras böcker. Men vi kan ju läsa om hur de haft det och har det på nätet, det kunde vi inte förr.


Jag har citerat några rader ur boken. Clara Törnvall är en bra skribent och boken var lättläst. Det jag vänder mig emot är att hon uppmanar andra autister att lämna telefonköerna till den offentliga skattefinansierade hjälp som finns och typ fixa sina egna liv. Detta samtidigt som hennes egen tjänst på Sveriges Radio betalas av skattemedel om än att det döpts om till en ”avgift”.

Avundsjuka är en känsla som kan drabba oss människor. ”Jag vet inte varför man behöver” skriver du. Så den avundsjuka som drabbade mig är ett ”behov”?


Modigt att berätta om avundsjuka, som är en så förhatlig känsla.
Jag har inte läst boken, men fler än två nya intervjuer Clara Törnvall gett i anslutning till boksläppet.
Känner både vanmakt och ilska över hennes råd om att klara av anpassningar själv och med hjälp av familjen.
Hon verkar vara väldigt omedveten om hur verkligheten ser ut för många enskilda individer och familjer med NPF, som inte har samma ekonomiska, kulturella och sociala resurser, som hon själv.


Tack!

Avundsjuka är ingen behaglig känsla och visst är det bättre att inte drabbas av den. Men jag trodde inte att jag skulle bli hånad på AS för mina känslor.

CITAT UR BOKEN:

”Som systemet är byggt idag vore det bästa för många individer att ge upp kampen mot svårforcerad byråkrati och istället ta hjälp av familjen och civilsamhället. Bo ihop över generationsgränserna, hjälpa varandra ekonomiskt”

SLUT PÅ CITATET

Nu är citatet ryckt ur sitt sammanhang, men det blir omöjligt att ta med allt jag reagerar på i boken, och då också av tekniska och upphovsmannarättsliga skäl eftersom det inte går att kopiera text i någon större mängd från en e-bok.)Författarens egen mamma råkar bo själv på 163 kvm så i just deras familj kanske detta är ett möjligt arrangemang. Men ingår det i så fall i konceptet att Clara skulle sköta om sin åldrande mamma eller är det bara hon som autist som ska ha stöd av sin mamma? Hur det nu än är med den saken så har Clara valt att bo i en egen bostadsrätt.

Nu menar jag i det följande stycket i allmänhet, och syftar inte på författarens för mig okända skäl till att inte bosätta sig hos sin mamma: Det ju så att övriga familjemedlemmar och släkt inte alltid drar jämt med familjens autist - och tvärtom.

Historiskt har det heller inte varit något självklart att autister får bo hemma hos familjen. I Clara Törnvalls bok spekuleras det återigen om den mytomspunna poeten Emily Dickinson kunde ha autism. Men hade Dickinson fötts in i en fattigare familj hade hon knappats kunnat bo kvar i föräldrahemmet och i ett alldeles eget rum därtill.

TILLÄGG, lite kort info om Dickinson från Wikipedia:

Dickinson föddes i en advokatfamilj i staden Amherst i New England på Amerikas östkust. Hennes far, Edward Dickinson, var en politiskt prominent person i Massachusetts på den tiden. Hon hade en bror, William Austin, och en syster, Lavinia, "Vinnie".

Hennes familj var framgångsrik med stark anknytning till lokalsamhället. Dickinson själv levde dock till stor del ett tillbakadraget och introvert liv. Hon studerade vid Amherst Academy i sju år, och befann sig under en kort tid vid Mount Holyoke Female Seminary, innan hon återvände till familjehemmet i Amherst.[1] Av lokalinvånarna sågs hon som excentrisk, och blev känd för sin vita klänning[2] samt sin olust inför att ha gäster, eller att ens lämna sitt rum. De flesta av hennes vänskaper sköttes via brevväxling.[3]

Emily Dickinson förde en isolerad och tillbakadragen tillvaro i föräldrahemmet under hela sitt liv. Hon skickade dikter till kritikern och författaren Thomas Wentworth Higginson, som avrådde henne från publicering; han ansåg hennes diktning alltför oren och ojämn.[4] Endast ett fåtal dikter publicerades under Dickinsons livstid, och detta utan hennes medgivande[5], men hon efterlämnade en produktion på närmare 1 800 dikter samt ett stort antal brev. Efter Dickinsons död verkade hennes syster Lavinia och brevvännen Thomas Wentworth Higginson för publiceringen av Dickinsons dikter. En första ofullständig utgåva, Poems, utkom 1890. Higginson och familjevännen Mabel Loomis Todd var redaktörer.[6]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Emily_Dickinson

Längre text att läsa via länken.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-06 17:06:03

Ignatius skrev:Kanske off topic, men jag vill tipsa om en annan ny bok som tangerar diskussionen i tråden. Det är en ny doktorsavhandling om högfungerande autister på arbetsmarknaden. Delvis skrämmande läsning. Jag känner igen mig själv i mycket. Boken går att ladda ner gratis härifrån: http://umu.diva-portal.org/smash/record ... dswid=8996


Tack! Jag har laddat ner avhandlingen. Är förstås mer svårforcerad text än Clara Törnvalls lättlästa bok, men så är det ju med avhandlingar! :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Någon » 2021-10-06 21:35:46

Ignatius skrev:Kanske off topic, men jag vill tipsa om en annan ny bok som tangerar diskussionen i tråden. Det är en ny doktorsavhandling om högfungerande autister på arbetsmarknaden. Delvis skrämmande läsning. Jag känner igen mig själv i mycket. Boken går att ladda ner gratis härifrån: http://umu.diva-portal.org/smash/record ... dswid=8996

Intressant läsning och typiskt snårig akademikertext, kunde inte låta bli att skumläsa den.
Hittade en länk där innehållet i avhandlingen beskrivs i en mycket enklare och kortare text, för den som är nyfiken och otålig (som jag) https://www.expertsvar.se/pressmeddelan ... attningar/
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav Ignatius » 2021-10-06 21:45:25

Någon skrev:Intressant läsning och typiskt snårig akademikertext, kunde inte låta bli att skumläsa den.


Jo, det är sådana snåriga texter jag sitter med hela dagarna. Det är väl min Asperger...
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-06 21:49:34

Alien skrev:Jag vet inte varför man behöver vara avundsjuk på just en autists överklasstillvaro. Det finns ju många fler icke-autister som lever i överklasstillvaro.

En vanlig "underklass-autist" har kanske svårt att få sin bok publicerad på ett vanligt förlag, så därför får vi inte läsa deras böcker. Men vi kan ju läsa om hur de haft det och har det på nätet, det kunde vi inte förr.


Autister i överklassen kan vara avundsjuka på andra icke-autister i överklassen som på grund av att de ej har autism att kämpa med har haft det lättare i livet.

Och som autist kan man jämföra sig med andra autister som man tror haft det lättare i livet pga t ex tryggare uppväxtförhållanden, föräldrar med pengar osv.

Sedan ligger det i den hastigt uppblossande avundsjukans natur att den är rätt onyanserad och svartvit.

Och jag är inte så säker på att den familj Clara Törnvall vuxit upp i räknas till överklassen. Övre medelklass kanske?

Ja, de flesta kan skriva på forum som detta. Det är dock något helt annat än att få en bok utgiven, och det behöver man inte vara överklass för att få. Och Clara Törnvalls bok är välskriven, och för den som inte sedan tidigare ”kan sin Kanner” kan det vara intressant att läsa om en av autismforskningens anfäder. Och till den som klagar på en vän till en vän - ”hans Asperger gör honom så konstig” - kan det vara intressant att läsa om Hans Asperger. Det är ”gammal skåpmat” så tillvida att det stått liknande om autismens historia i andra böcker utgivna på svenska, men fyller fint sin funktion även i denna bok.

Och det var intressant att läsa små glimtar ur Clara Törnvalls liv och hur autismen påverkat henne.

Sedan är det i mitt tycke trist att några av författarens förnumstiga von-oben-råd till andra autister inte rensades bort eller omformulerades under redigeringsprocessen. Men förlag och förmodade testläsare tycks inte heller ha reagerat.

Om man bortser från detta sistnämnda - vilket jag tyvärr har svårt för - så är boken välskriven och läsvärd.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ny bok om kvinnliga autister

Inläggav BellaBelle » 2021-10-06 21:59:40

Någon skrev:
Ignatius skrev:Kanske off topic, men jag vill tipsa om en annan ny bok som tangerar diskussionen i tråden. Det är en ny doktorsavhandling om högfungerande autister på arbetsmarknaden. Delvis skrämmande läsning. Jag känner igen mig själv i mycket. Boken går att ladda ner gratis härifrån: http://umu.diva-portal.org/smash/record ... dswid=8996

Intressant läsning och typiskt snårig akademikertext, kunde inte låta bli att skumläsa den.
Hittade en länk där innehållet i avhandlingen beskrivs i en mycket enklare och kortare text, för den som är nyfiken och otålig (som jag) https://www.expertsvar.se/pressmeddelan ... attningar/


Tack för länken! :)

Varifrån kommer tänket med att man ”ska känna meningsfullhet”?

”Vad krävs för att högfungerande individer med autism ska känna meningsfullhet och långsiktighet i sina arbetsliv? Det har studerats i en ny avhandling från Umeå universitet.”

https://www.expertsvar.se/pressmeddelan ... attningar/


Är det från KASAM-teorin?

”KASAM består av tre delar; upplevelsen av fenomen i psyket likväl som i den yttre världen (begriplighet), att de resurser som krävs för dessa fenomen finns tillgängliga (hanterbarhet), samt delaktighet i livets utmaningar (meningsfullhet).”

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4nsla_av_sammanhang

Jag antar att man inte frågar en normalfungerande lokalvårdare om denne upplever meningsfullhet och långsiktighet i sitt arbetsliv? Eller så gör man det nuförtiden, vad vet väl jag... :roll:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in