Sumpade jag (föräldrarna) ersättning via barnförsäkringen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sumpade jag (föräldrarna) ersättning via barnförsäkringen?

Inläggav Anonymousz » 2021-09-29 20:21:37

Hej!

Päronen teckande en barnförsäkring åt mig (TryggaBarn) när jag föddes 1995, och jag blev senare diagnostiserad med Asperger år 2008.

Nu sisådär 13 år senare efter diagnosen har jag när jag grottat ner mig i olycksfallsförsäkringar kommit underfund med att jag antagligen (?) var berättigad till någon grad av invaliditet för detta efter att ha läst lite trådar här på forumet... Föräldrarna tänkte inte ens tanken att det skulle ha täckts av en barnförsäkring.

Till saken hör dock att jag är tillräckligt högfungerande att arbeta heltid utan anpassning men det visste man ju inte vid tillfället för diagnosen... Så jag antar att jag bör banka mitt huvud mot närmaste vägg och acceptera att jag sitter här, några hundra tusen kronor fattigare i onödan? :lol:
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Sumpade jag (föräldrarna) ersättning via barnförsäkringen?

Inläggav slackern » 2021-09-29 21:47:37

Skadar ju inte att höra av sig till försäkringsbolaget och luska vidare där lär du ju få bäst svar på vad som gäller så kan du ju be dom skicka över lite avtal från tiden försäkringen teknades så att du kan läsa igenom i lugn och ro i hemmet.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sumpade jag (föräldrarna) ersättning via barnförsäkringen?

Inläggav Anonymousz » 2021-09-29 22:16:36

slackern skrev:Skadar ju inte att höra av sig till försäkringsbolaget och luska vidare där lär du ju få bäst svar på vad som gäller så kan du ju be dom skicka över lite avtal från tiden försäkringen teknades så att du kan läsa igenom i lugn och ro i hemmet.


Mjo jag får väl göra det.

Tänkte väl höra med någon konsumentupplysning också för att få lite oberoende input men jag gissar att det är kört... Frågar jag det (vinstdrivande) försäkringsbolaget rakt ut kommer de ju givetvis säga att det är preskriberat tänker jag :roll:
Anonymousz
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2021-01-31

Sumpade jag (föräldrarna) ersättning via barnförsäkringen?

Inläggav Vildsvin » 2021-09-30 6:15:18

Det kanske var annorlunda 1995, men för nya försäkringstagare täcker TryggaBarn bara om föräldrarna fått omvårdnadsbidrag eller om du haft minst 50% nedsatt arbetsförmåga under minst 6 månader.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in