Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2021-06-27 18:37:11

LordNelson skrev:
Furienna skrev:
LordNelson skrev:Nordulv
Torbjörn
Amanda
Christina
Torben
Hans-Christian
Sebastian
Jasmine
Lotta
Ica

Men du har ju bara räknat upp helt normala namn, förutom Nordulv och Ica.

Ja, men jag läste tråden och kom att tänka på namn jag tycker är fula. Nordulv och Ica är konstiga/ovanliga.

Nåt som är jobbigt är att Ica Nord har gått och blivit gammal.

Hon var ju med redan på 80-talet, så...
Ja, åren går.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2021-06-27 18:53:32

Ika Nord stavade med k, inte c
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-27 21:12:39

Hon heter egentligen Ulrika.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Zia1985 » 2021-08-04 23:10:15

Såg ett avsnitt av Grand Designs, fnissade lite när jag såg denne mans förnamn, tror han var av grekisk börd (av brytningen att döma)..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2021-08-04 23:16:45

Zia1985 skrev:Såg ett avsnitt av Grand Designs, fnissade lite när jag såg denne mans namn, tror han var av grekisk börd (av brytningen att döma)..

Namnet låter ju också utan tvekan som att det är grekiskt.
Ja, ibland är det som att ett namn från något främmande språk är som gjort för att skrattas åt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2021-08-04 23:25:27

Alke betyder tydligen styrka på grekiska, så det kan komma därifrån. Jag har f.ö. läst om en kvinna som hette Alla Super. :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav rosengull » 2021-09-25 21:15:34

Tycker att Otto låter mindre fint. Är inte heller ett fan av Dennis, Dexter, Melvin, Bert, Greger och Börje.

Flicknamn jag inte gillar så mycket är Denise, Felicia, Sandra, Sanna, Fatima och Othilia.
rosengull
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-07-12

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Riksamiralen » 2021-09-26 0:41:28

Här kommer min lista på namn jag inte tycker om / anser vara fula.
Damer: Berta, Inger, Hilda, Hulda, Lina, Linda, Maja, Helga, Moa.
Herrar: Simon, Ossian, Leo, Elliot, Jöns, Hugo, Arvid, Sture, Olle.
Båda: Robin, Kim.
Ber om ursäkt ifall någon heter något utav dessa men man rår inte för vad man tycker eller vad man heter.

Generellt gillar jag långa namn och ogillar korta namn, det är nog den viktigaste faktorn enligt mitt sätt att se det, längre namn känns som det ingjuter mer respekt hos andra och mer individualism åt dig som bär namnet.

Här är några roliga och konstiga namn tycker jag: Orvar, Rune, Magnus, Torvald, Torleif, Urban, Gunvald.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-09-26 1:16:15

Magnus konstigt? Det är ju hur vanligt som helst. Ja, kanske inte bland de allra yngsta. Det har också funnits länge i Sverige, tänk bara på Magnus Gabriel De la Gardie (en av drottning Kristinas favoriter). Nuförtiden är en kortare variant kanske mer populär: Måns

Eller tycker du bara att just ljudkombinationen är konstig? Det är ju ett latinskt namn från början.

Men varför är vissa namn fula? Beror det på privata associationer? Eller att man tycker att de låter fult?

Det enda pojknamn jag tycker låter fel är Jöns eftersom jag associerar det med Pellejöns. (Jens låter bättre.) Och flicknamnet Hulda får mig att tänka på "den hulda modern". Tror det används flera gånger i Karl-Bertil Jonssons julafton.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Riksamiralen » 2021-09-26 1:44:29

Alien skrev:Magnus konstigt? Det är ju hur vanligt som helst. Ja, kanske inte bland de allra yngsta.

Jag vet att det är ett vanligt namn, har känt många som hette Magnus, det jag menade var att jag alltid tyckt att det lät roligt att heta så, ursäkta att jag var otydlig. :-)Happy
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-09-26 2:31:03

För att själva ljudet låter konstigt? Eller betydelsen "stor"?

Just ljudet "ag" är ju inte så vackert som i Agg-nes och Magg-nus? Så uttalar de det på engelska. Men här uttalar vi det som om orden skrevs "Mangnus" och "Angnes", och det låter något bättre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Riksamiralen » 2021-09-26 2:38:45

Alien skrev:För att själva ljudet låter konstigt? Eller betydelsen "stor"?

Just ljudet "ag" är ju inte så vackert som i Agg-nes och Magg-nus? Så uttalar de det på engelska. Men här uttalar vi det som om orden skrevs "Mangnus" och "Angnes", och det låter något bättre.

Kan nog inte riktigt förklara just varför men troligtvis på grund av hur det låter, kände en som hette Magnus en gång som snusade väldigt mycket och blev därför kallad ''Mag-Snus'' av en del, kan vara därifrån jag fått uppfattningen av att det skulle vara ett roligt namn.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2021-09-26 6:45:46

Jag tänker bara på Karl den store, Charlemagne, och hans gärningar och missgärningar när jag hör namnet Magnus
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-09-26 15:12:43

För mig är Magnus så vanligt (nästan som Markus och Mattias) att jag inte får några associationer alls.

Men en del får ju personliga (negativa) associationer och det är ju bra att veta. Särskilt för blivande föräldrar som frågar vad folk tycker om deras namnförslag. Typ om någon skulle fråga om Göran (efter farfar):

- Nej, det är jättefult (för att jag personligen kände en ful och otrevlig Göran)

- Nej, det är dåligt för att folk förknippar det med Göran Persson och Göran Lindberg

- Nej, det är alldeles för gammalmodigt, välj ett modernt namn som Liam el Oliver i stället!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2021-09-26 15:14:11

Magnus betyder väl bara den store eller något är ju latin eller har latinsk rot.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Riksamiralen » 2021-09-26 15:39:08

Jag sa inte att jag ogillar namnet Magnus, det var därför jag placerade det som konstigt/roligt i mitt ursprungliga inlägg, annars tycker jag namnet är helt okej faktiskt, finns många finare namn men också många som är fulare, Magnus hamnar någonstans mittemellan enligt mig. Och visst är det intressant att det är ett så historiskt och gammalt namn att det har anor tillbaka till Charlemagne som levde på 800-talet, men för mig känns Charlemagne som en blandning av namnen Karl och Magnus, tänker också på namnet Karloman som liknar Charlemagne till viss del.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav slackern » 2021-09-26 17:18:26

Riksamiralen skrev:Jag sa inte att jag ogillar namnet Magnus, det var därför jag placerade det som konstigt/roligt i mitt ursprungliga inlägg, annars tycker jag namnet är helt okej faktiskt, finns många finare namn men också många som är fulare, Magnus hamnar någonstans mittemellan enligt mig. Och visst är det intressant att det är ett så historiskt och gammalt namn att det har anor tillbaka till Charlemagne som levde på 800-talet, men för mig känns Charlemagne som en blandning av namnen Karl och Magnus, tänker också på namnet Karloman som liknar Charlemagne till viss del.


Karl den store var väl Frankisk kung så då var hans namn Karl i och med frankerna var tyskar så Charlemagne är bara en förfranskning och i slutändan har britterna härmat i och med normanderna och deras ättlingar.

Själv har jag heller inget emot namnet Magnus rätt så neutralt klingande enligt mig varken eller.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Paladinen » 2021-09-27 12:26:50

Gubb Jan så som den kände journalisten Gubb Jan Stigson.

Tänk att som litet barn heta Gubb det är ju som om en kvinna skulle heta kärring ,typ kärring Lisa .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Furienna » 2021-09-27 17:40:50

Paladinen skrev:Gubb Jan så som den kände journalisten Gubb Jan Stigson.

Tänk att som litet barn heta Gubb det är ju som om en kvinna skulle heta kärring ,typ kärring Lisa .

Det är faktiskt vanligt i Dalarna att man har ett gammalt gårdsnamn framför sitt namn.
Gubb Jan tycks vara en dalmas, så då tycker jag att vi har löst mysteriet.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-09-27 18:41:42

Det är en fin gammal sed tycker jag, som sångerskan Busk Margit Jonsson, född i Malung. Klart man ska vara stolt över att man kommer från Dalarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Sheyen » 2021-09-27 22:17:21

Paladinen skrev:Gubb Jan så som den kände journalisten Gubb Jan Stigson.

Tänk att som litet barn heta Gubb det är ju som om en kvinna skulle heta kärring ,typ kärring Lisa .

Hahaha eller typ "Bitch Berit Bengtsson". Tänk dig det brevinkastet i trapphuset :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Sheyen » 2021-09-27 22:20:27

Furienna skrev:
Paladinen skrev:Gubb Jan så som den kände journalisten Gubb Jan Stigson.

Tänk att som litet barn heta Gubb det är ju som om en kvinna skulle heta kärring ,typ kärring Lisa .

Det är faktiskt vanligt i Dalarna att man har ett gammalt gårdsnamn framför sitt namn.
Gubb Jan tycks vara en dalmas, så då tycker jag att vi har löst mysteriet.

Fast ingen här skrev väl om några frågetecken kring varför de har sådana namn? Det förändrar dock inte det faktum att det låter fruktansvärt cp.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Alien » 2021-09-27 23:30:46

Jag tycker det har stor betydelse om man vet varför. Jag tycker inte det låter cp då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste eller konstigaste namnen?

Inläggav Zia1985 » 2021-09-27 23:52:35

Furienna skrev:Gubb Jan tycks vara en dalmas, så då tycker jag att vi har löst mysteriet.


En person från Dalarna sa till mig att det inte finns något som heter dalmas. Antingen är man en dalkarl eller en mas, men aldrig dalmas..
Vet inte om det stämmer..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in