Kalla fakta: Svenska incels

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Leibniz » 2021-09-23 23:55:20

I extrema forum på nätet träffas unga ensamma män som lever i ofrivilligt celibat. Kalla faktas team har intervjuat några av de svenska incelmännen. De berättar om ensamhet men också om självförakt och kvinnohat.

https://www.tv4play.se/program/kalla-fa ... ska-incels
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Zia1985 » 2021-09-24 11:20:04

Vore ju intressant att veta om Kalle eller Adam finns här på aspergerforum.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav slackern » 2021-09-24 12:27:59

Zia1985 skrev:Vore ju intressant att veta om Kalle eller Adam finns här på aspergerforum.


Var dom heta?

Kan tillägga att jag är ingen utav dom. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Kahlokatt » 2021-09-24 12:29:32

Var de inte maskerade? Jag såg några bilder från programmet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav verbatim » 2021-09-24 12:51:36

Som väntat, men ändå tråkigt att inslaget riktar fokus mot kvinnor som offer i detta sammanhang (som alltid). Elliot Rodger togs upp som ett främsta exempel på när kvinnohatet resulterar i dödligt våld mot kvinnor, men majoriteten av dödsfallen i hans utförda attack var i själva verket män.

I grunden är problemet främst en kring killarnas egna mående och psykiska hälsa och vill man hitta en eventuell lösning på detta gör man bäst i att fokusera på orsaken/sjukdomen, (ensamhet/depression) och inte på symtomen (hat/våld).

Tyvärr hamnar störst fokus i inslaget på just symtomen, vilket är att möta problemet i fel ände och som efterliknar "victim blaming". Detta leder snarare till än mer ökad alienation hos incels och fortsatta problem.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Zia1985 » 2021-09-24 12:51:51

slackern skrev:Var dom heta?


Vet inte, Adam hade ansiktsmask, men av det som gick att se så tror jag inte att han skulle vara förlorare i nåt "genetiskt lotteri". Hans största hinder sitter nog i hans egna huvud..

Tror inte det är nåt fel på Kalle heller, han behöver bara börja röra på sig lite mer..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Zia1985 » 2021-09-24 13:41:35

Fast tänkte mest att det hade varit intressant att ställa frågor direkt till dom.

Det är ju spännande det här med människor som känner att dom saknar sammanhang/känner sig ensamma/uteslutna/deprimerade, sen kommer någon och erbjuder dom en offerkofta, dom erbjuds en syndabock och denne syndabocken är roten till det som är fel i deras liv. Det är ju ett ganska lockande erbjudande för någon som saknar riktning och inte förstår sitt "öde", sen blir det som det blir.. Men det slutar aldrig bra för någon.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav verbatim » 2021-09-24 16:38:43

Zia1985 skrev:Fast tänkte mest att det hade varit intressant att ställa frågor direkt till dom.

Det är ju spännande det här med människor som känner att dom saknar sammanhang/känner sig ensamma/uteslutna/deprimerade, sen kommer någon och erbjuder dom en offerkofta, dom erbjuds en syndabock och denne syndabocken är roten till det som är fel i deras liv. Det är ju ett ganska lockande erbjudande för någon som saknar riktning och inte förstår sitt "öde", sen blir det som det blir.. Men det slutar aldrig bra för någon.


"Offerkofta" är ett negativt laddat uttryck som antyder att man inte är värd några sympatier. Vilket också är vad de ofta bemöts utav. Din beskrivning stämmer väl överens med hur någon oförstående ser på deras situation.

I slutändan handlar det om personer som sakta brutits ner av sina misslyckanden som resulterat i förlorat självförtroende och mycket lågt självvärde.

Från välmenande dejting-råd har man kanske försökt att "vara sig själv", vilket upprepande och uteslutande lett till hån, åtlöje, förnedring och skam. Sedan försöker man att vara någon annan, en bättre version av sig själv, men även där möts man av samma uteslutande negativa utfall. Efter att man försökt allt och lite till, så kommer tillslut insikten (eller uppgivenheten), att sin önskan om kärleksrelaterad samhörighet (sexuellt/känslomässigt) med en annan människa aldrig kommer att kunna uppfyllas, då du trots dina bästa förmågor och ansträngningar inte räcker till. Önskan är ouppnåelig.

Detta är en mycket hopplös och sorgfylld insikt. Några sätt att försöka hantera dessa tunga känslor på, kan vara olika självskadebeteenden (droger/alkohol/suicid) eller att omvandla sin internaliserade förlamande sorg till en utåtriktad energisk ilska.

Sedan hittar man en gemenskap bland andra som befinner sig i samma sits, personer som äntligen förstår en och ens situation, kanske man också bemöts av mer sympatier istället för hån. I denna gemenskap är jag övertygad om att man skulle kunna hitta ett mer hälsosamt sätt att hantera sitt predikament, t.ex. genom acceptans, både för situationen och sig själv och därigenom kunna gå vidare i livet med sinnesfrid.

Här har sjukvården/samhället misslyckats totalt och i deras ställe har mer eller mindre okontrollerade forum plockat upp dessa sämre mående individer på både gott och ont.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav LordNelson » 2021-09-24 16:51:03

Zia1985 skrev:
slackern skrev:Var dom heta?


Vet inte, Adam hade ansiktsmask, men av det som gick att se så tror jag inte att han skulle vara förlorare i nåt "genetiskt lotteri". Hans största hinder sitter nog i hans egna huvud..

Tror inte det är nåt fel på Kalle heller, han behöver bara börja röra på sig lite mer..

Han stammade väl?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav LordNelson » 2021-09-24 16:55:31

verbatim skrev:Som väntat, men ändå tråkigt att inslaget riktar fokus mot kvinnor som offer i detta sammanhang (som alltid). Elliot Rodger togs upp som ett främsta exempel på när kvinnohatet resulterar i dödligt våld mot kvinnor, men majoriteten av dödsfallen i hans utförda attack var i själva verket män.

I grunden är problemet främst en kring killarnas egna mående och psykiska hälsa och vill man hitta en eventuell lösning på detta gör man bäst i att fokusera på orsaken/sjukdomen, (ensamhet/depression) och inte på symtomen (hat/våld).

Tyvärr hamnar störst fokus i inslaget på just symtomen, vilket är att möta problemet i fel ände och som efterliknar "victim blaming". Detta leder snarare till än mer ökad alienation hos incels och fortsatta problem.

Vanliga män som har ett förhållande är antagligen 379 gånger farligare för kvinnor än några män på ett internetforum om någon behörig skulle räkna på det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav manne » 2021-09-24 17:35:12

jag har en del vänner som inte heller får några kvinnor och de åker till Amsterdam och köper eskort tjejer dessa.

jag får inte heller några kvinnor och är missnöjd med min kropp men efter en plastikoperation och konditions träning ett par månader så vill jag ha en tjej. :oops: :cry:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav manne » 2021-09-24 17:42:46

LordNelson skrev:
verbatim skrev:Som väntat, men ändå tråkigt att inslaget riktar fokus mot kvinnor som offer i detta sammanhang (som alltid). Elliot Rodger togs upp som ett främsta exempel på när kvinnohatet resulterar i dödligt våld mot kvinnor, men majoriteten av dödsfallen i hans utförda attack var i själva verket män.

I grunden är problemet främst en kring killarnas egna mående och psykiska hälsa och vill man hitta en eventuell lösning på detta gör man bäst i att fokusera på orsaken/sjukdomen, (ensamhet/depression) och inte på symtomen (hat/våld).

Tyvärr hamnar störst fokus i inslaget på just symtomen, vilket är att möta problemet i fel ände och som efterliknar "victim blaming". Detta leder snarare till än mer ökad alienation hos incels och fortsatta problem.

Vanliga män som har ett förhållande är antagligen 379 gånger farligare för kvinnor än några män på ett internetforum om någon behörig skulle räkna på det.


Är det för att de aldrig får ha sex som de utvecklar ett hat mott kvinnor de blir hatiska eftersom de inte får ha sex.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav LordNelson » 2021-09-24 17:51:37

manne skrev:
LordNelson skrev:
verbatim skrev:Som väntat, men ändå tråkigt att inslaget riktar fokus mot kvinnor som offer i detta sammanhang (som alltid). Elliot Rodger togs upp som ett främsta exempel på när kvinnohatet resulterar i dödligt våld mot kvinnor, men majoriteten av dödsfallen i hans utförda attack var i själva verket män.

I grunden är problemet främst en kring killarnas egna mående och psykiska hälsa och vill man hitta en eventuell lösning på detta gör man bäst i att fokusera på orsaken/sjukdomen, (ensamhet/depression) och inte på symtomen (hat/våld).

Tyvärr hamnar störst fokus i inslaget på just symtomen, vilket är att möta problemet i fel ände och som efterliknar "victim blaming". Detta leder snarare till än mer ökad alienation hos incels och fortsatta problem.

Vanliga män som har ett förhållande är antagligen 379 gånger farligare för kvinnor än några män på ett internetforum om någon behörig skulle räkna på det.


Är det för att de aldrig får ha sex som de utvecklar ett hat mott kvinnor de blir hatiska eftersom de inte får ha sex.? :o :-)063 :?:
Det är nog bara en del av problemet.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav verbatim » 2021-09-24 19:19:15

manne skrev:Är det för att de aldrig får ha sex som de utvecklar ett hat mott kvinnor de blir hatiska eftersom de inte får ha sex.? :o :-)063 :?:


Nej.

Hatet utvecklas troligare över tid och kring negativa erfarenheter i bemötande


Fördjupning i detta finns i mitt tidigare inlägg.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Leibniz » 2021-09-24 19:52:25

verbatim skrev:
manne skrev:Är det för att de aldrig får ha sex som de utvecklar ett hat mott kvinnor de blir hatiska eftersom de inte får ha sex.? :o :-)063 :?:


Nej.

Hatet utvecklas troligare över tid och kring negativa erfarenheter i bemötande


Fördjupning i detta finns i mitt tidigare inlägg.


Ja och den ena killen blev ju dessutom mobbad av tjejer under skoltiden.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav atoms » 2021-09-25 0:12:12

Moderator:

Ämnet för tråden är Svenska incels, och inte mannes privatliv; det finns det andra trådar för.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18061
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav rosengull » 2021-09-25 14:45:34

Jag såg programmet. Medan jag ogillar en del av sakerna som skrevs av diverse incels, som att tjejer skulle tycka om att våldtas, kan jag ändå ha viss förståelse för en del tankar som nämndes.

Som en tjej med Asperger har jag också varit lite socialt isolerad, deprimerad och inte känt sammanhang, har bara varit i en relation och det var i 20-årsåldern först. För män blir väl dejting möjligtvis ännu svårare. Speciellt kände jag igen tankarna om det genetiska lotteriet, att man socialt eller utseendemässigt skulle fått sämre förutsättningar än andra. Men det är förstås ingen ursäkt för att hata på andra människor.

Som en av de i programmet sa, finns det väl ingen uppenbar plats att vända sig till som aspergare, om man vill bryta isolering och få vänner eller partner. Visst finns hemsidor, men kanske behöver vissa nåt i verkliga livet där man blir coachad eller nåt. Vet inte riktigt.
rosengull
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-07-12

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav verbatim » 2021-09-26 12:54:15

rosengull skrev:Jag såg programmet. Medan jag ogillar en del av sakerna som skrevs av diverse incels, som att tjejer skulle tycka om att våldtas, kan jag ändå ha viss förståelse för en del tankar som nämndes.

Som en tjej med Asperger har jag också varit lite socialt isolerad, deprimerad och inte känt sammanhang, har bara varit i en relation och det var i 20-årsåldern först. För män blir väl dejting möjligtvis ännu svårare. Speciellt kände jag igen tankarna om det genetiska lotteriet, att man socialt eller utseendemässigt skulle fått sämre förutsättningar än andra. Men det är förstås ingen ursäkt för att hata på andra människor.

Som en av de i programmet sa, finns det väl ingen uppenbar plats att vända sig till som aspergare, om man vill bryta isolering och få vänner eller partner. Visst finns hemsidor, men kanske behöver vissa nåt i verkliga livet där man blir coachad eller nåt. Vet inte riktigt.


En del saker var också taget ur sin kontext och han förklarade inte hur han hade menat. Påståendet om våldtäkt är helt absurd och saknar betydelse utan ett tillhörande resonemang.

I mitt egna sökande efter en plats att vända sig till för att träffa andra aspergare/autister, är att det mest finns för barn och ungdomar samt personer med en intellektuell funktionsnedsättning. Därtill i sammanhang som inte är fördelaktiga med hänsyn till de svårigheter man ofta har med NPF-diagnos. Aktiviteter såsom motion/vandring och besök på nöjespark/djurpark innebär ofta en överexponering av sinnesintryck. Kämpar man dessutom med social fobi, blir tröskeln på tok för hög.

En gemenskap för andra autister i ett lugnare sammanhang (kanske spela schack som han "Adam" gillade), avskärmat från allmänheten, med fokus på just gemenskap, meningsutbyte och möjligen som du föreslog "coaching". Detta verkar dock tyvärr vara mycket svårt att hitta, om det nu finns?
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav rosengull » 2021-09-26 18:26:40

Ja, reporten tog väl kanske upp de värsta påståendena just och ur kontext. Men det var ju bra att han också tog med att personen ändrat sig om det. Man får hoppas att de medverkande inte blir alltför negativt påverkade av medverkan, eftersom de redan verkade må dåligt.

Ja precis, det är svårt. Autism- och Aspergerförbundet är väl mest för barn och deras familjer kändes det som när jag var med där i alla fall. Aktiviteterna verkade riktade mot barn med simhallsbesök och sånt om jag minns rätt. Kanske hade Organiserade aspergare varit nåt för Adam och även för fler aspergare generellt. Jag är ännu inte med där men funderar på det, eftersom deras träffar verkar handla om att just aspergare ska umgås och t.ex. spela spel. Nu vet jag ju inte jättemycket om organisationen men de jag varit i kontakt med därifrån har alla varit trevliga. Även om det inte handlar om dejting direkt kan det kanske bryta deprimerade aspergares isolering.
rosengull
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-07-12

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav xlnt » 2021-11-19 22:26:52

Märkligt begrepp detta "incel". Förkortning för "ofrivilligt celibat" hur nu ett celibat kan vara ofrivilligt. Så fort man t.ex. onanerar så bryter man ett celibat om man ska vara noga med ord, vilket jag anser är viktigt.

Sedan är väl knappast sex det enda man som kille vill ha ut av en tjej. Att inte kunna inleda något bra fast förhållande och därmed vara ensam är väl värre i så fall, om det nu är så farligt ens. Bäst att jobba på sin egen självständighet i det fallet. Sex går ju för övrigt att köpa, både i form av eskort och docka som jag har själv, och rekommenderar 8)
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav manne » 2021-11-20 12:13:21

jävla idioter de är dessa Incels bara för att man är tjock och ful så ger det ingen rättigheter att hata snygga tjejer,

snygga kvinnor kan vara väldigt trevliga utseendet har inget att göra med hur trevlig man är.

Min syster är snygg och vacker och trevlig. :-)049 :D :!:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Alien » 2021-11-20 19:12:44

Det är lättare att hitta syndabockar (det är fel på tjejerna, inte på mig) än att jobba på sitt utseende, sin utbildning, sin sociala kompetens whatever. "Sense of Entitlement" brukar det kallas på engelska, när ungdomar tycker sig ha rätt till allt möjligt (t ex framgång).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Leibniz » 2021-11-21 1:07:53

Alien skrev:Det är lättare att hitta syndabockar (det är fel på tjejerna, inte på mig) än att jobba på sitt utseende, sin utbildning, sin sociala kompetens whatever. "Sense of Entitlement" brukar det kallas på engelska, när ungdomar tycker sig ha rätt till allt möjligt (t ex framgång).


Problemet är lite mer komplicerat än så eftersom det grundar sig i ett stort överskott av män i Sverige. Det kommer oundvikligen bli män som blir utan livspartner, om man nu inte skulle börja tillämpa månggifte.

En annan aspekt är att kvinnor i regel väljer män som är högre utbildade och har en högre inkomst än dem själva. Selektionen blir med andra ord ännu hårdare eftersom kvinnor i genomsnitt är högre utbildade. Lösningen är inte heller att fler män skaffar en högskoleutbildning eftersom samhället är beroende av hantverkare, bilmekaniker etc.

https://sverigesradio.se/artikel/6353671
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Kalla fakta: Svenska incels

Inläggav Alien » 2021-11-21 2:41:14

Incels började i USA och där är det väl inte överskott på män? De som dödat pga sitt inceltillstånd (hittills är det väl bara två, en amerikan och en kanadensare) hade personliga problem. F ö så händer det ju då och då att män börjar skjuta på stormarknader, på sina arbetsplatser, i kyrkor och synagogor m m. Där är orsaken att de förlorat jobbet el rasism. Men samma syndabockstänkande. "Jag lider, det är andras fel och de ska straffas, några ska iaf straffas."

Betr att inte hitta en fru, det är ju inte så att vi har livslånga äktenskap nuförtiden. Man har många olika innan man slår sig till ro och skaffar barn. Sedan tröttnar man på varandra efter några år och går skilda vägar. Då har de fria män som inte vill vara fria chansen. Vi har seriemonogami och polygami nuförtiden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in