Antikens Grekland och romarriket m m.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Alien » 2021-09-23 14:48:41

slackern skrev:
Alien skrev:Det jag skulle göra innan är att läsa Kretas berömde författare, Nikos Kazantzakis. Han skrev bl a romanen Spela för mig, Zorba som senare filmatiserades som Zorba med Anthony Quinn som Zorba. Men det är inte någon positiv bild man får av kretensarna: grymma och giriga.

En annan berömd kretensare var målaren El Greco. Den tiden tillhörde Kreta republiken Venedig.

Jag antar att de känner till sagan om Minotaurus och labyrinten. Kanske palatset i Knossos inspirerade till myten.


Vad fasiken har Zorba och El Greco med antikens Grekland att göra?

Han frågade ju om en resa till Kreta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-23 14:51:39

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Det jag skulle göra innan är att läsa Kretas berömde författare, Nikos Kazantzakis. Han skrev bl a romanen Spela för mig, Zorba som senare filmatiserades som Zorba med Anthony Quinn som Zorba. Men det är inte någon positiv bild man får av kretensarna: grymma och giriga.

En annan berömd kretensare var målaren El Greco. Den tiden tillhörde Kreta republiken Venedig.

Jag antar att de känner till sagan om Minotaurus och labyrinten. Kanske palatset i Knossos inspirerade till myten.


Vad fasiken har Zorba och El Greco med antikens Grekland att göra?

Han frågade ju om en resa till Kreta.


Precis hittade mera här.
Dr Colin MacDonald "The development of the Bronze Age Palace at Knossos"
https://www.youtube.com/watch?v=84_G0h6z8U0
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav slackern » 2021-09-23 14:53:27



Det där stället har jag besökt personligen, jag kommer mest ihåg att jag blev imponerad utav att dom hade WC och avlopp i rör redan under bronsåldern där nere.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Riksamiralen » 2021-09-23 15:13:34

Jag har rest några gånger till Grekland, känns som det finns jättemycket att se på varje ö. Har varit på tre olika öar, Rhodos, Kos och Samos i den ordningen, planerade också att åka till Kreta men det blev ett annat resmål i slutändan. Farsan har varit på Kreta för väldigt många år sen, säkert 30-40 år sen, han sa att det fanns mycket spår efter andra världskriget när ön blev invaderad av axelmakterna, sen känner man ju till Minotaurens labyrinttempel (Knossos) som ligger där också som kung Minos lät bygga och som vaktades av ''Minos tjur'' det mytologiska odjuret Minotauren. Det ska även ha legat en antik civilisation på Kreta som har lite mystiskt ursprung och eget skriftspråk och inte så mycket källor finns, lite ungefär som Siciliens spännande okända historia.

Hur var det då på mina resor? På Rhodos fanns mycket kvarlämnat efter medeltida ''riddarna av Rhodos'' även känd som malteserorden (jag har varit på Malta och Gozo också), men på Rhodos fanns det mycket borgar och fort, jag var även nere i hamnen där ett av de sju berömda antika världens underverk ska ha legat, ''Kolossen på Rhodos'', finns inget kvar av den idag men hamnen kändes ändå betydelsefull fortfarande.

På Kos fanns det mycket historia efter Hippokrates, den berömda antika läkaren som är upphovsman till den välkända ''Hippokrates ed'', jag var vid ett riktigt gammalt träd på ön som tydligen Hippokrates ska ha suttit under och undervisat sina lärjungar, jag satt under trädet och drack ur en smutsig kran i närheten som tydligen ska ha varit samma vatten som Hippokrates läkande källa. Sen besökte jag Hippokrates lasarett/hospital, mest ruiner men ändå välbevarat och väldigt vackert och intressant. Om ni någonsin åker till Kos ska ni även se bergsbyn Zia, bland en av de vackraste och mest pittoreska platser på jorden jag någonsin varit på, där mötte jag en trevlig jättegammal man som plockade en färsk persika från ett träd och gav den till mig, vi förstod inte varandra (jag kan inte grekiska) men jag var väldigt tacksam såklart.

Sen var jag senast på Samos, där fanns det såklart också historia, födelseplatsen åt den berömda Pythagoras som är upphovsman till ''Pythagoras sats'', han hade även uppfunnit ett sorts vinkärl som begränsar hur mycket man kan dricka och ändå vara nykter. På ön fanns det också ruiner, ruiner efter en romersk koloni med romerska byggnader och bevarade romerska fresker, mosaiker och statyetter, tror även det hade varit någon egyptisk expedition på ön under antiken. Fanns också ett museum med väldigt mycket arkeologiska fynd, vardagsföremål och statyer.

Grekland är rikt på kultur och har varit ett resmål och en fascination i hundratals år, men jag pratade med en grekisk affärsinnehavare under en av resorna som sa att Grekland har gått ifrån att vara ett ''föredöme i världen historiskt och kulturellt till att bli ett av Europas fattigaste, korruptaste och mest skuldsatta länder''.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Någon » 2021-09-23 17:43:39

@manne
Jag var på Kreta i april på 1980-talet.
Det är nog väldigt förändrat nu.
Men en av Europas längsta raviner finns på ön och man kan vandra genom den.
För mig var det en upplevelse för livet, väldigt speciell natur.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Sheyen » 2021-09-23 18:47:52

Alien skrev:
Sheyen skrev:Någon som vet varför det är så mycket med snopp och tuttar etc när det handlar om grekiska skulpturer och sagor eller ja? Jag tycker att det är skojigt.

Var det typ deras porr? :lol:

Men varför skulle nakenhat ha med porr att göra? Nakenhet är ju helt naturligt. De som skapade statyerna ville visa den perfekta människokroppen och då kan den ju inte vara dold av en massa kläder. Det var gudar och gudinnor och idrottare.

Ja? Sex är väl också naturligt? Min fråga är inte ens konstig; du gjorde den konstig. Vänligen lämna min fråga ifred om den inte tilltalar dig.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Sheyen » 2021-09-23 18:48:59

antonius skrev:
Sheyen skrev:Någon som vet varför det är så mycket med snopp och tuttar etc när det handlar om grekiska skulpturer och sagor eller ja? Jag tycker att det är skojigt.

Var det typ deras porr? :lol:


På den tiden var det inget särskilt med att vara naken annat än att det mest var fattiga som var det, de rika kunde klä sig i siden och sammet medan de mindre bemedlade oftast bara hade trasor, och därför är det inget märkligt i deras ögon med nakenhet, det var med kristendomen det vart fult att visa sig naken, och då satte man fikonlöv över underliven på alla statyer utom möjligen på keruber.

En sak man kan notera före kristendomens intåg, är att i stort sett alla klassiska skulpturer med nakna män, hade försetts med förhållande vis små penisar, det var för att det ansågs inte så fint med stora organ, för det var det bara hästar och färgade män som hade, och dessutom hatade skulptörerna att folk stod och glodde på deras skulpturers underliv, när de hade ägnat månader åt andra kroppsdelar, så därför tenderade kukarna att göras mindre och mindre... :-)063

Hysteriskt roligt!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-23 18:54:07

Någon skrev:@manne
Jag var på Kreta i april på 1980-talet.
Det är nog väldigt förändrat nu.
Men en av Europas längsta raviner finns på ön och man kan vandra genom den.
För mig var det en upplevelse för livet, väldigt speciell natur.


Men vilka platser skall min bror och hans familj besöka då.? :o :-)063 :?:

kom gärna med tips.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-23 18:58:28

Någon skrev:@manne
Jag var på Kreta i april på 1980-talet.
Det är nog väldigt förändrat nu.
Men en av Europas längsta raviner finns på ön och man kan vandra genom den.
För mig var det en upplevelse för livet, väldigt speciell natur.


var inte grekerna första med följande saker.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Amfiteater

Amfiteater

https://sv.wikipedia.org/wiki/Maraton

Maraton

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olympiska_spelen

Olympiska spelen

detta var väl alla grekiska påhitt.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-23 19:01:10

Sheyen skrev:
antonius skrev:
Sheyen skrev:Någon som vet varför det är så mycket med snopp och tuttar etc när det handlar om grekiska skulpturer och sagor eller ja? Jag tycker att det är skojigt.

Var det typ deras porr? :lol:


På den tiden var det inget särskilt med att vara naken annat än att det mest var fattiga som var det, de rika kunde klä sig i siden och sammet medan de mindre bemedlade oftast bara hade trasor, och därför är det inget märkligt i deras ögon med nakenhet, det var med kristendomen det vart fult att visa sig naken, och då satte man fikonlöv över underliven på alla statyer utom möjligen på keruber.

En sak man kan notera före kristendomens intåg, är att i stort sett alla klassiska skulpturer med nakna män, hade försetts med förhållande vis små penisar, det var för att det ansågs inte så fint med stora organ, för det var det bara hästar och färgade män som hade, och dessutom hatade skulptörerna att folk stod och glodde på deras skulpturers underliv, när de hade ägnat månader åt andra kroppsdelar, så därför tenderade kukarna att göras mindre och mindre... :-)063

Hysteriskt roligt!


Jo jag såg det också vilka Micro penisar. :o :-)063 :shock:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-23 19:16:33

manne skrev:
Sheyen skrev:
antonius skrev:
På den tiden var det inget särskilt med att vara naken annat än att det mest var fattiga som var det, de rika kunde klä sig i siden och sammet medan de mindre bemedlade oftast bara hade trasor, och därför är det inget märkligt i deras ögon med nakenhet, det var med kristendomen det vart fult att visa sig naken, och då satte man fikonlöv över underliven på alla statyer utom möjligen på keruber.

En sak man kan notera före kristendomens intåg, är att i stort sett alla klassiska skulpturer med nakna män, hade försetts med förhållande vis små penisar, det var för att det ansågs inte så fint med stora organ, för det var det bara hästar och färgade män som hade, och dessutom hatade skulptörerna att folk stod och glodde på deras skulpturers underliv, när de hade ägnat månader åt andra kroppsdelar, så därför tenderade kukarna att göras mindre och mindre... :-)063

Hysteriskt roligt!


Jo jag såg det också vilka Micro penisar. :o :-)063 :shock:

statue hercules greece
https://www.google.se/search?q=statue+h ... --sGjsNS3M
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav Alien » 2021-09-26 2:50:01

manne skrev:https://www.mytologi.nu/akilles.html

någon som kan årtalet på denna händelse.? :o :-)063 :?:

hittar inte årtalet på denna historiska händelse.! :o :-)063 :?:

Men detta är ingen historisk händelse. Det är mytologi, alltså sagor. Den Akilles som beskrivs i Iliaden kan ju aldrg ha funnits i verkligheten, han var ju son till en havsnymf.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Grekisk mytologi, kultur och religion

Inläggav manne » 2021-09-26 11:12:16

Atlantis då. :o :-)063 :?:
The Minoans: The First Great European Civilization (The legend of Atlantis) - See U in History

https://www.youtube.com/watch?v=Ch4dLCG1p2Y

dom tror att Atlantis har funnits vid öarna Santorini Platon beskrev dessa händelser från dessa öar.? :o :-)063 :?:

förmodligen så gick denna civilisation under på grund av natur katastrofer säger de. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Politiskt styre och hur fungerade politiken under antiken:

Inläggav manne » 2022-06-18 10:22:01

vet du hur det politiska styres och hur fungerade politiken i dessa städer. :o :-)063 :?: carthago eller alexandria .? :-)063 :?: hur styrdes Babylon mm också.? Babylon https://sv.wikipedia.org/wiki/Babylon

Hur fungerade politiken där dessa länder.? :o :-)063 :?: https://en.wikipedia.org/wiki/Minoan_civilization

var det kungar där eller diktatorer eller envåldshärskare mm.? hade de demokrati.?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karthago
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-21 21:21:23

Hur styrdes troja då,?

staden Troja hade de demokrati där.? :o :-)063 :?:

jag vet i alla fall att Sparta var en militär diktatur. :o :-)063 :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Troja

Troja
Den antika staden Troja är en arkeologisk plats i nuvarande Mindre Asien, nordvästra Turkiet, vid Dardanellerna vid Hissarlik nära staden Çanakkale. Platsen upptogs på Unescos världsarvslista 1998.
Wikipedia
Grundades: 3000 f.Kr.
Upplösningsdatum: 500 e.Kr.
Land: Dåvarande Grekland, nuvarande Turkiet
Plats: Stadsmuren

Hade demokrati i Troja tänker då främst på filmen spel filmen Troja.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-21 21:27:55

googlade nu och fick upp denna :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/sparta

Stadsstaten Sparta var en politisk och militär stormakt i antikens Grekland (se karta). Hela det spartanska samhället var militärt organiserat och genomsyrat av en säregen krigisk livsstil. Sparta växte fram redan på 950-talet f.Kr, men det var först på 500- och 400-talen som Sparta blev en ledande krigsmakt.

någon som kan något om Troja då.? :o :-)063 :?:

alltså filmen och legenden om Troja.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-22 8:44:00

så någon som vet om de hade kungar eller politiker som styrde dessa länder.?

Hade de envåldshärskare eller kungar eller politiker senaten då alltså demokrati.? :o :-)063 :?:

jag vet i alla fall att romarna hade demokrati stundtals och senaten där styrde rome samma sak med perioder under antikens Grekland ju. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-22 8:51:54

någon som vet vilket år hundrade och år tal hade grekerna demokrati då.? :o :-)063 :?:
Under vilken tids period hade de demokrati .? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav slackern » 2022-06-22 13:13:24

manne skrev:googlade nu och fick upp denna :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/sparta

Stadsstaten Sparta var en politisk och militär stormakt i antikens Grekland (se karta). Hela det spartanska samhället var militärt organiserat och genomsyrat av en säregen krigisk livsstil. Sparta växte fram redan på 950-talet f.Kr, men det var först på 500- och 400-talen som Sparta blev en ledande krigsmakt.

någon som kan något om Troja då.? :o :-)063 :?:

alltså filmen och legenden om Troja.? :o :-)063 :?:


Dom var 300 vid något trångt passage som stoppade en "persisk" här. Har för mig att Maratonloppen har något med det att göra eller något krig i det antika Grekland.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-22 13:15:25

slackern skrev:
manne skrev:googlade nu och fick upp denna :o :-)063 :?:

https://www.so-rummet.se/kategorier/sparta

Stadsstaten Sparta var en politisk och militär stormakt i antikens Grekland (se karta). Hela det spartanska samhället var militärt organiserat och genomsyrat av en säregen krigisk livsstil. Sparta växte fram redan på 950-talet f.Kr, men det var först på 500- och 400-talen som Sparta blev en ledande krigsmakt.

någon som kan något om Troja då.? :o :-)063 :?:

alltså filmen och legenden om Troja.? :o :-)063 :?:


Dom var 300 vid något trångt passage som stoppade en "persisk" här. Har för mig att Maratonloppen har något med det att göra eller något krig i det antika Grekland.


JA det stämmer Sparta det. :-)049 :-)Happy :D
vältränade soldater.

https://www.google.se/search?q=sparta%C ... FVRQwRCaqM

https://www.google.se/search?q=sparta%C ... RZ8rIxz62M

MEn det var väl också en militär och krigar diktatur rakt av.?
alla män där var soldater typ. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav Alien » 2022-06-22 13:44:19

Ja, alla fria män som var medborgare i Sparta var soldater. Vilket betydde att slavar, heloter, fick arbeta i jordbruket.

Spoiler: visa
Kvinnor och män sågs som mer lika i värde än i de flesta andra grekiska stadsstater. De spartanska kvinnornas jämförelsevis höga anseende kom sig av att männen sysslade permanent med militärövningar eller krig vilket gjorde att kvinnornas roll blev att ta hand om allting annat.[3]

Dragen av jämställdhet gällde dock bara mellan man och kvinna.
Sparta hade liksom Aten och i stort sett alla länder eller folkslag i den då kända världen en slavbefolkning. Spartanerna hade dessutom den med sannolikhet största slavbefolkningen i relation till statens befolkning, vilket bl.a. berodde på att många segrar i krig gav ett stort antal fångar. Denna slavbefolkning kallades heloter och var den största befolkningsgruppen i Sparta. De flesta heloterna utnyttjades som livegna inom jordbruket, andra kunde vara allt från kroppsarbetare till skickliga hantverkare. Heloterna hölls i schack av de, sedan barnsben, stridsutbildade spartanska krigarna, landets försvarare, som utgjorde klasspyramidens topp.
Spoiler: visa
En tredje befolkningsgrupp i Sparta kallades perioiker. De var fria handelsmän och hantverkare i Spartas ytterområden men saknade medborgarskap. Perioikerna slapp spartanernas kasernliv men tjänstgjorde som soldater under krigstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparta#Lykurgos_lagar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-22 14:04:05

Alien skrev:Ja, alla fria män som var medborgare i Sparta var soldater. Vilket betydde att slavar, heloter, fick arbeta i jordbruket.

Spoiler: visa
Kvinnor och män sågs som mer lika i värde än i de flesta andra grekiska stadsstater. De spartanska kvinnornas jämförelsevis höga anseende kom sig av att männen sysslade permanent med militärövningar eller krig vilket gjorde att kvinnornas roll blev att ta hand om allting annat.[3]

Dragen av jämställdhet gällde dock bara mellan man och kvinna.
Sparta hade liksom Aten och i stort sett alla länder eller folkslag i den då kända världen en slavbefolkning. Spartanerna hade dessutom den med sannolikhet största slavbefolkningen i relation till statens befolkning, vilket bl.a. berodde på att många segrar i krig gav ett stort antal fångar. Denna slavbefolkning kallades heloter och var den största befolkningsgruppen i Sparta. De flesta heloterna utnyttjades som livegna inom jordbruket, andra kunde vara allt från kroppsarbetare till skickliga hantverkare. Heloterna hölls i schack av de, sedan barnsben, stridsutbildade spartanska krigarna, landets försvarare, som utgjorde klasspyramidens topp.
Spoiler: visa
En tredje befolkningsgrupp i Sparta kallades perioiker. De var fria handelsmän och hantverkare i Spartas ytterområden men saknade medborgarskap. Perioikerna slapp spartanernas kasernliv men tjänstgjorde som soldater under krigstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparta#Lykurgos_lagar


MEn vad hade de för styrelse skick då kung och drottning eller demokrati.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav Alien » 2022-06-22 14:23:45

Demokrati kan du glömma, det var bara Aten som hade en (bristfällig) demokrati.

Sparta var ett kungadöme precis som nästan alla andra stater på den tiden. Det står ju om man följer wikipedia-länken jag gav:

Mellan folket och kungarna sattes ett råd bestående av 28 män ("geronter").
Spoiler: visa
Sedan genomförde han en landreform där varje medborgare fick en lika stor jordbit vilket gav alla en rimlig möjlighet till försörjning. Detta var ett första steg mot större jämlikhet i Sparta. Nästa steg var att avskaffa allt guld och silver som valuta och att istället använda sig av järn som betalningsmedel. En konsekvens ska ha varit att stöldbrotten minskade dramatiskt. Å andra sidan minskade även handeln med andra städer eftersom de inte accepterade järnvalutan vilket gjorde det svårt att t.ex. rekrytera lärare från andra grekiska stadsstater. Det infördes även ett förbud att äga något alls förutom det allra nödvändigaste (jämför uttrycket spartansk). Ännu ett led i att skapa jämlikhet var att man införde gemensamma enkla måltider som alla manliga spartaner måste delta i. För att främja militären underställdes alla pojkar ett statligt uppfostringssystem där de drillades och tävlade mot varandra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparta#Lykurgos_lagar

Förutom en kung fanns alltså ett råd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Antikens Grekland och romarriket m m.

Inläggav manne » 2022-06-22 14:27:34

Alien skrev:Demokrati kan du glömma, det var bara Aten som hade en (bristfällig) demokrati.

Sparta var ett kungadöme precis som nästan alla andra stater på den tiden. Det står ju om man följer wikipedia-länken jag gav:

Mellan folket och kungarna sattes ett råd bestående av 28 män ("geronter").
Spoiler: visa
Sedan genomförde han en landreform där varje medborgare fick en lika stor jordbit vilket gav alla en rimlig möjlighet till försörjning. Detta var ett första steg mot större jämlikhet i Sparta. Nästa steg var att avskaffa allt guld och silver som valuta och att istället använda sig av järn som betalningsmedel. En konsekvens ska ha varit att stöldbrotten minskade dramatiskt. Å andra sidan minskade även handeln med andra städer eftersom de inte accepterade järnvalutan vilket gjorde det svårt att t.ex. rekrytera lärare från andra grekiska stadsstater. Det infördes även ett förbud att äga något alls förutom det allra nödvändigaste (jämför uttrycket spartansk). Ännu ett led i att skapa jämlikhet var att man införde gemensamma enkla måltider som alla manliga spartaner måste delta i. För att främja militären underställdes alla pojkar ett statligt uppfostringssystem där de drillades och tävlade mot varandra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sparta#Lykurgos_lagar

Förutom en kung fanns alltså ett råd.


Romarriket har ju stundtals demokrati senaten styrde imperiet.? :o :-)063 :?:
Rome - Forever
https://www.youtube.com/watch?v=_wDwb0ilUYA
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in