Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Sheyen » 2021-09-20 11:52:56

Det här är inte ännu en TV-tråd.

Vad är det för röst du menar? Vi har en skärm, men utan kanaler. Vet inte om det blir samma då. Vi kollar bara på Netflix och sådant. Nyheter osv läser vi. Det mesta med nya TV-apparater förstår jag mig inte på, eftersom att vi inte använder det och aldrig ens testat det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Alien » 2021-09-20 11:54:46

Robotrösten kommer bara på SVT-program. Den är förstås till för dem som ser så dåligt att de inte kan läsa texten på utländska program.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Kotten » 2021-09-20 12:18:10

Uppläst undertext i SVT
Uppdaterad 2021-08-08
Uppläst undertext är en tjänst där en syntetisk röst läser upp översättningstexten. Tjänsten finns tillgänglig för 100 procent av alla icke direktsända program med översättningstext i SVT:s samtliga programtjänster.

Hur går det till?
På SVT Play bäddas ljudspåret in i videofilen och tittaren sätter sen på Uppläst Undertext på samma sätt som du sätter på annan undertext.

I SVTs kanaler sänder vi uppläst text till tv-operatörerna som i sin tur sänder undertexten till dig som du sedan sätter på med hjälp av fjärrkontrollen.

Kontakta din tv-operatör för att få hjälp att starta uppläst text. Berätta vilken tv och fjärrkontroll du har. SVT kan inte hjälpa till eftersom tv-operatörerna sänder uppläst text på olika sätt, tv-apparater och fjärrkontroller har olika inställningar.

Har för mig att det är en annan "kanal" eller hur man ska uttrycka sig, kan få min TV att läsa upp texten också... (har ComHem)
Kotten
 
Inlägg: 819
Anslöt: 2010-11-22

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Alien » 2021-09-20 13:14:02

Men jag ännu inte fattat hur man sätter på rösten via fjärrkontrollen (så man kan undvika det). Det tycks räcka med att bara trycka på fel knapp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Sheyen » 2021-09-20 13:31:19

Alien skrev:Robotrösten kommer bara på SVT-program. Den är förstås till för dem som ser så dåligt att de inte kan läsa texten på utländska program.

"Förstås"? För mig var det inte uppenbart. Hade blivit rädd om det där hände mig. Som att TVn blivit besatt av en demon.

Är det inte lättare att kolla på SVT från nätet, så slipper du TV?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Alien » 2021-09-20 18:14:25

Varför skulle jag vilja kolla TV på en pytteliten skärm?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav slackern » 2021-09-20 19:30:56

Alien skrev:Varför skulle jag vilja kolla TV på en pytteliten skärm?


Du kopplar ju upp TV mot nätet och kollar på SVTplay eller vilka leverantörer du vill och har tillgång till.

Nu när dottern är där kan inte hon hjälpa er att få bort robottrösten borde ju gå via inställningar om inte kolla igenom bruksanvisningen ni kan ha ställt in att ni vill ha hjälp för folk med funktionsnedsättningar och därför har ni en robottröst.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Alien » 2021-09-20 19:41:37

Jag har ingen aning om hur jag kopplar upp teven mot nätet.

Hon har redan fått bort den, som jag skrev. Men hon reser igen och den kommer säkert tillbaka.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav nescio » 2021-09-21 15:29:24

slackern skrev:Du kopplar ju upp TV mot nätet
Hur kopplar jag upp min tjockteve från 1995 mot nätet?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Sheyen » 2021-09-21 15:38:37

slackern skrev:
Alien skrev:Varför skulle jag vilja kolla TV på en pytteliten skärm?


Du kopplar ju upp TV mot nätet och kollar på SVTplay eller vilka leverantörer du vill och har tillgång till.

Precis vad jag tänkte!


Alien skrev:Jag har ingen aning om hur jag kopplar upp teven mot nätet.

Hon har redan fått bort den, som jag skrev. Men hon reser igen och den kommer säkert tillbaka.

Man skaffar en chromecast!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav slackern » 2021-09-21 15:52:52

nescio skrev:
slackern skrev:Du kopplar ju upp TV mot nätet
Hur kopplar jag upp min tjockteve från 1995 mot nätet?


Det förstår du nog själv att det kan bli lite knepigt med? I och för sig kanske det går att koppla via någon box. Men det får du Googla själv.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav LordNelson » 2021-09-21 18:18:45

Alien skrev:Mina ideliga försök har nu lett till att det inte finns någon TV alls. Hela rutan är svart och det står "Channel not installed".

Alltså jag blir galen! Jag skulle lyssna på konserten "Jesus Christ Super Star". Men varje gång någon sjunger så pratar "robotrösten". Det förstör ju all njutning av musiken, jag blir bara irriterad.

Men jag kunde iaf njuta av svenska program på svt och alla program i reklamkanalerna. Nu kan jag inte se något alls.

Det vore bättre att sitta vid en lägereld och höra Peter Stormare berätta historier.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav CrazyInTrains » 2021-09-21 21:55:31

Har du kollat i kanallistan eller på någon info-knapp vad kanalen heter?

På vissa tv-apparater brukar det finnas två separata kanaler (istället för att kunna ha talande text på de vanliga kanalerna) som heter "SVT1 Talande text" resp. "SVT2 Talande text". Det kan ju hända att de av okänd anledning bytt plats med de vanliga kanalerna.
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Liljan » 2021-09-21 22:55:12

Sheyen skrev:
Alien skrev:Robotrösten kommer bara på SVT-program. Den är förstås till för dem som ser så dåligt att de inte kan läsa texten på utländska program.

"Förstås"? För mig var det inte uppenbart. Hade blivit rädd om det där hände mig. Som att TVn blivit besatt av en demon.

Är det inte lättare att kolla på SVT från nätet, så slipper du TV?

Syntolkning av program har funnits i evigheter. Rösten måste finnas av en anledning, den finns inte där för skoj skull och man märker ju vad den pratar om/läser upp så det är lätt att lista ut.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hjälp! Hur blir jag av med robotrösten på svt?

Inläggav Alien » 2021-11-29 14:09:07

Återigen kom den ovälkomna rösten. Det räcker tydligen att komma åt rätt (dvs fel) knapp för att det ska ske.

Men nu fick jag bort det genom att lyckas trycka kugghjulsknappen och sedan trycka mig fram till "Fabriksåterställning".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in