Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Julianus » 2021-09-18 23:18:07

Är det här "demokrati"?

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Alien » 2021-09-19 1:28:26

Det har väl inte med demokrati att göra utan med arbetslivet. Det finns ingen demokrati i arbetslivet.

De två skyddsombuden blev uppsagda. De kunde inte ha blivit det om de varit fast anställda. Men när ett nytt bussbolag tog över bussarna sade de samtidigt upp alla anställda som fick söka jobben. Sedan anställdes de med provanställning. Provanställda är lätta att säga upp.

Men bussbolaget säger att de inte alls sagt upp förarna pga vad de gjort som skyddsombud. De hade helt enkelt inte skött sig.

Så det var bara ett sammanträffande att de var skyddsombud?

Jag tror iaf att det är farligt att vara skyddsombud. Man riskerar att bli straffad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Huggorm » 2021-09-19 7:19:02

I detta fallet tror jag det handlar om att bussföraryrket har blivit förstört. Arbetsförmedlingen har kunnat skicka ut många långtidsarbetslösa i det genom att ordna busskörkort åt dom. Mer behövs ju inte, inga långa utbildningar och yrkesbevis. Därför domineras nu yrket av utlandsfödda, och de har varken kunskaper eller intresse att lära sig om svensk fackföreningstradition eller arbetsskyddsregler. Så nu är det så här, och om någon klagar åker de ut så ordnar arbetsförmedlingen körkort åt någon annan arbetslös.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Re: Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Julianus » 2021-09-19 10:27:20

Jaha, där ser man. Då har jag lärt mig nåt nytt

Det finns ingen demokrati i arbetslivet.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav antonius » 2021-09-19 11:34:42

Julianus skrev:Jaha, där ser man. Då har jag lärt mig nåt nytt

Det finns ingen demokrati i arbetslivet.


De enda som har något slags åsiktsfrihet, för det är egentligen det det handlar om, hos så kallade "tillsvidare anställda" i Sverige är de som är landstings-, stads- och kommunalanställda. Men även där finns det undantag beroende på anställningsform, projektanställningar osv.

Varför är det då såhär. Jo, för att företagare kan inte ha anställda som t ex avslöjar företagshemligheter utan att det blir kännbart för den anställde, så de måste lägga ner verksamheten. Men det finns såklart fler anledningar, men det är huvudorsaken, och det är därför som LO har godkänt det, med omsorg om att de anställda ska få ha ett arbete att gå till.

Om du som anställd avslöjar för en konkurrerande firma att er chef är dum i huvudet, eller att ni bara gör fuskjobb, kan du i princip få sparken även om du talar sanning, för du har avslöjat något som firman du jobbar på kanske i förlängningen får lägga ner, och alla blir utan jobb. Finns prejudikat på detta men jag orkar inte leta fram dem nu... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Paladinen » 2021-09-19 12:49:01

Att fler män dör i arbetsplatsrelaterade olyckor har vad jag läst att göra med att vi män tenderar att jobba inom mer högrisk yrken så som polis , militär , brandman, oljeplattform , krabbfiskare på Berings hav osv .Män tenderar att gå efter high risk high reward yrken vilket medför en större risk för skada och i värsta fall döden
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Re: Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Julianus » 2021-09-19 13:15:41

Vad jag har fåt lära mig är att "demokrati" ska inte bara vara att man går och röstar, utan det ska även innefatta arbetsliv och andra områden i samhället.

Men tyvärr ser det inte ut så i verkligheten.

Baserat på det, så lever vi i en demokratur.

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav antonius » 2021-09-19 13:30:27

Julianus skrev:Vad jag har fåt lära mig är att "demokrati" ska inte bara vara att man går och röstar, utan det ska även innefatta arbetsliv och andra områden i samhället.

Men tyvärr ser det inte ut så i verkligheten.

Baserat på det, så lever vi i en demokratur.

:roll:


Där har du fel eftersom det är en överenskommelse mellan SAF och LO, som är demokratiska, institutioner :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Julianus » 2021-09-19 23:44:00

Då är det bekräftat att demokrati existerar inte på arbetsplatser.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav atoms » 2021-09-23 6:04:04

Julianus skrev:Då är det bekräftat att demokrati existerar inte på arbetsplatser.


Det är chefen som bestämmer, är det konstigt?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Alien » 2021-12-14 12:02:08

Kommunal tog uppsägningen av skyddsombuden/bussförarna till central förhandling men det blev ingen ändring.

UNT 22 NOVEMBER 2021 skrev:Kommunal anklagade Mohlins bussar för brott mot medbestämmandelagen (MBL), men förhandlingarna avslutades i oenighet för en månad sedan.

En vecka senare fick chaufförerna ett brev om att facket inte driver ärendet till Arbetsdomstolen ”eftersom vi inte tror att vi skulle nå framgång i en sådan process”. Förarna, som fortfarande går arbetslösa, är mycket kritiska till att Kommunal gett upp kampen om deras anställningar.

– Vi är jättebesvikna. I första hand ville vi ha tillbaka våra jobb, men det har Kommunal sagt är jättesvårt. I andra hand ville vi ha skadestånd, säger ett av de tidigare skyddsombuden.
https://unt.se/artikel/sparkade-ul-chau ... t/r125546l

Så varför gick inte facket vidare, trodde de på arbetsgivarens "personliga skäl"? Eller tänkte de att arbetsgivaren för som den vill när det gäller provanställda.

Slutsatsen blir "som provanställd bli inte skyddsombud". Blir du straffad med uppsägning kan/vill inte facket inte hjälpa dig.

Trots att det alltid behövs nya bussförare går de fortfarande arbetslösa. Troligen för att andra bussbolag ser dem som bråkmakare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Skogkatt » 2021-12-14 13:39:27

atoms skrev:
Julianus skrev:Då är det bekräftat att demokrati existerar inte på arbetsplatser.


Det är chefen som bestämmer, är det konstigt?


Du arbetar för att tjäna pengar så att du kan köpa mat. Om du vill ha mat, bör du göra som chefen säger. Folk börja bli fruktansvärt bortskämda. De tjatar om demokrati varje gång de inte får som de vill. Det är sorgligt att se, folk blir svagare.

Detta är en arbetsolycka; En man arbetade med att reparera en kornskruv i botten av en kornsilo. Någon tryckte på "PÅ" knappen för att de inte visste att han var där. :shock: Först blev hans arm vriden rundt 5-6 gånger och sen slet kornskruven armen av honom.

Han fick en ny konstgjord arm och arbetar fortfarande. Han sa inte ett ord om demokrati, han klagade inte alls. Män - Vi är hårda.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fler män dör i arbetsplatsolyckor

Inläggav Skogkatt » 2021-12-14 19:47:41

En sak som händer alltför ofta, jag har sett det tre gånger på nyheterna här i Norge under de senaste 6 månaderna. Folk får träd över sig. Någon hugger ner ett träd och allt går fel. Och det är alltid en kille som arbetade ensam någonstans, någon hittar honom senare. Så om någon ska hugga ner ett träd, var mycket försiktig. De vrider sig när de faller och du måste veta vad du gör för att vara säker. Det är inte så enkelt som det ser ut. Det är ganska farligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in