Teven är helt svart :(

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Teven är helt svart :(

Inläggav Dagobert » 2021-09-16 22:45:58

Vildsvin skrev:Det jag tror har hänt är att fjärrkontrollen slutat fungera och därför har du inte kunnat byta från TV2. När du drog ut kontakten och lät TVn stå så har den gått in i standby-läge som den behöver fjärrkontrollen att väckas ifrån.

Men om teven är i standby-läge ska en röd lampa lysa (sid 22). Alien säger att inget lyser. Alltså hjälper det inte att trycka på fjärren eller använda appar.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Teven är helt svart :(

Inläggav Alien » 2021-09-16 22:48:20

Det finns en knapp under teven. Jag kan inte se den, bara känna den. Men det händer inget när jag trycker på den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Teven är helt svart :(

Inläggav Dagobert » 2021-09-16 22:54:53

Alien skrev:Det finns en knapp under teven. Jag kan inte se den, bara känna den. Men det händer inget när jag trycker på den.

Det enda som ska hända är att den röda lampan tänds, om jag förstått rätt. Kanske tar det några sekunder? Tryck 1 gång och vänta lite och se om den tänds.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Teven är helt svart :(

Inläggav slackern » 2021-09-16 23:00:11

Vildsvin skrev:Enligt sidan 5 i manualen skall man kunna använda appen Philips MyRemote för att göra sin telefon till fjärrkontroll.

Android:
https://play.google.com/store/apps/deta ... lipstvapp2

Iphone: https://apps.apple.com/be/app/philips-t ... 1479155903


Dessutom har hon väl en gammal dum-TV och inte en modern smart?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Teven är helt svart :(

Inläggav Alien » 2021-09-16 23:06:15

Dagobert skrev:
Alien skrev:Det finns en knapp under teven. Jag kan inte se den, bara känna den. Men det händer inget när jag trycker på den.

Det enda som ska hända är att den röda lampan tänds, om jag förstått rätt. Kanske tar det några sekunder? Tryck 1 gång och vänta lite och se om den tänds.

Nej, ingen röd lampa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Teven är helt svart :(

Inläggav Dagobert » 2021-09-17 0:06:59

Funkar vägguttaget? Stoppa i en lampsladd och prova (som nån redan föreslagit).
Sitter det en förlängningssladd med grenuttag? Byt hål. Prova med lampsladden.
Vänd på kontakter. Dra ur, vänd och sätt tillbaks, även den i teven, om det går.
Kanske har nån flyttat på teven och glömt sladden så det blivit ett ryck och glapp nånstans.
Några andra förslag har inte jag iaf.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Teven är helt svart :(

Inläggav Dagobert » 2021-09-17 3:48:36

Dagobert skrev:
Vildsvin skrev:Det jag tror har hänt är att fjärrkontrollen slutat fungera och därför har du inte kunnat byta från TV2. När du drog ut kontakten och lät TVn stå så har den gått in i standby-läge som den behöver fjärrkontrollen att väckas ifrån.

Men om teven är i standby-läge ska en röd lampa lysa (sid 22). Alien säger att inget lyser. Alltså hjälper det inte att trycka på fjärren eller använda appar.

Du kan kanske ha rätt ändå, Vildsvin. Manualer har haft fel förr - tänk om det inte finns nån röd lampa på den här modellen!
Har du Alien sett en sån lampa när teven funkade?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Teven är helt svart :(

Inläggav Sheyen » 2021-09-17 8:10:13

Alien skrev:Om jag skriver om en sak i en allmän tråd där man får skriva vadsomhelst, är jag för den skull inte förbjuden att skriva om samma sak i en egen tråd. Särskilt inte när det nu utvecklats från att vara fel på fjärrkontrollen till fel på teven.

Jag har inte påstått att du gjort något fel; jag förklarade att MIN HJÄRNA hade svårt att samla ihop allt du skrivit om dina TV-problem och uttryckte en önskan att förstå hela problembilden.

Jag pratar om MIN oförmåga och du tar det direkt som att jag attackerar dig.

Kan jag någonsin skriva till dig utan att du tror att jag vill dig något ont?

Sheyen skrev:Varför startar du flera olika trådar om dina TV-problem? Nu kan man följa dina olika problem utspritt och det är ansträngande för min hjärna. Kan inte du, som ändå är moderator och har lite makt, sammanfoga dina TV-trådar till en och samma tråd, så att man lättare kan få en konkret bild av vad som hänt?


Så skrev jag.

Jag föreslår som alternativ till hopslagning (eftersom att det uppenbarligen förolämpade dig): gör då en sammanfattning av problemen du haft med din TV, från början till slut, så att jag får en chans att förstå händelseförloppet.

Det känns absurt att vi bråkar om en trasig TV.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Teven är helt svart :(

Inläggav Alien » 2021-09-18 17:56:11

Jag är helt oteknisk och opraktisk. Tyvärr har min man också blivit det med stigande ålder. När något händer så blir vi hjälplösa. Ska vi kalla på en reparatör? Men det kostar väl lika mycket som en ny teve?

Nu kom dottern, pigg och vig, hem efter nästan två år. Hon kröp omkring på golvet och hittade en kabel som satt löst i själva teven. Simsalabim så lyste det rött! (Jag tyckte ändå att vi kollat att alla sladdar satt korrekt i grenuttaget och sladden i väggkontakten.

Fjärrkontrollen löstes också lika lätt. Det var två batterier i den, vi hade bara sett ett och bytt det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Teven är helt svart :(

Inläggav LordNelson » 2021-09-18 18:28:33

Alien skrev:Fjärrkontrollen löstes också lika lätt. Det var två batterier i den, vi hade bara sett ett och bytt det.

Var satt det andra batteriet? Bra att TVn funkar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Teven är helt svart :(

Inläggav antonius » 2021-09-18 20:30:08

Det var bättre på tjocktevens tid, och bara två kanaler, med fina filmer från Sovjet och Luleå. Se så fint med en tv-hallåa dessutom:

antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teven är helt svart :(

Inläggav antonius » 2021-09-18 20:38:58

Det var en del jobb med TV kanalerna även föritin, enligt Hasse & Tage:

antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Teven är helt svart :(

Inläggav Vildsvin » 2021-09-18 23:10:37

LordNelson skrev:
Alien skrev:Fjärrkontrollen löstes också lika lätt. Det var två batterier i den, vi hade bara sett ett och bytt det.

Var satt det andra batteriet? Bra att TVn funkar.

Det är ett sånt där batterifack med batterierna på rad men luckan går bara över yttersta batteriet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Teven är helt svart :(

Inläggav LordNelson » 2021-09-19 12:57:21

Vildsvin skrev:
LordNelson skrev:
Alien skrev:Fjärrkontrollen löstes också lika lätt. Det var två batterier i den, vi hade bara sett ett och bytt det.

Var satt det andra batteriet? Bra att TVn funkar.

Det är ett sånt där batterifack med batterierna på rad men luckan går bara över yttersta batteriet.

Okej. Tänkte annars det var nåt man själv kunde råka ut för.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till IT-forum



Logga in