Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2021-09-13 15:47:36

Jag betalar 349 kr för bredbandet till Telia (säkert inte det billigaste). Dessutom tillkommer telefonkostnaden.

Jag har anmält mig till Nix men fick ändå ett samtal från Allente. De påstod att de levererade kanalerna till Telia. Nu betalade jag över 700 kr i månaden men med dem så skulle det bli 200 kr billigare. Gratis digitalbox. Dessutom skulle jag få allt gratis i tre månader. Jag blev överrumplad och gick med på allt. Det skulle komma på papper redan på fredag, sa han. Det kom inget papper på fredagen och inget idag heller. Allt jag har är avtalet på mobilen.

Men det skulle kosta 269 el 249 kr i månade + 349 kr för bredbandet. Dessutom startavgift 295 kr och fraktavgift på 195 kr och fakturaavgift 49 kr.

Nu har jag fått kalla fötter. Tycker inte alls det blir billigare. Vad jag betalar för basutbudet idag vet jag inte men Telia skulle ta 199 kr.

Nu vill jag ångra mig. Men hittar ingen mejladress på Allentes sida. Bara ett kontaktformulär. Skrev på det att jag ångrade mig. Men har ju inget bevis alls på att jag skickat det.

Nu börjar jag få panik. När som helst kommer väl paketet att hämtas på posten. Skickar jag tillbaka kostar det, låter jag bli att hämta ut det kostar det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav nescio » 2021-09-13 16:07:16

Allentes kundservice kan nås via epost: kundservice@allente.se, telefon: 0770-27 27 00 eller brev: VCB Sweden AB, att. Allente, Box 169, 101 23 Stockholm.

Alien skrev:Nu vill jag ångra mig. Men hittar ingen mejladress på Allentes sida. Bara ett kontaktformulär. Skrev på det att jag ångrade mig. Men har ju inget bevis alls på att jag skickat det.
Man kan ta skärmdumpar som bevis.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav LordNelson » 2021-09-13 16:28:24

Alien skrev:Jag betalar 349 kr för bredbandet till Telia (säkert inte det billigaste). Dessutom tillkommer telefonkostnaden.

Jag har anmält mig till Nix men fick ändå ett samtal från Allente. De påstod att de levererade kanalerna till Telia. Nu betalade jag över 700 kr i månaden men med dem så skulle det bli 200 kr billigare. Gratis digitalbox. Dessutom skulle jag få allt gratis i tre månader. Jag blev överrumplad och gick med på allt. Det skulle komma på papper redan på fredag, sa han. Det kom inget papper på fredagen och inget idag heller. Allt jag har är avtalet på mobilen.

Men det skulle kosta 269 el 249 kr i månade + 349 kr för bredbandet. Dessutom startavgift 295 kr och fraktavgift på 195 kr och fakturaavgift 49 kr.

Nu har jag fått kalla fötter. Tycker inte alls det blir billigare. Vad jag betalar för basutbudet idag vet jag inte men Telia skulle ta 199 kr.

Nu vill jag ångra mig. Men hittar ingen mejladress på Allentes sida. Bara ett kontaktformulär. Skrev på det att jag ångrade mig. Men har ju inget bevis alls på att jag skickat det.

Nu börjar jag få panik. När som helst kommer väl paketet att hämtas på posten. Skickar jag tillbaka kostar det, låter jag bli att hämta ut det kostar det.

Gjorde samma grej. När papperen kom var det inte ca 250 utan 700-800 för TV. Jag drog ut nåt ångerformulär på nätet som jag skickade in med vanliga posten. Tror Allente sa dom bara godkände ett från konsumentverket. Kom att tänka på jag borde tagit en kopia ifall brevet skulle komma bort, eller skickat ett rekommenderat brev kanske. Har inte hört nåt av dom i allafall.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-13 16:44:39

Tack. Nu har jag ringt samfälligheten. Avgiften ingick tidigare i hyran. Men det visar sig att de inte längre har något avtal med ComHem men vi är ändå kunder hos ComHem men utan att betala. Det är något med kablar som de inte vill gräva upp.

Alltså behöver vi öht inte något sådant avtal. Det är bara bredband vi behöver.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-13 16:47:32

LordNelson skrev:
Alien skrev:Jag betalar 349 kr för bredbandet till Telia (säkert inte det billigaste). Dessutom tillkommer telefonkostnaden.

Jag har anmält mig till Nix men fick ändå ett samtal från Allente. De påstod att de levererade kanalerna till Telia. Nu betalade jag över 700 kr i månaden men med dem så skulle det bli 200 kr billigare. Gratis digitalbox. Dessutom skulle jag få allt gratis i tre månader. Jag blev överrumplad och gick med på allt. Det skulle komma på papper redan på fredag, sa han. Det kom inget papper på fredagen och inget idag heller. Allt jag har är avtalet på mobilen.

Men det skulle kosta 269 el 249 kr i månade + 349 kr för bredbandet. Dessutom startavgift 295 kr och fraktavgift på 195 kr och fakturaavgift 49 kr.

Nu har jag fått kalla fötter. Tycker inte alls det blir billigare. Vad jag betalar för basutbudet idag vet jag inte men Telia skulle ta 199 kr.

Nu vill jag ångra mig. Men hittar ingen mejladress på Allentes sida. Bara ett kontaktformulär. Skrev på det att jag ångrade mig. Men har ju inget bevis alls på att jag skickat det.

Nu börjar jag få panik. När som helst kommer väl paketet att hämtas på posten. Skickar jag tillbaka kostar det, låter jag bli att hämta ut det kostar det.

Gjorde samma grej. När papperen kom var det inte ca 250 utan 700-800 för TV. Jag drog ut nåt ångerformulär på nätet som jag skickade in med vanliga posten. Tror Allente sa dom bara godkände ett från konsumentverket. Kom att tänka på jag borde tagit en kopia ifall brevet skulle komma bort, eller skickat ett rekommenderat brev kanske. Har inte hört nåt av dom i allafall.

Jag ringde konsumentrådgivningen och de sa att man alltid ska säga upp det skriftligt el via mejl för annars har man inget bevis på att man gjort det. De hade många klagomål på Allente men även på Telia.

Problemet är att min skrivare har slutat fungera så jag kan inte köra ut något formulär. Dessutom så känns det som att det brinner i knutarna att stoppa paketet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav melly » 2021-09-13 16:55:27

Men skicka mail då, nescio har ju get dig adressen.

Då har du till och med bevis på dag och tid när det skickades. När det gäller formulär kan du skriva av det som står där och alltså använda den texten i ditt mail.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav LordNelson » 2021-09-13 17:17:32

Alien skrev:Problemet är att min skrivare har slutat fungera så jag kan inte köra ut något formulär. Dessutom så känns det som att det brinner i knutarna att stoppa paketet.

Som jag förstod godkände Allente bara ett visst formulär. Kanske kan du dra ut ett på biblioteket. Och det är väl 14 dagar man har på sig att ångra ett köp.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-13 17:29:00

Men jag var rädd för att paketet ska komma.

Ringde till Allente. Väntetiden beräknades till 59 minuter. Hjälp! Men i själva verket tog det bara 25 minuter.

Fick ett nytt avtal:

Nedan kommer en bekräftelse av ditt nya avtal hos Allente:

Antal Frimånader: 3 Fria Månader. Det innebär att ni betalar 0kr/mån för Tv ända fram till Januari 2022.

Bredband 100/100: 199 kr/mån. Totala bindningstiden för erat Bredband är 12 månader.

Ultra HD Box: 0kr
Frakt & Miljöavgift: 0kr
Startkostnad: 0kr
Fraktavgift: 0kr
Router: 0kr.

Om ni väljer att skicka tillbaka hårdvaran eller låta den gå i retur så kostar det 0kr för er.

Du har 14 dagars ny ångerrätt på hela köpet.

Viaplay ingår under hela avtalstiden!


Det låter väl bra?

Men nu är jag förvirrad. Man ska tydligen ha en digitalbox:

Den 8 september släcks de analoga sändningarna i Comhems nät. Då krävs en ny inställning, alternativt en ny tv eller att man skaffar en digitalbox till sin gamla tv.

Men detta var alltså år 2020. Vi har inte gjort några nya inställningar, köpt någon digitalbox el ny tv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav kattson » 2021-09-13 21:33:45

Pro tip: Säg "nej" när dom presenterat sig och lägg på. Känner du dig artig kan du säga "nej tack".
Samma, ringer nån på dörren som du inte väntar, öppna inte.

Finns ingen lag om att man varken måste svara i telefon eller öppna dörren. :)
Vill polisen in så kommer dom in ändå :p
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-15 14:57:47

Jag har ju anmält mig till Nix. Visserligen gäller det inte för företag som man redan är el har varit kund hos. Men jag har då aldrig varit kund hos Allente el Viasat.

Jag vill ju svara, det kan vara privat. Jag har ingen nummerpresentatör. Vad jag skulle ha sagt direkt är "Jag har nixat mitt nummer, du har ingen rätt att ringa mig". Men man blir ju överrumplad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav kattson » 2021-09-15 15:21:19

Jag har visserligen bara mobil, men brukar ändå svara.

Har tv via comhem, men bredband via gruppavtal i föreningen, men ändå envisas comhem att inte fatta detta, så de brukar jag lyssna färdigt på deras sales-pitch, ju mer de vill babbla desto bättre, sen när dom slösat bort massa tid "har gruppavtal, skriv upp det denna gången.. ok, tack, hej".

Resten blir typ "nej tack" och lägger på ganska direkt efter dom kommit till "Hej, jag heter Sälj Idiot och ringer från Idiotföret..".
Orka vara så artig att jag låter dom ens svamla klart..

Om det ringer på dörren så öppnar jag aldrig. Ibland tittar jag genom kikhålet, men ofta inte ens det.
Väntar absolut ingenting eller ingen oplanerat.
Inga irl-kompisar som vågar träffas spontant, allt måste bokas i förtid. Lika lite som jag själv spontant tar mig till nån å ba ringa på dörren sådär. Ohyffsat ju. ;p


Hur du kommer ur avtalet vet jag inte. Ring och var artig, förklara läget - att du blev påhoppad och kände dig tvingad till att gå med på det. Eller inte. Vet inte vad som funkar bäst.
Brusa iallafall inte upp eller skrik / hota. Sånt väcker ju bara aggresivitet hos mottagaren.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-16 23:03:25

Så här står det på deras sida:

Du kan kontakta oss på Allente Kundservice på flera sätt. Vi är tillgängliga via telefon, mail, Facebook och chatt. Värt att tänka på är att vissa ärendetyper är mer lämpliga för en viss kontaktväg än andra.


Men det stämmer ju inte alls. Mejlet jag fick från säljaren står det "noreply" på. När jag försöker mejla till "kundservice at allente.se" så lyckas det inte. Kanske gäller inte epostadressen längre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav CrazyInTrains » 2021-09-17 3:15:02

Alien skrev:Jag vill ju svara, det kan vara privat. Jag har ingen nummerpresentatör. Vad jag skulle ha sagt direkt är "Jag har nixat mitt nummer, du har ingen rätt att ringa mig". Men man blir ju överrumplad.

Humm... Kanske skulle köpa en? :-)063
Kjell och Co. realiserar en hela månaden för 50 kr.
Såvitt jag minns tar väl inte Telia ut en extra avgift för nummerpresentation numera?

I ö. är jag till ingen hjälp i ärendet. :-)004
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav kattson » 2021-09-17 10:38:22

Va aspie å ring VDn? :p
08-42865054

(hittades via allabolag, googla lite på VD'n. hittade inte email till honom för jag inte orkade googla vidare)
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm


Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-17 14:03:55

Ja, det var dåligt.

Men det är dåligt för Telia också.

Telia har den sämsta supporten någonsin, noll service, ingen flexibilitet och man får inga tjänster de bara fakturerar och det fel och dubbelt


Jag ringde konsumentrådgivaren och enligt henne får alla telecombolag hård kritik av användarna. Men det kan bero på att de som är nöjda inte bryr sig om att skriva något, är man missnöjd vill man däremot sprida det.

Är det någon som är helt nöjd här och med vilket bolag?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav nescio » 2021-09-17 14:09:10

Alien skrev:När jag försöker mejla till "kundservice at allente.se" så lyckas det inte.
Deras epost-adress står här: https://www.allente.se/globalassets/se/terms--conditions/allmanna-villkor-allente_vcb_210312.pdf

Om de inte läser sin epost är det ju deras problem. Du kan skicka mejlet till någon annan också som cc så har du bevis på att mejlet har skickats.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav nescio » 2021-09-17 14:57:26

Det finns en del underhållande läsning här:

https://www.facebook.com/allentesverige/community
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-20 13:20:19

Jag skickade svar på mejlet med avtalet. Fick inget svar. Sen upptäckte jag att det var en "noreply"-adress. Varför har man ens en sådan när det gäller ett avtal, finns bara anledning om det är någon information man inte vill ha svar på.

Sedan skickade jag pm till den adress jag fick av säljaren "fraga@allente.se". Inget svar. Så skickade jag samma till "kundservice@allente.se". Skickade i fredags. Ännu inget svar.

Såvitt jag kan se så är bara fördelar jämfört med Telia. Utom bredbandet som är 100/100 mot 250 hos Telia. Åas har jag ju aldrig den hastigheten när jag kollat.

Men att jag inte får något svar är illavarslande nog.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Zima33 » 2021-09-22 20:08:01

Jag har varit i kontakt med hallå konsument angående ett annat företag då jag ångrade avtalet.
Hallå konsument skrev att det räcker att man mailat och skrivit att man använder sin ångerrätt, det gäller oavsett om de svarar eller ej.
Kommer det fakturor så bestrider du dem med ångermailet som grund - och ge dig inte.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-23 0:43:59

Nu har det kommit avi om paket. Tänkte ringa idag men hann inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, hur ångrar jag avtalet med Allente?

Inläggav Alien » 2021-09-24 17:03:24

Försökte ringa idag men först måsta man svara på frågor och göra val. Till slut ska man säga vad ens ärende gäller. Jag sade då "ångra". Då fick jag till svara att det var för sent för sådana frågor (men andra frågor gick tydligen). Så ringde jag idag i stället. Då sade rösten att jag kunde bli uppringd. Ja, bättre det än att sitta med luren i handen en timme. Men ingen ringde upp.

Nu har jag skickat ett nytt mejl och frågat vad jag ska göra med paketet som ligger och väntar på mig på utlämningsstället. Varför skickar de ut de innan ångertiden gått ut?

Men problemen att komma i kontakt med Allente är orsak nog att dra sig ur.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav Alien » 2022-04-07 16:38:32

Åter har Allente ringt upp mig och åter har jag ingått ett avtal. Jag trodde jag blivit svartlistad som typ "galen käring som aldrig hämtade ut sitt paket och bestred fakturan". Men den ena handen vet icke vad den andra gör.

Situationen är något annorlunda nu. Förr hade vi ungefär 13 kanaler, nu har de krympt till 6 och jag oroar mig för att de ska bli ännu färre. Men när killen i telefonen påståd att jag betalade över 700 kr för bredband och TV hos Telia visste jag att det inte stämde; jag betalar inget alls för TV. Allente påstod att jag bara skulle betala 349 kr/månad för bredband. Jag envisades med att inte klicka på något godkännande innan jag kollat det och talat med min man (jag målade upp honom som värsta hustyrannen). När

Jag skulle få TV gratis i 3 månader men vara bunden i 24 månader. 199 kr för TV-paketet och 349 kr för bredband. När jag inte slog till så påstod han att han skulle kolla med en överordnad (men jag undrar om det var fejk) och återkom sedan med 5 gratis månader. Maken skulle bli glad påstod han, det fanns inget billigare någon annanstans.

Jag kollade på avtalsförslaget på mobilen igen. Sedan ringde han upp och påstod att jag godkänt det. Det hade jag inte, men jag hade ju varit inne på mobilen för Bank-Id för att kolla vad jag betalat Telia. Det jag betalar Telia just nu för bredband är 299 kr/månad. Då kom han med ett nytt avtal som bara gällde teven. Så då godkände jag det. Det gäller fr o m 1 juni. Och fr o m 1 maj ska jag få tillgång till en app. Lösenord kommer via mejl.

När jag frågade var jag skulle få tag på appen så föreslog han att jag skulle fråga grannen (el första bästa kille). Nej, sa jag, jag vill klara mig själv. Tyckte han kunde berättat konkret vad jag skulle göra istf för att bara tjata om lätt det var och att alla (utom jag) tydligen vet. Men jag får väl googla "Allente + app" och se vad som kommer fram.

Till slut sade han att jag var en duktig förhandlare! :o Det var grovt smicker. "Nej, jag är bara allmänt virrig", svarade jag sanningsenligt. Det var väl snarare han som var duktig på att prata omkull folk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Allente igen (var: Hjälp, hur ångrar jag avtalet?)

Inläggav nescio » 2022-04-07 17:04:09

Är det inte bättre att säga "Jag ska inte ha något. Hejdå!" och lägga på.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till IT-forum



Logga in