Ny behandling mot anorexi

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny behandling mot anorexi

Inläggav Alien » 2021-09-08 2:36:40

Läste i våras om en ny behandling för anorexipatienter.

UNT skrev:En ny psykologisk behandling som fokuserar på relationer och känslor kan hjälpa personer med anorexi att bli friska. Det visar en studie gjord vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset.

– Den här behandlingen riktar sig till personer som har en överdriven självkontroll. Hög självkontroll kan göra att man håller tillbaka sina känslor, håller andra människor på avstånd, blir rigid och regelstyrd. Det här kan i förlängningen också leda till depression och anorexi.

Det säger Martina Isaksson, psykolog och forskare vid Uppsala universitet och en av de som står bakom den nya forskningen. I studien undersöktes om så kallad Radikalt öppen dialektisk beteendeterapi (RO-DBT) kan hjälpa personer som lider av anorexi i kombination med överdriven självkontroll. Som vid annan behandling mot anorexi ligger fokus på att patienterna ska få tillbaka en hälsosam kropp och ett hälsosamt ätande.

– Men vi fokuserar också på att öka närheten i relationer och att öva sig på att vara flexibel och mer öppen för nya erfarenheter.
https://unt.se/artikel/j8p6644l

Själv tycker jag att behärskning och självkontroll låter bra. Bristande självkontroll och impulsstyrdhet förknippar jag med oönskade graviditeter, missbruk, bråk, misshandel och krimnalitet. Men det gäller tydligen att vara lagom, alltså lagom mycket självkontroll. Hur mycket är lagom? Ja, som de flesta andra, antar jag.

En viktig del förutom den individuella terapin är den färdighetsträning som patienterna går tillsammans.

Spoiler: visa
En sådan färdighet kan exempelvis vara att lugna ner kroppen med olika typer av övningar innan ångestladdade situationer som måltider eller sociala sammanhang. Det kan också vara att våga berätta om sig själv i samtal med andra. Martina Isaksson berättar om en övning som kallas "matcha plus ett", som går ut på att man matchar nivån på det som den andra berättar och sedan stegvis ökar hur mycket man berättar om sig själv.


– Om du exempelvis säger "vilket fint väder", kan jag svara "ja verkligen, men usch, jag hade en jättejobbig morgon". Det här kan vara en jätteviktig färdighet för personer som sällan berättar om personliga erfarenheter och visar sig sårbara för andra.

Det tycker jag inte alls låter bra. Allt som du säger kan användas emot dig. Aldrig att jag skulle avslöja något så personligt om inte den andra gjort det först. Snarare skulle jag säga något allmänt som "Ja, man har verkligen längtat efter solen" el "Ja, och de lovade sol hela veckan". Jag kan gott förstå de patienter som hoppade av.

Men för de åtta patienter som fullföljde studien visade sig RO-DBT ha positiv effekt. Efter behandlingen var alla fria från undervikt och hade små eller inga ätstörningssymtom.

Låter ju lovande men det behövs förstås fler och större studier.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ny behandling mot anorexi

Inläggav Kidzi » 2021-09-08 6:22:47

Du gillar kontroll. Och att man inte får yppa minsta lilla av vad man tycker för då tappar man kontrollen.

Detta har inte funkat tidigare så varför skulle det funka nu? De måste genom terapi och medicinerna släppa på att vara kontrollfreak. Först då kan de bli friska.

Ju mindre flow desto mer ligger och gnager i det som är medvetna. Då blir det att man tänker på mat dygnet runt. Men jag kan tänka mig att en del blir avis att vissa för böcker at allt de gör i sitt liv. Men det är inte hälsosamt. Man måste leva också.

Man måste lära sig att tänka bort mat, låta tankarna bara passera och tänka på andra saker. Det är svårt.

Men om listor skulle funka kan man sätta dem i en cell och så räknar man ut hur mycket de ska äta och äter de fel straffas de.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ny behandling mot anorexi

Inläggav Flinta » 2021-09-08 9:07:55

Jag undrar vad autister som tillfrisknat från anorexi kan berätta om vad som hjälpte dom bli friska eller friskare? Undrar om det går att se några mönster i det? Alla har sin egen historia även om man har autism men kanske går det att se några mönster? Vid autism kan man ju ofta behöva särskild, väldigt individuellt annpassad hjälp som ingen professionell kanske kommit i kontakt med tidigare.
Skulle även vara intressant att få veta vilken sorts hjälp t ex KBT, matlagning och måltider i grupp med andra med ätstörningar som ev bara gjort dom sjukare eller upprätthållit sjukdomen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ny behandling mot anorexi

Inläggav nallen » 2021-09-08 18:41:17

Jag tror inte jag känner en enda tjej eller kvinna, anorexi eller inte, som behöver mer känslor - däremot är det många som skulle behöva tygla sig och ta reda på hur det faktiskt är i verkligheten.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ny behandling mot anorexi

Inläggav Flinta » 2021-09-08 20:59:20

nallen skrev:Jag tror inte jag känner en enda tjej eller kvinna, anorexi eller inte, som behöver mer känslor - däremot är det många som skulle behöva tygla sig och ta reda på hur det faktiskt är i verkligheten.


Vad kan de behöva ta reda på ang hur det faktiskt är i verkligheten, menar du, så att jag förstår? Och varför gör de inte det, tar reda på det du menar de borde ta reda på?

Mina erfarenheter är att ätstörningar ofta bara är symptom på något annat t ex svåra livsomständigheter som man inte kan/kunnat kontrollera på andra sätt. Fixering vid något lindrar ofta känslor av ångest, psykisk smärta, sorg, koas, förvirring, hjälplöshet många kan ha. Gissar att t ex tvångshandlingar och att missbruka olika saker kan lindra och dämpa det inre kaoset på liknande sätt som ätstörda handlingar och beteenden.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Ny behandling mot anorexi

Inläggav nallen » 2021-09-09 6:40:08

Flinta skrev:Vad kan de behöva ta reda på ang hur det faktiskt är i verkligheten, menar du, så att jag förstår? Och varför gör de inte det, tar reda på det du menar de borde ta reda på?

Det är ju skitvanligt att tjejer fattar beslut baserat på hur det känns och inte på hur det faktiskt är. Ett trivialt och stereotypt exempel är nån som packar för en week end-resa på sommaren; oavsett hur det känns är det inte sannolikt att man behöver jacka och två par långbyxor. I verkligheten kommer det att vara 18-27 grader varmt hela helgen.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in