Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Chilehead » 2018-05-24 22:33:40

RSD555 skrev:Hon sa att man i Iran kan bli vit i pannan(av salt) när det är som varmast och man svettas som mest -men det har jag svårt tro.

Inte helt omöjligt även om det kanske är lite överdrivet. När man har svart skjorta på sig och svettas rejält så får man vita fläckar i armhålorna
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav RSD555 » 2018-05-25 8:02:34

Chilehead skrev:
RSD555 skrev:Hon sa att man i Iran kan bli vit i pannan(av salt) när det är som varmast och man svettas som mest -men det har jag svårt tro.

Inte helt omöjligt även om det kanske är lite överdrivet. När man har svart skjorta på sig och svettas rejält så får man vita fläckar i armhålorna


Ok, tack! Då ska jag be henne om ursäkt i eftermiddag. Då blir hon nog glad och tycker jag är en genuin person.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-25 23:16:23

Alien skrev:I Stephan Rössners bok Myter om mat (2013) så heter ett kapitel "Av salt får man högt blodtryck".

"Vi behöver kanske några gram salt per dag för att må bra, men yanomanoindianerna som lever i Amazonasdeltat i Brasilien klarar sig faktiskt på bara något halvt gram.---Mest salt äter man i Japan och Kina, och vissa fiskare på de japanska öarna uppges ha ett saltintag på upp till 30 gram om dagen. Det beror tillstor del på kosttraditionerna där saltad fisk är en huvudingrediens.---En gång i tiden kunde man bara konservera mat genom att syra, salta, röka och torka." (Och sylta och sockra, men det kom kanske senare.)

Här i landet konsumerar vi ca 12 g salt/dag, men myndigheterna önskar att vi skulle nöja oss med hälften.

Det finns en koppling mellan salt och blodtryck. Men enligt Rössner är det bara en del av befolkningen som är saltkänslig. Om barn skulle växa upp med saltfattig kost så innebär det ingen risk. Men vi vuxna är vana vid saltsmak och skulle tycka att maten blev smaklös utan salt.

Men det är inte bara högt blodtryck som är en risk vid högt saltintag.

"Magsäckscancer är vanligast i länder med högt saltintag som Japan och Kina. Det är länder där man har stramat åt saltintaget under senare år och också kunnat notera att cancerfrekvensen har minskat."


Modern matlagning och modern livsmedelshantering innebär att magcancern har minskat mycket, alt var inte bättre förr.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-26 2:27:46

När det gäller magcancer spelar det inte heller någon roll hur mycket man svettas.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Selma » 2018-05-27 15:35:16

Alien skrev:
Flinta skrev:Det bästa om man äter müsli är nog att göra sin egen. Svårt att hitta någon med mindre än 5 gram sockerarter på innehållsförteckningen. De flesta ligger över 15 gram sockerarter.

Orkar inte göra min egen.

Ta någon i familjen till hjälp.
Här är ett bra recept som jag ofta använt mig av. Är lite skeptisk till de färdiga blandningarna i affären.

8 dl havregryn
8 dl rågflingor
2 dl vetegroddar
3 dl vetekli
2 dl hackade nötter
(1 dl farinsocker)
3 dl russin
fikon, ringäpplen eller aprikoser, skurna i små bitar.

Blanda alltsammans och lägg i en burk med tättslutande lock. Om man vill kan man rosta flingor och nötter, 200 grader 10-15 minuter. Rör i blandningen då och då. Låt den kallna och tillsätt övriga ingredienser.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2021-09-01 13:34:17

Åter en rapport om att vi äter för mycket salt och hur farligt det är.

TT/SVT idag skrev:Ohälsosamma matvanor är det som ökar risken för att drabbas av hjärtsjukdomar mest. En ny rapport visar ett samband mellan hög konsumtion av salt mat och hjärt- och kärlsjukdomar.
– Det som utmärker mat som är väldigt salt är att den sällan är särskilt hälsosam, säger dietisten Sara Ask.

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken bland både män och kvinnor i Sverige. Levnadsvanor – vad vi äter och dricker, hur mycket vi rör oss, om vi röker eller dricker alkohol – kan påverka risken att drabbas, men mest avgörande är kosten, enligt flera undersökningar.
https://www.svt.se/nyheter/salt-mat-oka ... artinfarkt

Studien av gjord av Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi på uppdrag av Hjärt-lungfonden om just kopplingen mellan levnadsvanor och hjärt- och kärlsjukdomar.

Ohälsosamma matvanor kan kopplas till nästan hälften (46 procent) av all ischemisk hjärtsjukdom (kranskärlssjukdom) i åldersgruppen 25–84 år och till omkring 15 procent av strokefallen.
Bland matvanorna står i sin tur högt saltintag för den största förklaringsfaktorn. Hög konsumtion av salt kopplas till 22 procent av sjukdomarna i kranskärlen och 10 procent av strokefallen.

Man bör inte äta mer än 5 g salt om dagen. Men det år ju svårt att veta, man ser ju bara hur mycket salt man själv lägger i maten. Det brukar vara en tsk plus det man saltar på, t ex på kokta ägg.

Så dags att inte bara kolla sockerinnehållet i bröd utan också saltinnehållet. Och brödet bör för övrigt helst vara fullkornsbröd.

Låg konsumtion av fullkorn hade näst störst påverkan på hjärt- och kärlsjukdomar: 15 procent av ischemisk hjärtsjukdom kunde kopplas till för lågt intag – att jämföra med 3,2 procent respektive 1,9 procent för grönsaker och frukt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-02 3:55:45

Man bör äta 1-2 g salt om dagen. Det allvarligaste är nog att med för lite salt går blodfetterna upp och vi får hjärt- och kärlsjukdomar.

Vi vet också att vi behöver salt för att hålla vattnet kvar i kroppen på sommaren.

Lagom är bäst.

Det finns bra och dåliga saker med salt, med socker finns det bara dåliga.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-02 4:18:12

Barns smaklökar vill ha sött. Någon som ätit barnmat? Det är mest slisk. När de kommer upp i åldrarna får de "nyttig" yoghurt med bara 12 % socker i.

När vi blir äldre vill de att vi ska äta som vi gjorde när vi var barn. Man blir livrädd för bröd, smör och pålägg samtidigt som man glatt häller upp sk musli med massa fejkad honung i. Och man blir inte ens mätt. Självklart med lättmjölk så man blir smal. Kaloriskillnaden mellan mellanmjölk och lättmjölk finns nästan inte eftersom det är mer än fett i.

Fejkvarg med socker i.

Missbruk av socker förekommer sällan före prediabetes eftersom då kan kroppen hålla sockret i schack och vi får inte ett rus av sockret. Dvs de som äter och njuter mest, är de som kanske snart kommer få typ 2-diabetes. Det är en extremt farlig sjukdom som tar många år av ditt liv, samt förstör din blodcirkulation och kan t o m få fötterna att ruttna.

Men det är ju så gooooott! Det är normalt! Du måste vara normal Kidzi så nu äter du kakan om vi ska behöva trycka in den i munnen på en.

Sluta med fruktosgiftet som är i vanligt socker. Det orsakar hjärt- och kärlsjukdomar och för tidig död.

Sedan jämför vårdcentralerna hur många sockerbitar det är i potatis. Fast det inte är sockrets delar i potatis. Så de hetsar mot myttig mat som är full av C-vitaminer.

Som innan är det även fejk att fett från mejeri är farligt. Det drog Cocacola till med så att det skulle sluta vara farligt med socker. Då måste de sponsra annan falsk forskning.

Men klart folk är idioter och tror att en macka är farligare än en liter Cocacola.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2021-09-02 13:06:22

Kidzi skrev:Barns smaklökar vill ha sött. Någon som ätit barnmat? Det är mest slisk. När de kommer upp i åldrarna får de "nyttig" yoghurt med bara 12 % socker i.


Det är därför morötter är en utav dom få grönsakerna småbarn äter och gillar för att dom är så söta i smaken.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2021-09-02 17:18:58

Problemet är det dolda saltet. Vi kan alltså äta alldeles för mycket salt utan att veta om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Huggorm » 2021-09-02 17:38:05

Alien skrev:Problemet är det dolda saltet. Vi kan alltså äta alldeles för mycket salt utan att veta om det.
Det enda man märker är att maten smakar gott och sedan dör man plötsligt när man är 90 istället för 95 år.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-03 5:48:40

Alien skrev:Problemet är det dolda saltet. Vi kan alltså äta alldeles för mycket salt utan att veta om det.


Hur mycket salt äter du? Jag äter lagom mycket, Ofta bara till pommes. Sedan finns det i mikromat men där kan man ju kolla. Dvs olika salt varje dag. De dagar jag äter frukt tror jag inte jag får i mig det dolda saltet.

Jag vill ha en vanlig mängd med salt. Saltar aldrig potatisvatten, pastavatten eller ris. Helt onödigt. Gör man köttbullar från färs behövs det inte salt. Kanske lite i såsen.

Blir skräckinjagad när folk saltar sin mat och tar halva karet. De måste trubbat av sina smalklökar.

Men som sagt var, att ta bort salt helt för de på ålderdomshem brukar sluta med att de får för lite salt öch dör. Salt är något vi måste ha.

Man blir bara svag i musklerna och får strul med hjärtat om man äter för lite salt. Tala med en dietist. Äter du flera teskedar salt på en biff så är det sjukligt. Men utan alls på någon mat är också sjukligt. Typiskt sådana med ortorexi, de tror att det ska finnas en mat med bara bra egenskaper och en mad bara dåliga. Så man tar bort saltet.

När man håller på äta ihjäl sig på sötsaker. En kaka per vecka, en liten godispåse på helgen. Mer än så kan man inte kompensera för. Men värre än saltet med folk vräker i sig bullar varje dag och sedan köper med sig hem när ingen ser.
Det är babyboomers som lurades i att socker var livsnödvändigt och utan socker dog man.

Halva min barndom trodde jag på detta för mina föräldrar trodde på det. Som tur är är jag en helt självständig gen x nu.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2021-09-03 12:38:45

Alien skrev:Problemet är det dolda saltet. Vi kan alltså äta alldeles för mycket salt utan att veta om det.


Det problemet har inte jag å andra sidan har kaliumbrist och det beror på för lite salt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2021-09-03 12:40:24

Huggorm skrev:
Alien skrev:Problemet är det dolda saltet. Vi kan alltså äta alldeles för mycket salt utan att veta om det.
Det enda man märker är att maten smakar gott och sedan dör man plötsligt när man är 90 istället för 95 år.


Du ska nog se att det är värre än så, för mycket salt ger högt blodtryck som ökar risken att drabbas utav stroke, så för tidig död behöver det inte betyda men dock ett liv som vårdpacket.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Telperion » 2021-09-03 15:30:19

Kidzi skrev:När man håller på äta ihjäl sig på sötsaker. En kaka per vecka, en liten godispåse på helgen. Mer än så kan man inte kompensera för.


Säkert. För det är hur nyttigt som helst att folk trycker i sig pizza och big mac hela dagarna, men en liten kaka för mycket så är det kört. Har du någon som helst aning om hur kost och näring fungerar, eller sitter du bara och hittar på en massa bullshit? Det är för övrigt självklart att man faktiskt kan öka förbränningen, vilket är anledningen till att elitidrottare måste äta 4-5000 kalorier per dag för att inte bli undernärda.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-06 0:41:15

Telperion skrev:
Kidzi skrev:När man håller på äta ihjäl sig på sötsaker. En kaka per vecka, en liten godispåse på helgen. Mer än så kan man inte kompensera för.


Säkert. För det är hur nyttigt som helst att folk trycker i sig pizza och big mac hela dagarna, men en liten kaka för mycket så är det kört. Har du någon som helst aning om hur kost och näring fungerar, eller sitter du bara och hittar på en massa bullshit? Det är för övrigt självklart att man faktiskt kan öka förbränningen, vilket är anledningen till att elitidrottare måste äta 4-5000 kalorier per dag för att inte bli undernärda.


Du, jag har inte ens pratat om pizza. Utan om salt. Och att vi behöver små mängder salt, medan vi inte behöver socker.

Du börjar tjafsa om kalorier och fett. Så du tror att enda maten som finns förutom ett överflöd av socker är ett överflöd av kolhydrat och fett.

Självklart ska du inte trycka i dig burgare och pizza. Båda lurar dessutom kroppen med att den ska få mer proteiner än den får. Maten smakar proteiner, men nog är det insulinet som får jobba. Det ör fejkprotein. En slaskig bit biff eller lite skinka.

Nä du, det är inte mycket proteiner. Det är samma skit som socker gör, det gör så att du får diabetes.

Ät vettig mat istället för gift. Socker är ett gift. Salt i rätt mängd behövs. Du kan ha en gnutta salt på annat än svullomat. T ex för att smaksätta en soppa som även har grönsaker och kryddor. Soppa helt utan salt är inte supergott.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2021-09-06 0:51:29

Ingen har påstått att vi inte ska ha något salt alls. Men om vi ska ha i genomsnitt 5-6 g/dag så blir det ca 1 tsk per dag. Om man då köper färdiglagat, t ex en pizza, så vet man inte hur mycket salt det innehåller. Tar man en korv på smörgåsen så innehåller det också salt. Och osten är ju också rätt salt.

Egentligen ska man laga all sin mat själv från grunden om man ska äta nyttigt, då har man koll både på socker och salt. Men det orkar iaf inte jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Telperion » 2021-09-06 1:26:05

Kidzi skrev:Nä du, det är inte mycket proteiner. Det är samma skit som socker gör, det gör så att du får diabetes.


Så du sitter enbart och hittar på skit, med andra ord. Tror du att kalorier är olika beroende på vilken mat de kommer från? Jag antar att du aldrig hört talas om att fetma och brist på motion är de ledande orsakerna till diabetes typ 2?
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-06 1:30:25

Jag har ätit för lite salt vilket lett till att jag varit ostadig, lågt blodtryck och svimningskänslor.

Jag tycker inte om för salt så jag tycker en hel tesked verkar jättemycket. Som du säger blir det i dold mat kanske en fryst paj.

Skulle jag orka skulle jag kolla hur mycket salt den har. I morgon kanske.

Jag åt nudlar från USA och de var så salta att det var som bräckt vatten. Våra nudlar är också salta, säkert för salta, men deras gick inte att äta. Man måste nog vänja sig sakta.

Med gamla är det ofta att det står mellan att rädda njurarna eller hjärtrytmen. Så det är komplicerat.

Jag tycker man kan jämföra t ex mikromat för den är så lik sig. Samma rätt kan innehålla både dolt salt och socker fast folk inte verkar känna sockersmaken. För att det inte är en söt matsort.

Däremot en pizza lirar i en annan liga. Alltså från pizzahaket. Där vet man ju att det mesta inte är nyttigt och väldigt tätt i kalorier.

Sugen blev jag, ska kanske fira i morgon då rå med en pizza att jag klarat allt så bra på sistone. Annars är det en vanlig dag i morgon.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-06 1:32:49

Telperion skrev:
Kidzi skrev:Nä du, det är inte mycket proteiner. Det är samma skit som socker gör, det gör så att du får diabetes.


Så du sitter enbart och hittar på skit, med andra ord. Tror du att kalorier är olika beroende på vilken mat de kommer från? Jag antar att du aldrig hört talas om att fetma och brist på motion är de ledande orsakerna till diabetes typ 2?


Ja det är klart. Kroppen bryter ner de tre makronutrienterna med helt olika metoder. Därför kan man inte jämföra kalorier. Som inte går ut på att kemiskt bryta ner mat varje med sitt ämne, utan kalorier mäter man genom att man tänder eld på maten och ser hur bra elden brinner.

Jag är nog mer kemi än en brännugn.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav slackern » 2021-09-06 11:55:41

Kidzi skrev:
Telperion skrev:
Kidzi skrev:När man håller på äta ihjäl sig på sötsaker. En kaka per vecka, en liten godispåse på helgen. Mer än så kan man inte kompensera för.


Säkert. För det är hur nyttigt som helst att folk trycker i sig pizza och big mac hela dagarna, men en liten kaka för mycket så är det kört. Har du någon som helst aning om hur kost och näring fungerar, eller sitter du bara och hittar på en massa bullshit? Det är för övrigt självklart att man faktiskt kan öka förbränningen, vilket är anledningen till att elitidrottare måste äta 4-5000 kalorier per dag för att inte bli undernärda.


Du, jag har inte ens pratat om pizza. Utan om salt. Och att vi behöver små mängder salt, medan vi inte behöver socker.


Du min vän vi behöver vist socker, det är liksom bränsle för hjärnan, men vi behöver det i så pass små mängder att vi for i oss det via naturlig väg via fruktos från frukter och via kolhydrater allt det där ombildas i bukspotskörteln till glykos om jag inte missminner mig. Mer eller mindre alla födoämnen som slutar på os innehåller naturligt socker.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-06 12:18:47

Jag dricker enbart kolsyrat vatten som jag då gör själv sen blandar jag det med socker fri saft. Smakar precis som läsk. Men då utan socker eller aspartam. Sen att där nu säkert finns en massa E nummer i saften får man leva med.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Kidzi » 2021-09-07 2:08:11

slackern skrev:Du min vän vi behöver vist socker, det är liksom bränsle för hjärnan


När vi äter kolhydrater bryts det ner till enkla sockerarter som hjärnan kan använda. Skulle vi måsta äta rent socker hade hela mänskligheten dött ut.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav antonius » 2021-09-07 8:25:09

Kidzi skrev:
slackern skrev:Du min vän vi behöver vist socker, det är liksom bränsle för hjärnan


När vi äter kolhydrater bryts det ner till enkla sockerarter som hjärnan kan använda. Skulle vi måsta äta rent socker hade hela mänskligheten dött ut.


Tänkte på kosthållning i Europa fram till 1600-tal, då var det väl inte en käft som viste vad socker var, utom kanske möjligen grevar och baroner, det var väl långt senare och folk hade hjärnor att tänka med ändå, sen kom sockret, och tandtrollen och diabetes som belöning för det. Diabetes kallades väl ibland för surben på den tiden, för de fick kallbrand och oftast avled av blodförgiftning i benen. För att inte tala om de slavar som fick odla sockerrören, så näe socker har bara förstört avsevärt mer än det varit till nytta, om man ser det krast ligger nog socker i paritet med de skador som vissa droger orsakat i världen.... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in