För normal för daglig verksamhet!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-09-02 1:07:31

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Du är väl liksom författare? Skriva kan man väl göra hemma? :)

Ja, men det ville inte förrän man blir publicerad.


Nu förstod jag inte vad du skrev? ”Det ville inte”??

Förbaskade autocorrect!
Det skulle nog stå "men det gills inte".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-09-03 6:02:28

Strax en ny dag till muppen ska DV :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-03 19:41:53

Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav RapeRegs » 2021-09-03 19:47:58

Sheyen skrev:Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt


Du menar när du tror att du vet att du har rätt.

Eller kanske när du vet att du tror att du vet att du har rätt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-09-03 20:31:35

Sheyen skrev:Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.

Skulle du vara ännu värre än jag? :lol:

Fast jag skulle tro att du rent fysiskt är friskare än jag i alla fall.
För mig föll mycket på min värk också.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-09-03 21:25:33

Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?


Min DV e kul.. å ja får bonus lön jobba :D
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-05 13:37:24

RapeRegs skrev:
Sheyen skrev:Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt


Du menar när du tror att du vet att du har rätt.

Eller kanske när du vet att du tror att du vet att du har rätt.

Nej, absolut inte; när jag inte vet håller jag käften och/eller frågar. Man ska alltid veta vad man pratar om när man beslutar sig för att prata.

Furienna skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV? Det känns som att jag hade muckat gräl där. Jag är mycket verbal och väldigt konfrontativ. Jag ger mig aldrig när jag vet att jag har rätt och skulle jag inte se arbetsuppgiften som viktig skulle jag mest troligen ifrågasätta det också. Jag tror att de flesta myndigheter har landat i att jag är för jobbig att ha att göra med.

Skulle du vara ännu värre än jag? :lol:

Fast jag skulle tro att du rent fysiskt är friskare än jag i alla fall.
För mig föll mycket på min värk också.

Jag har aldrig träffat någon värre än jag själv, så troligen.

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?


Min DV e kul.. å ja får bonus lön jobba :D

Kul! Hur mycket lön får du? Vilka arbetsuppgifter har du?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 17:16:05

När jag var på den dagliga verksamheten känns det väldigt mycket som " skyddad verkstad". Jag blev försatt i en väldigt obekväm situation. Man vill inte säga att man är överkvalificerad för då känns det som om man tar något ifrån de som faktist nu får något ut av den dagliga verksamheten. Att man ser ner på dom. Det försvårade min kommunikation med den dagliga verksamheten.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-05 18:56:50

FuzzyFluffy skrev:När jag var på den dagliga verksamheten känns det väldigt mycket som " skyddad verkstad". Jag blev försatt i en väldigt obekväm situation. Man vill inte säga att man är överkvalificerad för då känns det som om man tar något ifrån de som faktist nu får något ut av den dagliga verksamheten. Att man ser ner på dom. Det försvårade min kommunikation med den dagliga verksamheten.

Jag är så ond, så jag hade troligen sagt det rakt ut. Jag fungerar väldigt dåligt bland människor.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav FuzzyFluffy » 2021-09-05 19:44:38

Har inget med att vara god eller ond att göra. Jag ville inte få det att verka som att jag var förmer. Hade respekt för dom med ett grövre handikapp än min eget. Människor som fick ut något av den dagliga verksamheten.
FuzzyFluffy
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 963
Anslöt: 2021-09-05
Ort: Ängelholm

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Jossie94 » 2021-09-08 1:01:25

Jag håller med, jag behövde inte heller den typen av hjälp på den DV jag blev felplacerad på. Jag har absolut förståelse för att andra har andra förutsättningar och behov, men då (detta var några år sedan) samt att allt som hade med diagnoser var nytt för mig, så det var lite som att alla andra hade bruna tröjor och jag hade en blå, lite på det sättet. Absolut är det ju bra för dem att deras mål tillgodoses men det blir ju som sagt fel när man själv inte har samma mål och då kan något väldigt enkelt vara avgörande i en sån situation. För mig var det mer små saker som blev kaka på kaka/lager på lager som gjorde att jag förstod att personerna hade andra förutsättningar och behov.

Ett exempel kan vara att om en person sitter i rullstol så behöver den ju rullstolen för att kunna gå. Ett hjälpmedel. Men för någon som kan gå så så behöver ju inte personen rullstolen, den har ju sina ben. Varför ska man då behandla den som kan gå som om den satt i rullstol och inte kunde gå? Och nu till en annan sak, den som sitter i rullstol kan även känna sig orättvist behandlad lika som den som kan gå, för den rullstolsburne kanske faktiskt kan göra saker själv och jobba, men då kan ju folk anta att personen behöver hjälp.

Med andra ord så är alla olika och har olika nivåer/grader på diagnosen, så då kan en liten grej vara svårt för en annan och lätt för någon.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Paladinen » 2021-09-08 6:31:16

Jag skulle inte vilja hamna på dv , Samhall , swesam, finsam osv.

Dels är jag för högfungerande för att få ut något av att vara där dels så följer det oavsett vad folk vill tycka och tro ett stigma med att vara på sådana ställen.

Jag har bla talat med en handläggare på af (arbetsförmedlingen) som mer eller mindre erkände att så är fallet att det bland NT ses som ett stigma att vara på sådana ställen och att det oftast är en ändstation . Har du hamnat på Samhall så kommer du inte därifrån sen , det är ingen arbetsgivare på öppna marknaden som vill anställa någon ifrån Samhall då dom anser dig som mupp.

Dessutom så följer stigmat dig på andra plan i livet säg att du ska dejta och din dejt frågar vart du jobbar och du svarar nä jag går på dv eller jobbar på Samhall om partner inte själv är "mupp" (ironiskt ordval baserat på NT's fördomar) så kommer det troligtvis aldrig bli en andra dejt .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Alien » 2021-09-16 15:06:37

Moderator

Diskussonen om Samhall har flyttats hit:

erfarenheter-asikter-och-fordomar-om-samhall-t59140.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-09-18 23:12:52

Är man på en DV med djur har man massa ansvar. Det är inte lekstuga. Är man på hunddagis kanske det inte är så tekniskt avancerat att gå ut med hunden, men du kan inte bara strunta i det eller släppa ut hunden. Håller du på med hästar samma, de blir sjuka om de matas fel. Man kan inte bara släppa ut dem som en idiot. De kan t o m springa ut på vägen och döda folk i bilar.

Dvs du måste ha folk som har en hög ansvarskänsla. Jag vet vissa som inte skulle klara dessa uppgifter trots att de tror de fungerar bra. En som t ex pussar okända hundar på nosen. En som höll fast en katt och tvångsklappade trots att katten hade panik och tänkte bita.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Alien » 2021-09-19 1:20:16

Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?

Ja, om man inte tycker det är kul el intressant finns det ju ingen anledning att gå där.

Kul kan det vara om man får hålla på med ett specialintresse. T ex gå ut med och gosa med hundar på hunddagis.

En annan orsak kan vara att man får träffa folk, om man annars är helt isolerad.

En tredje att få en mer strukturerad vardag, om man annars vänder på dygnet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav slackern » 2021-09-19 15:03:20

Alien skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?

Ja, om man inte tycker det är kul el intressant finns det ju ingen anledning att gå där.

Kul kan det vara om man får hålla på med ett specialintresse. T ex gå ut med och gosa med hundar på hunddagis.


Är du inte rädd för att få en fästing och bli infekterad utav något läskigt virus? Eller ni kanske får fästingvaccin betald utav DV?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-19 15:38:29

Alien skrev:
Sheyen skrev:Är det ens kul på DV?

Ja, om man inte tycker det är kul el intressant finns det ju ingen anledning att gå där.

Kul kan det vara om man får hålla på med ett specialintresse. T ex gå ut med och gosa med hundar på hunddagis.

En annan orsak kan vara att man får träffa folk, om man annars är helt isolerad.

En tredje att få en mer strukturerad vardag, om man annars vänder på dygnet.

Fast om man skaffar barn slutar man vända på dygnet.

Jag gillar inte folk. Ju mer jag umgås med Fenren, desto mer föraktar jag folk generellt. Endast ett fåtal imponerar på mig.

På DV ville de föreslå att jag skulle virka grejer som skulle skickas iväg med någon organisation. Genast blev jag nyfiken på vilken organisation det var, för det finns ett flertal jag inte stödjer (primärt pga korruption, dålig fördelning av resurser etc). Sedan föreslog de att jag skulle lägga pussel, för att säkerställa att samtliga bitar fanns med i lådan, innan de skickades vidare till någon secondhand. Herregud. Jag försöker föreställa mig det antiklimax ett lagt pussel med borttappade bitar skulle ge mig. För att inte tala om hur påhittad den uppgiften känns.
"Vad jobbar du med?"
"Jag lägger pussel, för att se om alla bitar finns med."

Sedan kan vi sarkastiskt tänka på den där blåa pusselbiten (eller vad det är) som ska betyda något symboliskt, men jag vet inte vad. Fan, placera mig i en plåttunna och kalla mig "Simon"! (Filmreferens)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-09-20 8:35:13

Sheyen skrev:På DV ville de föreslå att jag skulle virka grejer som skulle skickas iväg med någon organisation. Genast blev jag nyfiken på vilken organisation det var, för det finns ett flertal jag inte stödjer (primärt pga korruption, dålig fördelning av resurser etc). Sedan föreslog de att jag skulle lägga pussel, för att säkerställa att samtliga bitar fanns med i lådan, innan de skickades vidare till någon secondhand. Herregud. Jag försöker föreställa mig det antiklimax ett lagt pussel med borttappade bitar skulle ge mig. För att inte tala om hur påhittad den uppgiften känns.
"Vad jobbar du med?"
"Jag lägger pussel, för att se om alla bitar finns med."


Kul jobb det då :lol: skulle vilja göra på dv då å då..om ja fick :-)005
e DV mupp nu. Åkte med mamma hit när 8. Nu har kaffe.. dom andra kommer 9 typ.
Etter kaffe ska att personalen mig hjälpa arbet kläder.. å senn e ja jobba med juren
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-20 11:33:21

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:På DV ville de föreslå att jag skulle virka grejer som skulle skickas iväg med någon organisation. Genast blev jag nyfiken på vilken organisation det var, för det finns ett flertal jag inte stödjer (primärt pga korruption, dålig fördelning av resurser etc). Sedan föreslog de att jag skulle lägga pussel, för att säkerställa att samtliga bitar fanns med i lådan, innan de skickades vidare till någon secondhand. Herregud. Jag försöker föreställa mig det antiklimax ett lagt pussel med borttappade bitar skulle ge mig. För att inte tala om hur påhittad den uppgiften känns.
"Vad jobbar du med?"
"Jag lägger pussel, för att se om alla bitar finns med."


Kul jobb det då :lol: skulle vilja göra på dv då å då..om ja fick :-)005
e DV mupp nu. Åkte med mamma hit när 8. Nu har kaffe.. dom andra kommer 9 typ.
Etter kaffe ska att personalen mig hjälpa arbet kläder.. å senn e ja jobba med juren

Alltså det är helt okej för mig om andra tycker att lägga pussel och virka till organisationer är skoj. Jag vet med mig att jag skulle bli förbannad där och definitivt ses som bråkig och konfrontativ. Det är så det brukar bli.

Vad gör du när du jobbar med djur? Det låter åtminstone bra mycket bättre än att sitta och lägga pussel med folk man inte känner.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Jossie94 » 2021-09-20 14:09:01

Lightworker, jag skulle tipsa dig om antingen arbetsförmedlingen eller något som heter Mia projektet om du inte vill hamna på just dv som är en samlingsplats för olika diagnoser.

Det finns också dvs om du vill gå på ett dv där det enbart är inriktat på praktiker.

Det där med självkänslan kan bero på många faktorer, dels kan de vara om man fått höra massa saker som man börjat tro på tillslut att det är sant, eller så kan det bero på barndomen eller på at man varit med om tex olika jobbiga saker eller så är man helt enkelt bara så som person.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-09-20 18:06:33

Sheyen skrev:Vad gör du när du jobbar med djur? Det låter åtminstone bra mycket bättre än att sitta och lägga pussel med folk man inte känner.


Städar bort bajs.. ger dom mat.. mjölkar kor.. rider hästar så dom får promenad.. kör in foder med traktor.. å så där..
Typ allt som behövs till göra. Å när vi besök dagis grupp å skol klass..brukar visa runt..å berätta till de om djuren.
E det ja gör min DV.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Mammaspojke » 2021-09-22 16:17:55

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:Vad gör du när du jobbar med djur? Det låter åtminstone bra mycket bättre än att sitta och lägga pussel med folk man inte känner.


Städar bort bajs.. ger dom mat.. mjölkar kor.. rider hästar så dom får promenad.. kör in foder med traktor.. å så där..
Typ allt som behövs till göra. Å när vi besök dagis grupp å skol klass..brukar visa runt..å berätta till de om djuren.
E det ja gör min DV.


Låter som en jättebra DV om man gillar jobba med djur.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-09-22 19:06:08

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:Vad gör du när du jobbar med djur? Det låter åtminstone bra mycket bättre än att sitta och lägga pussel med folk man inte känner.


Städar bort bajs.. ger dom mat.. mjölkar kor.. rider hästar så dom får promenad.. kör in foder med traktor.. å så där..
Typ allt som behövs till göra. Å när vi besök dagis grupp å skol klass..brukar visa runt..å berätta till de om djuren.
E det ja gör min DV.

Fan vilket häftigt DV. Det låter fan så mycket roligare än exakt allt annat man hört om DV. Trivs du där?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Teost » 2021-09-24 19:38:22

Skulle hellre gå på DV, är väl också valfritt om inte trivs
Är istället malplacerad på jobbet, stress på massa olika sätt, som bara att komma i tid, ”samarbeta”, massa saker, mår dåligt, så var tvungen ”självvalt” gå ned i arbetstid o då lönen extr låg från början blir inte ut mkt, men lever under stress, ångest, sömnbrist mest pga jobb
Kommunanställd sedan läänge så ”säkert”
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in