Datorproblem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Datorproblem

Inläggav Jossie94 » 2021-08-31 2:31:00

Är någon här kunnig på datorer? Vill veta om min dator är hackad eller har virus. Har anti virus program men känns ändå lite konstigt. Började med att det hände konstiga saker i ett spel.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Datorproblem

Inläggav Jossie94 » 2021-08-31 19:06:35

Förmodligen var det någon som gav mig hacks i ett spel, låter som det mest troliga. Visste dock inte att man kunde ge hacks till andra. Vet ni om man kan det på cod mw3 ? Är det någon som spelar det?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Datorproblem

Inläggav kattson » 2021-08-31 19:34:27

Du kan "nog"(*) inte hacka nån genom spelet i sig som sådant.
Du kan däremot bli hackad om du är oförsiktig med att klicka på länkar folk skickar, eller om du laddar ner mods odyl.

Själv spelar jag mest mmo, eller spel man kan bli aspie i och räkna massa i excel för att bygga bästa möjliga gubbe.

(*) Det finns ju alltid en risk med icke kända exploits (kallade zero-day eftersom programtillverkaren/antivirusbolagen har känt till dom i exakt 0 dagar, och har således inte kunnat fixa patchar) men att de ska finnas i spelet i sig är lite far fetched. Exploits brukar inte funka så.
Det är typ miljon ggr vanligare att länkar du klickar på innehåller skadlig kod.
Normalt är det program som skickas, eller dokument. Då och då kan även bilder orsaka skada, men då ofta i icke uppdaterade browsers. Minns för en del år sedan så var jättegamla internet explorer skadliga för nått manipulerat bild-format, men då är det ju vanligare med skadlig kod på websidor.
Om jag inte minns fel så var även appar som teamspeak "hackbara" remote, men det var jättelänge sedan i dess barndom, innan "vanligt folk" började använda det.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Datorproblem

Inläggav Jossie94 » 2021-09-01 3:51:32

Förmodligen så hade någon i spelet något hack som den gav till mig, annars har jag inte klickat vad jag vet på någon länk, för helt plötsligt så kaosade hela spelet och jag kunde typ rusa mig igenom spelet (brukar inte kunna göra det) och sen hamnade jag i luften och sådär, vad jag vet är just det där med luften ett hack eller ja ett cheat code bland annat. Eftersom det är ett gammal spel så är det minst 1 i varje match som hackar/cheatar.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Datorproblem

Inläggav kattson » 2021-09-01 10:43:45

Oh, actually.. Verkar som det faktiskt finns remote code execution i lite activision-spel.
Intressant..

https://www.cvedetails.com/vulnerabilit ... ision.html

Orkade inte googla mer än så, så vet inte om det finns patch för spelet.
Det där är dock bara "hålet", sen kan ju nån trycka in typ "vad som helst" i det, så nått antivirus är inte garanterat att hitta vad som nu tryckes in.

Är datorn instabil även efter du startat om och inte spelat?
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Datorproblem

Inläggav Jossie94 » 2021-09-01 14:40:49

Datorn verkar funka som vanligt i övrigt men pga att spelet blev så konstigt så kändes det som om hela datorn också hängde med.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Datorproblem

Inläggav slackern » 2021-09-01 14:41:52

Har du uppdaterat ditt grafikkortsdrivrutiner å så?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Datorproblem

Inläggav Jossie94 » 2021-09-01 14:48:49

Detta är en ny dator som jag bara haft i några månader typ eller ja sen i slutet av förra året. Så dem ska inte vara något problem. Men som sagt tror jag att de var någon som gav mig något hack i spelet bara, men det kändes som om det påverkade hela datorn men det var nog bara en känsla.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till IT-forum



Logga in