Det absoluta drömjobbet för DIG?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav antonius » 2021-03-17 19:36:46

RapeRegs skrev:Jag har redan min drömjobb, men ibland funderar jag på att sadla om och bli häradsbetäckare.


Försent, du kan bara va tvåa, om du inte är öppen för ménage à trois.... :-)048
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2021-03-17 20:15:37

RapeRegs skrev:Jag har redan min drömjobb, men ibland funderar jag på att sadla om och bli häradsbetäckare.
Aspelands härad finns redan så du får kalla det något annat.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Sleuth123 » 2021-03-24 21:37:33

Författare.
Sleuth123
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-08-13

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav svempus » 2021-05-14 19:26:16

Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2021-05-14 19:50:50

svempus skrev:Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
Försök att få svetslicenser så kan du resa omkring i oljenäringen i Norge och svetsa rör och tjäna en miljon om året
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2021-05-14 20:27:41

Huggorm skrev:
svempus skrev:Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
Försök att få svetslicenser så kan du resa omkring i oljenäringen i Norge och svetsa rör och tjäna en miljon om året


Varför jobbar inte du inom oljeindustrin? Bör ju finnas multum med elektrikerjobb där.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Huggorm » 2021-05-14 20:50:08

slackern skrev:
Huggorm skrev:
svempus skrev:Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
Försök att få svetslicenser så kan du resa omkring i oljenäringen i Norge och svetsa rör och tjäna en miljon om året


Varför jobbar inte du inom oljeindustrin? Bör ju finnas multum med elektrikerjobb där.
Har varit där och vill inte tillbaka, det är för uppstyrt för mig. En miljon småpåvar som skall styra och ställa med allting. Rigorösa säkerhetsregler som gör det halvt omöjligt att arbeta. Inget utrymme för egna initiativ. I princip ett välbetalt dagis för vuxna som inte klarar av ett vanligt jobb. Inte för att jag tror att Svempus är sån, men han kanske skulle kunna stå ut ett tag för att dra in lite slantar, tex. för att köpa ett hus.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav svempus » 2021-05-14 22:05:41

Huggorm skrev:
svempus skrev:Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
Försök att få svetslicenser så kan du resa omkring i oljenäringen i Norge och svetsa rör och tjäna en miljon om året

Kommer att få chansen att ta olika certifikat eller IW-diplom som det heter i dagens läge för olika svetstyper. Visst hittar jag ett jobb i Norge och kan veckopendla så kan jag nog tänka mig att jobba där i nått år eller två för att tjäna ihop lite pengar och bli av med lite skulder..
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2021-05-14 22:16:56

svempus skrev:
Huggorm skrev:
svempus skrev:Håller nog på att utbilda mig till ett av mina drömjobb nu nämligen svetsare. Som det är nu stortrivs jag med att svetsa och kommer förhoppningsvis att göra det ett bra tag framöver. jag är en praktiker och inte nån teoretiker så ett sådant jobb passar mig rätt bra..
Försök att få svetslicenser så kan du resa omkring i oljenäringen i Norge och svetsa rör och tjäna en miljon om året

Kommer att få chansen att ta olika certifikat eller IW-diplom som det heter i dagens läge för olika svetstyper. Visst hittar jag ett jobb i Norge och kan veckopendla så kan jag nog tänka mig att jobba där i nått år eller två för att tjäna ihop lite pengar och bli av med lite skulder..


Dom brukar väl jobba 2 veckor och vara ledig en vecka och rotera typ eller något i den stilen har jag för mig.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav BlåPapegoja » 2021-08-28 22:32:26

Jag får väl vara som en karbon kopia och säga "darling, I just don't dream of labour...".

Men om jag ska vara originell så skulle jag vilja jobba som serietecknare för någon av de stora förlagen. Sitta och rita hela dagarna, stressen är säkert jätte hög och man måste följa varenda liten detalj som kommer från ekonomerna.
BlåPapegoja
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2018-06-14

Re: Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Julianus » 2021-08-28 22:34:10

Har redan mitt drömjobb :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Sheyen » 2021-08-28 22:38:23

Mitt jobb är att se till att boendestödjarföretaget som besöker mig inte går i konkurs! :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-09 13:01:00

Det är tre saker; landskapsarkitekt. Plant och frö produktion. Och trädgårdsmästare.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Sheyen » 2021-10-10 14:46:54

Det hade varit SÅ COOLT att vara förundersökningsledare. Här blir det dock en inre konflikt, för jag får för mig att jag skulle vara riktigt bra på det, men samtidigt vet jag att jag inte skulle greja det. :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Skogkatt » 2021-10-12 0:48:57

Jag har redan svarat här, men jag glömde en sak. Musik är nummer ett för mej. Lärde mej att sjunga för lenga sen. Landsskapsarkitekt, plantor och frö og trädgårdsmästare är nummer två. Men det är nästan omöjligt för mig att sjunga eller spela något ihop med andra människor tyvärr. Så nummer två är nummer ett eftersom nummer ett är något privat för mej.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Wintermute » 2022-04-02 23:56:32

Forskare om NPF.
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Wintermute » 2022-04-27 14:59:17

Lite mer realistiskt: korrekturläsare. Skulle nog passa mig bra men det ska vara hård konkurrens om jobben.
Wintermute
Inaktiv
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2020-10-23

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Richard » 2022-05-30 14:00:53

Forskare i teoretisk fysik vid exempelvis CERN.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2022-05-30 14:55:50

Richard skrev:Forskare i teoretisk fysik vid exempelvis CERN.


Lycka till med studierna. :)
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Mammaspojke » 2022-05-30 18:21:42

En klyscha men skulle vilja vara en lokförare i USA eller något annat land med varierande miljöer.
Sverige är fint men det ser ofta likadant ut överallt.

Lokförare istället för lastbilschaffis pg.a. trafiken. Annars finns det många fina ställen att köra lastbil också. Pilot är väl coolt också men man ser väl inte så mycket mer än moln.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav slackern » 2022-05-30 19:59:33

Mammaspojke skrev:En klyscha men skulle vilja vara en lokförare i USA eller något annat land med varierande miljöer.
Sverige är fint men det ser ofta likadant ut överallt.


Nu när vi är med i EU så finns det väl vissa längre sträckor som körs ner till andra länder? Typ Berlin eller Hamburg?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Mammaspojke » 2022-05-31 7:48:46

slackern skrev:
Mammaspojke skrev:En klyscha men skulle vilja vara en lokförare i USA eller något annat land med varierande miljöer.
Sverige är fint men det ser ofta likadant ut överallt.


Nu när vi är med i EU så finns det väl vissa längre sträckor som körs ner till andra länder? Typ Berlin eller Hamburg?


Det finns det säkert, är väl mer att jag sett program på tvn med tåg i USA och fantiserat.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Det absoluta drömjobbet för DIG?

Inläggav Richard » 2022-05-31 10:29:51

slackern skrev:
Richard skrev:Forskare i teoretisk fysik vid exempelvis CERN.


Lycka till med studierna. :)


Jag lär tyvärr aldrig nå så långt... :(

Jag studerar de 12,5 % jag får för försäkringskassan o har nyss tagit igen gymnasiekemin o fysiken o så smått börjat på högre nivåer (men inte "på riktigt", utan bara för eget intresse), men skulle jag doktorera i det så tar väl en doktorsexamen över 5 år att genomföras på heltid, så det skulle ta 40 år för mig om jag fortsatte på 12,5 %... Då är jag 82 år gammal.

Men man hittar ju mycket litteratur o artiklar numera på internet, så jag läser mycket på övrig tid ändå. Sen är jag tyvärr så dålig på matematik, vilket är ett måste för att kunna förstå fysiken.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in