Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Zia1985 » 2021-08-21 23:34:08

Julianus skrev:
Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
Det är för jävligt! Men det lärs inte ut i den svenska skolan, tyvärr :roll:


Det är mycket historia man inte lär ut i skolor, och vad är relevansen av denna kunskap för svenska skolor? Detta är belgisk historia.


Med den logiken, vad är relevansen av Adolf Hitler och Förintelsen? Det är tysk historia :roll:


Tysk historia som påverkade hela Europa..?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2021-08-21 23:45:14

Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
Zia1985 skrev:
Det är mycket historia man inte lär ut i skolor, och vad är relevansen av denna kunskap för svenska skolor? Detta är belgisk historia.


Med den logiken, vad är relevansen av Adolf Hitler och Förintelsen? Det är tysk historia :roll:


Tysk historia som påverkade hela Europa..?


Leopold II av Belgien mördade 10-20 miljoner afrikaner. Adolf Hitler mördade 6 miljoner judar.
Vad är skillnaden? Ett liv är ett liv, eller har du en annan uppfattning? :roll:

2 händelser som är historia, men endast en lärs ut :roll:
En kontinent som mördat sin egen befolkning, det ska vi lära oss i skolan :-)051
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Zia1985 » 2021-08-21 23:58:00

Julianus skrev:
Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
Med den logiken, vad är relevansen av Adolf Hitler och Förintelsen? Det är tysk historia :roll:


Tysk historia som påverkade hela Europa..?


Leopold II av Belgien mördade 10-20 miljoner afrikaner. Adolf Hitler mördade miljontals judar.
Vad är skillnaden? Ett liv är ett liv, eller har du en annan uppfattning? :roll:

2 händelser som är historia, men endast en lärs ut :roll:
En kontinent som mördat sin egen befolkning, det ska vi lära oss i skolan :-)051


Hitler mördade judar, människor med funktionsnedsättningar, homosexuella, romer, Jehovas vittnen, polacker, kommunister, fackföreningsmänniskor, pacifister, ryssar m. fl.

ca 78 miljoner människor dog i Europa som en följd av Hitler och andra världskriget.

Jag säger inte att Belgiens mord av 10-20 miljoner afrikaner är att förringa, men eftersom skolgången är tidsbegränsad och det som ryms i läroplanen är begränsat så är Hitler och andra världskriget mer relevant för svenska skolan.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2021-08-22 0:02:44

Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
Zia1985 skrev:
Tysk historia som påverkade hela Europa..?


Leopold II av Belgien mördade 10-20 miljoner afrikaner. Adolf Hitler mördade miljontals judar.
Vad är skillnaden? Ett liv är ett liv, eller har du en annan uppfattning? :roll:

2 händelser som är historia, men endast en lärs ut :roll:
En kontinent som mördat sin egen befolkning, det ska vi lära oss i skolan :-)051


Hitler mördade judar, människor med funktionsnedsättningar, homosexuella, romer, Jehovas vittnen, polacker, kommunister, fackföreningsmänniskor, pacifister, ryssar.

ca 78 miljoner människor dog i Europa som en följd av Hitler och andra världskriget.

Jag säger inte att Belgiens mord av 10-20 miljoner afrikaner är att förringa, men eftersom skolgången är tidsbegränsad och det som ryms i läroplanen är begränsat så är Hitler och andra världskriget mer relevant för svenska skolan.


Då är det läroplanen som förringar Belgiens mördande av afrikaner, tyvärr :-)051 :roll:
Jag tänker på ett uttryck som stämmer väl överens i det här sammanhanget.

Vinnaren skriver historien.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2021-08-22 0:58:15

Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien var väl bra på slakta ut folk, och hugga händerna av dem... :-)004

Spoiler: visa
De män, kvinnor och barn som inte kunde fylla sin gummikvot fick händerna avhuggna. Det uppskattas att mellan 10 miljoner människor dog under perioden.
hand.jpg


Det är för jävligt! Men det lärs inte ut i den svenska skolan, tyvärr :roll:


Det är mycket historia man inte lär ut i skolor, och vad är relevansen av denna kunskap för svenska skolor? Detta är belgisk historia.


När jag gick i gymnasiet fick vi lära oss det, men jag har för mig att Julle har sagt att han gick i särskoleklass, så vad dom har för läroplan och vad dom förväntas lära sig har jag inte den blekaste om.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Zia1985 » 2021-08-22 1:24:26

slackern skrev:
Zia1985 skrev:
Julianus skrev:
Det är för jävligt! Men det lärs inte ut i den svenska skolan, tyvärr :roll:


Det är mycket historia man inte lär ut i skolor, och vad är relevansen av denna kunskap för svenska skolor? Detta är belgisk historia.


När jag gick i gymnasiet fick vi lära oss det, men jag har för mig att Julle har sagt att han gick i särskoleklass, så vad dom har för läroplan och vad dom förväntas lära sig har jag inte den blekaste om.


Problemet löst! :lol:
Har inte gått i svensk grundskola, så visste inte. :)
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2021-08-22 1:34:23

Det är massor av massakrer och folkmord som inte lärs ut i svenska skolan. Tiden räcker inte.

Klart att andra världskriget är viktigast, det hörs ju på namnet "världskriget". Våra närmsta grannländer drogs in i det och det påverkade Sverige också.

Kriget utspelades även i Afrika. Och afrikanska soldater deltog i det. Det var som sagt ett VÄRLDSkrig. Över 50 miljoner dog i det kriget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2021-08-22 1:41:39

Alien skrev:Det är massor av massakrer och folkmord som inte lärs ut i svenska skolan. Tiden räcker inte.

Klart att andra världskriget är viktigast, det hörs ju på namnet "världskriget". Våra närmsta grannländer drogs in i det och det påverkade Sverige också.

Kriget utspelades även i Afrika. Och afrikanska soldater deltog i det. Det var som sagt ett VÄRLDSkrig. Över 50 miljoner dog i det kriget.


Jaså? Nämn en.

Hur kan det vara viktigast när det fanns annat att lära ut som inte lärdes ut i den svenska skolan? :roll:

Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-22 12:58:21

Julianus skrev:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien var väl bra på slakta ut folk, och hugga händerna av dem... :-)004

Spoiler: visa
De män, kvinnor och barn som inte kunde fylla sin gummikvot fick händerna avhuggna. Det uppskattas att mellan 10 miljoner människor dog under perioden.
hand.jpg


Det är för jävligt! Men det lärs inte ut i den svenska skolan, tyvärr :roll:

Kan tänka mig att man undviker de värsta hemskheterna i grundskolan.

Tror att ett barn lättare föreställer sig hur det känns att få händerna avhuggna än att bli skjuten eller gasad, och får mardrömmar, depression e.d.

I gymnasiet har man hunnit härdas lite.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-23 12:13:58

Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Hundratals miljoner?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Alien » 2021-08-23 13:34:37

Julianus skrev:
Alien skrev:Det är massor av massakrer och folkmord som inte lärs ut i svenska skolan. Tiden räcker inte.
---


Jaså? Nämn en.
---

Nankingmassakern år 1937 (andra sino-japanska kriget)
Efter att ha besegrat den armé som lämnats till Nanjings försvar den 13 december kunde japanerna inta själva staden utan att möta större väpnat motstånd.

Under de sex veckor som sedan följde, gjorde sig den japanska armén och de japanska soldaterna skyldiga till en lång rad krigsförbrytelser i och omkring Nanjing:

Mord på civila (200 000–400 000)
Våldtäkt av barn och kvinnor (30 000–80 000)
Avrättning av krigsfångar
Plundring
Mordbrand

Spoiler: visa
Mördandet bedrevs stundtals som sport, också inne på sjukhus, våldtäkter och gruppvåldtäkter genomfördes ofta offentligt, ibland tvingades familjemedlemmar till incest och även buddhistmunkar tvingades delta.
Många kvinnor tvingades sedan följa den japanska armén som sexslavar, så kallade "tröstekvinnor".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern

Det var inget som jag fick lära mig om i skolan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-23 22:28:38

Dagobert skrev:
Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Hundratals miljoner?

Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen sas dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2021-08-24 7:02:46

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:
Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Hundratals miljoner?

Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen sas dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?
Det är rasistiskt att ifrågasätta såna siffror, ungefär som antalet dödade judar under andra världskriget.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-24 10:03:01

Huggorm skrev:
Dagobert skrev:
Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Hundratals miljoner?
Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen sas dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?

Det är rasistiskt att ifrågasätta såna siffror, ungefär som antalet dödade judar under andra världskriget.

Julianus får ange källa till sitt påstående. Till dess tror jag att han överdrev.
Om siffrorna bekräftas från pålitligt håll har jag ingen anledning att ifrågasätta dem.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2021-08-24 16:21:10

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:
Julianus skrev:[Andra världs]Kriget spred sig till Afrika, tyvärr. Men det kan vi tacka den europeiska kolonialismen och imperialismen som dödade hundratals miljoner afrikaner.

Hundratals miljoner?

Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen sas dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?


Konstigt att han inte gnäller på en muslimska imperialismen med Osmanska riket och hur den muslimska slavhandeln sög ut Afrikas befolkning på slavar. :-)056
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-24 18:23:30

slackern skrev:
Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Hundratals miljoner?

Jag menar, Afrika hade 229 miljoner invånare 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Africa#Demographics
Är det möjligt att den europeiska kolonialismen och imperialismen sas dödade halva Afrikas befolkning under den tid deras dödande pågick?


Konstigt att han inte gnäller på en muslimska imperialismen med Osmanska riket och hur den muslimska slavhandeln sög ut Afrikas befolkning på slavar. :-)056


Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-24 18:42:37

antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna...

När jag ber Julianus om en källa till "hundratals miljoner" måste jag i rättvisans namn be dig antonius om en källa till det där. Jag har inte hört talas om det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-24 20:08:10

Dagobert skrev:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna...

När jag ber Julianus om en källa till "hundratals miljoner" måste jag i rättvisans namn be dig antonius om en källa till det där. Jag har inte hört talas om det.


Finns massor skrivet, och det är dystra saker... :-)004

" Efter en höjning av priset på naturgummi på 1890-talet förslavades den infödda befolkningen och tvingades att skörda och bearbeta gummi. De män, kvinnor och barn som inte kunde fylla sin gummikvot fick händerna avhuggna. Det uppskattas att mellan 1 och 15 miljoner människor dog under perioden."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leopold_II_av_Belgien

Finns så många hemska bilder så jag väljer att bara lägga in sidan:
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... gDegQIARBN

https://svarthistoria.com/blog/kolonial ... vlde-del-3
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-24 20:34:02

Det var Alice Harris en societets dam från England med foto som hobby, som fick upp ögonen på vad som pågick i Belgiska Kongo, och lät hela Europa ta del av hennes bilder. Så då uppdagades det att Kung Leopold bara hade slagit i Européerna blå dunster om att det var humanitära saker de bedrev i Kongo, när det i stället var rena mardrömmen:

http://acelebrationofwomen.org/2013/03/ ... of-action/

Här överträffar verkligen verkligheten dikten... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2021-08-24 20:35:06

Tack,, men det har jag hört talas om. Jag menade en källa till det här:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna...
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2021-08-24 21:04:01

Att hugga händerna av de som inte klarar fylla sin plockkvot låter inte som den bästa metoden. Kommer de inte plocka ännu sämre om de bara har en hand?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-24 22:23:18

Huggorm skrev:Att hugga händerna av de som inte klarar fylla sin plockkvot låter inte som den bästa metoden. Kommer de inte plocka ännu sämre om de bara har en hand?


Man högg av händerna på någon släkting oftast barnen, ibland högg man hela ungen i bitar, på kul bara... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-24 22:32:34

Dagobert skrev:Tack,, men det har jag hört talas om. Jag menade en källa till det här:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna...


Ska leta fram om det, kan inte hitta det nu var ngt jag läste för typ 20 år sedan, tror att det var pga Leopold hade affärer med araber/beduiner som var van med slavhandel, därigenom dessa hand stympningar, och att de var lämpliga som hantlangare för de var ovanligt grymma och obrydda... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Massmord, folkmord, etc genom tiderna [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2021-08-25 19:12:25

antonius skrev:
Dagobert skrev:Tack,, men det har jag hört talas om. Jag menade en källa till det här:
antonius skrev:Kung Leopold II av Belgien använde dessutom arabisk personal för att hålla den Kongolesiska personalen i "shack", antagligen var det därifrån de fick den fiffiga iden att hugga händerna av de som inte uppfyllde kvoterna...


Ska leta fram om det, kan inte hitta det nu var ngt jag läste för typ 20 år sedan, tror att det var pga Leopold hade affärer med araber/beduiner som var van med slavhandel, därigenom dessa hand stympningar, och att de var lämpliga som hantlangare för de var ovanligt grymma och obrydda... :-)004


Hittade lite om en av Leopolds hejdukar, ingen mysig typ han heller... :-)051

Den belgiska kungen Leopold, utsåg Tippu Tib till sin guvernör och gav honom kommando över öst som ett erkännande av hans militära och kommersiella prestationer...

"Tippu Tip, egentligen Hamed bin Mohammed el Marjebi, född 1837, död 1905 i Zanzibars stenstad i Sultanatet Zanzibar, var en handelsman, plantageägare och guvernör från Zanzibar. Han ledde flera handelsrutter i Östafrika, och är en av historiens mest kända slavhandlare."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tippu_Tip

Han var tydligen arab, från Zanzibar:

"Tippu Tib, also called Muhammed Bin Hamid, (born 1837—died June 14, 1905, Zanzibar [now in Tanzania]), the most famous late 19th-century Arab trader in central and eastern Africa."

https://www.britannica.com/biography/Tippu-Tib
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in