Skyller autister mera på andra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Kentarou » 2021-08-12 12:12:40

”Another study looking at 121 adults with ASD found that, compared to the adult
control group, adults with ASD did not use fewer cognitive emotion regulation strategies.
Instead they used more ’Other-blame‘ and less ’Positive reappraisal‘ strategies (Bruggink
et al., 2016). This has particular relevance when you apply this finding to cases of mass
shooters such as that of Elliot Rodger who blamed others for his unhappiness - specifically
women who he felt rejected him.“


Om det är så hur ska man ändra på det?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Paladinen » 2021-08-12 13:23:29

Jag vet inte om autister är mer benägna att skylla på andra dock tror jag att autister lätt kan aspa in i att deras sätt att se på en konflikt är den enda rätta iom att autister i vissa fall har svårt att ta in andra perspektiv än sitt eget vilket gör att dom hävdar att dom har rätt och alla andra har fel och det kan nog ses av NT som att autister har en större benägenhet att skylla ifrån sig.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Rotschild » 2021-08-12 14:27:52

Bra frågeställning. Nu har jag inga siffror på detta, men rent spontant känns det rimligt. Att ha svårt att ta andras perspektiv kombinerat med en lättkränkthet kan nog leda till att man skyller på andra. Vi är väl mera känsliga för kritik också, och då är det lätt till att skylla över saker som går fel. Att inte kunna se "the big picture" eller se saker från andras håll leder väl till en egocentricitet, som i förlängningen gör att man kan uppfattas som en narcissist (som alltid vet bäst och alltid skyller ifrån sig). Dock tror jag inte alla är så, men en tendens finns det säkert.
Rotschild
Bannad
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2021-08-09

Skyller autister mera på andra?

Inläggav nescio » 2021-08-12 14:34:54

Kentarou skrev:Om det är så hur ska man ändra på det?
Andra får väl sluta göra fel, så slipper jag skylla på dem. Jag själv gör ju aldrig fel.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Kidzi » 2021-08-21 7:20:03

Min kompis som har lite vag autism skyller ifrån sig.

Jag är tvärtom. Jag tar på mig för mycket ansvar när det blir fel.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skyller autister mera på andra?

Inläggav BlåPapegoja » 2021-08-21 9:45:59

NT tror att deras levnadssätt och liv är det ända rätta. Så det är naturligt för dom att komma med ett vi och dom förklaring där dom har rätt och vi har fel.

Varje försök att ha en diskussion där ena parten har makten är lönlöst. Det är inte vi som skyller ifrån oss, det är dem som inte kan förstå att det finns andra synsätt som inte är deras.
BlåPapegoja
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2018-06-14

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Flinta » 2021-08-21 10:01:13

Skyller och skyller..
Det är bra att andra upplyses om hur deras tillkortakommanden (som mig veterligen inte sällan bottnar i okunskap om autism) drabbar oss.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Kidzi » 2021-08-21 10:09:46

Min locus of control är intern.

Jag snubblar. Uff, det är för att jag snubblar ofta. Det blir så ibland.

Min kompis snubblar. Det var ett hål i gräset. Säkert ett vildsvin som gjort. Jävla svin.

Jag glömmer kylen öppen. Å fan jag förklarar jag blev distraherad för ibland blir det fel när jag gör 2 saker. Men det är mitt ansvar och jag hoppas maten är OK.

Min kompis missar glömma kylen. Det är kylens fel för den är så gammal och ytterst mitt fel som inte fått den utbytt.

Jag glömmer en räkning. Det är mitt fel men jag inser jag varit ur form och blir lite rädd att jag tappar greppet.

Min kompis glömmer en räkning. De måste glömt skicka den. Eller också har grannen stulit den.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Kidzi » 2021-08-21 10:12:06

Däremot blir jag arg när andra inte sköter sitt jobb. Som han som sket i att kolla interaktioner så jag fick 20 gånger så stark sömnmedicin. Fast jag tänker innerst inne att det var mitt fel för jag kunde kollat Fass men var för lat. Alla vat ju att man alltid ska kolla Fass.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skyller autister mera på andra?

Inläggav antonius » 2021-08-21 10:49:06

Naturligtvis händer det, men kanske inte generellt. Är nog lika mellan NTmaffian och AS. Men eftersom de (NT) är i majoritet, och många gånger bättre på att gapa och säga ifrån, isf en tyst blyg och introvert aspie, som med gråten i halsen knyter näven i fickan, så kan man uppleva att maffian skyller på andra mer.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Skyller autister mera på andra?

Inläggav RapeRegs » 2021-08-21 12:46:53

Starka människor accepterar inte att ständigt vara ett offer för omständigheterna. De lever sina liv med syfte och mening. Lär sig av sina misstag och tar ansvar för sin existens.

Svaga människor skyller ifrån sig och tar inte ansvar för sina misslyckanden. Det innebär bland annat att de aldrig lär sig något.

Tyvärr är många autister just menlösa offermänniskor. Utlämnade till omständigheterna lever de sina liv. Utan möjlighet att påverka.

Det är ju inte deras eget fel att saker är som de är och eftersom allt är någon annans fel- eller ansvar finns det inte mycket man kan göra åt saken. Ungefär så.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Flinta » 2021-08-21 13:09:49

RapeRegs skrev:Starka människor accepterar inte att ständigt vara ett offer för omständigheterna. De lever sina liv med syfte och mening. Lär sig av sina misstag och tar ansvar för sin existens.

Svaga människor skyller ifrån sig och tar inte ansvar för sina misslyckanden. Det innebär bland annat att de aldrig lär sig något.

Tyvärr är många autister just menlösa offermänniskor. Utlämnade till omständigheterna lever de sina liv. Utan möjlighet att påverka.

Det är ju inte deras eget fel att saker är som de är och eftersom allt är någon annans fel eller ansvar finns det inte mycket man kan göra åt saken.


Vissa har en större förmåga och/eller intresse än andra att ta saker i egna händer och/eller att gå ihop och engagera sig för något.

Mina erfarenheter är att många vill vara med och påverka sin situation till det bättre men att NT ställer upp många hinder. NT har ett ansvar att släppa in oss, lyssna på oss, dra lärdomar av sånt vi lyfter fram när någon av oss väl uttrycker något.
De som vill ha med oss med behöver göra saker tillgängliga. Tillgänglighet föder ofta lust och intresse.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skyller autister mera på andra?

Inläggav DIProgan » 2021-08-21 13:23:27

Aspies skyller absolut ifrån sig på saker som NT inte har något att göra med.

Huruvida NT eller aspies gör det mest vet jag inte men ursäkterna NT har är mycket mer förekommande så de framstår ofta som mindre konstiga och acceptabla även om de inte borde vara det.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Skyller autister mera på andra?

Inläggav nescio » 2021-08-21 13:31:25

Kidzi skrev:Min kompis glömmer en räkning. De måste glömt skicka den. Eller också har grannen stulit den.
:lol:
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Skyller autister mera på andra?

Inläggav DIProgan » 2021-08-21 16:07:37

Relaterat: TED We all know people who just can’t apologize — well, here’s why

People who can’t apologize appear to be tough individuals who refuse to back down. But they don’t do this because they’re strong — it’s because they’re weak.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Skyller autister mera på andra?

Inläggav Kidzi » 2021-08-30 13:25:11

Min kompis bor tillfället hemma hos mig och jag konstaterade att det gått väldigt mycket bordssmör. Det var ingen anklagelse. Då säger kompisen att det beror på att jag köper fel sort som tar slut för fort. :D
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in