För normal för daglig verksamhet!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-06-29 11:59:05

Zima33 skrev:
Furienna skrev:?
Jag tror å andra sidan inte att min brors särbo går till något kontor varje månad heller.
Men hon får ju försörjningsstöd.
Eller inte, för hon står nog inte till arbetsmarknadens förfogan.
Och det ska man visst göra för att få försörjningsstöd.
Nå ja, man får helt enkelt vara glad för att man har sin pension.
Hjälp...

Om man inte kan arbeta pga sjukdom och behöver försörjningsstöd kan man få sjukintyg och få försörjningsstöd trots att man inte står till arbetsmarknadens förfogande. Jag hade det så i något/några år när jag var yngre pga depression. Hade inte fått npf-diagnoserna ännu.

Aha, då är det väl så det hänger ihop.
Hon har ju ADHD, och i hennes fall gör det att hon inte kan samarbeta alls och bråkar med alla.
Jag kan med andra ord inte tro att hon kan passa in på någon arbetsplats.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-06-29 20:07:09

Får man testa daglig verksamhet i framtiden, trots pension? Bara undrar, ifall det överhuvudtaget skulle bli aktuellt...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-30 12:34:32

Sheyen skrev:Får man testa daglig verksamhet i framtiden, trots pension? Bara undrar, ifall det överhuvudtaget skulle bli aktuellt...


Det är ofta då man har DV, eller ersättningen som är motsvarande när man är yngre.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-06-30 12:41:56

Kidzi skrev:
Sheyen skrev:Får man testa daglig verksamhet i framtiden, trots pension? Bara undrar, ifall det överhuvudtaget skulle bli aktuellt...


Det är ofta då man har DV, eller ersättningen som är motsvarande när man är yngre.

Ah, okej. Har bara varit på besök på en DV en gång och det var inget för mig, haha. Jag hade varit alldeles för ond där, för jag hade varit överlägsen. Det är inte bra. Man ska bli utmanad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-30 12:46:59

Sheyen skrev:
Kidzi skrev:
Sheyen skrev:Får man testa daglig verksamhet i framtiden, trots pension? Bara undrar, ifall det överhuvudtaget skulle bli aktuellt...


Det är ofta då man har DV, eller ersättningen som är motsvarande när man är yngre.

Ah, okej. Har bara varit på besök på en DV en gång och det var inget för mig, haha. Jag hade varit alldeles för ond där, för jag hade varit överlägsen. Det är inte bra. Man ska bli utmanad.


DV är inte en plats. Man kan ha intern DV, där man går till en plats med andra med NPF. Men man kan likagärna ha extern DV, då praktiserar man på en arbetsplats och det ställs rätt höga krav på en.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav LordNelson » 2021-06-30 17:48:27

Sheyen skrev:Ah, okej. Har bara varit på besök på en DV en gång och det var inget för mig, haha. Jag hade varit alldeles för ond där, för jag hade varit överlägsen. Det är inte bra. Man ska bli utmanad.

Jag kollade in en DV för 6-7 år sen och vad jag minns var det tjejer där just då. En var nördig, väldigt framåt och kom direkt fram och ville prata. Dom andra två verkade helt vanliga. Alla var nog säkert tio år yngre än mig.

Jag vet intet om jag kände mig överlägsen någon av dom men jag kanske förstår hur du menar, att du vill umgås med likar.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-07-02 8:23:53

LordNelson skrev:
Sheyen skrev:Ah, okej. Har bara varit på besök på en DV en gång och det var inget för mig, haha. Jag hade varit alldeles för ond där, för jag hade varit överlägsen. Det är inte bra. Man ska bli utmanad.

Jag kollade in en DV för 6-7 år sen och vad jag minns var det tjejer där just då. En var nördig, väldigt framåt och kom direkt fram och ville prata. Dom andra två verkade helt vanliga. Alla var nog säkert tio år yngre än mig.

Jag vet intet om jag kände mig överlägsen någon av dom men jag kanske förstår hur du menar, att du vill umgås med likar.

Precis. Gärna någon med flera diagnoser samtidigt, då det ökar sannolikheten för att jag kommer finna personen intressant. Det är väldigt ovanligt att jag fungerar ihop med folk som bara har AS. AS + ADHD är den kombination jag oftast tänker på, men det kan räcka att de har diverse ångestdiagnoser, personlighetsstörning, Tourettes etc för att det ska kunna bli lite mer sköna diskussioner. Tilläggsdiagnoserna skapar ofta en väldigt häftig personlighet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Jossie94 » 2021-08-05 21:51:25

Jag vart felplacerad på en DV där jag var för normal då de andra hade betydligt mer gravare diagnoser och mer psykiska sjukdomar. De kunde som sagt tro på spöken, ha dåligt bordsskick, vara väldigt verklighets frånvarande och sådant. Det var en som hade typ 3 olika namn så jag fattade aldrig vad personen hette. Så det var mycket drama kände jag och jag var ju mer åt det NT hållet och kände mig lite som en mamma för vissa. Det var inte fattade här var ju att det fanns olika inriktningar för DV dvs samlingsplats och sen för bara praktiker. Så jag började på en annan som bara har praktiker för det sociala var ju som sagt bara en bonus. Jag ville ut och jobba.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav slackern » 2021-08-05 22:30:20

Jossie94 skrev: Jag ville ut och jobba.


Det är väl hur lätt som helst att få ett jobb om du bor i Stockholm?
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-08-06 0:21:47

Har rätt dåligt bordsskick, äter vid datorn med bara gaffeln. Tror på spöken, ja kanske inte på avlidnas andar men tror de finns.

Inte därför jag inte kan jobba. Mera för att jag är extremt uttröttbar. Hade det inte varit för det tror jag jag hade kunnat få ett jobb. Folk brukar se fort att jag tar jobbet på allvar. Och att jag inte tycker dåliga jobb finns. Det verkar som jag i den här tråden är den enda som är så aspig att jag uppskattar monotoni. Alla verkar vilja ha glassiga jobb där man mest sitter och fikar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-08-06 0:27:40

Kidzi skrev:Har rätt dåligt bordsskick, äter vid datorn med bara gaffeln. Tror på spöken, ja kanske inte på avlidnas andar men tror de finns.

Inte därför jag inte kan jobba. Mera för att jag är extremt uttröttbar. Hade det inte varit för det tror jag jag hade kunnat få ett jobb. Folk brukar se fort att jag tar jobbet på allvar. Och att jag inte tycker dåliga jobb finns. Det verkar som jag i den här tråden är den enda som är så aspig att jag uppskattar monotoni. Alla verkar vilja ha glassiga jobb där man mest sitter och fikar.

Det beror på vad du menar med monotoni.
Jag kan ju syssla länge med en och samma sak, fast bara om jag vill själv.

Sedan undrar jag också vad att tro på spöken eller dåligt bordsskick har med saken att göra.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-08-06 0:33:58

Furienna skrev:Det beror på vad du menar med monotoni.
Jag kan ju syssla länge med en och samma sak, fast bara om jag vill själv.


Jag kan det även om någon annan bestämt. Om jag får utarbeta hur man gör i den mån man kan applicera det. Som när jag städade trappor. Jag gjorde som man ska plus utarbetade en metod som sedan satte sig som en stark rutin. Sedan gjorde jag precis samma hela tiden och kopplade ur hjärnan. Idag kan man lyssna på ljudbok. Men på den tiden var det min inre ljudbok som fick gå.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Jossie94 » 2021-08-06 1:11:05

Alltså jobb och jobb, jag kan inte bara skaffa jobb sådär när jag har en diagnos. Det jag syftade på var att jag inte hade samma svårigheter som de på DVn. Även om det finns de med likadana diagnoser så kan det vara väldigt stor skillnad. Jag har tex lätt att komma in i arbetsuppgifter då jag har erfarenhet av butiksjobb. De flesta eller ja alla butiker jobbar ju med fronta varor/produkter plocka ut varor/produkter och sätta ut dem i butiken, kundservice och social och trevlig och så städning. Sen kanske de skiljer på om det heter scanner eller pda men det är ju ändå samma apparat, slutresultatet blir ju detsamma. Pda och scanner gör ju ändå samma sak och det är att sätta priser och sedan är ju pda som en liten dator, en scanner kan ju kanske bara sätta priser.

Och med diagnoserna som jämförelse så kan de vara likaså där att de är samma diagnoser men ena personen kanske har adhd som hyperaktivitet medan den andra är mer lugn. För jag har träffat personer med både den lugna varianten av adhd och sen de som är väldigt hyperaktiva. De med den lugna skulle jag tro mer hade add isf.

Nej men som sagt så kan vissa ha lätt att praktisera medan andra kanske behöver mer tid och då vet jag personer som typ praktiserat i två år medan jag var på en butik i ca två månader innan de gick i konkurs och jag förstod väldigt snabbt hur det funkade så alla är ju olika.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-08-06 1:29:43

Jossie94 skrev:Alltså jobb och jobb, jag kan inte bara skaffa jobb sådär när jag har en diagnos. Det jag syftade på var att jag inte hade samma svårigheter som de på DVn.


Jag skulle också vara frustrerad att vara på helt olika nivå på en DV. Men ofta klumpar de ihop folk. Här hyr LSS in folk som föreläser och har seminarier. Vi som har åtgärd blir inbjudna. Det känns jättefel att bli inbjuden till grejer där alla har begåvningshandikapp. Då fattar jag inte varför de inte bara riktar sig till dem, då blir det högre kvalitet än om de blandar. Och de som inte har begåvningshandikapp kommer känna sig vilsna om de trott de ska till något för dem avancerat. Och så handlar det om saker de lärde sig som små barn.

Däremot så kan man väl skaffa jobb med diagnos. Grejen är att man inte får vara kinkig utan söka sådant som troligen är aptråkigt. Och sedan jobba där ett tag för att visa att man är bra på att jobba. Det är inte lätt att få jobb i dag men anstränger man sig så får man napp förr eller senare. Om man inte bor helt avlägset. Bästa är att söka jobb som inte finns, då har man visat framfötterna innan de inser att de behöver någon. Så har de outbildade jag vet fått jobb. Hört av sig då och då och kollat om det finns jobb än. Det ger ett annat intryck än sedan när de får tusentals ansökningar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Jossie94 » 2021-08-06 22:23:02

Alltså absolut kan jag jobba men i mitt fall så går jag den vägen att jag praktiserar för att sen få lönebidrag. Alla har ju inte den möjligheten att bara söka jobb speciellt om man är lite begränsad. Där jag bor så finns det jobb men inte så mycket praktikplatser eller de söker inte praktikanter så det blir ju svårt att hitta något då. Det beror också på vilken diagnos man har, för vissa behöver praktisera i flera år innan de kan få lönebidrag eller bli anställda medan andra tar det kortare tid. Detta var bara ett exempel på hur det kan se ut för personer med diagnoser att de inte bara är att söka jobb.

Hade jag inte haft en diagnos så hade jag ju kunnat ta vilket jobb som helst men nu är ju inte alla yrken passande för mig. Jag har praktiserat på lite olika ställen, bland annat en leksaksaffär, ett ställe som typ plantagen, lager mm. Många med diagnoser har ju jobbat med hunddagis. Så det är väldigt olika.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-08-17 9:24:51

e dv mupp nu :roll:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-08-17 13:34:32

Heidi79 skrev:e dv mupp nu :roll:

Då är du mindre mupp än jag.
Jag klarar ju inte ens av att vara på DV.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2021-08-17 16:24:43

Råkade av en slump gå in på en Aspergerblogg där samma frågeställning tas upp, och med samma rubrik!

Inte konstigt om man inte gillar att sortera skruvar efter att ha gått ut gymnasiet:

”Hon tog studenten 2016 men har inte hittat ett jobb som hon klarar sen dess. Arbetsförmedlingen tycker inte hon klarar att yrkesarbeta.

För två år sen (uppehåll pga coronapandemin) började min dotter på daglig verksamhet här i kommunen. Hon sitter och sorterar skruvar på dagarna.

Min dotter tycker att hon är för normal för daglig verksamhet och jag håller med! Jag upplever att min dotter har hamnat mellan stolarna. Vad ska jag göra? ”

Jag vet inte riktigt vad AF har för insatser. Sortera skruvar låter tradigt.

https://paulatilli.se/blogg/for-normal- ... erksamhet/

Vet inte, hur var det INNAN DV fanns? Vad skulle hänt med den här tjejen då? Hade hon haft ett riktigt jobb med att sortera post eller nåt? Det sägs att arbetstempot var lugnare förr. Eller var hamnade folk med högfungerande autism ”förr”?

Skulle jag ha DV skulle jag velat göra nåt kul. (Typ sy).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2021-08-17 16:25:42

Furienna skrev:
Heidi79 skrev:e dv mupp nu :roll:

Då är du mindre mupp än jag.
Jag klarar ju inte ens av att vara på DV.


Du är väl liksom författare? Skriva kan man väl göra hemma? :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Paladinen » 2021-08-17 16:48:47

BellaBelle skrev:Råkade av en slump gå in på en Aspergerblogg där samma frågeställning tas upp, och med samma rubrik!

Inte konstigt om man inte gillar att sortera skruvar efter att ha gått ut gymnasiet:

”Hon tog studenten 2016 men har inte hittat ett jobb som hon klarar sen dess. Arbetsförmedlingen tycker inte hon klarar att yrkesarbeta.

För två år sen (uppehåll pga coronapandemin) började min dotter på daglig verksamhet här i kommunen. Hon sitter och sorterar skruvar på dagarna.

Min dotter tycker att hon är för normal för daglig verksamhet och jag håller med! Jag upplever att min dotter har hamnat mellan stolarna. Vad ska jag göra? ”

Jag vet inte riktigt vad AF har för insatser. Sortera skruvar låter tradigt.

https://paulatilli.se/blogg/for-normal- ... erksamhet/

Vet inte, hur var det INNAN DV fanns? Vad skulle hänt med den här tjejen då? Hade hon haft ett riktigt jobb med att sortera post eller nåt? Det sägs att arbetstempot var lugnare förr. Eller var hamnade folk med högfungerande autism ”förr”?

Skulle jag ha DV skulle jag velat göra nåt kul. (Typ sy).


Troligtvis hade hon hamnat på Samhall med likande uppgifter som dom hon har på dv fast iaf fått lön för mödan.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-08-17 16:52:09

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
Heidi79 skrev:e dv mupp nu :roll:

Då är du mindre mupp än jag.
Jag klarar ju inte ens av att vara på DV.


Du är väl liksom författare? Skriva kan man väl göra hemma? :)

Ja, men det ville inte förrän man blir publicerad.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav BellaBelle » 2021-08-22 22:41:17

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:
Furienna skrev:Då är du mindre mupp än jag.
Jag klarar ju inte ens av att vara på DV.


Du är väl liksom författare? Skriva kan man väl göra hemma? :)

Ja, men det ville inte förrän man blir publicerad.


Nu förstod jag inte vad du skrev? ”Det ville inte”??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-08-23 8:10:50

Heidi79 skrev:e dv mupp nu :roll:


Just på min DV..
Dom andra kommer lite förre 9..
Jag brukar vid 8 därför åker med min mamma när ska jobbet
senn får stanna kvar ett tag efter dom andra åkt..dom åker 15
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Heidi79 » 2021-08-23 8:20:53

första arbet upp gift var göra kaffe..
till dv tanter.. min bpa assistent.. å mig
nu har kaffe med dom
senn göra kaffe dom andra ska dv här..innan dom kommer
bra man go på göra kaffe iaf..å inte helt obruklig :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in