Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav LordNelson » 2021-08-08 9:09:33

Alla vet ju att kampen för att hitta ett medel mot autism oförtrutet fortgår. Man hör ständigt om alla miljontals miljoner som satsas. Men hur går det? Vad säger de senaste rönen från forskarna? Finns ett vaccin snart?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Karamell » 2021-08-08 16:08:28

Autism är ingen sjukdom, det är en personlighet.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Paladinen » 2021-08-08 16:39:58

Karamell skrev:Autism är ingen sjukdom, det är en personlighet.

Autism är ingen personlighet utan en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Att vara snål är en personlighet, att vara aggressiv är en personlighet ,att vara givmild är en personlighet . Autism är inte en personlighet
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Kentarou » 2021-08-08 16:41:40

Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Karamell » 2021-08-09 0:31:00

Paladinen skrev:
Karamell skrev:Autism är ingen sjukdom, det är en personlighet.

Autism är ingen personlighet utan en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Att vara snål är en personlighet, att vara aggressiv är en personlighet ,att vara givmild är en personlighet . Autism är inte en personlighet

Alla människor har bra och dåliga sidor, även autister.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Paladinen » 2021-08-09 5:56:09

Karamell skrev:
Paladinen skrev:
Karamell skrev:Autism är ingen sjukdom, det är en personlighet.

Autism är ingen personlighet utan en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Att vara snål är en personlighet, att vara aggressiv är en personlighet ,att vara givmild är en personlighet . Autism är inte en personlighet

Alla människor har bra och dåliga sidor, även autister.


Självklart är det så , autister är människor och människor har bra och dåliga sidor men autism är fortfarande ingen personlighet lika lite som någon annan form av funktionsnedsättning är en personlighet . Det är inte en personlighet att vara blind eller sitta i rullstol eller vara stum lika lite är det en personlighet att ha autism .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav slackern » 2021-08-09 14:37:27

Paladinen skrev:
Karamell skrev:
Paladinen skrev:Autism är ingen personlighet utan en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Att vara snål är en personlighet, att vara aggressiv är en personlighet ,att vara givmild är en personlighet . Autism är inte en personlighet

Alla människor har bra och dåliga sidor, även autister.


Självklart är det så , autister är människor och människor har bra och dåliga sidor men autism är fortfarande ingen personlighet lika lite som någon annan form av funktionsnedsättning är en personlighet . Det är inte en personlighet att vara blind eller sitta i rullstol eller vara stum lika lite är det en personlighet att ha autism .


Dessutom har ju alla autister en egen personlighet så argumentet faller ju platt redan där, det som förenar oss är att vi uppnår diagnoskriterierna för att bli diagnostiserade med en diagnos inom autismspektrumet.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav melly » 2021-08-09 14:48:03

Ja, att säga att autism är en personlighet blir ju fel.

Det jag har sett är att kalla det neurodiversitet, inte sjukdom. Annan hårdkodning, som inte behöver medföra funktionsnedsättning om miljö och kringförhållanden är de rätta.

Och är det annan hårdkodning är det ju ingen sjukdom att bota.


(Jag har sett att en tidigare (?) medlem här kör med en speciell definition på neurodiversitet, som är lite annorlunda än på de engelskspråkiga sidor jag har läst om det.)
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Karamell » 2021-08-09 16:19:09

Man kan ju säga funktionsvariation istället för personlighet om man ska vara petig. Hur kan en variation vara fel?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Liljan » 2021-08-09 20:23:54

Jag tycker det är fruktansvärt och blir lika ledsen varje gång jag läser om det. Hoppas den hemska forskningen stoppas och pengar satsas på forskning satsas på det vi med autism skulle behöva som hur vården bäst ska bemöta oss.

Jag håller med hon som sa att autism är en del av ens personlighet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav kattson » 2021-08-09 21:01:18

Vad exakt är det som nu är tänkt att "botas"?
Hela spektrat är ju otroligt brett, och tycker inte det finns en röd tråd. Allt är väl typ "vissa har, andra inte".
Nån här säger sig va introvert, nån annan extrovert. Ska båda botas då, eller?
Bli tvärt om mot vad man är nu?
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav RapeRegs » 2021-08-09 21:04:28

Liljan skrev:Jag tycker det är fruktansvärt och blir lika ledsen varje gång jag läser om det. Hoppas den hemska forskningen stoppas


Det var tråkigt att höra hur ledsen du blir varje gång du stöter på sådan forskning. Skulle du kunna länka till några olika projekt med hemsk forskning som bör stoppas?

Tack!
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Liljan » 2021-08-09 22:28:45

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Jag tycker det är fruktansvärt och blir lika ledsen varje gång jag läser om det. Hoppas den hemska forskningen stoppas


Det var tråkigt att höra hur ledsen du blir varje gång du stöter på sådan forskning. Skulle du kunna länka till några olika projekt med hemsk forskning som bör stoppas?

Tack!

Nej, du får Googla själv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav RapeRegs » 2021-08-09 22:59:30

Liljan skrev:Nej, du får Googla själv.


Nej, det går tyvärr inte att googla på "hemsk forskning om autism som gör Liljan ledsen".

Jag har uppriktigt svårt att förstå vilka projekt det är du stöter på i tid och otid som alltid gör dig lika ledsen. Jag är också nyfiken på hur sådan forskning finansieras.

Kan du inte vara bussig och bjuda på några exempel på projekt som du a) tycker är hemska och b) ska stoppas. Annars är det svårt för mig och andra att förstå vad du menar när du säger saker som "Hoppas den hemska forskningen stoppas"
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Liljan » 2021-08-09 23:47:45

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Nej, du får Googla själv.


Nej, det går tyvärr inte att googla på "hemsk forskning om autism som gör Liljan ledsen".

Jag har uppriktigt svårt att förstå vilka projekt det är du stöter på i tid och otid som alltid gör dig lika ledsen. Jag är också nyfiken på hur sådan forskning finansieras.

Kan du inte vara bussig och bjuda på några exempel på projekt som du a) tycker är hemska och b) ska stoppas. Annars är det svårt för mig och andra att förstå vad du menar när du säger saker som "Hoppas den hemska forskningen stoppas"

Varför spelar du dum? Det låter just bara som det, dumt. Du googlar naturligtvis på forskning som syftar till att bota eller förhindra autism. Det är inte mitt jobb att utbilda dig, det får du göra själv.

Forskning kan finansieras av staten, stiftelser eller privata aktörer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav verbatim » 2021-08-10 2:34:15

"Autism speaks" har velat "bota" autism. Vet inte om de fortfarande jobbar mot det.
Ett gammalt klipp från dem (varning för känsliga tittare): https://youtu.be/9UgLnWJFGHQ
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav RapeRegs » 2021-08-10 4:19:22

Liljan skrev:Varför spelar du dum? Det låter just bara som det, dumt. Du googlar naturligtvis på forskning som syftar till att bota


Men jag hittar inga forskningsprojekt som finansieras av t.ex. Vetenskapsrådet som går ut på att bota autism?

Du kanske har en annan definition av ordet "forskning"? Eller kanske inte riktigt vet hur forskning går till? Något är iallafall väldigt konstigt eftersom du stöter på denna typ av "hemsk forskning" då och då. Varje gång blir du dessutom lika ledsen och tycker att "forskningen" ska stoppas. Det vore väldigt intressant att försöka förstå vad det är du tolkar som forskning och hur du lyckas stöta på den hela tiden.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Paladinen » 2021-08-10 7:17:47

Karamell skrev:Man kan ju säga funktionsvariation istället för personlighet om man ska vara petig. Hur kan en variation vara fel?


Det beror väl iofs på hur man definierar fel.

En variation är ju avvikande då den varierar ifrån gängse norm . alltså den är inte gängse norm och allt som avviker ifrån gängse norm är abnormalt ergo fel
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Paladinen » 2021-08-10 7:22:17

Det är väll jätteskönt om det skulle gå att bota autism. Varför vill man vara avvikande om man kan få valet att vara ''normal" . Jag skulle alla dagar i veckan ta en anti autism medicin om det fanns eller genomgå en anti autist operation om den var säker och gav önskvärda resultat.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Kentarou » 2021-08-10 8:56:20

Varför är ni emot ett botemedel? Jag tror inte att den tekniken finns idag men jag antar att autister har lägre inkomst och lägre livslängd. Min hjärna kan inte hantera förnimmelser och jag tycker att det är väldigt jobbigt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Kentarou » 2021-08-10 8:57:32

Paladinen skrev:
Karamell skrev:
Paladinen skrev:Autism är ingen personlighet utan en neuropsykologisk funktionsnedsättning. Att vara snål är en personlighet, att vara aggressiv är en personlighet ,att vara givmild är en personlighet . Autism är inte en personlighet

Alla människor har bra och dåliga sidor, även autister.


Självklart är det så , autister är människor och människor har bra och dåliga sidor men autism är fortfarande ingen personlighet lika lite som någon annan form av funktionsnedsättning är en personlighet . Det är inte en personlighet att vara blind eller sitta i rullstol eller vara stum lika lite är det en personlighet att ha autism .


Döva personer har dock sitt eget språk samt kultur.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Rotschild » 2021-08-10 11:27:23

Det är väl inte fråga om lobotomi, utan om att göra livet/vardagen lättare för människor med handikapp? Jag vet att hjärnfonden forskar gällande autism, detta försöker dom årgärda; ADHD, Afasi, ALS, Alzheimers sjukdom, Autismspektrumtillstånd, Barnhjärnan, Beroende, Bipolär sjukdom, CP, Demens, Depression, DMD, Downs syndrom, Dyslexi, Epilepsi, Hjärnskada, Hjärntumör, Huntingtons sjukdom, Hydrocefalus, ME/CFS, Migrän, MS, Narkolepsi, Neurofibromatos typ 1, Neurometabol sjukdom, Parkinsons sjukdom, PTSD, Ryggmärgsskada, Schizofreni, Smärta, Spinal muskelatrofi, Språkstörning, Stamceller, Stressrelaterad ohälsa, Stroke, Stroke (Barn), Tourettes syndrom, Tuberös skleros, Willis Ekboms sjukdom och Ångest.

Jag vore glad om dom kunde bota människor med Downs syndrom eller oss med autism/asperger (om det är frivilligt).
Rotschild
Bannad
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2021-08-09

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav Sheyen » 2021-08-10 14:52:56

Rotschild skrev:Det är väl inte fråga om lobotomi, utan om att göra livet/vardagen lättare för människor med handikapp? Jag vet att hjärnfonden forskar gällande autism, detta försöker dom årgärda; ADHD, Afasi, ALS, Alzheimers sjukdom, Autismspektrumtillstånd, Barnhjärnan, Beroende, Bipolär sjukdom, CP, Demens, Depression, DMD, Downs syndrom, Dyslexi, Epilepsi, Hjärnskada, Hjärntumör, Huntingtons sjukdom, Hydrocefalus, ME/CFS, Migrän, MS, Narkolepsi, Neurofibromatos typ 1, Neurometabol sjukdom, Parkinsons sjukdom, PTSD, Ryggmärgsskada, Schizofreni, Smärta, Spinal muskelatrofi, Språkstörning, Stamceller, Stressrelaterad ohälsa, Stroke, Stroke (Barn), Tourettes syndrom, Tuberös skleros, Willis Ekboms sjukdom och Ångest.

Jag vore glad om dom kunde bota människor med Downs syndrom eller oss med autism/asperger (om det är frivilligt).

Hur skulle det gå till att "bota" folk med Downs? Skulle de fortfarande se ut att ha Downs, men att de lugnt förklarar att de inte har det längre, följt av en avancerad utläggning om hur de botades? Fick en rolig bild i huvudet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Inläggav slackern » 2021-08-10 14:57:29

Själv skulle jag tycka att det vore väldigt skönt om dom fick till en medicin som lindrade symptomen precis som det finns för ADHD det lindrar men det botar inte. Tänk er själva vad skönt det vore om alla intrycken som vi utsätts dagarna i ända skulle bli mildare och inte lika överväldigande som dom kan vara i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in