Hur ser gruppboenden ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav opteron » 2021-08-06 18:36:48

https://www.borlange.se/omsorg-och-hjalp/funktionsnedsattning-handikapp/bostad-med-sarskild-service

Gruppbostad

Gruppbostaden är till för personer som har ett omfattande behov av tillsyn och omsorg. Det finns tillgång till fast personal dygnet runt. En gruppbostad kan ligga i ett separat hus med lägenheter eller i ett hyreshus. I gruppbostaden finns i regel fyra-fem lägenheter.


Servicebostad

En servicebostad innebär en fullvärdig lägenhet som finns tillsammans med andra servicebostäder. En personalgrupp ger den boende personligt stöd i den omfattning hon eller han behöver. De som bor i en servicebostad ska ha tillgång till en gemensamhetslokal.



Jag bor just nu på servicebostad och det är helt egen lägenhet men hjälp om man vill ha det.

Servicebostad är alltid som egen lägenhet, medans gruppbostad delar man lägenhet med andra.

Moderator: Lade till källhänvisning och lade citatet i en ruta.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-08-06 18:40:06

opteron skrev:Gruppbostad

Gruppbostaden är till för personer som har ett omfattande behov av tillsyn och omsorg. Det finns tillgång till fast personal dygnet runt. En gruppbostad kan ligga i ett separat hus med lägenheter eller i ett hyreshus. I gruppbostaden finns i regel fyra-fem lägenheter.


Servicebostad

En servicebostad innebär en fullvärdig lägenhet som finns tillsammans med andra servicebostäder. En personalgrupp ger den boende personligt stöd i den omfattning hon eller han behöver. De som bor i en servicebostad ska ha tillgång till en gemensamhetslokal.


Jag bor just nu på servicebostad och det är helt egen lägenhet men hjälp om man vill ha det.<

Servicebostad är alltid som egen lägenhet, medans gruppbostad delar man lägenhet med andra.

Men va? Delar man lägenhet med andra i gruppboende? Det låter helt sjukt. Vadå delar man toalett och kök och allting? Tänk om någon kommer in i ens rum! Jag hade fått psykbryt!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav manne » 2021-08-06 18:45:44

Sheyen skrev:
opteron skrev:Gruppbostad

Gruppbostaden är till för personer som har ett omfattande behov av tillsyn och omsorg. Det finns tillgång till fast personal dygnet runt. En gruppbostad kan ligga i ett separat hus med lägenheter eller i ett hyreshus. I gruppbostaden finns i regel fyra-fem lägenheter.


Servicebostad

En servicebostad innebär en fullvärdig lägenhet som finns tillsammans med andra servicebostäder. En personalgrupp ger den boende personligt stöd i den omfattning hon eller han behöver. De som bor i en servicebostad ska ha tillgång till en gemensamhetslokal.


Jag bor just nu på servicebostad och det är helt egen lägenhet men hjälp om man vill ha det.<

Servicebostad är alltid som egen lägenhet, medans gruppbostad delar man lägenhet med andra.

Men va? Delar man lägenhet med andra i gruppboende? Det låter helt sjukt. Vadå delar man toalett och kök och allting? Tänk om någon kommer in i ens rum! Jag hade fått psykbryt!


Nej man delar inte bostad med andra man har en egen lägenhet i ett gruppboende.

https://nytida.se/sa-har-gar-det-till-a ... LSS-boende

exe
manne
 
Inlägg: 18526
Anslöt: 2007-08-23

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Sheyen » 2021-08-06 20:01:30

manne skrev:
Sheyen skrev:
opteron skrev:Gruppbostad

Gruppbostaden är till för personer som har ett omfattande behov av tillsyn och omsorg. Det finns tillgång till fast personal dygnet runt. En gruppbostad kan ligga i ett separat hus med lägenheter eller i ett hyreshus. I gruppbostaden finns i regel fyra-fem lägenheter.


Servicebostad

En servicebostad innebär en fullvärdig lägenhet som finns tillsammans med andra servicebostäder. En personalgrupp ger den boende personligt stöd i den omfattning hon eller han behöver. De som bor i en servicebostad ska ha tillgång till en gemensamhetslokal.


Jag bor just nu på servicebostad och det är helt egen lägenhet men hjälp om man vill ha det.<

Servicebostad är alltid som egen lägenhet, medans gruppbostad delar man lägenhet med andra.

Men va? Delar man lägenhet med andra i gruppboende? Det låter helt sjukt. Vadå delar man toalett och kök och allting? Tänk om någon kommer in i ens rum! Jag hade fått psykbryt!


Nej man delar inte bostad med andra man har en egen lägenhet i ett gruppboende.

https://nytida.se/sa-har-gar-det-till-a ... LSS-boende

exe

Okej, vilken tur! För alltså, om jag inte hade haft Fenren hade jag ju troligtvis varit på ett sådant boende, så det är ju bra att jag vet ungefär hur det är. Men jag vet ju att det skulle bli heltokigt, även om jag hade behövt det. Men förhoppningsvis behöver jag aldrig bo så.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav opteron » 2021-08-07 1:13:49

manne skrev:Nej man delar inte bostad med andra man har en egen lägenhet i ett gruppboende.


Du har rätt där, skrev fel. Servicebostad är egna lägenheter med hjälp om man vill, gruppbostad är man tvungen att ta emot hjälp, men med egen lägenhet. :)
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Gunshoot » 2021-10-06 18:13:52

Hur känns det att bo på ett gruppboende?

Det känns förjävligt, jag vill inte bo på ett ''sådant'' ställe. Fatta hur kränkande det är att bli tvångsförflyttad till en gruppbostad(som jag har blivit).
To make matters worse, så blir jag mobbad av personalen på mitt gruppboende.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-10-06 20:27:57

Sheyen skrev:Men va? Delar man lägenhet med andra i gruppboende? Det låter helt sjukt. Vadå delar man toalett och kök och allting? Tänk om någon kommer in i ens rum! Jag hade fått psykbryt!


Där ja bode vi delade vardag rum, kök, toa, badrum, gång.. enda hade själv va sovrum
Fick ej stänga dörren rummet, bad rummet, toan…var ifall skulle brand
Andra kom in rummet hände typ varje dag..dom inte knackade..bara kom direkt in
kom nån in toan när ja där
Kom nån in bad rummet när ja där
Privata saker (typ blöjor) fick stå bad rummet allas beskådning

Ifall en personalen hjälla mig duscha..eller byte blöja..å va en man..
fick dörren stå litet öppet..så gick se in va vi gjorde
Kommunen hade til policy..för inte man utsätts sexuella övergrepp från personalen
så fick ducha eller byta blöja å öppen dörr..å andra bode där kunde titta in
kommun trode det bättre typ
att vi tjejer tyckte om..när personalen en man
därför det för våran säkerhet

Så var det

Å senn ja flytade hem mina föraldrar..kan gissa varför kanske
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-10-06 20:30:45

Korta versionen e man inte fick privat liv
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Ni som bor på gruppboende (frågor)

Inläggav Heidi79 » 2021-10-06 20:33:30

Heidi79 skrev:Ifall en personalen hjälla mig duscha..eller byte blöja..å va en man..
fick dörren stå litet öppet..så gick se in va vi gjorde
Kommunen hade til policy..för inte man utsätts sexuella övergrepp från personalen
så fick ducha eller byta blöja å öppen dörr..å andra bode där kunde titta in
kommun trode det bättre typ
att vi tjejer tyckte om..när personalen en man
därför det för våran säkerhet


Började när kommun startad en kampanj..emot sexuella övergrepp i grupp boenden
Inte ens vet om det problem innan..aldrig hörde om
upplevde var kampanjen som va övergreppet
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in