"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 20:03:33

Minns när man var gravid och satt i väntrummet med Fenren och en läkare kom och hälsade på ett annat par, där kvinnan var höggravid och killen (pojkvännen?) var med. När läkaren sträckte fram handen sa killen "jag skakar inte hand; jag har asperger", varpå jag började skratta så in i helvete, för jag menar; kan han spruta i sin brud måste han väl kunna skaka hand? Det är fortfarande bland det skojigaste någonsin.

Hur kan det där ha varit ett problem för honom? Någon får gärna förklara. Är det typ jämförbart med att jag kan suga av min man, men jag vägrar dricka ur samma glas som honom? För då fattar jag kanske. Men det där har liksom fastnat. Jag förstår inte hur han kan ogilla mänsklig kontakt så mycket, när han har impregnerat sin tjej.

Ja, jag fattar att jag är ond, elak, oförstående bla bla bla. Så, då behöver ni inte informera mig om det, för jag är redan medveten om det.

De kanske gjorde det med konstgjord befruktning? Det är väl aspigt och bra, om nu kroppskontakt skulle vara så problematiskt?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Huggorm » 2021-08-04 20:08:42

Det är väl så att kroppskontakt med vissa är värre än med andra
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 20:14:34

Huggorm skrev:Det är väl så att kroppskontakt med vissa är värre än med andra

Ja, men jag tänker att en vuxen man lärt sig att stå ut med det? Det var som att det var något nytt påfund, som efter att ha blivit nydiagnostiserad. Är det inte värre att ursäkta sig med att säga att man har asperger, istället för att bara ge ett halvtaskigt handslag? Jag skakar hand som om jag vore ett lik, men jag låter det ske. Det är ju mer uppmärksamhet och jobbigt att göra en jävla scen, liksom.

Jag fattar uppenbarligen inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Flinta » 2021-08-04 20:32:47

Killen/pojkvännen borde sagt "Min Asperger" gör så att jag osv för att förklara sig. Annars kan det få andra människor att tro att var och varannan aspergare har samma "begränsning" :wink: som honom och att orsaken är exakt den samma för alla aspergare som undviker skaka hand.
Senast redigerad av Flinta 2021-08-04 20:47:06, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 20:37:20

Jag gillar inte att nån rör vid mig. För jag inte vet hur jag ska hantera det.
Explodera typ.

Fast egentligen älskar jag det, vill nog inget annat än att någon nuddar mig, innerst inne.
Ser andra röra vid varandra rent slentrian på jobb, klappa axel, nudda arm, peta i magen på skoj.

Om nån gör det med mig ger jag dom nästan på käften, men jag vill. Innerst inne. Exploderar i huvet varje gång nån rör vid mig.

Jag vill jättegärna själv röra vid andra, lika slentrianmässigt, men kan inte.
Men om jag gör det blir det mest bara underligt, för jag inte vet hur man gör. Så jag lärt mig att inte göra det.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 20:53:09

Flinta skrev:Killen/pojkvännen borde sagt "Min Asperger" gör så att jag osv för att förklara sig. Annars kan det få andra människor att tro att var och varannan aspergare har samma "begränsning" :wink: som honom och att orsaken är exakt den samma för alla aspergare som undviker skaka hand.

Ja, precis.

kattson skrev:Jag gillar inte att nån rör vid mig. För jag inte vet hur jag ska hantera det.
Explodera typ.

Fast egentligen älskar jag det, vill nog inget annat än att någon nuddar mig, innerst inne.
Ser andra röra vid varandra rent slentrian på jobb, klappa axel, nudda arm, peta i magen på skoj.

Om nån gör det med mig ger jag dom nästan på käften, men jag vill. Innerst inne. Exploderar i huvet varje gång nån rör vid mig.

Jag vill jättegärna själv röra vid andra, lika slentrianmässigt, men kan inte.
Men om jag gör det blir det mest bara underligt, för jag inte vet hur man gör. Så jag lärt mig att inte göra det.

Fast om han klarar av att knulla borde han väl kunna skaka hand? Alltså, jag själv undviker att skaka hand när tillfälle ges, men om personen som hälsar drar fram näven så bjuder jag på den tidigare nämnda döhanden :lol: Jag är verkligen sämst på att skaka hand.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 20:55:31

Jag kan inte heller ta på folk spontant. Funkar bara med min man och mina barn, för då blir det aldrig fel. Jag är inte den som skrattande lägger min hand på någons axel, eller hur fan det nu går till.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 21:01:41

Tror att det stör mig för att det är en så pass basic grej som man utsätts för. Man biter ihop och gör det, enligt mig. Och eftersom att han uppenbarligen inte tänker som jag är jag oförstående bla bla bla...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Huggorm » 2021-08-04 21:01:49

Sheyen skrev:Ja, men jag tänker att en vuxen man lärt sig att stå ut med det?
Det finns en inställning bland allt större del av befolkningen att de är speciella och har en mängd rättigheter som absolut inte får kränkas. Ännu mer så bland aspergare tror jag. De tänker inte lära sig basala sociala beteenden eftersom de inte anser sig ha den skyldigheten. Sedan är det också olika mellan aspergare hur svårt de har att röra vid andra människor och för vissa är det kanske omöjligt. Själv gör jag det för att man skall göra det, även om det känns konstigt. Men jag är uppfostrad som NT, inte som aspergare eller snowflake.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav antonius » 2021-08-04 21:07:14

han tänkte hur många snuskiga fittor och skitiga kukar har han tagit i idag, med kanske trasiga plasthandskar
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Huggorm » 2021-08-04 21:12:09

antonius skrev:han tänkte hur många snuskiga fittor och skitiga kukar har han tagit i idag, med kanske trasiga plasthandskar
Vilket påminner om basen på förra stället jag jobbade på, Roger. Det var ett större gäng polacker, balter och ryssar inhyrda, och de vill alltid handhälsa på chefen varje morgon. Nu var det så att Roger alltid åt frukost i fikarummet på jobbet, och då kom det en lång rad av öststatare fram till bordet och skulle hälsa. Och Roger hatade att behöva handhälsa på alla dessa människor när han skulle hålla i smörgåsen med samma hand sedan. Med tanke på hur dålig hygien många av dom hade kunde man räkna med att de gjort både nummer ett och nummer två utan att tvätta händerna efteråt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 21:20:31

antonius skrev:han tänkte hur många snuskiga fittor och skitiga kukar har han tagit i idag, med kanske trasiga plasthandskar


Haha, ibland.. Jag älskar faktiskt att skaka hand med folk, det är det enda NT-iga jag är någorlunda bra på.
Men ibland har jag ju gått å tagit på kuken å inte tvättat handen när jag ska gå å skaka hand med chefen, ler extra mycket och extra artig "goddag goddag!", och chefen "vilket bra handskak du har!", varpå jag ler ännu mer och tänker "du skulle bara veta".

Sen går jag och tvättar mig. För de har han säkert också. Tagit på kuken alltså.

Men ja, tvättar mig alltid efter jag skakat hand med vem som helst. Undviker peta på mig själv föränn jag fått tillfälle att tvätta mig. Vet aldrig var de haft sina händer...
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 21:23:45

Sheyen skrev:Jag kan inte heller ta på folk spontant. Funkar bara med min man och mina barn, för då blir det aldrig fel. Jag är inte den som skrattande lägger min hand på någons axel, eller hur fan det nu går till.


Varför kan man inte göra det förresten?
Alltså, fattar inte syftet. En grej antar jag, men kan faktiskt köpa den. Även om jag inte förstår syftet kan jag .. nästan ändå uppskatta det.
Om nån tar på mig, klappar axel eller va dom nu gör så blir jag =.= och tittar på deras hand, och dom tar bort den, sen rör dom aldrig mera vid mig.
Ren reflex från min sida, men. Ja. Gillar det ju?
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 21:25:40

Huggorm skrev:
Sheyen skrev:Ja, men jag tänker att en vuxen man lärt sig att stå ut med det?
Det finns en inställning bland allt större del av befolkningen att de är speciella och har en mängd rättigheter som absolut inte får kränkas. Ännu mer så bland aspergare tror jag. De tänker inte lära sig basala sociala beteenden eftersom de inte anser sig ha den skyldigheten. Sedan är det också olika mellan aspergare hur svårt de har att röra vid andra människor och för vissa är det kanske omöjligt. Själv gör jag det för att man skall göra det, även om det känns konstigt. Men jag är uppfostrad som NT, inte som aspergare eller snowflake.

Alltså, den där killen såg inte något vidare lågfungerande ut, om du vet vad jag menar. Men återigen; hur fan gjorde han tjejen gravid då? :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 21:25:55

kattson skrev: sen rör dom aldrig mera vid mig.

Man kan ju lixom inte säga "jaaaa, ta mer på mig! jag gillar det!"

>,<
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 21:27:02

antonius skrev:han tänkte hur många snuskiga fittor och skitiga kukar har han tagit i idag, med kanske trasiga plasthandskar

Hehehe :wink:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 21:29:49

kattson skrev:
Sheyen skrev:Jag kan inte heller ta på folk spontant. Funkar bara med min man och mina barn, för då blir det aldrig fel. Jag är inte den som skrattande lägger min hand på någons axel, eller hur fan det nu går till.


Varför kan man inte göra det förresten?
Alltså, fattar inte syftet. En grej antar jag, men kan faktiskt köpa den. Även om jag inte förstår syftet kan jag .. nästan ändå uppskatta det.
Om nån tar på mig, klappar axel eller va dom nu gör så blir jag =.= och tittar på deras hand, och dom tar bort den, sen rör dom aldrig mera vid mig.
Ren reflex från min sida, men. Ja. Gillar det ju?

Haha, minns senast jag gick i skolan, när någon tjej i klassen kom närmare bakom mig och började pilla med mitt hår (skulle väl vara någon primitiv omhändertagande grej) varpå jag vänder mig om och skriker "VAD I HELVETE GÖR DU!?" Hahahaha aUtIsM TaNtRuM :lol:
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 21:44:47

Sheyen skrev:Haha, minns senast jag gick i skolan, när någon tjej i klassen kom närmare bakom mig och började pilla med mitt hår (skulle väl vara någon primitiv omhändertagande grej) varpå jag vänder mig om och skriker "VAD I HELVETE GÖR DU!?" Hahahaha aUtIsM TaNtRuM :lol:


Heh, faktiskt en grej jag skulle vilja ha lite tjejkompisar för att göra med.
Kamma hår, skvallra, säga "testa den röda toppen istället, passar bättre"...
Tror jag hade blivit en ypperlig "bög-kompis".
Har faktiskt varit kompis med en hel del tjejer, men inte klarat av den där fysiska kontakten, de gånger jag haft tjejkompisar var innan min diagnos, så fattade inte mycket.

Hade jag vetat det jag vetat nu hade jag åtminstone kunnat förklara vad jag ville på ett aldeles aspie sätt.
"vill ha sex, men nöjer mig med att kamma ditt hår. Kramas/hålla om går också bra. Som kompis! Den röda toppen passar förresten bättre än den där du har på dig nu. och, sätt upp håret si och så. Om jag får ta på dig utan att det blir konsigt kan jag visa."
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 22:46:46

kattson skrev:
Sheyen skrev:Haha, minns senast jag gick i skolan, när någon tjej i klassen kom närmare bakom mig och började pilla med mitt hår (skulle väl vara någon primitiv omhändertagande grej) varpå jag vänder mig om och skriker "VAD I HELVETE GÖR DU!?" Hahahaha aUtIsM TaNtRuM :lol:


Heh, faktiskt en grej jag skulle vilja ha lite tjejkompisar för att göra med.
Kamma hår, skvallra, säga "testa den röda toppen istället, passar bättre"...
Tror jag hade blivit en ypperlig "bög-kompis".
Har faktiskt varit kompis med en hel del tjejer, men inte klarat av den där fysiska kontakten, de gånger jag haft tjejkompisar var innan min diagnos, så fattade inte mycket.

Hade jag vetat det jag vetat nu hade jag åtminstone kunnat förklara vad jag ville på ett aldeles aspie sätt.
"vill ha sex, men nöjer mig med att kamma ditt hår. Kramas/hålla om går också bra. Som kompis! Den röda toppen passar förresten bättre än den där du har på dig nu. och, sätt upp håret si och så. Om jag får ta på dig utan att det blir konsigt kan jag visa."

Autism verkar gynna tjejer mer än killar, när det gäller relationer. Killarna blir ganska paffa när man skippar allt småprat och är rak på sak. Fast nu pratade du i och för sig om att vara kompis. Hade du orkat? Tjejer pratar jättemycket känslor och om du inte lägger varje detalj på minnet får du en utskällning när du blivit påkommen.

Dessutom: tjejer säger en sak och sedan snackar de skit när man inte är med. Har alltid ogillat det. Jag fattade efter ett tag att jag säkert fick samma behandling, även om jag vill tro att jag blev benådad, då jag aldrig berättade hemligheter eller spred något vidare. Men det fanns massor att anmärka på mig, så jag tror inte att jag kom undan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav kattson » 2021-08-04 23:22:49

Sheyen skrev:Dessutom: tjejer säger en sak och sedan snackar de skit när man inte är med. Har alltid ogillat det. Jag fattade efter ett tag att jag säkert fick samma behandling, även om jag vill tro att jag blev benådad, då jag aldrig berättade hemligheter eller spred något vidare. Men det fanns massor att anmärka på mig, så jag tror inte att jag kom undan.


Ahum, jotack, jag vet :)

Fyfan va komplicerat det EGENTLIGEN är att vara kompis med åtminstone NT-tjejer. :)
Jag lyssnar på alla parter, men säger inget till någon.
Det här är ju så jävla .. knäppt. När dom var tillsammans utan mig så snackade de kollektivt skit om mig som "knäppa killen", men enskilt sa allihopa "jag sa det bara för att passa in.. förlåter du mig?"..
Ville bara samla allihopa i en grupp och berätta vad dom sa enskilt...

Ensamma med mig så älskade allihopa mitt umgänge, om än så som kompis endast. Dom sken upp som en sol när vi träffades, vi gjorde massa saker som deras killar va för macho för att göra, dom pratade om exakt allting..
Jag fattade noll, berättade vad jag tyckte om alla deras "problem" utifrån min egen bästa aspie-förmåga.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav nallen » 2021-08-05 0:33:01

Sheyen skrev:Alltså, den där killen såg inte något vidare lågfungerande ut, om du vet vad jag menar. Men återigen; hur fan gjorde han tjejen gravid då?

Med all sannolikhet använde han nåt annat än handen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 6:45:37

nallen skrev:
Sheyen skrev:Alltså, den där killen såg inte något vidare lågfungerande ut, om du vet vad jag menar. Men återigen; hur fan gjorde han tjejen gravid då?

Med all sannolikhet använde han nåt annat än handen.

Jo, men var det kuken eller provrör?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Sheyen » 2021-08-05 6:49:10

kattson skrev:
Sheyen skrev:Dessutom: tjejer säger en sak och sedan snackar de skit när man inte är med. Har alltid ogillat det. Jag fattade efter ett tag att jag säkert fick samma behandling, även om jag vill tro att jag blev benådad, då jag aldrig berättade hemligheter eller spred något vidare. Men det fanns massor att anmärka på mig, så jag tror inte att jag kom undan.


Ahum, jotack, jag vet :)

Fyfan va komplicerat det EGENTLIGEN är att vara kompis med åtminstone NT-tjejer. :)
Jag lyssnar på alla parter, men säger inget till någon.
Det här är ju så jävla .. knäppt. När dom var tillsammans utan mig så snackade de kollektivt skit om mig som "knäppa killen", men enskilt sa allihopa "jag sa det bara för att passa in.. förlåter du mig?"..
Ville bara samla allihopa i en grupp och berätta vad dom sa enskilt...

Ensamma med mig så älskade allihopa mitt umgänge, om än så som kompis endast. Dom sken upp som en sol när vi träffades, vi gjorde massa saker som deras killar va för macho för att göra, dom pratade om exakt allting..
Jag fattade noll, berättade vad jag tyckte om alla deras "problem" utifrån min egen bästa aspie-förmåga.

Tjejer tenderar att vilja ha sympati snarare än lösningar; tror du att det där blir lättare för en kille, då inte samma förväntningar finns? För tjejer har ofta reagerat konstigt när jag erbjuder lösningar, trots att de FRÅGAR vad de ska göra osv.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

"Jag skakar inte hand; jag har asperger!"

Inläggav Paladinen » 2021-08-05 8:33:58

Det är väll en skillnad på att ha fysisk kontakt med någon man själv valt och påtvingad fysisk kontakt tänker jag .

Jag kan tex krama familj och vänner och flickvänner men jag gillar inte kramar ifrån ytliga bekanta eller personer som jag inte känner även om jag förstår att det är nån sorts social kutym att hälsa med Kramar, speciellt när folk är fulla.

Huggorm skrev:
Sheyen skrev:Ja, men jag tänker att en vuxen man lärt sig att stå ut med det?
Det finns en inställning bland allt större del av befolkningen att de är speciella och har en mängd rättigheter som absolut inte får kränkas. Ännu mer så bland aspergare tror jag. De tänker inte lära sig basala sociala beteenden eftersom de inte anser sig ha den skyldigheten. Sedan är det också olika mellan aspergare hur svårt de har att röra vid andra människor och för vissa är det kanske omöjligt. Själv gör jag det för att man skall göra det, även om det känns konstigt. Men jag är uppfostrad som NT, inte som aspergare eller snowflake.


Precis samma med mig , jag gör det för att den sociala kutymen påbjuder att man gör på det sättet även om det lika gärna kunnat kvitta för min del . Jag uppfostrades av två NT och uppfostrades precis som du säger till att vara och fungera som en NT. Jag blir inte kränkt och får ett aspie moment bara för att någon vill ta mig i hand eller krama om mig. Så viktig är inte min identitet som aspie att jag måste hävda min rätt i alla lägen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in