Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-03-03 18:09:14

Är lite nyfiken på detta.

Tecknen kan t.ex. vara att man vet att ens partner är glad, sur eller ledsen fast de inte säger det rakt ut. Man kanske känner att de mest vill vara med på något för att man själv vill och egentligen inte är så intresserade själva. Någon kanske rent av kan kommunicera med sin partner helt utan ord, och skulle kunna ha ett helt och hållet icke-verbalt förhållande.

Vill dock inte ha några kommentarer om att spela roller med NTs. Det jag menar är ett slags kommunikation som NTs inte alls är kapabla till.

Moderator: Ändrade rubriken något, då det framkommer att det gäller icke-verbal kommunikation.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Någon som är i en relation med "perfekt" kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-03-04 23:14:21

Ja, dette ble jeg nysgjerrig på. :-)Happy

Vennligst definer "relasjon".

Mener du relasjoner som alltid har det du kaller "perfekt" kommunikasjon?

Sikter du (kun til) ikke-verbal kommunikasjon individet ikke direkte kan knytte opp til den ikke-verbale kommunikasjonen nevnt i diagnosekriteriene?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-04-15 16:07:16

Jeg har opplevd ikke-verbal kommunikasjon (uten å selv oppdage koblinger til kroppsspråk og tonefall) og ønsker derfor fortsatt svar på spørsmålene ovenfor.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 16:32:46

Jag fortsätter att utforska det här, men vet inte om jag kan skriva så mycket om det på öppet forum. Jag kan väl säga att man kan skapa något väldigt intressant (och dessutom hållbart) om man kan kommunicera ordlöst på avstånd och dessutom kan känna av i vilken riktning någon befinner sig i.

Tänk dig t.ex. att ni ska träffas någonstans. Ni behöver inte bestämma någon tid eller plats, utan det kan ni läsa av direkt från varandra. Dessutom så kan ni förmedla när ni är på väg, och ni kan hitta varandra enkelt då ni vet vilken riktning den andre är i. Om ni ska gå och shoppa på ett okänt ställe så kan ni gå på vars ett håll och sedan enkelt hitta varandra när ni vill.

Dessutom så behöver man inte ha några "diskussioner om känslor", då dessa också förs över mellan er. Tänk dig bara att alltid veta om din partner är nöjd med tillvaron, och att du alltid får veta om han/hon är sur eller missnöjd med något? Eller att kunna skicka glada känslor på distans för att pigga upp någon?

Det är lite detta man kan skapa om man börjar relationer på "rätt sätt" och slutar använda dejting.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-04-15 16:44:15

Jeg forstår at du ikke vil det og hvorfor. Du får sende meg en pm om du vil.

Jaha, så du tenker at det kan systematiseres og få en strukturert praktisk anvendelse? Det høres ut som en pitch av et konsept. Jeg vet ikke om jeg har opplevd noe som kan anvendes så strukturert irl.

Tror du ikke "effekten" avtar etter hvert som relasjonen blir normalisert?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Alien » 2018-04-15 16:50:53

Visst kan man märka om ens partner är nöjd el sur. Men inte varför.

rdos skrev:Tänk dig t.ex. att ni ska träffas någonstans. Ni behöver inte bestämma någon tid eller plats, utan det kan ni läsa av direkt från varandra. Dessutom så kan ni förmedla när ni är på väg, och ni kan hitta varandra enkelt då ni vet vilken riktning den andre är i. Om ni ska gå och shoppa på ett okänt ställe så kan ni gå på vars ett håll och sedan enkelt hitta varandra när ni vill.


Men det här låter ju som rena telepatin. Tyvärr saknar jag och min partner denna perfekta kommunikation. Tvärtom hittar vi aldrig varandra på stormarknaden när vi går åt var sitt håll. Visserligen kan man räkna ut efter en stunds frenetiskt letande att partnern nog gått till kassorna nu, men det kan vara många kassor och mycket folk så det blir ändå mer letande. Det är väl därför folk har mobiltelefoner.

Är det inte förresten just icke-verbal kommunikation som aspergare brukar ha problem med?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 16:57:32

Batte skrev:Jaha, så du tenker at det kan systematiseres og få en strukturert praktisk anvendelse? Det høres ut som en pitch av et konsept. Jeg vet ikke om jeg har opplevd noe som kan anvendes så strukturert irl.


Vet inte om det är så strukturerat. Det är mycket händelsestyrt, precis som man kan förvänta sig då neurodiversa inte gillar all planering som NTs gärna vill pracka på oss. En hel del hamnar på rutin med, men med lite variation när man vill testa något nytt.

Batte skrev:Tror du ikke "effekten" avtar etter hvert som relasjonen blir normalisert?


Det är ju en intressant fråga. Jag vet inte om man vill att relationen ska bli helt normal. Jag tror man vill behålla det här även i en mer normal relation. Kanske genom att fortsätta kommunicera mestadels icke-verbalt, leta reda på varandra med positionsdetektorn och lite sånt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 17:04:17

Alien skrev:Visst kan man märka om ens partner är nöjd el sur. Men inte varför.


Jag kan oftast ta reda på varför icke-verbalt.

Alien skrev:
rdos skrev:Tänk dig t.ex. att ni ska träffas någonstans. Ni behöver inte bestämma någon tid eller plats, utan det kan ni läsa av direkt från varandra. Dessutom så kan ni förmedla när ni är på väg, och ni kan hitta varandra enkelt då ni vet vilken riktning den andre är i. Om ni ska gå och shoppa på ett okänt ställe så kan ni gå på vars ett håll och sedan enkelt hitta varandra när ni vill.


Men det här låter ju som rena telepatin. Tyvärr saknar jag och min partner denna perfekta kommunikation. Tvärtom hittar vi aldrig varandra på stormarknaden när vi går åt var sitt håll. Visserligen kan man räkna ut efter en stunds frenetiskt letande att partnern nog gått till kassorna nu, men det kan vara många kassor och mycket folk så det blir ändå mer letande.


Det är ju sånt man slipper om man kan kommunicera med varandra över avstånd, och dessutom känna riktning.

Alien skrev:Det är väl därför folk har mobiltelefoner.


Ändå inte riktigt lika effektivt.

Alien skrev:Är det inte förresten just icke-verbal kommunikation som aspergare brukar ha problem med?


Jo, och det beror nog på att vi angriper problemet på fel sätt. Vår naturliga icke-verbala kommunikation är extremt mycket mer effektiv än NTs, men den kräver att man lägger ned mängder av tid på att etablera den, och det funkar inte om man kommunicerar med varandra verbalt under tiden.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-04-15 17:13:44

Alien skrev:Är det inte förresten just icke-verbal kommunikation som aspergare brukar ha problem med?
Kan ha, hvis man oppfyller dette kriteriet:
a) oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet;


Hvis man oppfyller det kan man likevel ha evne til å anvende ikke-verbal kommunikasjon, men at evnen er avvikende. Man kan tenke seg at man da f.eks. kan fange opp noe kroppsspråk (ubevisst), og man mistolker det som telepati. Men jeg tror ikke det er en slik feiltolking rdos sikter til i tråden.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 17:28:27

Jag vill nog inte använda ordet "telepati" då det ger felaktiga associationer. Enligt min åsikt så är vår kommunikation baserad på elektromagnetiska vågor, precis som radio, TV och mobiltelefoner. Ingen kallar radio, TV eller mobiltelefonsamtal för telepati för man vet ju att det fungerar med elektromagnetiska vågor.

Det är inte heller något komplicerat problem för evolutionen att skapa sändare och mottagare för elektromagnetiska vågor. Vi har ju våra ögon som ett bra exempel på det.

Dessutom så vet ju många radioamatörer att man kan pejla en sändare med en riktantenn, så att känna av någons riktning (med en "riktantenn") är inget övernaturligt.

Det som är problemet är snarare NTs oförmåga att förstå sådant de inte själva kan uppleva.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-04-15 18:10:35

rdos skrev:
Batte skrev:Tror du ikke "effekten" avtar etter hvert som relasjonen blir normalisert?


Det är ju en intressant fråga. Jag vet inte om man vill att relationen ska bli helt normal. Jag tror man vill behålla det här även i en mer normal relation. Kanske genom att fortsätta kommunicera mestadels icke-verbalt, leta reda på varandra med positionsdetektorn och lite sånt.
Sett at det du beskriver er mulig, tror du man kan beholde dette i en mer normal relasjon da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Batte » 2018-04-15 18:12:39

rdos skrev:Jag vill nog inte använda ordet "telepati" då det ger felaktiga associationer. Enligt min åsikt så är vår kommunikation baserad på elektromagnetiska vågor, precis som radio, TV och mobiltelefoner. Ingen kallar radio, TV eller mobiltelefonsamtal för telepati för man vet ju att det fungerar med elektromagnetiska vågor.

Det är inte heller något komplicerat problem för evolutionen att skapa sändare och mottagare för elektromagnetiska vågor. Vi har ju våra ögon som ett bra exempel på det.

Dessutom så vet ju många radioamatörer att man kan pejla en sändare med en riktantenn, så att känna av någons riktning (med en "riktantenn") är inget övernaturligt.

Det som är problemet är snarare NTs oförmåga att förstå sådant de inte själva kan uppleva.
Mener du at opplevelsene du etterspør har med menneskets evolusjon å gjøre?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 18:26:46

Batte skrev:Mener du at opplevelsene du etterspør har med menneskets evolusjon å gjøre?


Snarare så att moderna människan genom sin språkliga evolution förlorade denna egenskap. Därav att man inte kan skapa en spirituell förbindelse om man har regelbunden verbal kommunikation.

Jag tror att många djur har dessa förmågor. Kanske är det därför som t.ex. fåglar kan samlas i stora flockar. Det är ju också därför som många neurodiversa förstår djur så bra. Ta t.ex. Temple Gradin och hennes sätt att "prata" med kor.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav nallen » 2018-04-15 20:30:25

rdos skrev:Jag vill nog inte använda ordet "telepati" då det ger felaktiga associationer.

Jag förslår telefåni :-)018
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 20:47:40

nallen skrev:
rdos skrev:Jag vill nog inte använda ordet "telepati" då det ger felaktiga associationer.

Jag förslår telefåni :-)018


Vad tycker du om logikfåneri? En del aspiesar är drabbade av den sjukan vet jag. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav nallen » 2018-04-15 20:56:39

Logik är det enda sätt som finns att ta sig från utsaga till utsaga på ett säkert sätt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 21:03:15

nallen skrev:Logik är det enda sätt som finns att ta sig från utsaga till utsaga på ett säkert sätt.


Logik gör att man fastnar i ett träsk av gamla sannningar och inte kommer vidare. Intuition och kreativitet är det man använder för att uppfinna nya saker och hitta nya samband som logiken inte kan förutsäga.

Det naturliga viset den neurodiversa hjärnan jobbar på är inte med logik, utan med mängder av information som behöver sorteras och kategoriseras, något som den dessutom klarar mycket bättre än NTs hjärnor. Så genom att begränsa sig till logik så använder man inte sin hjärnas fulla kapacitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav nallen » 2018-04-15 21:10:42

Trams. Ingen har påstått att logiken skulle ha förutsägelseförmåga. Den tillåter oss bara att föra korrekta resonemang - men säger till exempel inget om kvalitén på ingångsvärdena.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2018-04-15 21:15:09

nallen skrev:Trams. Ingen har påstått att logiken skulle ha förutsägelseförmåga. Den tillåter oss bara att föra korrekta resonemang - men säger till exempel inget om kvalitén på ingångsvärdena.


Dessutom så fungerar bara logiken om de formler och modeller man använder sig av är korrekta. Något som man aldrig kan vara 100% säker på. Vilket gör att sunt förnuft och intuition alltid har sin plats. Även i "hårda" vetenskaper som fysik. Kanske speciellt i fysiken där moderna modeller inte längre kan bevisas vara sanna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav rdos » 2020-01-07 23:35:29

Frågan om var antennen finns är intressant, men egentligen ganska självklar. Det krävs ju dessutom två olika antenner om man ska kunna avgöra avstånd, helst med så stort avstånd som möjligt. Dessutom så ska en antenn sitta så högt som möjligt över marken. Tror det bara lämnar ett alternativ. Det är armarna som är de perfekta antennerna. Det kan dessutom förklara varför många aspergare inte svingar med armarna när de går, vilket är ett udda drag som verkar sakna mening. Meningen med det är såklart att för att kunna detektera riktning så måste man hålla antennen stabil, och om den rör sig fram och tillbaka så får hjärnan svårt att kompensera.

Det kan dessutom förklara hur en del neurodiversa (det är sannolikt mest neurodiversa iaf) kan "ta ut vatten". Det som är gemensamt för alla metoder är att man håller armarna horisontellt, vilket riktar antennen mot marken. Den fungerar då som en radar och vatten i marken reflektera radiovågorna som då kan detekteras.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav RapeRegs » 2020-01-07 23:43:23

rdos skrev:Frågan om vart antennen finns är intressant


Än mer intressant är frågan om du glömt ta din medicin?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Solblomma » 2020-01-08 9:27:06

För mig låter det som symptom på psykos.

https://www.1177.se/Halland/sjukdomar-- ... ar/psykos/
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Är du i en relation med "perfekt" icke-verbal kommunikation?

Inläggav Sheyen » 2021-08-04 11:03:47

Eh... Jag gissar typ alltid fel om någon är sur, eller glad eller annat. Det verkar inte spela någon roll hur väl jag känner någon.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in