Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ställer du dig inför övervakat urinprov för att få inleda aspergerutredning? OBS FÖLJDFRÅGA!

Jag behövde inte göra detta men skulle finna det oproblematiskt
11
16%
Om jag behöver göra detta kommer jag finna det oproblematiskt
2
3%
Jag behövde inte göra detta, skulle ha små problem men skulle klara det
8
12%
Om jag behöver göra detta, kommer jag ha små problem men kommer klara det
1
1%
Jag behövde inte göra detta och kanske skulle klarat det
0
Inga röster
Om jag behöver göra detta kanske jag kommer klara det
2
3%
Jag behövde inte göra detta men tror det är tveksamt om jag klarat det
3
4%
Om jag behöver göra det tror jag det är tveksamt om jag klarar det
0
Inga röster
Jag behövde inte göra det men hade absolut inte klarat det
10
15%
Om jag behöver göra det kommer jag absolut inte klara det
0
Inga röster
Följdfråga: Jag tycker testet är OK och bryr mig inte så mycket
6
9%
Följdfråga: Jag tycker testet är viktigt och behöver göras
3
4%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag inte skulle kunna börja kissa
1
1%
Följdfråga: Mitt största problem skulle vara att jag blev rädd eller förnedrad
7
10%
Följdfråga: Mitt största problem är att det är oetiskt och/eller onödigt
10
15%
Följdfråga: Mer än en av följdfrågorna
3
4%
 
Antal röster : 67

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Marjatta » 2020-10-08 12:19:08

Nattmus skrev:Har aldrig blivit tillfrågad att göra ett övervakat urinprov.
Hade inte gått med på att göra det heller.

Förstår inte hur det skulle hindra en utredning.


Spännande. Och du är också i Stockholm.

Tydligen tar de på den här mottagningen oftast övervakade urinprov. Men ber man om salivprov istället kan det hända att ett sånt trollas fram. Uppenbarligen.

Jag trodde att man skulle spotta i ett provrör, men istället fick jag en liten porös spatel som fick ligga ett tag under tungan och suga upp saliv.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Zima33 » 2021-03-20 22:50:14

Varit borta länge från forumet och kan inte komma till mitt senast lästa inlägg så svarar utan att läsa igenom tråden, nån kanske har skrivit detta tidigare.

Övervakat urinprov eller annat drogtest ska endast göras efter individuell bedömning. Att testa rutinmässigt strider mot grundlagen.
Man får inte nekas vård om man inte vill lämna drogtest.
Man kan säga att man kan lämna drogtest om de först skriver i journalen att det sker utan samtycke, man får förstås kontrollera att de signerat anteckningen så den inte går att ändra i efterhand. Eftersom de inte får ta drogtest utan samtycke så kan de inte ta provet då …
Samma gäller för peth- och cdt- prov (mäter alkoholkonsumtionen) eftersom även de går ut på att kartlägga ens personliga förhållanden.

Regeringsformen kapitel 2:

6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.

Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten, om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden. Lag (2010:1408)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-03-20 23:13:33

Zima33 skrev:Övervakat urinprov eller annat drogtest ska endast göras efter individuell bedömning. Att testa rutinmässigt strider mot grundlagen.
Man får inte nekas vård om man inte vill lämna drogtest.


Jag trodde de fick testa vemsomhelst för de säger att reglerna är så. Att de inte bestämmer utan att någon annan bestämt detta.

Men nekas vård får man väl på vilka grunder som helst. Har hänt mig minst tre ggr i mitt liv att de tagit bort medicin för att jag ska lära mig att de bestämmer. Jag har inte kunnat göra något för en läkare får alltid neka att ge vård.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Zima33 » 2021-03-20 23:57:53

Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Övervakat urinprov eller annat drogtest ska endast göras efter individuell bedömning. Att testa rutinmässigt strider mot grundlagen.
Man får inte nekas vård om man inte vill lämna drogtest.


Jag trodde de fick testa vemsomhelst för de säger att reglerna är så. Att de inte bestämmer utan att någon annan bestämt detta.

Men nekas vård får man väl på vilka grunder som helst. Har hänt mig minst tre ggr i mitt liv att de tagit bort medicin för att jag ska lära mig att de bestämmer. Jag har inte kunnat göra något för en läkare får alltid neka att ge vård.

Om man är missnöjd med vården kan man vända sig till Patientnämnden.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Zima33 » 2021-03-20 23:59:51

Beslut från JO angående rutinmässiga drogtest. (Handlar om adhd-behandling men gäller all vård).

https://www.jo.se/sv/Sok/?searchType=de ... a2050-2018
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-03-21 0:02:40

Zima33 skrev:
Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Övervakat urinprov eller annat drogtest ska endast göras efter individuell bedömning. Att testa rutinmässigt strider mot grundlagen.
Man får inte nekas vård om man inte vill lämna drogtest.


Jag trodde de fick testa vemsomhelst för de säger att reglerna är så. Att de inte bestämmer utan att någon annan bestämt detta.

Men nekas vård får man väl på vilka grunder som helst. Har hänt mig minst tre ggr i mitt liv att de tagit bort medicin för att jag ska lära mig att de bestämmer. Jag har inte kunnat göra något för en läkare får alltid neka att ge vård.

Om man är missnöjd med vården kan man vända sig till Patientnämnden.


Men läkaren kan aldrig tvingas ens av tredje person att skriva ut medicin. Läkaren själv bestämmer. Eftersom det är så, är det aldrig vanvård att ta bort en medicin, det är läkaren och ingen annan som avgör.

Samma med urinprov. Du får alltid neka. Men de har rätt att neka dig medicin pga det. Jag hade önskat att det är som du säger. Snart får man ingen vård alls utan att ha gett urinprov, slår vad om att det kommer fortsätta t o m när topsning i munnen är billigare. Vård och övergrepp hör ihop.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-03-21 0:06:05

Zima33 skrev:Beslut från JO angående rutinmässiga drogtest. (Handlar om adhd-behandling men gäller all vård).

https://www.jo.se/sv/Sok/?searchType=de ... a2050-2018


Ska läsa noggrant när jag orkar. Men det verkar som man inte får ta urinprov hursomhelst men det har ju bara ökat. Nu är det ju ofta krav för att få autismutredning med.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Tystheten » 2021-03-25 21:46:20

Jag behövde inte lämna urinprov när jag gjorde min utredning i höstas, jag har inget förflutet med drog- el. alkohol problematik. Och sen har jag också Paruresis vilket gör det omöjligt för mig att kissa när jag vet att någon annan är i närheten.
Tystheten
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2021-03-25

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Heidi79 » 2021-03-25 23:14:44

Tagit urin prov då å då..fast inte vet varit drog test. Hemma kan gå bar..ifall mamma tar toa mig ofta. kan kissa på besked..fast inte säger till när ja full blåsa. å mamma vänta lite länge e att kissat blöjan i ställe. På sjukhus e att nekar sitta toa som inte ja känner å e känns trygg. brukar problem när ska urin prov. senn mamma får förklara sköterskan inte ja komme göra..å ja vet sköterskan tycker ja en mupp därför. Säger går berätta mig till va ska å så..fast inte gör. Dom har slika påsar som tejpas runt fittan..till ha i blöjan. Senn får gå med till ha kiss i påsen. Å e speciella ilägg blöjor. fast e så där :? oftast e dom tar kateter mig på.. fast e ont ju :cry: oftast e ja nekar..å då blir många runder dom prøva övertala mig det. hatar urin prov..när inte hemma iaf :-)004
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Heidi79 » 2021-03-25 23:23:07

Å den kommentar dom har..när trottnar på mig.. "Hvor gammel du er enkli?" Blir otrolig lessen få höra. Typ som sköterskan tycker ja beter mig som liten. Fast inte e. konstigt dom får säga så till pasient..när dom vet ja har autism. Å ja gör så gott som kan.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Zima33 » 2021-04-01 16:29:59

Kidzi skrev:
Zima33 skrev:
Kidzi skrev:
Jag trodde de fick testa vemsomhelst för de säger att reglerna är så. Att de inte bestämmer utan att någon annan bestämt detta.

Men nekas vård får man väl på vilka grunder som helst. Har hänt mig minst tre ggr i mitt liv att de tagit bort medicin för att jag ska lära mig att de bestämmer. Jag har inte kunnat göra något för en läkare får alltid neka att ge vård.

Om man är missnöjd med vården kan man vända sig till Patientnämnden.


Men läkaren kan aldrig tvingas ens av tredje person att skriva ut medicin. Läkaren själv bestämmer. Eftersom det är så, är det aldrig vanvård att ta bort en medicin, det är läkaren och ingen annan som avgör.

Samma med urinprov. Du får alltid neka. Men de har rätt att neka dig medicin pga det. Jag hade önskat att det är som du säger. Snart får man ingen vård alls utan att ha gett urinprov, slår vad om att det kommer fortsätta t o m när topsning i munnen är billigare. Vård och övergrepp hör ihop.


Det ska alltid göras en individuell bedömning.
Tycker läkaren att du inte kan få medicin A om du inte lämnar drogtest så måste läkaren erbjuda annan behandling. De får inte helt neka en vård.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-04-01 16:44:41

Zima33 skrev:
Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Om man är missnöjd med vården kan man vända sig till Patientnämnden.


Men läkaren kan aldrig tvingas ens av tredje person att skriva ut medicin. Läkaren själv bestämmer. Eftersom det är så, är det aldrig vanvård att ta bort en medicin, det är läkaren och ingen annan som avgör.

Samma med urinprov. Du får alltid neka. Men de har rätt att neka dig medicin pga det. Jag hade önskat att det är som du säger. Snart får man ingen vård alls utan att ha gett urinprov, slår vad om att det kommer fortsätta t o m när topsning i munnen är billigare. Vård och övergrepp hör ihop.


Det ska alltid göras en individuell bedömning.
Tycker läkaren att du inte kan få medicin A om du inte lämnar drogtest så måste läkaren erbjuda annan behandling. De får inte helt neka en vård.


Nu handlar inte detta om pisseprov utan bara om behandling. Det finns kryphål i det. När de tog bort mina benso från en dag till en annan (så att man kan få anfall och dö, de ska alltid trappas ut), så fick jag något gammalt neuroleptikum istället. Detta är inte lugnande men är så starkt att det lätt kan göra så man somnar. Dvs ingen bra ersättare. Och den minskar inte risken för anfall. Det är annan behandling men fel sort och dessutom livsfarlig abstinens. Men det var lagligt.

Så om man vägrar pisseprov för Concerta så kan de ju likagärna erbjuda ett samtal eller en medicin inte avsedd för ADHD. Då har de gjort sitt jobb.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav schwindel » 2021-07-27 5:11:03

Jag fick göra drogtest oförberett mitt i min utredning eller om det var i början, jag kommer inte ihåg.
Det var INTE övervakat på så vis att någon tittade på, luckan var stängd som dom annars kollar igenom, men dom hällde något blått i toaletten och slog av vattnet i kranen tills att jag lämnat över muggen.

Jag fick även göra ett oförberett test när läkaren tyckte att jag skulle ha medicin mot ADD.

Det är lite kränkande men jag skiter i det faktiskt.
Det görs av anledningen att många missbrukare annars skulle ledas in i utredningar för att lista ut vad deras problem är när det egentligen är ett missbruk.

Det är inget som ni ska ta personligt eller känna er misstänkta för.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Sheyen » 2021-07-27 8:43:43

Nä. Håller med. Testen får ses som nödvändiga och en del av utredningen/undersökningen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav nescio » 2021-07-27 14:18:57

Varför ska de drogtesta? Det är väl bara för dem att fråga vilka droger man tar? Jag skulle inte ha något emot att tala om det förutsatt att de inte skvallrar för polisen. De har väl tystnadsplikt?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-07-27 22:54:48

nescio skrev:Varför ska de drogtesta? Det är väl bara för dem att fråga vilka droger man tar? Jag skulle inte ha något emot att tala om det förutsatt att de inte skvallrar för polisen. De har väl tystnadsplikt?


Hur vågar du det? Då hamnar det i din journal. Kommer du in medvetslös på akuten kommer alla tro det är droger och låter dig ligga och dö.

Har du fått psykhjälp efter du sagt att du tagit droger? Man brukar ju bli utkastad och fråntagen alla mediciner. Iaf i min region.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Abbreviation » 2021-07-29 18:01:38

JO har flera gånger fastställt att rutintestande av personer bara för att de har (eller misstänks ha) en viss diagnos utgör en otillåten inskränkning av människors rätt att inte utsättas för påtvingade kroppsliga ingrepp. Jag håller med JO och anser att sådan testning är oacceptabel.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Sheyen » 2021-07-29 20:25:41

Det är möjligt att jag är lite emotionellt avtrubbad i frågan. Har förstått att många kan tycka att det är kränkande behandling.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Sheyen » 2021-07-29 20:28:17

Jag är så störd, så jag hade kunnat fälla sexuella kommentarer och skämt medan jag pissade och stirrade övervakaren i ögonen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav elin_elin » 2021-11-29 19:03:03

Jag fick autismdignos nu i oktober. När jag skulle göra pissprov för att få göra utredningen så fick jag veta p åplats att det ska vara övervakat. "stämmer det att det ska vara övervakat?" Frågade hon och jag hade ingen aning? Tyckte det var märkligt, men mest att hon frågade mig?
elin_elin
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2021-10-23

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Flinta » 2021-11-30 10:47:10

Kanske sa hon så för att beslutet om övervakat prov eller inte tas av läkare som kanske också är ålagda att informera sin patient i förväg om att det är så att det är övervakat prov som gäller?

Övervakat prov eller inte ska väl finnas antecknat i journalen? Det hon sa kan ses som löst småprat bara för oavsett vad du givit för svar hade hon behövt kolla upp vad som gäller för dig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav nescio » 2021-11-30 14:54:49

Gör de ingen utredning om de hittar droger i pissprovet?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav slackern » 2021-11-30 15:10:43

nescio skrev:Gör de ingen utredning om de hittar droger i pissprovet?


Då tar dom med det i underlaget att problematiken kan orsakas utav droganvändning dom som använder amfetamin blir ju rätt så pundiga att dom blir fixerade vid något och kan sitta i timtal med sitt "specialintresse.".
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Drogtest i urin inför utredning? Känslor, åsikter?

Inläggav Kidzi » 2021-11-30 17:00:53

slackern skrev:
nescio skrev:Gör de ingen utredning om de hittar droger i pissprovet?


Då tar dom med det i underlaget att problematiken kan orsakas utav droganvändning dom som använder amfetamin blir ju rätt så pundiga att dom blir fixerade vid något och kan sitta i timtal med sitt "specialintresse.".


I min region utreder de inte dem som testar positivt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in