Asexualitet

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asexualitet

Inläggav Kidzi » 2021-07-25 23:32:43

Det finns en bra tråd om detta, inte den som RDOS startat. Men hittar den inte. Den kanske lan fästas där. I den har jag skrivit massvis av idioti.

Men det är så när man inte vet om saker. Därför ska ingen annan heller skämmas om man hade fel men lär sig.

I relationssfären finns det flera lager. I mångas liv finns det bekantskap, nära vänskap, sex, romantik och långtidskärlek. Oftast kopplas det så här. Bekantskap finns massor hos hos NT oftast. Bekantskap kan bli till nära vänskap. Ja, det finns flera steg såklart. För mig finns det ännu ett steg som få NT verkar ha. Vet inte om man ska kalla det själsfrände. Denna kan vara kopplad till vänskap. Men även till långtidsskärlek. Själsfrändeskap verkar bara finnas i kärleksrelationer hos NT. Sedan finns det naturligtvis bekantskap eller vänskap med sex men utan romantik, som KK.

Sedan kan annat kopplas ihop. Det som kopplas mest är sex med romantik. Dvs att folk har sex med de de är kära i. Det händer att folk har sex utan kärlek, men bland de flesta finns inte kärlek utan sexuella känslor. Dock finns det människor som är asexuella men inte aromantiska. Dvs vill inte ha sex men kan bli kära. Lite jobbig situtation eftersom den man blir kär i ofta vill ha sex. Sedan kopplas ofta sex och kärlek ihop med den känsla som blir när man varit tillsammans länge och inte kan vara ifrån varandra. Asexuella kan ha denna känslan om de har en asexuell romantisk relation. Men kan också vara att de inte kan ha den känslan.

Jag är glad att A ibland får vara med i LBGTQA. Det är ju en sexuell läggning som påverkar ens liv och behöver förstås precis som om man vore lesbisk.

Det finns fortafarande folk som tror att lesbiska (inte bi) egentligen är hetero helt jobbigt. Men det börjar bättra sig och kommentarer som att man måste pröva är inte lika vanligt. Samma för asexuell. Man vet att man är det. Många har provat men det var inte för dem. Det känns bra nu att man kan få vara asexuell, att det har ett namn. Och att man är skyddad av en rörelse.

Däremot är okunskapen stor. Man kan mötas av uttalanden som att man inte hittat den rätta eller att man är skadad sexuellt sedan barndomen. Precis som folk sa till lesbiska. Asexuella kan inte vilja ha sex för att de inte tänder på män, kvinnor eller trans. Som om det funnes ett kön som inte finns. Asexuella kan också inte vilja ha sex för att de inte tänder på människor. De har inte utvecklats till den punkten (kanske fel ordval) och ibland är de aspergare som inte ger samma intresse till folk i allmänhet och det påverkar sexualiteten. Då är det intresset för det fysiska som menas. Man kan både vara ointresserad av människor på flera plan eller bara på det sexuella planet. Obs förstås menar jag inte att de tänder på djur.

Det finns alltså asexuella som blir kära. Och de som inte blir det. De som inte skaffar sig nära vänner och de som skaffar sig asexuella själsfränder.

Sedan är det olika vilka sexuella känslor en asexuell har. Vissa har inte dessa. Vissa har bara mekaniska sexuella känslor. Vissa har sexuella känslor för sin egen kropp. Vissa har sexuella känslor för voyurism även kallat porr. Det man inte har sexuella känslor för är att en annan människa vidrör en på ett sexuellt sätt (fysiskt eller via internet).

Om någon tycker att asexuell är fel ord för det borde betyda frigid. Så kallar man en bög bög fastän just denna bög aldrig har bögat och kanske vill leva med en man fast inte sexuellt. Och även när de vill leva sexuellt så är inte homosexuella bara sexuella, det är oftast inte deras identitet. De är ofta även homoromantiska. Inte alla förstås. Så att kalla någon homosexuell är inte rättvisande heller.

Därför får vi inte snöa in på ord. Man kan ha sexdrift som asexuell. Man kan ha romantiska känslor och inte bara sexuella som bög och som hetero. Trots att man säger hetero- och homosexuell.

Är det någon som anser att jag tolkat asexualitet fel så säg till. Eller som anser att jag brutit ner folks känslor till fel beståndsdelar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Asexualitet

Inläggav Kentarou » 2021-07-25 23:57:40

Jag vet inte, sex har man väl om man vill ha barn? Jag förstår inte homosexuellt sex.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asexualitet

Inläggav Kidzi » 2021-07-26 1:31:11

Kentarou skrev:Jag vet inte, sex har man väl om man vill ha barn? Jag förstår inte homosexuellt sex.


Tror du att du är asexuell? De flesta heterosexuella knullar ju för att de gillar det, med skydd så att det inte ska kunna bli barn.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Asexualitet

Inläggav Kentarou » 2021-07-26 1:50:30

Kidzi skrev:
Kentarou skrev:Jag vet inte, sex har man väl om man vill ha barn? Jag förstår inte homosexuellt sex.


Tror du att du är asexuell? De flesta heterosexuella knullar ju för att de gillar det, med skydd så att det inte ska kunna bli barn.


Jag är säker, jag har mest haft samlag genom övergrepp-
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asexualitet

Inläggav Kentarou » 2021-07-26 1:53:20

Jag tycker om att ha ögonkontakt det ökar min arousal men sex har sällan varit behagligt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asexualitet

Inläggav Kidzi » 2021-07-26 3:03:30

Kentarou skrev:
Kidzi skrev:
Kentarou skrev:Jag vet inte, sex har man väl om man vill ha barn? Jag förstår inte homosexuellt sex.


Tror du att du är asexuell? De flesta heterosexuella knullar ju för att de gillar det, med skydd så att det inte ska kunna bli barn.


Jag är säker, jag har mest haft samlag genom övergrepp-


OK, så då vet du vad du är. Har du någon gång blivit ifrågasatt för det, t ex att man inte kan vara asexuell?

Vad fruktansvärt att du blivit utsatt för sådant, ingen ska behöva ha det så, men man verkar sårbar som autist, ingen ska ta sig friheter med andra. Man hör sällan någon i samhället som talar om hur folk med handikapp måste skyddas. Och ofta händer det på ställen som ska vara trygga.

Visste du om att du var asexuell innan övergreppen? Behöver såklart inte svara om det är för närgånget.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Asexualitet

Inläggav antonius » 2021-07-26 8:34:58

Asexualitet är ett vitt begrepp, men ofta ngt som ses med kränkande antydningar, utan att man känner till det. Tror det har sin grund i heterosexuellas tvärsäkra och fördömande attityd, men det är i många fall ngt som kan avspeglas i osäkerhet i sin egen identitet, om man nu råkar vara lite bisexuell och var förtjust i en av samma kön när man gick i skolan, och var ens bästis, numera kallas det kanske för bromance/sisterhood med benefits.

För att döva och låta detta minne sjunka ner till botten av Marianergraven för att man hade någon man masturberade med efter skolan i sin pubertet, så kan man ha en strategi, att hata ngt som tycks vara avvikande, det hänger lite grann ihop med faktaresistenkulturen som grasserar. Därigenom blir asexualitet ett lämpligt offer, eftersom det kan bli pinsamt i lunchrummet om man råkar säga ngt olämpligt om någon som är t ex gay, och chefen hör det som har en lesbisk dotter. Det här gör asexuella som den perfekta strykpojken att kasta skit på, för det är inte så många som känner till det och vet vad det är... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asexualitet

Inläggav slackern » 2021-07-26 11:52:55

A ingår ju i LGBT+ eller LGBTQ.... begreppet är en del utav regnbågsfanan och Pride.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asexualitet

Inläggav antonius » 2021-07-26 11:59:18

slackern skrev:A ingår ju i LGBT+ eller LGBTQ.... begreppet är en del utav regnbågsfanan och Pride.


Precis, jag går i deras led, andligen. Som en motreaktion...
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in