Vem ansvarar för arbetslöshet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Fretshi » 2021-07-05 10:54:43

Furienna skrev:
Dalaberger skrev:
Furienna skrev:Förutom ett sommarjobb när jag var arton år har jag aldrig prövat på ett "vanligt" jobb.
Jag har nämligen varit för sjuk för det sedan jag var nitton år.
Men kan du fortsätta vara frisk, så är det nog möjligt för dig att komma in på arbetsmarknaden.
Det som du bör komma ihåg är dock att vi som har AS har lättare än andra att t ex bli utbrända.

Känner mig mer utbränd av jobbsökandet än av de gånger jag jobbat, det är bara så svårt att intala någon att anställa en och då redan utan att nämna sina problem.

Hoppas du mår bra trots det, om man vill jobba ska man få göra det, annars få hjälp med att må bra annars.

Jag är mycket glad över att ha min pension eftersom jag är sjuklig och inte kan jobba.


Jag hoppas jag inte är spydig och otrevlig nu, men här är en video om hälsa:
https://www.youtube.com/watch?v=jBWHXYQ2xmI (du behöver såklart inte se den)

Och ja jag uppträder ibland på stand up och gillar Magnus Betnérs provocerande stil.

Man är inte dömd till en dålig hälsa bara för att man har autism! (förresten en bra idé för en video på min kanal fredriks coaching).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Huggorm » 2021-07-05 10:58:08

Fretshi skrev:Autism är enligt mig en diagnos/sjukdom som kan botas och man kan bli "frisk" från den, bara man lär sig lite mer om sig själv och hur man tar hand om sig själv (men det är helt okej att man inte håller med mig i detta påstående), då tillhör du bara inte min målgrupp. Energi är något man kan hantera i allra högsta grad.
Jag håller inte med om att det är en sjukdom som går att bota, snarare en personlighetstyp. Men många kan lära sig hantera symptomen och med lite övning fungera nästan som en neurotypisk ute i samhället. Men man är fortfarande likadan i grunden, och det finns en gräns för hur långt man kan förställa sig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Furienna » 2021-07-06 16:05:05

Fretshi skrev:
Furienna skrev:
Dalaberger skrev:Känner mig mer utbränd av jobbsökandet än av de gånger jag jobbat, det är bara så svårt att intala någon att anställa en och då redan utan att nämna sina problem.

Hoppas du mår bra trots det, om man vill jobba ska man få göra det, annars få hjälp med att må bra annars.

Jag är mycket glad över att ha min pension eftersom jag är sjuklig och inte kan jobba.


Jag hoppas jag inte är spydig och otrevlig nu, men här är en video om hälsa:
https://www.youtube.com/watch?v=jBWHXYQ2xmI (du behöver såklart inte se den)

Och ja jag uppträder ibland på stand up och gillar Magnus Betnérs provocerande stil.

Man är inte dömd till en dålig hälsa bara för att man har autism! (förresten en bra idé för en video på min kanal fredriks coaching).

Jag har inte bara autism, utan även fullt upp med andra sjukdomar.
Det verkar ju i och för sig inte somliga begripa sig på.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Dalaberger » 2021-07-08 0:25:09

Fretshi skrev:
Dalaberger skrev:Har någon ansvar för att man inte förblir arbetslös egentligen? Svar om att det är ens eget ansvar undanbedes, jag syftar här på samhällsinstans.

Jag är Asperger-diagnostiserad sen barndomen och gick vanlig skola med extra stöd, ej gymnasium. När jag blev 19 fick jag aktivitetsersättning efter en smärtfri process där egentligen inga krav ställdes på mig. Eftersom jag fick den för att jag inte var "arbetsför" så skrevs jag inte in på arbetsförmedlingen och försäkringskassan har heller inte drivit på för jobb. Min kommun erbjöd daglig verksamhet som mest, alltså sitta fika på dagarna-typen men som jag avböjde för det verkade meningslöst. Habiliteringen sa att jag kanske skulle praktisera på ett bibliotek men det var bara en idé och inget gjordes. Egentligen hade jag inte något emot att arbeta så länge jag klarade av det.

Så ingenstans har jag fått hjälp för jobb eller komma ur utanförskapen förutom kommunens förvaring. Idag har jag kommit längre på egen hand med hjälp av studievägledare. Har någon här haft ett ansvar för att jag kommer i arbete eller blev min aktivitetsersättning bara en sorts förtidspension där man gav upp?


Mycket bra att du tar upp detta :!:
För jag tror att det är så många aspergare/autister som är i en liknande situation.

Jag har gått hos psykiatrin i 7 år nu och det känns ärligt talat som att den hjälp de erbjuder är ganska bristfällig (kanske pga okunskap?), det som har hjälpt mig något är när jag sökt videos på youtube om olika ämnen och då funnit massa intressanta kanaler som erbjuder en väg vidare.

Jag har varit inlagd massvis med gånger vilket kan ha bidragit till att de som ska hjälpa mig vill ta det lugnt med mig och att om jag ska ut i arbete så måste det gå genom säkra förhållanden med start i praktik några få timmar per vecka. Det är lite frustrerande.

Jag startade en youtube kanal förra året som heter fredriks coaching där jag ger tips om hur man kan må bättre. Riktar in mig mot personer med psykisk ohälsa på den, men kanske ska nischa den ännu mer och fokusera enbart på aspergare/autister?

För det här med entreprenörskap är ju ofta så att man hittar ett problem som man sedan vill lösa, utan problem ingen lösning.

Jag tror att min kanal kommer bli riktigt bra med tiden, men youtube tar tid och är svårt så man får ha tålamod.

Enligt vad jag har förstått (men jag kan ha fel) så är många aspergare kreativa personer och det finns en youtube kanal som inriktar sig på det och det är Roberto Blakes kanal (gör helt fantastiska videos, tror många här skulle ha nytta av att kolla upp den kanalen).

Han har en video ute om "don't be a starving artist"
https://www.youtube.com/watch?v=PsPs5pTiez4

Ibland kan man (jag) också få för mig att det är fult att tjäna pengar och att man ska kunna klara sig på socialbidrag eller sjukpension även om jag innerst inte vill det. Det brukar vara det största problemet till att dra till sig pengar enligt attraktionslagen.

Finns också en bok som borde finnas på flera bibliotek i landet som heter "Arbetslös men inte värdelös" jag kommer nog låna den idag för att läsa den. Jag lånade den för några år sedan men avslutade aldrig den.

För när man har stått utanför arbetsmarknaden länge så kan det hända hemska saker med ens självkänsla (om man vill ha ett jobb) att man tänker att man kanske inte klarar av att jobba för att många i ens omgivning (av de proffessionella menar på det). Då behöver man träna upp den igen och börja tro på sig själv samt ta hand om sig själv och där tror jag min kanal fredriks coaching kan vara till hjälp samt Roberto Blakes kanal.

Autism är enligt mig en diagnos/sjukdom som kan botas och man kan bli "frisk" från den, bara man lär sig lite mer om sig själv och hur man tar hand om sig själv (men det är helt okej att man inte håller med mig i detta påstående), då tillhör du bara inte min målgrupp. Energi är något man kan hantera i allra högsta grad.

Intressant svar, jag kan vara rätt smart och kreativ, problemet är att komma in i ett sammanhang där man gör nytta. Och där måste man ha konkret hjälp med praktik, det här med kontakter som man inte kan fixa själv. Tack för tipset, tror definitivt man kan bli bättre, annars hade man väl bara gett upp redan.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Fretshi » 2021-07-15 8:00:32

Dalaberger: Ja man måste hitta sin plats och sen är ju det så att olika personer har olika förutsättningar (en del kanske har flera andra sjukdomar), men generellt anser jag att om man bara har autism så ska och bör man kunna hitta sin plats i samhället. För det är ju inte så kul att stå utanför samhället heller.
Det finns också mycket mer arbeten just nu än vad det fanns förr i tiden (vill du ha tips DMa mig).
Att starta t.ex. en youtube kanal är något som i princip alla kan göra och få reklamintäkter (även om det tar ett tag innan man når upp till kraven, men har man bara tålamod så kommer man klara det).

Göra videos är också väldigt kreativt.
Sen tror jag att med rätt hjälp så kan personer med autism lära sig knyta kontakter (men det ska vara för att man vill också). Man måste bara ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Furienna » 2021-07-20 17:13:02

Fretshi skrev:Dalaberger: Ja man måste hitta sin plats och sen är ju det så att olika personer har olika förutsättningar (en del kanske har flera andra sjukdomar), men generellt anser jag att om man bara har autism så ska och bör man kunna hitta sin plats i samhället. För det är ju inte så kul att stå utanför samhället heller.
Det finns också mycket mer arbeten just nu än vad det fanns förr i tiden (vill du ha tips DMa mig).
Att starta t.ex. en youtube kanal är något som i princip alla kan göra och få reklamintäkter (även om det tar ett tag innan man når upp till kraven, men har man bara tålamod så kommer man klara det).

Göra videos är också väldigt kreativt.
Sen tror jag att med rätt hjälp så kan personer med autism lära sig knyta kontakter (men det ska vara för att man vill också). Man måste bara ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.

Det är nog bara berömda influencers, som lyckas med att försörja sig med en YouTube-kanal.
Jag ser i och för sig att vissa som har en YouTube-kanal eller en blogg har "patrons".
Men det är nog få, som klarar sig utan en riktig inkomst.
För mig är det nog mer realistiskt att försöka bli klar med en roman någon gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav slackern » 2021-07-20 18:02:28

Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle då är det ju marknaden som styr alltså företagen och konsumenterna.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav BellaBelle » 2021-07-20 22:06:44

Furienna skrev:
Fretshi skrev:Dalaberger: Ja man måste hitta sin plats och sen är ju det så att olika personer har olika förutsättningar (en del kanske har flera andra sjukdomar), men generellt anser jag att om man bara har autism så ska och bör man kunna hitta sin plats i samhället. För det är ju inte så kul att stå utanför samhället heller.
Det finns också mycket mer arbeten just nu än vad det fanns förr i tiden (vill du ha tips DMa mig).
Att starta t.ex. en youtube kanal är något som i princip alla kan göra och få reklamintäkter (även om det tar ett tag innan man når upp till kraven, men har man bara tålamod så kommer man klara det).

Göra videos är också väldigt kreativt.
Sen tror jag att med rätt hjälp så kan personer med autism lära sig knyta kontakter (men det ska vara för att man vill också). Man måste bara ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.

Det är nog bara berömda influencers, som lyckas med att försörja sig med en YouTube-kanal.
Jag ser i och för sig att vissa som har en YouTube-kanal eller en blogg har "patrons".
Men det är nog få, som klarar sig utan en riktig inkomst.
För mig är det nog mer realistiskt att försöka bli klar med en roman någon gång.


Vad kul om du ger ut en roman!

Hur funkar sånt med FK? Jag antar man kan ha en liten inkomst? Haha, vad händer om det blir en bestseller - med FK menar jag nu alltså.

Även youtube-inkomster om man lever på sjukersättning dåförstås. Fast de flesta tjänar nog mest en extrainkomst på det. Men är det ok med FK om man samtidigt har ersättning därifrån? Jag kan inte reglerna.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav BellaBelle » 2021-07-20 22:07:52

slackern skrev:Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle då är det ju marknaden som styr alltså företagen och konsumenterna.


Coronan tog nog död på ett och annat företag, dock...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Furienna » 2021-07-20 22:46:20

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
Fretshi skrev:Dalaberger: Ja man måste hitta sin plats och sen är ju det så att olika personer har olika förutsättningar (en del kanske har flera andra sjukdomar), men generellt anser jag att om man bara har autism så ska och bör man kunna hitta sin plats i samhället. För det är ju inte så kul att stå utanför samhället heller.
Det finns också mycket mer arbeten just nu än vad det fanns förr i tiden (vill du ha tips DMa mig).
Att starta t.ex. en youtube kanal är något som i princip alla kan göra och få reklamintäkter (även om det tar ett tag innan man når upp till kraven, men har man bara tålamod så kommer man klara det).

Göra videos är också väldigt kreativt.
Sen tror jag att med rätt hjälp så kan personer med autism lära sig knyta kontakter (men det ska vara för att man vill också). Man måste bara ha lite tålamod med att saker inte löses på en gång.

Det är nog bara berömda influencers, som lyckas med att försörja sig med en YouTube-kanal.
Jag ser i och för sig att vissa som har en YouTube-kanal eller en blogg har "patrons".
Men det är nog få, som klarar sig utan en riktig inkomst.
För mig är det nog mer realistiskt att försöka bli klar med en roman någon gång.


Vad kul om du ger ut en roman!

Hur funkar sånt med FK? Jag antar man kan ha en liten inkomst? Haha, vad händer om det blir en bestseller - med FK menar jag nu alltså.

Även youtube-inkomster om man lever på sjukersättning då förstås. Fast de flesta tjänar nog mest en extrainkomst på det. Men är det ok med FK om man samtidigt har ersättning därifrån? Jag kan inte reglerna.

Jag har inte heller kollat det, men det blir något som jag får göra om det blir aktuellt.
Det kan ju bli så att jag tappar mitt bostadsbidrag eller så.
Jag har ingen aning.
Fast det är inte alla författare, som lyckas med att få till en bestseller heller.
Många måste ha ett vanligt jobb i alla fall på halvtid.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Sheyen » 2021-07-27 8:29:19

Jag är så glad över att äntligen få slippa all ångest kring aktivitetsersättningens vara eller inte vara. Då har jag ändå aldrig fått avslag eller annat krångel. Men just att aldrig veta att mer än 1-2 år är säkra ger en enorm stress. Nu kan jag helt släppa den biten, vilket är så befriande.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Kentarou » 2021-07-27 20:01:06

Riksbanken vill ha hög arbetslöshet. Så det är inget de vill ändra på.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav Furienna » 2021-07-27 21:06:06

Kentarou skrev:Riksbanken vill ha hög arbetslöshet. Så det är inget de vill ändra på.

Varför vill de ha det då? :-)063
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vem ansvarar för arbetslöshet

Inläggav kattson » 2021-07-27 22:11:56

Fanns väl en poäng med att ha en "hälsosam" nivå friska arbetslösa i arbetsför ålder när alla jobbade på slitsamma fabriksjobb. Så man kunde ersätta en utsliten arbetare med en frisk, som dessutom skulle varit glad över att få jobb.
I dagens samhälle vill ingen ha (redan utsliten) arbetskraft, speciellt inte som inte är läkare eller IT-nördar.

Dessutom vill just riksbanken nog ha 0% arbetslöshet om den fick bestämma. En arbetslös bidrar inte direkt till att få upp inflationen, då denne knappt konsumerar någonting. Du tänker på fabriksägare.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in