Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Chilehead » 2021-05-02 23:57:20

om man ser bara till energivärde på maten så är cous cous effektivt. Hög energivärde liten tillagningstid och bränslesnålt, används mycket av bergsklättrare bland annat. Vad det kostar i inköp vet jag inte och inte speciellt kul mat heller, men tar gärna med det på vandringsturer.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav CalleJ » 2021-05-03 2:11:50

RapeRegs skrev:Havregryn är mycket billigare än müsli. Men det är inte särskilt energitätt. Inser ni hur många tallrikar havregrynsgröt man måste äta per dag för att nå upp till 2500-3000kcal?

Särskilt om man ska äta den utan sylt, mjölk eller nötter.


Kan tillsätta olja/margarin och socker. Smakar som kaksmulor och man kan välja hur energitätt det ska bli.
CalleJ
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2021-03-07

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav DIProgan » 2021-05-03 10:30:37

Ser ingen nämna dumpster-diving
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav antonius » 2021-05-03 11:51:10

DIProgan skrev:Ser ingen nämna dumpster-diving


Är olagligt i Sverige och kriminell verksamhet är inte i linje med forumets riktlinjer... :-)056
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Sheyen » 2021-07-18 15:40:24

Paladinen skrev:Jag har blivit fascinerad av tanken på att leva så billigt som möjligt då jag vill spara pengar till att försöka ta körkort och jag undrar hur billigt går det att leva per månad när det kommer till mat.

Jag tänkte som så att om jag köper 5st dafgårds färdiga micro-rätter. Dom brukar säljas 5st för 99kr då har jag måndag-fredag fixad sedan behöver jag ju mat för lördag och söndag där kan jag köpa panpizza 2 st per dag för 12kr styck sedan behöver jag frukost och kvällsmat där köper jag en brödlimpa för 25 kr och ett billigt pålägg som tex leverpastej för 13 kr i övrigt dricker jag kranvatten.

Detta skulle landa på en veckobudget av 99+12+12+12+12+25+13 = 178 kr i veckan.

178x4,3 veckor på en månad =765,40 i månaden.


Detta skulle innebära att jag i snitt skulle kunna spara runt 2000kr i månaden vilket skulle innebära att jag skulle kunna spara ihop till ett körkort på cirka 10 månader om man ponerar att det kostar 20:000

Frågan är ju orkar man leva såhär i 10 månader?

Fast tänk då om du istället köper 5 kg makaroner, fryst kyckling, köttfärs, krossade tomater, frysta grönsaker etc. Du kan komma ännu lägre än 765,40 kr (rolig slutsumma du fick btw!).

Färdigrätter är dyrt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav atoms » 2021-07-19 1:30:05

antonius skrev:
DIProgan skrev:Ser ingen nämna dumpster-diving


Är olagligt i Sverige och kriminell verksamhet är inte i linje med forumets riktlinjer... :-)056


Det handlar mest om de kommunala renhållningslagarna, och det är mest vaktbolagen som blir upprörda. Polisen skiter blankt i containerdykare, de kan stanna till och växla några ord. Hände mig ett flertal gånger när jag höll på med det, då var hobbypoliserna desto jobbigare.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav antonius » 2021-07-19 8:30:42

atoms skrev:
antonius skrev:
DIProgan skrev:Ser ingen nämna dumpster-diving


Är olagligt i Sverige och kriminell verksamhet är inte i linje med forumets riktlinjer... :-)056


Det handlar mest om de kommunala renhållningslagarna, och det är mest vaktbolagen som blir upprörda. Polisen skiter blankt i containerdykare, de kan stanna till och växla några ord. Hände mig ett flertal gånger när jag höll på med det, då var hobbypoliserna desto jobbigare.


Det är mest av olycksfall anledning jag tänker, har varit med om folk som har skadat sig ganska rejält och risken att bli ihjälklämd finns ju åxå där om snorungar är och gräver i skiten, jobbar med industriavfall hela dagarna och sett det mesta, ibland är det rakbladsvassa prylar som sticker upp och hoppar man då ner där i mörker kan man bli hur uppsprättad som helst, så sysslar ni med container dykande var för fan försiktig... :-)056
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav schwindel » 2021-07-19 9:10:28

3 ägg per dag ger dig nästan alla vitaminer du behöver.
Du får också protein och massa andra näringsämnen.
Det ger väldigt mycket för pengarna och jag tror inte att det finns något bättre, ägg är ett måste som bas om du vill äta billigt men få i dig allt du behöver.

Att köpa färdigrätter är dyrt och det är dålig kvalite på den maten, du kan laga egna storkok istället.
Se till att få i dig mycket animaliskt fett, det är den bästa näringen för din kropp.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Sheyen » 2021-07-19 9:57:42

Håller med om ägg.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Huggorm » 2021-07-19 11:55:51

Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav antonius » 2021-07-19 13:18:05

Huggorm skrev:Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas


Men hur? på Rocky Balboa vis, fem råa i ett glas som man sveper och sen sticker ut och joggar på gatorna i Philadephia kl 05:00... :-)091
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Huggorm » 2021-07-19 13:41:45

antonius skrev:
Huggorm skrev:Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas


Men hur? på Rocky Balboa vis, fem råa i ett glas som man sveper och sen sticker ut och joggar på gatorna i Philadephia kl 05:00... :-)091
Inte svepa, man skall dricka långsamt så man hinner känna smaken och konsistensen
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Vildsvin » 2021-07-19 15:44:55

Huggorm skrev:Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas

Ägg innehåller serpiner som blockerar effekten av matspjälkningsenzymer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serpin


Serpiner gör det svårare för andra bryta ned ett djurs vävnader och sänker på så sätt näringsvärdet bakterier och parasiter kan utvinna ur djuret. Men genom att upphetta djuret tills serpinerna koagulerar förhindrar man blockeringen av matspjälkningsenzym, samt dödar djurets bakterier och parasiter.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Alien » 2021-07-19 15:50:44

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta råa ägg. Hua! De ska vara kokta, stekta el i omelett. Och inget får vara så löst att det rinner.

Fast det finns ju undantag. :? Sockerkakssmet. Kan ju skrapa bunken. Men då är det blandat med socker och mjöl och smakar inte ägg längre.

Ägg är väl bra om man vill gå ner i vikt? Inget fett och inga kolydrater.

Det där med körkort, det är väl skillnad på om man bor i staden med goda kollektiva förbindelser el på landet där bussen går två gånger om dan (och det kan vara långt till busshållplatsen). Jag har inget körkort men åkte buss el cyklade till jobbet.

Spoiler: visa
Dottern vill helst gå el cykla, men måste ha med sig skrymmande och tung utrustning så hon åker taxi. Arbetsgivaren betalar, de har avtal med taxibolaget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav slackern » 2021-07-19 18:07:11

Alien skrev:Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta råa ägg. Hua! De ska vara kokta, stekta el i omelett. Och inget får vara så löst att det rinner.


Har du aldrig ätit pasta carbonara?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Huggorm » 2021-07-19 18:08:55

Vildsvin skrev:
Huggorm skrev:Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas

Ägg innehåller serpiner som blockerar effekten av matspjälkningsenzymer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Serpin


Serpiner gör det svårare för andra bryta ned ett djurs vävnader och sänker på så sätt näringsvärdet bakterier och parasiter kan utvinna ur djuret. Men genom att upphetta djuret tills serpinerna koagulerar förhindrar man blockeringen av matspjälkningsenzym, samt dödar djurets bakterier och parasiter.
Det optimala är väl att upphetta gulan men låta vitan vara rå, tror jag. Eller tvärtom? Men då missar man ju den härliga konsistensen.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Alien » 2021-07-19 21:14:46

slackern skrev:
Alien skrev:Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta råa ägg. Hua! De ska vara kokta, stekta el i omelett. Och inget får vara så löst att det rinner.


Har du aldrig ätit pasta carbonara?

Jo, när jag själv lagat det. Inga rinnande ägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Sheyen » 2021-07-19 21:36:15

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta råa ägg. Hua! De ska vara kokta, stekta el i omelett. Och inget får vara så löst att det rinner.


Har du aldrig ätit pasta carbonara?

Jo, när jag själv lagat det. Inga rinnande ägg.

Inga rinnande ägg; ingen carbonara.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Namiderdus » 2021-07-20 20:30:17

Alien skrev:Ägg är väl bra om man vill gå ner i vikt? Inget fett och inga kolydrater.

Ägg kan kanske vara bra om man vill gå ner i vikt.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323251

Ägg innehåller fett och även lite kolhydrater.

Näringsinnehåll kokt ägg:

https://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/ ... ategoriId=

https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikk ... nent=2331&
Namiderdus
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2018-09-23

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav schwindel » 2021-07-27 8:18:34

Huggorm skrev:Ägg är bra men de skall ju helst ätas råa, en del av det nyttiga förstörs om det upphettas

Vilka näringsämnen förstörs när man kokar ett ägg?

Det är bra att koka för mängden protein i alla fall.
Dubbelt så mycket protein från ägget blir biotillgängligt efter kokning.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Hur billigt kan man leva per månad när det kommer till mat?

Inläggav Kidzi » 2021-08-18 0:02:35

Jag är både hungrig och inte. Olika dagar. Och ofta passar inte maten. Måste vara speciell mat. Inte alls sådan mat jag brukar äta.

Äter mer så blir mindre i kassan och vikten ökar.

Men skitsamma om jag blir fet bara jag får bli pigg och sluta ha ont. Kortison blir man fet av bara man tänker på burken.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in