Vortioxetin (Brintellix)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav inv9p » 2019-02-01 18:31:47

Hur gick det för er som provade Brintellix?
inv9p
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2018-04-09
Ort: Värnamo

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav GAD_en » 2021-06-27 16:03:54

Hej!
Jag hittade hit genom Google på brintellix. Har läst tråden med stort intresse och vill ställa frågor och hoppas på svar trots flera år gammal tråd!

Jag har GAD och PMDS och har efter misslyckat försök med Escitalopram fått prova Brintellix. I hopp om mindre biverkningar. Fick ökad ångest, nedstämdhet samt svårigheter att få orgasm av Escitalopram och är främst hoppfull om den sexuella biten med Brintellix. Ätit 10 mg i två veckor nu och det kändes bra förra veckan men är nu lite orolig att den ändå påverkas negativt då jag känner minskat intresse samt lite ”bedövad”. Det jag undrar är om en sådan ev biverkning kan vara tillfällig på brintellix (att jag iaf ska ge det en månad om inte mer innan jag vet om det rör sig om en faktiskt biverkning eller bara ”livet”)?

Jag undrar också om ett tillägg av Buspiron kan hjälpa sexlusten (har läst det på lite olika ställen och tänkte fråga läkaren vid nästa besök)?
GAD_en
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2021-06-27

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav schwindel » 2021-07-19 6:15:17

Jag har käkat Brintellix i några år. 20mg dos.
Det började fungera på riktigt på 20mg, effekten innan det var dålig.

Jag mår mycket bättre än innan av den och så ökar den det kognitiva också.
Ångesten och depressionerna har blivit mycket bättre under åren som gått med Brintellix.
Min PTSD triggas inte längre.
Minimalt med biverkningar för min del. De få biverkningar jag minns försvann efter några månader till halvår. Typ illamående och sömnsvårigheter.

Brintellix känns helt annorlunda än andra SSRI som jag provat innan som får en att bli avtrubbad och deppig med massor av skumma biverkningar.
Känner mig istället klarare i huvudet och mer som jag ska vara.

Sexdriften fungerar helt normalt för mig med Brintellix också.

Jag fattar inte varför man måste prova massa skit SSRI innan denna, dom borde skriva ut den här först av allt istället.
schwindel
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2021-06-12

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav Vispen74 » 2021-12-12 8:58:30

Jag upplever en ständig upprymdhet och har supersvårt att slappna av, är liksom igång på högvarv hela tiden, sover därför för kort varje natt. Tänker att det har med Brintellixen att göra? Är det någon mer som har dessa erfarenheter? Det skulle också kunna ha med stress att göra, och i så fall borde jag kanske snarare öka dosen Brintellix?
Vispen74
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2020-11-10

Vortioxetin (Brintellix)

Inläggav antonius » 2021-12-12 12:55:48

schwindel skrev:Jag fattar inte varför man måste prova massa skit SSRI innan denna, dom borde skriva ut den här först av allt istället.


För att den är dyrare, så kräver dom att man ska ta en massa billiga skit preparat först... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Aspergare och vården



Logga in