Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 17:40:00

Jag är har varit inom öppenpsykiatrin några år nu, och mottagningen jag är på nu fungerar inte alls, de har inte en enda fast läkare, ingen arbetsterapeut och all personal slutar efter några månader. Eftersom det är fritt vårdval bad jag om att få byta mottagning och efter två remisser fick jag en kallelse, i den står det att det vanligtvis ingår blod- och kissprov för de vill se att man inte knarkar (inte formulerat exakt så) Jag ringde receptionen absolut inte tänkte ge ut numret till läkaren och upplyste mig om att man räknas som narkoman tills motsatsen är bevisad.

Jag har varit helt förstörd i två veckor och tänker på det här ofta och blir lika ledsen varje gång. Det känns som att jag är en brottsling som ska ställas inför rätta. Det är sommar och mycket av den kommer bli förstörd nu, mötet är om en månad.

Vad har ni andra för erfarenheter av det här?

Jag har hört av mig till patientnämnden, de har inte svarat än, jag kommer absolut inte ta proverna jag kör inte över mig själv på det sättet och jag vill stå upp för att ingen ska bli misstänkliggjord när de söker vård.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav marxisten » 2019-06-02 17:54:07

Hejsan, drogtester är numer "standard" vid medicinering med concerta som jag förstått det, själv råkar ut för samma sak.

Jag har tagit concerta sen jag var typ tio, 2017, vid en ålder av 27 fick jag helt plötsligt hem en lapp om att lämna drogtester (något jag ifrågasatte först, men det var tydligen standard).

Till saken här hör jag lämnar dessa prover (urin och blodprov) och först får jag en jävla räkning för provet på 500 spänn, något jag sen slapp betala då jag ifrågasatte varför när de skicka dit mig utan misstanke. Sen när jag ska hämta nytt recept hittar de inte provet så jag fick lämna ett nytt jävla prov, och sen hitta de tydligen det första provet igen (helt förvirrande). Oavsett, båda proverna var naturligtvis så negativa det bara kan bli, enda utslag var den medicin jag står på.

Oavsett, det är tydligen en vanlig procedur numer även om du aldrig varit i närheten av droger, jag tycks dock fallit ur systemet igen då jag inte lämnat på 1,5 år. Bara å pissa, hur jävla kränkande det än är...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Flinta » 2019-06-02 18:11:18

Det verkar som det är en text som alltid kommer med i kallelser. Den kan men behöver inte betyda att man kommer att drogtestas.

Jag behövde det inte vid en kompletterande utredning jag gjorde. Aldrig nånsin har jag behövt det vad jag vet.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav sussi83 » 2019-06-02 18:14:01

Man skriver faktiskt på ett papper där det står att man kan komma att få göra drogtest, tycker inte det är fel på något sätt alls.
Skulle nästan vilja göra ett så de ser att man är clean.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav marxisten » 2019-06-02 18:20:48

sussi83 skrev:Man skriver faktiskt på ett papper där det står att man kan komma att få göra drogtest, tycker inte det är fel på något sätt alls.
Skulle nästan vilja göra ett så de ser att man är clean.


Det blir rätt fel när du efter ca 18 år på samma medicinering utan förvarning helt plötsligt bara får ut en månads medicin och måste lämna drogprov, detta utan förvarning eller information om anledning. Själv blev jag upprörd över att de misstänkte mig för drogbruk, innan de informera mig det var obligatoriskt och jag fallit bort.

Aldrig rört någon illegal drog i hela mitt liv, så var inte den delen, utan kränkningen att behöva bevisa man är drogfri och pissa i en burkjävel i andras sällskap.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 19:15:45

Jag har inga narkotikaklassade mediciner förutom Imovane vid behov, den är restnoterad så jag fick en annan motsvarande medicin utskrivet. Jag tar kanske en tablett i månaden, burken jag har nu kommer räcka 2-3 år så jag har inget behov av ett nytt recept. Resten av mina mediciner är inte drogklassade. Jag vill inte ha och kommer inte be om något beroendeframkallande.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 19:22:37

Flinta skrev:Det verkar som det är en text som alltid kommer med i kallelser. Den kan men behöver inte betyda att man kommer att drogtestas.

Jag behövde det inte vid en kompletterande utredning jag gjorde. Aldrig nånsin har jag behövt det vad jag vet.

Jag försöker tänka så också, att det är en standardformulering men jag har ändå svårt att släppa det för jag vet inte hur det blir och vad som kommer att hända.
sussi83 skrev:Man skriver faktiskt på ett papper där det står att man kan komma att få göra drogtest, tycker inte det är fel på något sätt alls.
Skulle nästan vilja göra ett så de ser att man är clean.

Skrev du på ett sånt vid ditt första möte med psykiatrin eller kom det sen? Vad händer om man vägrar när man redan får vård av dem, flyttas man till VC då? Jag behöver b.la göra en arbetsbedömning, det vore trist om den behövde avbrytas mitt i för de vill kolla efter droger.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 19:34:16

marxisten skrev:Hejsan, drogtester är numer "standard" vid medicinering med concerta som jag förstått det, själv råkar ut för samma sak.

Jag har tagit concerta sen jag var typ tio, 2017, vid en ålder av 27 fick jag helt plötsligt hem en lapp om att lämna drogtester (något jag ifrågasatte först, men det var tydligen standard).

Till saken här hör jag lämnar dessa prover (urin och blodprov) och först får jag en jävla räkning för provet på 500 spänn, något jag sen slapp betala då jag ifrågasatte varför när de skicka dit mig utan misstanke. Sen när jag ska hämta nytt recept hittar de inte provet så jag fick lämna ett nytt jävla prov, och sen hitta de tydligen det första provet igen (helt förvirrande). Oavsett, båda proverna var naturligtvis så negativa det bara kan bli, enda utslag var den medicin jag står på.

Oavsett, det är tydligen en vanlig procedur numer även om du aldrig varit i närheten av droger, jag tycks dock fallit ur systemet igen då jag inte lämnat på 1,5 år. Bara å pissa, hur jävla kränkande det än är...

Jag tar inte Concerta eller någon annan drogklassad medicin, jag är där för att jag vill ha hjälp av en psykolog och en arbetsterapeut. Jag är ledsen över vad du fick gå igenom och glad för att du fallit ur systemet, jag hoppas du slipper förnedras en gång till.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav marxisten » 2019-06-02 19:38:53

Liljan skrev:Jag tar inte Concerta eller någon annan drogklassad medicin, jag är där för att jag vill ha hjälp av en psykolog och en arbetsterapeut. Jag är ledsen över vad du fick gå igenom och glad för att du fallit ur systemet, jag hoppas du slipper förnedras en gång till.


Då är det synnerligen märkligt, speciellt om du aldrig haft kontakt med missbruksvården tidigare i livet.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 20:05:46

marxisten skrev:
Liljan skrev:Jag tar inte Concerta eller någon annan drogklassad medicin, jag är där för att jag vill ha hjälp av en psykolog och en arbetsterapeut. Jag är ledsen över vad du fick gå igenom och glad för att du fallit ur systemet, jag hoppas du slipper förnedras en gång till.


Då är det synnerligen märkligt, speciellt om du aldrig haft kontakt med missbruksvården tidigare i livet.

Jag tycker också det, jag är med i nykterhetsrörelsen och dricker inte ens alkohol (men det kan de ju inte veta) Jag har inte ADHD heller så någon sån medicin kommer aldrig bli aktuell (jag tänker om de vill kolla i förebyggande syfte)
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav slackern » 2019-06-02 20:43:21

Du kan ju göra ett salivtest där dom ser om du har tagit droger, hur smidigt som helst.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-02 20:54:23

slackern skrev:Du kan ju göra ett salivtest där dom ser om du har tagit droger, hur smidigt som helst.

Det fungerar inte på alla ställen, här måste man pissa.

---------
Jag tycker att det låter absurt att du ska behöva göra drogscreening när du inte går på mediciner som kräver det. Bara att vara inom psykiatrin ska inte kräva drogtest.

Gjorde ett själv vid utredning och det var inte kul att behöva göra allt det där för att visa sig ren när man aldrig rört annat än alkohol (väldigt sällan). Riskerar nu att behöva göra det om jag ska medicinera mot ADD och ser inte fram emot det. Hatar att man inte får pissa på VC.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-06-02 20:55:23

Jag håller med dig om att det är förnedrande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav sussi83 » 2019-06-02 22:30:59

Liljan skrev:
marxisten skrev:
Liljan skrev:Jag tar inte Concerta eller någon annan drogklassad medicin, jag är där för att jag vill ha hjälp av en psykolog och en arbetsterapeut. Jag är ledsen över vad du fick gå igenom och glad för att du fallit ur systemet, jag hoppas du slipper förnedras en gång till.


Då är det synnerligen märkligt, speciellt om du aldrig haft kontakt med missbruksvården tidigare i livet.

Jag tycker också det, jag är med i nykterhetsrörelsen och dricker inte ens alkohol (men det kan de ju inte veta) Jag har inte ADHD heller så någon sån medicin kommer aldrig bli aktuell (jag tänker om de vill kolla i förebyggande syfte)

Alkohol bryr de sig inte om, det är inte klassat som varken olagligt eller narkotika. Bara lite info.
Skulle de springa efter tonåringar som festar jämt?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 22:37:29

slackern skrev:Du kan ju göra ett salivtest där dom ser om du har tagit droger, hur smidigt som helst.

Det är fortfarande ett drogtest och jag är inte villig att göra ett sånt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav slackern » 2019-06-02 22:40:37

sussi83 skrev:
Liljan skrev:
marxisten skrev:
Då är det synnerligen märkligt, speciellt om du aldrig haft kontakt med missbruksvården tidigare i livet.

Jag tycker också det, jag är med i nykterhetsrörelsen och dricker inte ens alkohol (men det kan de ju inte veta) Jag har inte ADHD heller så någon sån medicin kommer aldrig bli aktuell (jag tänker om de vill kolla i förebyggande syfte)

Alkohol bryr de sig inte om, det är inte klassat som varken olagligt eller narkotika. Bara lite info.
Skulle de springa efter tonåringar som festar jämt?


Dom är nog bara intresserade utav att ge rätt vård, om någon fastnar för att ha tagit droger så får dom den bästa vården hos missbrukarvården.

Eller jag tog fel det är beroendevården.

https://www.beroendecentrum.se/vard-hos ... ndevarden/
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-02 22:53:50

ShakeItOut skrev:
slackern skrev:Du kan ju göra ett salivtest där dom ser om du har tagit droger, hur smidigt som helst.

Det fungerar inte på alla ställen, här måste man pissa.

---------
Jag tycker att det låter absurt att du ska behöva göra drogscreening när du inte går på mediciner som kräver det. Bara att vara inom psykiatrin ska inte kräva drogtest.

Gjorde ett själv vid utredning och det var inte kul att behöva göra allt det där för att visa sig ren när man aldrig rört annat än alkohol (väldigt sällan). Riskerar nu att behöva göra det om jag ska medicinera mot ADD och ser inte fram emot det. Hatar att man inte får pissa på VC.

Får man inte göra det på VC hos er?! :shock: När jag gjorde min NPF utredning och utredning om jag var bipolär (det var jag inte) gjorde de en hälsoundersökning, de kollade blodtryck, vitaminer, sköldkörteln, HB och en massa annat droger också, allt gjordes på VC. Jag tycker det är sinnessjukt att alla med ADHD räknas som missbrukare, det räcker liksom inte att göra kissprov en gång det ska göras regelbundet och på vissa ställen har jag hört att de gör det övervakat också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-03 12:17:23

sussi83 skrev:
Liljan skrev:
marxisten skrev:
Då är det synnerligen märkligt, speciellt om du aldrig haft kontakt med missbruksvården tidigare i livet.

Jag tycker också det, jag är med i nykterhetsrörelsen och dricker inte ens alkohol (men det kan de ju inte veta) Jag har inte ADHD heller så någon sån medicin kommer aldrig bli aktuell (jag tänker om de vill kolla i förebyggande syfte)

Alkohol bryr de sig inte om, det är inte klassat som varken olagligt eller narkotika. Bara lite info.
Skulle de springa efter tonåringar som festar jämt?

Jag har aldrig sagt att det är olagligt eller att de ens testar för det. Kan man testa för alkohol när de gått ur kroppen?! Där jag går måste man ha fyllt 18, så det hade inte varit så många tonåringar att springa efter i vilket fall som helat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-03 17:33:14

Liljan skrev:
ShakeItOut skrev:
slackern skrev:Du kan ju göra ett salivtest där dom ser om du har tagit droger, hur smidigt som helst.

Det fungerar inte på alla ställen, här måste man pissa.

---------
Jag tycker att det låter absurt att du ska behöva göra drogscreening när du inte går på mediciner som kräver det. Bara att vara inom psykiatrin ska inte kräva drogtest.

Gjorde ett själv vid utredning och det var inte kul att behöva göra allt det där för att visa sig ren när man aldrig rört annat än alkohol (väldigt sällan). Riskerar nu att behöva göra det om jag ska medicinera mot ADD och ser inte fram emot det. Hatar att man inte får pissa på VC.

Får man inte göra det på VC hos er?! :shock: När jag gjorde min NPF utredning och utredning om jag var bipolär (det var jag inte) gjorde de en hälsoundersökning, de kollade blodtryck, vitaminer, sköldkörteln, HB och en massa annat droger också, allt gjordes på VC. Jag tycker det är sinnessjukt att alla med ADHD räknas som missbrukare, det räcker liksom inte att göra kissprov en gång det ska göras regelbundet och på vissa ställen har jag hört att de gör det övervakat också.

Nej, jag tog blodprovet där men även fast VC kan se att man ska göra drogscreening så vägrar psykiatrin. Man får kissa på typ akutpsyk, oskyltat så svårt att hitta och halvt omöjligt att få fram vilka tider som man får göra det. Hälsoundersökningen med reflexer, blodtryck etc gjorde även på psykiatrin men åtminstone i samma byggnad där jag haft kurator. Hopplöst ändå att behöva göra detta och för mig skulle jag mycket hellre kissa på VC övervakat (var övervakat på psyk genom en lucka i väggen)än psyk... Det är så mycket enklare och mindre panikartat att gå till VC.

och då vägrar jag i princip att gå till VC för åkommor
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2019-06-03 20:24:51

ShakeItOut skrev:
Liljan skrev:
ShakeItOut skrev:Det fungerar inte på alla ställen, här måste man pissa.

---------
Jag tycker att det låter absurt att du ska behöva göra drogscreening när du inte går på mediciner som kräver det. Bara att vara inom psykiatrin ska inte kräva drogtest.

Gjorde ett själv vid utredning och det var inte kul att behöva göra allt det där för att visa sig ren när man aldrig rört annat än alkohol (väldigt sällan). Riskerar nu att behöva göra det om jag ska medicinera mot ADD och ser inte fram emot det. Hatar att man inte får pissa på VC.

Får man inte göra det på VC hos er?! :shock: När jag gjorde min NPF utredning och utredning om jag var bipolär (det var jag inte) gjorde de en hälsoundersökning, de kollade blodtryck, vitaminer, sköldkörteln, HB och en massa annat droger också, allt gjordes på VC. Jag tycker det är sinnessjukt att alla med ADHD räknas som missbrukare, det räcker liksom inte att göra kissprov en gång det ska göras regelbundet och på vissa ställen har jag hört att de gör det övervakat också.

Nej, jag tog blodprovet där men även fast VC kan se att man ska göra drogscreening så vägrar psykiatrin. Man får kissa på typ akutpsyk, oskyltat så svårt att hitta och halvt omöjligt att få fram vilka tider som man får göra det. Hälsoundersökningen med reflexer, blodtryck etc gjorde även på psykiatrin men åtminstone i samma byggnad där jag haft kurator. Hopplöst ändå att behöva göra detta och för mig skulle jag mycket hellre kissa på VC övervakat (var övervakat på psyk genom en lucka i väggen)än psyk... Det är så mycket enklare och mindre panikartat att gå till VC.

och då vägrar jag i princip att gå till VC för åkommor

Vilken skräckhistoria :cry: Det låter riktigt, riktigt obehagligt, jag skulle aldrig klara av det då är jag hellre utan vård.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Liljan » 2021-07-18 14:26:59

Nu är det väldigt länge sedan jag startade tråden men för alla Googlare där ute tänkte jag berätta hur det gick. När jag ringde psykiatrin var de nedlåtande och sa att det är jätteviktigt med drogtest att jag aldrig skulle slippa och så vidare. När jag pratade med min läkare och sa att jag hade kontaktat Patientnämnden och ville avvakta deras beslut sa hon att jag slapp göra det. Kvinnan jag hade kontakt med på Patientnämnden var jättegullig, vi pratade en timme. Hon sa direkt att de inte får göra så. Det har varit ett fall med en som tog ADHD medicin som anmälde vården för diskriminering när han vägrade drogtest och han vann.

Mycket riktigt så svarade vården Patientnämnden och sa att de fått flera klagomål, de bad om ursäkt och sa att brevet var olyckligt formulerat och att det skulle framåt tydligare att det var frivilligt (det kändes som en efterkonstruktion) Jag blev nöjd med svaret och hoppas att de inte gör såhär fler gånger.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Sheyen » 2021-07-18 15:24:20

Jag minns inte om jag har drogtestats inom psykiatrin.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav Zima33 » 2021-11-17 16:11:43

Rutinmässiga drogtester är olagliga. Det strider mot grundlagen. Även cdt- och peth-test som kontrollerar alkoholkonsumtion strider mot grundlagen.
Såna tester ska enbart göras efter en individuell bedömning och frivilligt.

https://www.jo.se/sv/Sok/?searchType=de ... a2050-2018
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Erfarenheter kring drogtester inom psykiatrin?

Inläggav AlexRG8 » 2021-11-19 0:49:01

Jag remitterades till Unilab för att lämna urinprov och blodprov första gången.
Nu måste jag lämna de proven en gång om året när jag träffar läkaren vid årskontroll på neuropsykiatriska mottagningen.
Jag måste urinera i en plastbehållare och provtagaren tittar på, hon kanske gör det för att se att man inte fuskar?
Det bör väl poängteras att jag INTE behandlas farmakologiskt för ADHD men får Quetiapin vid sömnsvårigheter.
Alkohol och droger har aldrig intresserat mig.

Kanske jag måste göra sådana övervakade urinprov för att jag har regelbunden smärtlindring med Oxycontin och Lyrica?
Samt att 7-8 gånger om året behandlas jag akut med morfin och Rapifen av ambulanspersonal samt Diazepam, Ketogan på akuten.
Kanske det är anledningen till att jag måste lämna prov en gång om året eller varje gång jag får en ny husläkare?
Jag har haft 59 olika husläkare sedan 1996.
Det bekommer inte mig att lämna prov.
AlexRG8
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-11-16
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in