Personlig assistans åt barn med autism

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Odlaren » 2019-11-03 14:47:03

Hur lätt är det att få personlig assistans åt ett barn med autism? Vi har nyss skickat in en ansökan till Försäkringskassan och ska ha ett första telefonmöte snart.

Vi har många barn och det förvärrar situationen för vår åttaårige son. För att må någorlunda bra krävs en vuxen som är med honom på heltid, vilket är en ohållbar situation. Som exempel började den här dagen kl 03 med blöta sängkläder. Efter att ha fått rent i sängen gick han ”i baklås”. Det gick inte att kommunicera med honom och han drog mig i håret och bet mig i armen. Han lugnade ner sig efter lite tecknad film på Youtube och somnade om vid fyratiden. Själv somnade jag vid femtiden och vaknade vid sju. Sängkläderna blöta igen... Tvätthögen blev ännu större och efter en snabbdusch av pojken var det bråttom att få på kläderna och gå ut på promenad med pojke och hund eftersom nytt baklås var i antågande.

Efter en promenad på några kilometer, så blev det besök hos farmor. Allt lugnt.

Väl hemma igen så blev det nytt baklås, iväg till farmor igen när han lugnat ner sig lite.

Efter en timme hos farmor brakade det lös igen... Den här gången var det fruns tur att fara iväg med honom en sväng.

Vad kommer FK att säga? För min del känns det som gränsen för normalt föräldraansvar är passerad för länge sedan.



Moderator atoms - tråden flyttad från Aspergare och vården.
Odlaren
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-07-24

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 19:28:09

Jag förstår inte frågan. Jag vet inte hur lätt det är. Ni måste anpassa era liv så att allt fungerar.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Ericus » 2021-07-13 19:45:47

Odlaren skrev:Hur lätt är det att få personlig assistans åt ett barn med autism?


Det är helt och hållet hjälpbehovet som styr. Att barnet har autism medför inte automatiskt att det har rätt till assistans.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 19:47:49

Om pojken är sängvätare tyder det på rätt så allvarlig psykisk ohälsa och ni ska väl definitivt inte anlita någon att ta sig an honom? Han behöver sina föräldrar, garanterat.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 19:52:33

Ericus skrev:
Odlaren skrev:Hur lätt är det att få personlig assistans åt ett barn med autism?


Det är helt och hållet hjälpbehovet som styr. Att barnet har autism medför inte automatiskt att det har rätt till assistans.


Exakt så. Jag tror inte här finns så många föräldrar till barn som behövt den typen av hjälp. För att hitta föräldrar i liknande situation tror jag det är större chans hos någon av de organisationer som är till bl.a. för föräldrar. Jag noterar att många företag som arrangerar assistans har sidor om autism så det bör väl inte vara helt ovanligt, iaf.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 19:58:22

Oops, ser nu att tråden är två år gammal.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:00:47

Jag har en autistisk unge. Det är ganska ärftligt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 20:06:03

Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:08:04

Marjatta skrev:Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.

Exakt vad får dig att tänka att barnet är utvecklingsstört?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:10:34

Och varför tror du inte att mitt barn är utvecklingsstört?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 20:15:10

Sheyen skrev:
Marjatta skrev:Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.

Exakt vad får dig att tänka att barnet är utvecklingsstört?


Sheyen skrev:Och varför tror du inte att mitt barn är utvecklingsstört?


Om hen säger att situationen är på bristningsgränsen tror jag på hen. Om du säger att din situation inte är på bristningsgränsen tror jag på dig. Ser inget skäl att jämföra hens situation med din.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 20:17:15

Sheyen skrev:
Marjatta skrev:Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.

Exakt vad får dig att tänka att barnet är utvecklingsstört?


De söker personlig assistans.
Eftersom de flesta som söker personlig assistans till sina barn, torde ha barn med väldigt stora problem.
Av dessa barn torde de flesta vara utvecklingsstörda. Förstås inte alla. Men då har de nog, som jag också skrev, förmodligen något annat problem.

Tagga ner. Tråden handlar inte om dig eller ditt barn.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:17:36

Marjatta skrev:
Sheyen skrev:
Marjatta skrev:Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.

Exakt vad får dig att tänka att barnet är utvecklingsstört?


Sheyen skrev:Och varför tror du inte att mitt barn är utvecklingsstört?


Om hen säger att situationen är på bristningsgränsen tror jag på hen. Om du säger att din situation inte är på bristningsgränsen tror jag på dig. Ser inget skäl att jämföra hens situation med din.

Du gjorde ju det när du menade att våra situationer var olika. Jag kanske bara är bättre på att hantera exakt samma situation?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:18:44

Marjatta skrev:
Sheyen skrev:
Marjatta skrev:Ja. Men som barnet beskrivs här misstänker jag att det även är utvecklingsstört, eller utöver autismen har någon annan typ av problem. Antar att det bara är i de fallen man söker (och får) personlig assistans.

Exakt vad får dig att tänka att barnet är utvecklingsstört?


De söker personlig assistans.
Eftersom de flesta som söker personlig assistans till sina barn, torde ha barn med väldigt stora problem.
Av dessa barn torde de flesta vara utvecklingsstörda. Förstås inte alla. Men då har de nog, som jag också skrev, förmodligen något annat problem.

Tagga ner. Tråden handlar inte om dig eller ditt barn.

Du påstod att det fattades föräldrar med autistiska barn här och poff så dök jag upp. Blev det jobbigt?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Heidi79 » 2021-07-13 20:18:55

Sheyen skrev:Om pojken är sängvätare tyder det på rätt så allvarlig psykisk ohälsa och ni ska väl definitivt inte anlita någon att ta sig an honom? Han behöver sina föräldrar, garanterat.


Inte säng vätning har göra på psykisk ohälsa. E hjärnan ska får njurar inte göra urin på natten. Å ska vakna när e full blåsan. fel på det så kissar när sover. Kan omogen hjärna. eller hjärn skada. Kan vara saknar ett hormon. Å inte e psykisk ohälsa. Behövs en natt blöja som e bra.. Å nått sätt inte autisten ta sin natt blöja sig av. Sista kan vårt då..tror ja mamma vet allt om :roll: Å i fall saknar hormon finns minirin nos spray.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:19:55

Du tipsar personen om att söka sig någon annanstans och när jag viftar med armarna och kan relatera ber du mig att tagga ner haha
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:21:23

Heidi79 skrev:
Sheyen skrev:Om pojken är sängvätare tyder det på rätt så allvarlig psykisk ohälsa och ni ska väl definitivt inte anlita någon att ta sig an honom? Han behöver sina föräldrar, garanterat.


Inte säng vätning har göra på psykisk ohälsa. E hjärnan ska får njurar inte göra urin på natten. Å ska vakna när e full blåsan. fel på det så kissar när sover. Kan omogen hjärna. eller hjärn skada. Kan vara saknar ett hormon. Å inte e psykisk ohälsa. Behövs en natt blöja som e bra.. Å nått sätt inte autisten ta sin natt blöja sig av. Sista kan vårt då..tror ja mamma vet allt om :roll: Å i fall saknar hormon finns minirin nos spray.

Man kan givetvis även ha kroppslig dysfunktion, men det finns gott om exempel där sängvätare lider av psykisk ohälsa.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-13 20:22:59

Tycker mest du säger att hen inte behöver någon hjälp. Men vifta på du! Personen skrev här sist 2020 så du lär inte nå fram.

2020 skrev hen detta

Odlaren skrev:Vi har en son som vi misstänker kan ha fått Hellers syndrom. Sättet han förändrats på stämmer väl överens med syndromet. Än så länge har vi inte fått någon utredning gjord, men det är på gång. Diagnosen är ovanlig och det finns väldigt lite skrivet på nätet. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har ett barn som fått diagnosen Hellers syndrom för att få lite tips och råd angående utredning och annat.

Hoppas någon med erfarenhet känner för att höra av sig. Det borde diagnosticeras i snitt ungefär två fall per år i Sverige, så chansen att hitta någon som har barn med Hellers är ganska låg.


post1594634.html#p1594634

Men om det är vad ditt barn har råder jag dig verkligen att ta kontakt.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-13 20:26:37

Marjatta skrev:Tycker mest du säger att hen inte behöver någon hjälp. Men vifta på du! Personen skrev här sist 2020 så du lär inte nå fram.

2020 skrev hen detta

Odlaren skrev:Vi har en son som vi misstänker kan ha fått Hellers syndrom. Sättet han förändrats på stämmer väl överens med syndromet. Än så länge har vi inte fått någon utredning gjord, men det är på gång. Diagnosen är ovanlig och det finns väldigt lite skrivet på nätet. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har ett barn som fått diagnosen Hellers syndrom för att få lite tips och råd angående utredning och annat.

Hoppas någon med erfarenhet känner för att höra av sig. Det borde diagnosticeras i snitt ungefär två fall per år i Sverige, så chansen att hitta någon som har barn med Hellers är ganska låg.


post1594634.html#p1594634

Men om det är vad ditt barn har råder jag dig verkligen att ta kontakt.

Det är rätt uppenbart att det är en man, men okej.

Jag har väl för fan inte läst allt personen någonsin postat lol

Det kanske inte ens är vad deras barn har? Det låter mest som att de söker kors och tvärs.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav ShakeItOut » 2021-07-13 23:26:15

Sheyen skrev:Jag förstår inte frågan. Jag vet inte hur lätt det är. Ni måste anpassa era liv så att allt fungerar.
Sheyen skrev:Om pojken är sängvätare tyder det på rätt så allvarlig psykisk ohälsa och ni ska väl definitivt inte anlita någon att ta sig an honom? Han behöver sina föräldrar, garanterat.


Du puttar upp en gammal tråd där TS inte varit inloggad på något år med att inte ens förstå frågan? Vad det än är som TS barn har så har denne uppenbarligen ett stort behov av hjälp och stöd där föräldrarna känner att de inte klarar av det. Att anta att de inte anpassat när hela trådstarten handlar om just anpassningar... Att ha personlig assistent betyder inte heller att föräldrarna backar undan det minsta, de överger inte ett barn bara för att denne får något form av stöd utifrån med assistent eller t.ex korttidshem.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-14 5:14:38

ShakeItOut skrev:
Sheyen skrev:Jag förstår inte frågan. Jag vet inte hur lätt det är. Ni måste anpassa era liv så att allt fungerar.[/quote
Sheyen skrev:Om pojken är sängvätare tyder det på rätt så allvarlig psykisk ohälsa och ni ska väl definitivt inte anlita någon att ta sig an honom? Han behöver sina föräldrar, garanterat.


Du puttar upp en gammal tråd där TS inte varit inloggad på något år med att inte ens förstå frågan? Vad det än är som TS barn har så har denne uppenbarligen ett stort behov av hjälp och stöd där föräldrarna känner att de inte klarar av det. Att anta att de inte anpassat när hela trådstarten handlar om just anpassningar... Att ha personlig assistent betyder inte heller att föräldrarna backar undan det minsta, de överger inte ett barn bara för att denne får något form av stöd utifrån med assistent eller t.ex korttidshem.

Jag puttade upp tråden för att jag hade en åsikt, givetvis. Jag menar att fler anpassningar skulle vara möjliga.

Det beskrevs ju att man ansåg att föräldraansvaret var passerat? Jag kommenterade som jag gjorde, eftersom att jag tyckte att de verkade ha väldigt många aktiviteter per dag. Sådant kan definitivt stressa ett autistiskt barn.

Att råda någon att vara med sin familj är inte hemskt eller ondskefullt.

Bara för att vi inte håller med varandra betyder det inte att jag har fel.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-14 8:33:03

Sheyen skrev:Det beskrevs ju att man ansåg att föräldraansvaret var passerat?

Det där handlar om juridiken kring personlig assistans. När folk nekas är det ofta med motiveringen att barnets behov ingår i föräldraansvaret. Nånstans går en gräns för vad föräldrar kan förväntas klara, som gör att man behöver stöd. TS undrade ju just om de kan ha chans att få personlig assistans.

Föräldrar som själva sökt personlig assistans till sina barn vet mer om hur det funkar, än vad vi andra gör. Därför menade jag att Odlaren nog har större chans att hitta folk att prata med, som förstår situationen, på annat håll.

Sheyen skrev:Jag kommenterade som jag gjorde, eftersom att jag tyckte att de verkade ha väldigt många aktiviteter per dag. Sådant kan definitivt stressa ett autistiskt barn.

Jag ser en skildring av en människa vars hela dag går åt till att vara med pojken och anpassa sig efter honom för att undvika "baklås", vilket verkar vara nåt slags utbrott. Den enda aktivitet jag ser är att gå till farmor. Flera gånger på en dag är lite ovanligt men jag gissar att hon bor nära samt på något sätt hjälper till eller lugnar pojken.

Sheyen skrev:Att råda någon att vara med sin familj är inte hemskt eller ondskefullt.

Bara för att vi inte håller med varandra betyder det inte att jag har fel.

Visst. Men vi har nog läst Odlarens beskrivning av sin dag väldigt olika, om du läser att han släpar runt ungen på aktiviteter där jag ser en mänska som desperat försöker klara av dagen utan att hinna med något annat än detta barn.

Men nåja. Trådstartaren verkar inte logga in här längre. Hoppas det blev en bra lösning, oavsett hur det blev.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Sheyen » 2021-07-14 9:44:23

Marjatta skrev:
Sheyen skrev:Det beskrevs ju att man ansåg att föräldraansvaret var passerat?

Det där handlar om juridiken kring personlig assistans. När folk nekas är det ofta med motiveringen att barnets behov ingår i föräldraansvaret. Nånstans går en gräns för vad föräldrar kan förväntas klara, som gör att man behöver stöd. TS undrade ju just om de kan ha chans att få personlig assistans.

Föräldrar som själva sökt personlig assistans till sina barn vet mer om hur det funkar, än vad vi andra gör. Därför menade jag att Odlaren nog har större chans att hitta folk att prata med, som förstår situationen, på annat håll.

Sheyen skrev:Jag kommenterade som jag gjorde, eftersom att jag tyckte att de verkade ha väldigt många aktiviteter per dag. Sådant kan definitivt stressa ett autistiskt barn.

Jag ser en skildring av en människa vars hela dag går åt till att vara med pojken och anpassa sig efter honom för att undvika "baklås", vilket verkar vara nåt slags utbrott. Den enda aktivitet jag ser är att gå till farmor. Flera gånger på en dag är lite ovanligt men jag gissar att hon bor nära samt på något sätt hjälper till eller lugnar pojken.

Sheyen skrev:Att råda någon att vara med sin familj är inte hemskt eller ondskefullt.

Bara för att vi inte håller med varandra betyder det inte att jag har fel.

Visst. Men vi har nog läst Odlarens beskrivning av sin dag väldigt olika, om du läser att han släpar runt ungen på aktiviteter där jag ser en mänska som desperat försöker klara av dagen utan att hinna med något annat än detta barn.

Men nåja. Trådstartaren verkar inte logga in här längre. Hoppas det blev en bra lösning, oavsett hur det blev.

Ojojoj... suck.

1: För ett autistiskt barn är det uppenbart att det fars omkring alldeles för mycket.
2: Du vet inte om JAG har sökt assistans.
3: Det är inte alls ovanligt, om man är bekant med hur autism fungerar.
4: Skillnaden i våra tolkningar grundar sig i att du gör antaganden, medan jag läser och bedömer efter vad som står. Jag tycker att det är dumt att gissa. Jag är nära nog på allergisk mot antaganden.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Personlig assistans åt barn med autism

Inläggav Marjatta » 2021-07-14 9:48:43

Sheyen skrev:Skillnaden i våra tolkningar grundar sig i att du gör antaganden, medan jag läser och bedömer efter vad som står. Jag tycker att det är dumt att gissa. Jag är nära nog på allergisk mot antaganden.


Skillnaden mellan oss är nog att jag förstår, att alla gånger man läser en text gör man en tolkning av den. Du gissar minst lika mycket som jag.

Jag skulle också kunna skriva "oj oj oj" men jag gör inte det, för jag har inte lust att yttra mig nedlåtande.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in