Bejakad galenskap

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-09 15:02:11

Vad är beteenden du har för dig eller rutiner du har som du själv inser är konstiga eller udda eller som du fått höra av andra att dom är udda. Det kan vara allt ifrån att du måste skära smörgåsen i en perfekt triangel till att du som vuxen sover med gosedjur eller att du samlar på kaffebryggare ifrån 50-talet osv osv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-09 15:08:00

Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav Sheyen » 2021-07-09 15:43:42

Jag älskar fjäderkuddar och vill gärna ha en under huvudet + en i famnen när jag vilar. Knäcker fjädrarna utifrån med fingrarna. När jag var liten kunde jag ha som mål att få ut fjädrarna också. Nu försöker jag motstå det. Som barn tryckte jag även kuddhörnen mot mittpunkten mellan ögonbrynen. Har i efterhand, i vuxen ålder fått veta att inom akupunktur så är just det området mot stress och ångest. Lite lustigt att jag som barn valde just den punkten. Tryckte i perioder så hårt att jag fick ett sår där.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Bejakad galenskap

Inläggav Sheyen » 2021-07-09 15:46:41

Jag tenderar att fastna i att vilja äta samma saker om och om igen varje måltid.

Jag tenderar att lyssna på samma låt om och om igen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-09 16:06:27

Sheyen skrev:Jag tenderar att fastna i att vilja äta samma saker om och om igen varje måltid.

Jag tenderar att lyssna på samma låt om och om igen.

Jag har ett likande beteende när det kommer till mat fast jag fastnar inte för en maträtt utan jag jag har ett visst antal maträtter som jag varierar mellan
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav slackern » 2021-07-09 16:08:01

Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Hur känns det nu när UHD-Blurayfilmer har börjat att dyka upp under dom senaste åren? Köpa ny spelare och börja spendera mer pungar på UHD-filmer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-09 16:11:33

slackern skrev:
Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Hur känns det nu när UHD-Blurayfilmer har börjat att dyka upp under dom senaste åren? Köpa ny spelare och börja spendera mer pungar på UHD-filmer.

Jag använder mitt ps4 som blurayspelare vet inte om den klarar av att spela uhd-Bluray. Numera så streamar jag mest via Netflix och Disney+ ändå och har inte köpt några nya filmer sen innan pandemin så det känns som att jag troligtvis inte kommer lägga mer pengar på att köpa filmer i fortsättningen utan hålla mig till streaming
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav nescio » 2021-07-09 16:32:12

Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer
Köpta för fullt pris?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-09 16:35:13

nescio skrev:
Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer
Köpta för fullt pris?

Inte alla, vissa är köpta på olika reor och typ tag 2 för 99 eller i sån där 10kr låda. Men en hel del är fullpris
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav slackern » 2021-07-09 17:06:34

Paladinen skrev:
slackern skrev:
Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Hur känns det nu när UHD-Blurayfilmer har börjat att dyka upp under dom senaste åren? Köpa ny spelare och börja spendera mer pungar på UHD-filmer.

Jag använder mitt ps4 som blurayspelare vet inte om den klarar av att spela uhd-Bluray. Numera så streamar jag mest via Netflix och Disney+ ändå och har inte köpt några nya filmer sen innan pandemin så det känns som att jag troligtvis inte kommer lägga mer pengar på att köpa filmer i fortsättningen utan hålla mig till streaming


Låter som ett klokt beslut tycker jag, använder mig själv också utav Netflix och andra streaming tjänster och tycker att deras utbud utav 4K och HDR täcker mina behov alltså UHD.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bejakad galenskap

Inläggav EnsamHemma » 2021-07-10 10:38:07

Är ganska vidskeplig emellanåt och det kan vara förenat med tvång. Det kan klia i fingrarna ibland när man tycker man gjort något på "fel sätt" och gärna vill göra om det. Vill inte gärna jinxa eller utmana ödet på olika sätt. Tror på karma till viss del och att om man jävlas slår det tillbaka på en själv ofta i slutänden.

Jag har vissa nästan rituella områden som jag gärna checkar av lite extra. Spis och kyl/frys bland annat. Det kan kännas löjligt ibland när jag står på kvällen och kollar: Släckt, släckt, avstängt, STÄNGT! Inte så illa som Mr Udall i Livet från den ljusa sidan men lite spår av det. En dag tänkte jag att jag skulle vara wild and crazy och skita i att kolla kyl/frys. Det är ju ändå alltid stängt. så kom jag på morgonen och frysen var öppen. En låda var inte ordentligt stängd. Så pajade matvaror och en massa frost att frosta av. Jag måste ha gjort något dumt under dagen! :-)063

Fick kortisontabletter som fick mig att balla ur fullständigt och då glömde jag även spisen på. Det var så omskakande att jag ringde VC och frågade vad fan är det för tabletter ni gett mig!? Av vidskepelse hade jag inte läst bipacksedeln innan jag tog dem, vi vet ju alla att det inte är någon trevlig läsning, men det gjorde jag sen och fick förklaringen för mitt beteende. Jasså har du fått det rävgiftet sade sköterskan i telefonen, det ska ingen ha! Tog några dagar sen var jag tillbaka i normalt tillstånd igen. Nu blev det OT på slutet!
EnsamHemma
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2021-05-21

Bejakad galenskap

Inläggav kattson » 2021-07-10 11:49:59

Mina sånnadär kommer i vågor.

Vissa dagar kan jag helt motstå allt, å då brukar jag även vara ganska medgörlig som person i helhet.

Vissa dagar not so much, då trippelkollar jag spisen, dörren, kylen, frysen, testar brandvarnaren, å de veckorna är jag dessutom mer "robotisk" på jobb, otroligt motsträvig att ha att göra med, regelryttare in absurdum. När jag är ute å går måste jag gå på "hela" gatstenar, och "linjerna" de kringliggande formar kan jag heller inte gå på.

Nuförtiden (senaste 10 åren?) är det mesta managerbart, inga extrema moodswings, ovan nämnda sinusvåg i mående/beteende är mest lite skvalpa på ytan. De depresiva faserna är mest "meh..", men så är även "topparna". Konstant "meh.." typ.

Ingen medicin längre, bara propavan.
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Bejakad galenskap

Inläggav Sheyen » 2021-07-10 12:15:05

Det känns som att jag missuppfattade ämnet...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-10 13:24:51

Sheyen skrev:Det känns som att jag missuppfattade ämnet...

Tyckte du uppfattar det bra , ditt exempel med kuddar var ju ett bra exempel på udda beteende
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav Heidi79 » 2021-07-10 17:30:50

Paladinen skrev:Vad är beteenden du har för dig eller rutiner du har som du själv inser är konstiga eller udda eller som du fått höra av andra att dom är udda. Det kan vara allt ifrån att du måste skära smörgåsen i en perfekt triangel till att du som vuxen sover med gosedjur eller att du samlar på kaffebryggare ifrån 50-talet osv osv.


Inte på off google ju :-)005

Min uddigheter får stanna där :-)005
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Bejakad galenskap

Inläggav atoms » 2021-07-10 17:51:25

Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Jag har svårt att se någon galenskap i att sortera sina dvd:er i bokstavsordning, genrer och subgenrer. Det är på sin höjd lite nördigt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Bejakad galenskap

Inläggav Heidi79 » 2021-07-10 17:58:14

atoms skrev:
Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Jag har svårt att se någon galenskap i att sortera sina dvd:er i bokstavsordning, genrer och subgenrer. Det är på sin höjd lite nördigt.


Ja med har över 1000 dvd og blueray filmar.. inte det tänkte på till uddighet :-)063
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Bejakad galenskap

Inläggav Paladinen » 2021-07-10 18:02:03

atoms skrev:
Paladinen skrev:Som TS kan jag börja jag äger över 1000 DVD och Blurayfilmer som jag sorterat i bokhyllan efter genre sedan subgenre samt i bokstavsordning så tex fredag den 13:e kommer på skräck , slasher och f för fredag


Jag har svårt att se någon galenskap i att sortera sina dvd:er i bokstavsordning, genrer och subgenrer. Det är på sin höjd lite nördigt.


Dom flesta personer jag känner har bara slängt upp sina filmer i hyllan och inte brytt sig nått nämnvärt
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Bejakad galenskap

Inläggav Sheyen » 2021-07-10 18:59:25

Paladinen skrev:
Sheyen skrev:Det känns som att jag missuppfattade ämnet...

Tyckte du uppfattar det bra , ditt exempel med kuddar var ju ett bra exempel på udda beteende

Visst är det lite charmigt, ändå? Det är ett beteende som började när jag var runt 5 år, tror jag. Jag blir glad bara jag tänker på det. Psyyyyyksjuk.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Bejakad galenskap

Inläggav Heidi79 » 2021-07-10 19:22:04

Skrev uddigheter på off google..ifall vill skratta
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Bejakad galenskap

Inläggav Dalaberger » 2021-07-14 21:49:58

Jag kan få tics i form av harklingar eller lyfter på armarna när jag blir glad, fast i princip bara när jag är ensam.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Bejakad galenskap

Inläggav Seiji » 2021-07-20 9:24:26

Har inget behov av saker. Bortsett från mat och andra livsnödvändigheter är det enda jag köpt de senaste sex åren en Thinkpad som jag kommer använda tills den går sönder.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Bejakad galenskap

Inläggav Sheyen » 2021-07-20 11:12:26

Seiji skrev:Har inget behov av saker. Bortsett från mat och andra livsnödvändigheter är det enda jag köpt de senaste sex åren en Thinkpad som jag kommer använda tills den går sönder.

Det är ganska coolt. Vad äger du för saker?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Bejakad galenskap

Inläggav Seiji » 2021-07-20 11:31:27

Kläder, kylskåp, spis, och sånt. Fick en smartphone i present också för några år sen för att givaren tyckte jag behövde det.
Seiji
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2020-11-22
Ort: Tokyo

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in