Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-07-07 12:47:07

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Jag har också mycket svårt att lyda order och rätta mig in i ett led.
Det är nog inte heller en bra förutsättning för att klara sig i det militära.
Nog för att jag var tjej och inte hade den press på mig att göra lumpen som en kille skulle haft.
Men visst, jag tackar Gud för att jag slapp.


Numera är ju värnplikten könsneutral så kvinnor i dagsläget slipper ju inte undan på samma sätt, så där tycker jag faktiskt att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet.

Dessutom har vi ju totalförsvarsplikt mellan vi är 16-70 år, om du befinner dig i åldersspannet mellan 18-48 kan du ha otur att bli inkallad till att göra värnplikten vid moblisering eller krigstillstånd. Nu ska jag inte måla fan på väggen för risken är nog rätt så liten att det sker.

Jag har med alla mina sjukdomar inte hälsan att göra någon värnplikt.
Det blir nog lättare att skjuta mig än att gör mig till någon robot i det militära.


Helt ärligt tror jag också att du liksom många andra skulle få frisedlar från militärtjänstgöring, men vi skulle nog åka på att gräva latringropar eller vad nu kommunen behöver hjälp med.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-07 12:51:42

slackern skrev:
Furienna skrev:
slackern skrev:
Numera är ju värnplikten könsneutral så kvinnor i dagsläget slipper ju inte undan på samma sätt, så där tycker jag faktiskt att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet.

Dessutom har vi ju totalförsvarsplikt mellan vi är 16-70 år, om du befinner dig i åldersspannet mellan 18-48 kan du ha otur att bli inkallad till att göra värnplikten vid moblisering eller krigstillstånd. Nu ska jag inte måla fan på väggen för risken är nog rätt så liten att det sker.

Jag har med alla mina sjukdomar inte hälsan att göra någon värnplikt.
Det blir nog lättare att skjuta mig än att gör mig till någon robot i det militära.


Helt ärligt tror jag också att du liksom många andra skulle få frisedlar från militärtjänstgöring, men vi skulle nog åka på att gräva latringropar eller vad nu kommunen behöver hjälp med.

Det skulle jag knappast klara av heller med min hälsa.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-07-07 13:29:32

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Jag har med alla mina sjukdomar inte hälsan att göra någon värnplikt.
Det blir nog lättare att skjuta mig än att gör mig till någon robot i det militära.


Helt ärligt tror jag också att du liksom många andra skulle få frisedlar från militärtjänstgöring, men vi skulle nog åka på att gräva latringropar eller vad nu kommunen behöver hjälp med.

Det skulle jag knappast klara av heller med min hälsa.


Jag tror dig jag har för mig att vi som har någon form utav sjukskrivning/sjukersättning och så vidare anses inte vara arbetsföra och slipper det, men som sagt inte säker så lita inte på mitt ord.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-07 13:44:20

slackern skrev:
Furienna skrev:
slackern skrev:
Helt ärligt tror jag också att du liksom många andra skulle få frisedlar från militärtjänstgöring, men vi skulle nog åka på att gräva latringropar eller vad nu kommunen behöver hjälp med.

Det skulle jag knappast klara av heller med min hälsa.


Jag tror dig jag har för mig att vi som har någon form utav sjukskrivning/sjukersättning och så vidare anses inte vara arbetsföra och slipper det, men som sagt inte säker så lita inte på mitt ord.

Det blir nog svårt att gräva gropar med bland annat kronisk värk i rygg och nacke. :?
Nej, de skulle få ge mig frisedel eller skjuta mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in