Förstår ni poesi?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Förstår ni poesi?

Ja
13
29%
Nej
10
22%
Ibland
22
49%
 
Antal röster : 45

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-07-04 13:57:22

dandansson skrev:Typisk att vissa aspergare vill hitta en specifik korrekt förklaring/tolkning.

Spännande att du hånar mig för min funktionsnedsättning.

Fundera på vad det säger om dig.

Det kanske finns mer än en korrekt förklaring/tolkning?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-04 14:29:24

Förstår inte alls varför man skulle ha lättare för poesi för att man har AS. För mig är det helt tvärtom. Har väldigt svårt för poesi.

dandansson kanske känner sig osäker på sin egen person, vilket leder till att han projicerar? Jag finner det hur som helst inte konstigt att man skulle kunna ha svårt för poesi. Som sagt; det beror nog helt på hur man är funtad.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-04 15:04:04

Mats skrev:
dandansson skrev:Typisk att vissa aspergare vill hitta en specifik korrekt förklaring/tolkning.

Spännande att du hånar mig för min funktionsnedsättning.

Fundera på vad det säger om dig.

Det kanske finns mer än en korrekt förklaring/tolkning?

du missförtår!
jag sade att vissa med AS har detta problem.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-04 15:06:09

Sheyen skrev:Förstår inte alls varför man skulle ha lättare för poesi för att man har AS. För mig är det helt tvärtom. Har väldigt svårt för poesi.

dandansson kanske känner sig osäker på sin egen person, vilket leder till att han projicerar? Jag finner det hur som helst inte konstigt att man skulle kunna ha svårt för poesi. Som sagt; det beror nog helt på hur man är funtad.

man kan ha lättare för vissa saker med AS samtidigt som andra har svårigheter med samma sak pga AS. AS är komplext. Det finns inte alltid enkla svar.
Poesi har jag lite lättare för medan andra har svårt för det. Våra svårigheter uttrycks på olika sätt. Jag tror nog att du missförstår mig.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-07-04 15:35:08

dandansson skrev:du missförtår!
jag sade att vissa med AS har detta problem.

Du citerade mig och skrev så.

Om du inte avsåg mig behöver du ta dig en rejäl funderare på hur du uttrycker dig.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 10:22:00

dandansson skrev:Förstår ni poesi?

förstår "NT" posei?
Poesi blir väl lättare att förstå pga Aspergers?
Jag tror nog det.
Folk här är väl mestadels folk som skryter med sin anti-poesi!
Typ nån sån där intellektuella aspergare som tror att allt skall tolkas bokstavligt för annars är det skit eller konstigt.
ja säger bara det...på med fedora-hatten och läs eller recitera lite poesi.

Detta skrev du.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 10:27:38

Om du är osäker på din diagnos kanske du borde prata med en psykolog? Jag tror nämligen inte att problematiken kring att tolka poesi är märklig. Tycker det är taskigt att peka ut vissa autistiska personer så där.

Vädret är vackert
Vindarna smeker
Teletubbies kommer och leker
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-05 12:33:14

Sheyen skrev:Om du är osäker på din diagnos kanske du borde prata med en psykolog? Jag tror nämligen inte att problematiken kring att tolka poesi är märklig. Tycker det är taskigt att peka ut vissa autistiska personer så där.

Vädret är vackert
Vindarna smeker
Teletubbies kommer och leker

jag har mina tankar och du dina.
vi tänker nog lite olika men så är det.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 12:39:48

dandansson skrev:
Sheyen skrev:Om du är osäker på din diagnos kanske du borde prata med en psykolog? Jag tror nämligen inte att problematiken kring att tolka poesi är märklig. Tycker det är taskigt att peka ut vissa autistiska personer så där.

Vädret är vackert
Vindarna smeker
Teletubbies kommer och leker

jag har mina tankar och du dina.
vi tänker nog lite olika men så är det.

Javisst är det så!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-05 12:46:25

Sheyen skrev:
dandansson skrev:
Sheyen skrev:Om du är osäker på din diagnos kanske du borde prata med en psykolog? Jag tror nämligen inte att problematiken kring att tolka poesi är märklig. Tycker det är taskigt att peka ut vissa autistiska personer så där.

Vädret är vackert
Vindarna smeker
Teletubbies kommer och leker

jag har mina tankar och du dina.
vi tänker nog lite olika men så är det.

Javisst är det så!

jag menar att bara för att man har svårigheter betyder det inte att man kan en bra förmåga till att bli bra på något. Jag har varit väldigt dålig på saker men använt AS som en hjälp och då blev jag bättre på det som jag var dålig på.
Många i denna tråd skriver att de inte gillar poesi. Perfect practice makes perfect. Hittar man ett bra sätt att öva på kan man bli bra på något ibland. SJälvklart kan det krävas en hel del och det är inte alla som lyckas. Jag har upplevt att just poesi är något som man måste träna på. Själv har jag fått träna en hel det. Det krävs ganska mycket men ger så mycket.

OM du har svårigheter och erkänner dessa så har du gjort precis som du är skyldigt till att göra. AS har gjort poesi enklare för många men inte alla. Dessutom finns det väldigt många olika typer av poesi. Man kanske inte har svårt för alla.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-05 12:56:17

dandansson skrev:
Sheyen skrev:
dandansson skrev:jag har mina tankar och du dina.
vi tänker nog lite olika men så är det.

Javisst är det så!

jag menar att bara för att man har svårigheter betyder det inte att man kan en bra förmåga till att bli bra på något. Jag har varit väldigt dålig på saker men använt AS som en hjälp och då blev jag bättre på det som jag var dålig på.
Många i denna tråd skriver att de inte gillar poesi. Perfect practice makes perfect. Hittar man ett bra sätt att öva på kan man bli bra på något ibland. SJälvklart kan det krävas en hel del och det är inte alla som lyckas. Jag har upplevt att just poesi är något som man måste träna på. Själv har jag fått träna en hel det. Det krävs ganska mycket men ger så mycket.

OM du har svårigheter och erkänner dessa så har du gjort precis som du är skyldigt till att göra. AS har gjort poesi enklare för många men inte alla. Dessutom finns det väldigt många olika typer av poesi. Man kanske inte har svårt för alla.

Jag har gärna svårt för någonting som är så oviktigt och meningslöst. Vill inte ens lägga ner tid för att öva upp några färdigheter där. Det kan ju vara så enkelt som att många tycker att det är onödigt?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav cirkusfreak » 2021-07-06 10:45:34

Jag förstår inte poesi för det mesta. Samma gäller till exempel låttexter. Det brukar gå rätt över huvudet.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Förstår ni poesi?

Inläggav LordNelson » 2021-07-06 10:50:24

Sheyen skrev:Om du är osäker på din diagnos kanske du borde prata med en psykolog? Jag tror nämligen inte att problematiken kring att tolka poesi är märklig. Tycker det är taskigt att peka ut vissa autistiska personer så där.

Vädret är vackert
Vindarna smeker
Teletubbies kommer och leker


Den hade kunnat utvecklas:

Vackert väder..
Vindar smek
Kom Teletubbies, lek!
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-06 11:42:37

cirkusfreak skrev:Jag förstår inte poesi för det mesta. Samma gäller till exempel låttexter. Det brukar gå rätt över huvudet.

du förstår inte ens Taube?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav RapeRegs » 2021-07-06 12:47:17

dandansson skrev:du förstår inte ens Taube?


Du förstår inte ens dig själv.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-06 18:49:57

RapeRegs skrev:
dandansson skrev:du förstår inte ens Taube?


Du förstår inte ens dig själv.

jag bara undrar om det är viss poesi som ni har svårt för eller om det är all typ av poesi.
I alla fall så är detta första gången jag fått höra att aspergare har svårigheter för poesi.

http://www.hoga-kusten-poeten.se/genrer ... oesin.html
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-07 12:04:36

Poesi är ofta väldigt abstrakt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav cirkusfreak » 2021-07-07 12:12:52

dandansson skrev:
cirkusfreak skrev:Jag förstår inte poesi för det mesta. Samma gäller till exempel låttexter. Det brukar gå rätt över huvudet.

du förstår inte ens Taube?


Bra fråga, jag lyssnar inte direkt på Taube så har ingen riktigt koll på den biten. Har du några exempel?
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-07-07 13:05:36

dandansson skrev:jag bara undrar om det är viss poesi som ni har svårt för eller om det är all typ av poesi.

All typ av poesi skulle jag säga, men se nedan under "låttexter" för en viss nyansering av detta.

dandansson skrev:I alla fall så är detta första gången jag fått höra att aspergare har svårigheter för poesi.

Då var det kanske på tiden?

Angående låttexter:
Jag förstår texten i Blinka lilla stjärna, men det gjorde jag inte när jag var barn. Då bara lärde jag mig orden utantill utan att förstå vad orden berättar.

Här är ett annat exempel på en låttext jag tycker mig begripa:
Hej du speleman, kan du svara på min fråga?
Den är ärlig och jag menar varje ord.
När vår herre släcker livets låga
och det är dags att lämna denna jord,
får man ta hunden med sig in i himlen?
Han är snäll och han har vart en riktig vän.
Han är klok och fin, och skatten är betald.
Får man det, du speleman, då blir jag glad!

Nu tror jag att det här är för banalt för att räknas som poesi, men det kanske är något jag har missförstått?

Här är ett exempel på en låttext jag absolut inte begriper:
Så snurra min jord igen!
Radion spelar vår sång.
Stockholm ligger öde och världen håller andan.
Vilken färg har själen?
Snurra min jord igen
för allt vi drömde en gång!
Allt som du gör blir till pärlor på min panna.
Vilken färg har själen, älskling?

Jag vet inte om det här betyder något eller om det är rappakalja. Ifall det betyder något ligger det bortom min förmåga att räkna ut betydelsen, eller betydelserna om det finns flera.


Den här kategoriseringern hjälper mig inte särskilt mycket, då jag inte klarar av att räkna ut till vilken genre en viss dikt hör. Till exempel:
Till vilken genre hör Blinka lilla stjärna?
Till vilken genre hör Änglahund?
Till vilken genre hör Pärlor?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-07 13:20:07

Mats skrev:
dandansson skrev:jag bara undrar om det är viss poesi som ni har svårt för eller om det är all typ av poesi.

All typ av poesi skulle jag säga, men se nedan under "låttexter" för en viss nyansering av detta.

dandansson skrev:I alla fall så är detta första gången jag fått höra att aspergare har svårigheter för poesi.

Då var det kanske på tiden?

Angående låttexter:
Jag förstår texten i Blinka lilla stjärna, men det gjorde jag inte när jag var barn. Då bara lärde jag mig orden utantill utan att förstå vad orden berättar.

Här är ett annat exempel på en låttext jag tycker mig begripa:
Hej du speleman, kan du svara på min fråga?
Den är ärlig och jag menar varje ord.
När vår herre släcker livets låga
och det är dags att lämna denna jord,
får man ta hunden med sig in i himlen?
Han är snäll och han har vart en riktig vän.
Han är klok och fin, och skatten är betald.
Får man det, du speleman, då blir jag glad!

Nu tror jag att det här är för banalt för att räknas som poesi, men det kanske är något jag har missförstått?

Här är ett exempel på en låttext jag absolut inte begriper:
Så snurra min jord igen!
Radion spelar vår sång.
Stockholm ligger öde och världen håller andan.
Vilken färg har själen?
Snurra min jord igen
för allt vi drömde en gång!
Allt som du gör blir till pärlor på min panna.
Vilken färg har själen, älskling?

Jag vet inte om det här betyder något eller om det är rappakalja. Ifall det betyder något ligger det bortom min förmåga att räkna ut betydelsen, eller betydelserna om det finns flera.


Den här kategoriseringern hjälper mig inte särskilt mycket, då jag inte klarar av att räkna ut till vilken genre en viss dikt hör. Till exempel:
Till vilken genre hör Blinka lilla stjärna?
Till vilken genre hör Änglahund?
Till vilken genre hör Pärlor?

Min hjärna verkar vara väldigt lik din.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav dandansson » 2021-07-08 11:52:42

Syftet med tråden är alltså att sprida stereotypen att person med AS inte kan förstå poesi?
Är detta verkligen varför vi har aspergerforum?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-08 12:09:31

dandansson skrev:Syftet med tråden är alltså att sprida stereotypen att person med AS inte kan förstå poesi?
Är detta verkligen varför vi har aspergerforum?

Trådskaparen presenterade frågeställningen "förstår ni poesi?". Vi har bara besvarat frågan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Förstår ni poesi?

Inläggav Mats » 2021-07-08 12:13:28

dandansson skrev:Syftet med tråden är alltså att sprida stereotypen att person med AS inte kan förstå poesi?

Nyss påstod du att du aldrig har hört talas om att aspergare har svårt att förstå poesi. Nu påstår du att det är en stereotyp. Det går inte ihop. Om du känner till att det är en stereotyp måste du ha hört talas om det förut.

dandansson skrev:Är detta verkligen varför vi har aspergerforum?

Jag tycker att Aspergerforum borde vara en plats där man blir accepterad trots sina svårigheter.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förstår ni poesi?

Inläggav Sheyen » 2021-07-08 12:19:12

Mats skrev:
dandansson skrev:Syftet med tråden är alltså att sprida stereotypen att person med AS inte kan förstå poesi?

Nyss påstod du att du aldrig har hört talas om att aspergare har svårt att förstå poesi. Nu påstår du att det är en stereotyp. Det går inte ihop. Om du känner till att det är en stereotyp måste du ha hört talas om det förut.

dandansson skrev:Är detta verkligen varför vi har aspergerforum?

Jag tycker att Aspergerforum borde vara en plats där man blir accepterad trots sina svårigheter.

Jag håller med. När det gäller just den här tråden så fanns det dessutom olika svar. Vissa förstår poesi och andra gör inte det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in