Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2019-05-02 14:27:52

Alien skrev:
slackern skrev:Om du saknar integritet och är villig att göra saker som känns helt meningslösa så är det värt att göra värnplikten, för mig kändes det mer eller mindre som att kasta bort 10 månader utav mitt liv. Så här i efterhand kan jag väl känna att vist jag kanske lärde mig vissa saker.

Saknar man integritet för att man gör värnplikten, vilken konstig anklagelse.


Du tolkar ju som fan läser bibeln.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav uatmos » 2019-05-02 21:33:50

Freedrone skrev: "Inget relevant"? Hur gick den gode mannens arbete till?


Kommer knappt ihåg då vi inte gjorde så mycket. Tror det i praktiken bestod av att hen ringde mig då och då för att kolla läget. Vi träffades också 3-4 gånger för att stämma av. Med inget relevant så menar jag att hen inte gjorde något praktiskt när det kom till hens kapacitet som god man. Jag hade helt enkelt inte behov av någon hjälp när det kommer till det som en god man brukar göra.

Freedrone skrev: Varför inte försöka tala med en rekryterare per telefon? Bara det visar ju någon form av lite extra initiativförmåga.


Lite osäker på vad du menar specifikt. Såvitt jag förstår så går det inte att gå förbi något steg i processen genom att prata direkt med en rekryterare. Eller menar du att jag ska kontakta en angående de frågor jag ställt här?

Freedrone skrev: Vilken av grenarna är du mest intresserad av? För annars finns det ju civila myndigheter som servar, typ Materielverket.


Som det ser ut just nu så känner jag mig mest intresserad av armén, men jag är även öppen för andra grenar. Ifall jag söker in och lyckas ta mig till prövningen så får jag se vilka möjligheter mina resultat ger och vad inskrivningshandläggaren ger för åsikter.

Freedrone skrev: Jag kan förstå lockelsen i att få en helt transparent karriär utlagd för sig. Men oavsett så kommer initiativförmåga alltid att vara tungan på vågen när allt annat är lika.

Tänk nu att du är den som avgör vem av 4 som skall få avancera till en specialutbildning för sjöbefäl. Alla har likvärdig fysik, intellekt och formella meriter.

A) Har seglat med familjen sedan barnsben och fortsätter med det även efter rekryteringen.

B) Har seglat med familjen sedan barnsben men slutade med det innan rekryteringen.

C) Har inte seglat med familjen sedan barnsben men gick med i en civil seglarklubb efter rekryteringen.

D) Har inte seglat med familjen sedan barnsben och har inte börjat segla civilt efter rekryteringen.

Rätt svar är A. Men om valet bara står mellan B, C och D så är är förmodligen C det bästa alternativet. För C visar på mer initiativförmåga än B som bara kastar bort sin erfarenhet.


Ska ha det i åtanke. Ifall jag är intresserad av utveckla min karriär i en viss riktning så får jag helt enkelt kolla upp vilka färdigheter som förbättrar ens möjligheter till det.

Freedrone skrev: P.S. Visserligen är det bara första sidan av tråden, men svarar du på ens en del av ett inlägg, ha med det du svarar på. Detta är ju inte ens Flashback där man kan hoppa tillbaka till inläggen med länkar i citaten. De flesta uppskattar struktur även här. :wink:


Jo, ska tänka på det i framtiden.
uatmos
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-04-01

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav nano » 2019-05-03 3:24:31

Leibniz skrev:Det är väl bara att testa och se vad som händer. Det förekommer att folk ljuger om diagnos och får göra militärtjänstgöring trots allt. Det är ju högst individuellt hur man fungerar och för många är det säkert inga större problem.

Jag kan dock rekommendera dig att tänka över det ordentligt. Nu för tiden är det säkert lättare att avbryta sin GMU vid behov. När jag gjorde min värnplikt var det obligatoriskt och inte alls någon självklarhet att bli hemskickad om man så önskade. Även om man tror sig känna sig själv så vet man inte på förhand hur man reagerar vid psykisk press som man utsätts för i militären, i synnerhet när man faktiskt har en diagnos. Det förekommer självmord i det militära och det beror sannolikt på den psykiska pressen. Nu för tiden är det emellertid inte lika hårt som det var förr. Ändå en annorlunda och fantastisk upplevelse överlag.

Nostalgi: https://youtu.be/YNalFlYT-HU?t=535


Såg en del av youtubefilmen om militären.

Nästan, men bara nästan så skulle det vara intressant att söka till militären för att upplysa om att skrik och noga hanterade skåp samt upphållna händer inte hjälper till att försvara vårt land.
Förväntar mig tacksamhet och goda förslag på hur man ska kunna göra ett väldigt bra jobb, inte skrik och kadaverdiciplin.

Om jag skulle välja att lägga min tid på att försvara vårt land så innebär det inte någon rätt för någon militär organisation att bestämma ordningen i skåpet.
Det finns öht ingen rätt att skjuta någon utan att man fått den rätten av den som skjuts, ingen annan kan ge den rätten.

När nu det är sagt, så ser jag samtidigt en rätt att försvara, hur gör man då det mot någon som skjuter mot en.
Funderar ikring gränsdragning för att säga emot det jag sagt tidigare, tänk att fiende skjuter mot någon, var drar man gränsen att försvara och skjuta tillbaka.
Blir det nödvändigtvis bättre.

Behöver ta konkreta fall att tänka ikring.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav alixha » 2019-05-03 11:03:51

Du vet att det egentligen inte handlar om vad du har för ordning i ditt skåp?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Freedrone » 2019-05-08 8:29:37

uatmos skrev:
Freedrone skrev: "Inget relevant"? Hur gick den gode mannens arbete till?


Kommer knappt ihåg då vi inte gjorde så mycket. Tror det i praktiken bestod av att hen ringde mig då och då för att kolla läget. Vi träffades också 3-4 gånger för att stämma av. Med inget relevant så menar jag att hen inte gjorde något praktiskt när det kom till hens kapacitet som god man. Jag hade helt enkelt inte behov av någon hjälp när det kommer till det som en god man brukar göra.
Ok.

uatmos skrev:
Freedrone skrev: Varför inte försöka tala med en rekryterare per telefon? Bara det visar ju någon form av lite extra initiativförmåga.


Lite osäker på vad du menar specifikt. Såvitt jag förstår så går det inte att gå förbi något steg i processen genom att prata direkt med en rekryterare. Eller menar du att jag ska kontakta en angående de frågor jag ställt här?
Se det som ett sätt att testa dig. :wink:

Jag har inte gjort onlinetestet, men de formulerade sig väldigt löst om vilka sjukdomar/syndrom som diskvalificerar en. Jag antar att det har att göra med det aktuella läget. Att man lät "Lasermannen" härja i "värnkompaniet" beror inte bara på en naiv syn på (misstänkt) sinnessjukdom, utan främst för att man hade resurserna.

Värnplikten är ju inte riktigt återinförd, det är snarast mönstringsplikt. Nu behöver man alla varma kroppar som finns för att fylla upp uniformerna och då har man inte råd med att utesluta alla som är mer eller mindre apsiga.

uatmos skrev:
Freedrone skrev: Vilken av grenarna är du mest intresserad av? För annars finns det ju civila myndigheter som servar, typ Materielverket.


Som det ser ut just nu så känner jag mig mest intresserad av armén, men jag är även öppen för andra grenar. Ifall jag söker in och lyckas ta mig till prövningen så får jag se vilka möjligheter mina resultat ger och vad inskrivningshandläggaren ger för åsikter.
Har du gjort det där fysik-teori-teknik-stress och fått olika förslag listade? Själv tycker att det vore fett nice att sitta i Muskö och vara sonaroperatör.

uatmos skrev:
Freedrone skrev: Jag kan förstå lockelsen i att få en helt transparent karriär utlagd för sig. Men oavsett så kommer initiativförmåga alltid att vara tungan på vågen när allt annat är lika.

Tänk nu att du är den som avgör vem av 4 som skall få avancera till en specialutbildning för sjöbefäl. Alla har likvärdig fysik, intellekt och formella meriter.

A) Har seglat med familjen sedan barnsben och fortsätter med det även efter rekryteringen.

B) Har seglat med familjen sedan barnsben men slutade med det innan rekryteringen.

C) Har inte seglat med familjen sedan barnsben men gick med i en civil seglarklubb efter rekryteringen.

D) Har inte seglat med familjen sedan barnsben och har inte börjat segla civilt efter rekryteringen.

Rätt svar är A. Men om valet bara står mellan B, C och D så är är förmodligen C det bästa alternativet. För C visar på mer initiativförmåga än B som bara kastar bort sin erfarenhet.


Ska ha det i åtanke. Ifall jag är intresserad av utveckla min karriär i en viss riktning så får jag helt enkelt kolla upp vilka färdigheter som förbättrar ens möjligheter till det.
Låter bra. Men jag kom på att jag var lite otydlig.

Först och främst så har man vissa grundkrav. Styrka och uthållighet kan ju tränas upp. Men grundpremissen verkar vara att förutom grundkraven är intresset det viktigaste. Att ha en bakgrund som seglare är en merit om man vill göra karriär inom flottan. Men att ha bott i inlandet och inte ens haft gångavstånd till en sjö är ingen demerit för blivande flottister. Men om det är för många demeriter så kan inga meriter väga upp dem.

Jag säger inte att dina demeriter har straffat ut dig. Däremot så bör du nog sänka dina förhoppningar så att du ist kan bli positivt överraskad. :wink:

uatmos skrev:
Freedrone skrev: P.S. Visserligen är det bara första sidan av tråden, men svarar du på ens en del av ett inlägg, ha med det du svarar på. Detta är ju inte ens Flashback där man kan hoppa tillbaka till inläggen med länkar i citaten. De flesta uppskattar struktur även här. :wink:


Jo, ska tänka på det i framtiden.
Cool! 8)
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav xty3457 » 2019-05-16 1:17:07

Personligen har jag tänkt på om man skulle kunna starta
ett program inom Försvarsmakten och Förvarets Materiel Verk
för att genom civila anställningar eventuellt kunna tillvara
styrkor hos människor med npf.

Den brittiska särkhetstjänsten MI5 samt Isrealiska försvarsmakten
har sådana liknande program som tillvaratar styrkorna hos människor med npf.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-06-30 21:38:11

Enligt DO är det diskriminering att per automatik utesluta personer med autism ellerADHD.

Det är diskriminering när Försvarsmakten och Plikt- och prövningsverket per automatik utesluter personer som uppger att de har diagnoserna autism eller ADHD från möjligheten att prövas för militär tjänstgöring. Det konstaterar Diskrimineringsombudsmannen, DO.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besl ... -varnplikt
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-06-30 21:47:02

uatmos skrev:Jag har för tillfället ambitionen att gå med i försvarsmakten, men jag känner mig mycket osäker på mina chanser. Bland annat så har jag tidigare fått aktivitetsersättning från försäkringskassan för förlängd skolgång och jag har för tillfället en aktiv (om mycket begränsad) boendestödsinsats via LSS. Dessutom när det kommer till mönstringspapprena som jag fick för 9 år sedan när jag fyllde arton så är jag nästan helt säker på att min mor fyllde i att jag hade asperger. Det faktum att jag har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är således väldokumenterat bland olika myndigheter, men jag undrar ifall det finns en möjlighet för både rekryteringsmyndigheten och försvarsmakten att missa detta?

När det kommer till rekryteringsmyndigheten så vet jag att de nuförtiden får uppgifter från bland annat försäkringskassan och kommuner angående de som fyller arton. De personer som fått en LSS-insats beviljad eller vars föräldrar fått vårdbidrag för dem sållas ut och får inget mönstringsunderlag hemskickat. Jag har dock gått igenom SOU 2017:97 som handlar om rekryteringsmyndighetens personsuppgiftsbehandling och jag hittar ingenting specifikt om att de får in eller begär några sådana uppgifter om personer som söker sig in frivilligt. Jag hittar inte heller något specifikt om att försvarsmakten skulle få in eller begära några sådana uppgifter. Jag undrar således ifall någon här har någon aning om rekryteringsmyndigheten eller försvarsmakten kan komma att begära ut några sådana uppgifter från min kommun eller försäkringskassan?

När det kommer till mina tidigare inskickade mönstringspapper så får jag helt enkelt hoppas att rekryteringsmyndigheten inte kontrollerar dem. Skulle vara extremt obekvämt ifall jag tar mig till prövningen och de dras upp där. Skulle sätta det svart på vitt att jag ljugit på det onlinebaserade rekryttestet för att ta mig vidare i processen. Jag undrar således också ifall någon vet ifall ens gamla mönstringspapper kan bli kontrollerade eller aktuella under grundutbildningsprocessen?


det blir svårt det när jag var 20 år så ville jag mönstra ringde mönstringskontoret i Täby men de sa nej det såg att jag hade sjukbidrag så jag fick inte mönstra .
de såg i pappren att jag hade en diagnos och sjukbidrag. :cry:
Ringde dem men de sa nej till mönstring. :cry:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-06-30 21:58:42

slackern skrev:Enligt DO är det diskriminering att per automatik utesluta personer med autism ellerADHD.

Det är diskriminering när Försvarsmakten och Plikt- och prövningsverket per automatik utesluter personer som uppger att de har diagnoserna autism eller ADHD från möjligheten att prövas för militär tjänstgöring. Det konstaterar Diskrimineringsombudsmannen, DO.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besl ... -varnplikt


tror dock att försäkringskassan och en diagnos på papper kan de se på mönstrings kontoret. :?:
Är 100 & säger på att mönstringskontoret och försäkringskassan samarbetar.?
jag försökte att mönstra när jag var 20 år men de ringde tillbaka till mig och sa att de såg att jag hade sjukbidrag och diagnos på papper.så tror jag att det är för de allra de flesta som vill mönstra. :o :-)063 :?:
detta här var år 2002 något ett år innan amerikanarna gick in och invaderade Irak :!:

Har man en diagnos så är man inte välkommen och blir bort sorterade.
jag vet att det är så likadant för mina vänner som vill mönstra som också hade en diagnos.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-06-30 22:17:57

Vad är det som lockar någon till Försvarsmakten?
Det låter som en mardröm för mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-06-30 22:24:56

Furienna skrev:Vad är det som lockar någon till Försvarsmakten?
Det låter som en mardröm för mig.


tror att detta är svaret. :-)063 :o :?:

https://www.youtube.com/watch?v=QT7k5o3PPo4
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-06-30 22:25:43

alixha skrev:Du vet att det egentligen inte handlar om vad du har för ordning i ditt skåp?


Typ såhär?

slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-07-01 9:48:42

Furienna skrev:Vad är det som lockar någon till Försvarsmakten?
Det låter som en mardröm för mig.


de kan fara och flyga för de har diskriminerat folk med diagnos nu under väldigt lång tid. :x icon

jag minns att jag fick ju inte ens mönstra vid 20 års ålder för att de såg att jag hade sjukbidrag och en diagnos. :cry:

FUCk them
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav SoulPain » 2021-07-01 10:37:21

Det är stop för de flesta att göra värnplikt, de tar bara in de med bäst psykisk och fysisk hälsa, vi andra hamnar i den så kallade utbildningsreserven. Oss kallar dem in när det blir krig, på en snabb kurs i hur man laddar, siktar, skjuter, springer.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-07-01 10:54:59

SoulPain skrev:Det är stop för de flesta att göra värnplikt, de tar bara in de med bäst psykisk och fysisk hälsa, vi andra hamnar i den så kallade utbildningsreserven. Oss kallar dem in när det blir krig, på en snabb kurs i hur man laddar, siktar, skjuter, springer.


jag var toppvältränad vid 20 års ålder hade bra kondition och uthållighet då.
kunder springa flera kilometer utan problem.
Min fysik var toppen bra vid 20 års ålder inte alls tjock eller fett eller så alls.

Men de på mönstringskontoret i Täby sa nej till mönstring :!:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-07-01 11:12:11

SoulPain skrev:Det är stop för de flesta att göra värnplikt, de tar bara in de med bäst psykisk och fysisk hälsa, vi andra hamnar i den så kallade utbildningsreserven. Oss kallar dem in när det blir krig, på en snabb kurs i hur man laddar, siktar, skjuter, springer.


Ja det är nog som du säger många med diagnos mår dåligt eller har kontakt med psykiatrin kanske därför så man inte får mönstra alls.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-01 12:12:53

manne skrev:
Furienna skrev:Vad är det som lockar någon till Försvarsmakten?
Det låter som en mardröm för mig.


de kan fara och flyga för de har diskriminerat folk med diagnos nu under väldigt lång tid. :x icon

jag minns att jag fick ju inte ens mönstra vid 20 års ålder för att de såg att jag hade sjukbidrag och en diagnos. :cry:

FUCk them

Den som har ett neuropsykiatriskt handikapp borde vara glad att få slippa, tycker jag.
Det är kanske bättre nu än förr.
Men det är nog inte lätt att vara "aspig" i det militära.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav manne » 2021-07-01 12:35:32

Furienna skrev:
manne skrev:
Furienna skrev:Vad är det som lockar någon till Försvarsmakten?
Det låter som en mardröm för mig.


de kan fara och flyga för de har diskriminerat folk med diagnos nu under väldigt lång tid. :x icon

jag minns att jag fick ju inte ens mönstra vid 20 års ålder för att de såg att jag hade sjukbidrag och en diagnos. :cry:

FUCk them

Den som har ett neuropsykiatriskt handikapp borde vara glad att få slippa, tycker jag.
Det är kanske bättre nu än förr.
Men det är nog inte lätt att vara "aspig" i det militära.


det är sant det. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Karamell » 2021-07-01 13:30:04

Folk med NPF-diagnoser behöver ju ofta mycket rutiner och det får man ju i det militära. Sen hur mycket man klarar är ju en annan femma.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-01 14:25:50

Karamell skrev:Folk med NPF-diagnoser behöver ju ofta mycket rutiner och det får man ju i det militära. Sen hur mycket man klarar är ju en annan femma.

Det som är problematiskt är att i alla fall jag vill bestämma mina rutiner själv.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-07 11:08:55

En stor anledning till att jag inte skulle klara av det militära är att jag inte kan med fysisk träning.
Jag var inte ens med på skolidrotten efter 6:e klass och tål nästan inget annat än promenader.
Och jag ryser till av blotta tanken på hur det kan vara med en officer, som skriker åt en.
Nej, tvi!

Jag har också mycket svårt att lyda order och rätta mig in i ett led.
Det är nog inte heller en bra förutsättning för att klara sig i det militära.
Nog för att jag var tjej och inte hade den press på mig att göra lumpen som en kille skulle haft.
Men visst, jag tackar Gud för att jag slapp.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-07-07 12:23:43

Karamell skrev:Folk med NPF-diagnoser behöver ju ofta mycket rutiner och det får man ju i det militära. Sen hur mycket man klarar är ju en annan femma.


Jo du skulle säkert trivas som fisken i vattnet, jag har för mig att du älskade din tid på anstalt med rutiner med väckning, sysselsättningsplikt att vara ett namn och ett nummer precis som värnplikten ungefär.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav slackern » 2021-07-07 12:30:24

Furienna skrev:Jag har också mycket svårt att lyda order och rätta mig in i ett led.
Det är nog inte heller en bra förutsättning för att klara sig i det militära.
Nog för att jag var tjej och inte hade den press på mig att göra lumpen som en kille skulle haft.
Men visst, jag tackar Gud för att jag slapp.


Numera är ju värnplikten könsneutral så kvinnor i dagsläget slipper ju inte undan på samma sätt, så där tycker jag faktiskt att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet.

Dessutom har vi ju totalförsvarsplikt mellan vi är 16-70 år, om du befinner dig i åldersspannet mellan 18-48 kan du ha otur att bli inkallad till att göra värnplikten vid moblisering eller krigstillstånd. Nu ska jag inte måla fan på väggen för risken är nog rätt så liten att det sker.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill gå med i försvarsmakten. Är dock osäker på mina chanser

Inläggav Furienna » 2021-07-07 12:40:56

slackern skrev:
Furienna skrev:Jag har också mycket svårt att lyda order och rätta mig in i ett led.
Det är nog inte heller en bra förutsättning för att klara sig i det militära.
Nog för att jag var tjej och inte hade den press på mig att göra lumpen som en kille skulle haft.
Men visst, jag tackar Gud för att jag slapp.


Numera är ju värnplikten könsneutral så kvinnor i dagsläget slipper ju inte undan på samma sätt, så där tycker jag faktiskt att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet.

Dessutom har vi ju totalförsvarsplikt mellan vi är 16-70 år, om du befinner dig i åldersspannet mellan 18-48 kan du ha otur att bli inkallad till att göra värnplikten vid moblisering eller krigstillstånd. Nu ska jag inte måla fan på väggen för risken är nog rätt så liten att det sker.

Jag har med alla mina sjukdomar inte hälsan att göra någon värnplikt oavsett kön eller ålder.
Det blir nog lättare att skjuta mig än att göra mig till någon robot i det militära.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in