Nypåhittade ord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nypåhittade ord

Inläggav Alien » 2021-06-27 14:59:08

Jag syftar då på sådana som hittats på i modern tid.

De flesta är helt enkelt engelska ord som lånats in rakt av.

Men ett ord har hittats på av Ingmar Bergman. Ett ord som han använde som titel på en av sina filmer: Vargtimmen (1968)

"Vargtimmen är timmen mellan natt och gryning. Det är timmen då de flesta människor dör, då sömnen är djupast, då mardrömmarna är verkligast. Det är timmen då den sömnlöse jagas av sin svåraste ångest, då spöken och demoner är mäktigast. Vargtimmen är också den timme när de flesta barn föds."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vargtimmen

De flesta tror väl att det är något gammalt ord. Det låter riktigt forntida. Jag kan se för mig hur vargarna smyger runt husknuten, på jakt efter boskapen.

HBL 22.1.2018 skrev:Folklivsforskaren Bengt af Klintberg har i en artikel i Svenska Dagbladet beskrivit hur han som ung blev kontaktad av Ingmar Bergman som ville veta vilka traditioner som var förbundna med begreppet vargtimmen. af Klintberg misslyckades med uppdraget och kom fram till att Bergman själv hade uppfunnit begreppet.
https://www.hbl.fi/artikel/vem-tassar-i-vargtimmen/

Men varifrån fick Bergman idén? Kanske från det kinesiska "tigerns timma".

Litteraturvetaren Jon Helgason, tidigare redaktör för Svenska Akademiens ordbok, har en annan förklaring. Enligt den har Bergman, eventuellt omedvetet, förvanskat det kinesiska uttrycket tigerns timme – ett uttryck som användes i Sverige i mitten av 1900-talet och som betecknar timmen före gryningen. Timmen är präglad av onda drömmar, ångest och död, ämnen som Ingmar Bergman omhuldade.

Helgasons ihärdiga forskning i ämnet ledde honom till en artikel om tigertimmen i Sydsvenska dagbladet 1957. Artikelförfattaren, kulturchefen Hans Schiller, avfärdar teorin om att tigertimmen är den tid på dygnet då flest människor dör men kommer fram till att natten innebär avsevärda fysiska och psykiska påfrestningar.

Ännu fler teorier om vargtimmens ursprung:

Enligt en annan teori skulle Ingmar Bergman ha inspirerats av det franska uttrycket l'heure entre loup et chien (timmen mellan varg och hund) och enligt en tredje teori ligger förklaringen i Baudelaires diptyk La crépuscule du matin där det talas om vilddjuret som kommer tassande efter skymningen.

Ordet har spritt sig till andra nordiska språk:
I Norge och Danmark talar man om ulvetime och vargtime, i finskan heter det suden hetki.

Men om vargtimmen är strax före gryningen så är den olika på året. I Stockholm är den nu mellan halv tre och halv fyra. Längst norrut blir det ingen vargtimme alls vid midsommar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nypåhittade ord

Inläggav slackern » 2021-06-27 19:06:34

Hen är ju ett påhittat nyord, vi hade ju vederbörande som fungerade alldeles förträffligt redan.

Bör tilläggas att jag respekterar fullkomligt queer personer som använder ordet hen om sig själva och sin könsidentitet.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nypåhittade ord

Inläggav Alien » 2021-06-27 19:22:30

Hen är kortare än vederbörande. Det ordet behövdes. Bergman tyckte att ordet vargtimmen behövdes.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nypåhittade ord

Inläggav Kahlokatt » 2021-06-27 21:11:07

Jag tror att det var vanligare att man valde att uteslutande skriva "han" i tidigare texter, i stället för det otympliga han/hon. Visst kan man använda vederbörande ibland, men det passar inte i alla sammanhang och då är det praktiskt att kunna använda hen.

OT: Alien, du har råkat skriva Semla i stället för Selma!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nypåhittade ord

Inläggav Alien » 2021-07-09 23:43:03

@ Kahlokatt: Haha, jag tänker bara på söta och feta saker!

Men jag tycker faktiskt Semla är lättare att säga än Selma.

För att återgå till "vargtimmen" så läste jag det i den norska deckaren I mörkret är alla ulvar grå:

"Vet du när vargtimmen är?
Jag nickade.
Den sista timmen före gryningen. Den timme då de flesta människor dör."


15 år efter Bergmans film var alltså uttrycket vedertaget i Norge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in