För normal för daglig verksamhet!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-06-12 18:01:46

EnsamHemma skrev:Jag har stor respekt för de som deltar i daglig verksamhet i olika former! Allt är bättre än att sitta hemma sysslolös anser jag.

Så länge som man slipper inse att man är för sjuklig för att ens vara på DV. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav EnsamHemma » 2021-06-13 10:06:46

Furienna skrev:
EnsamHemma skrev:Jag har stor respekt för de som deltar i daglig verksamhet i olika former! Allt är bättre än att sitta hemma sysslolös anser jag.

Så länge som man slipper inse att man är för sjuklig för att ens vara på DV. :?


Ja är man för sjuklig för att vara där så ska man givetvis inte vara där!
EnsamHemma
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2021-05-21

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Sheyen » 2021-06-22 3:14:12

Lightworker skrev:Finns det flera här som varit på olika dagliga verksamheter och upplevt er malplacerade och för normala jämfört med de andra som är där?

Jag har alltid varit väldigt mån om mitt utseende, väldigt intresserad av att klä mig snyggt och vårda mitt yttre, och har ofta fått höra att jag är snygg av människor av båda könen. Ändå är det bara "daglig verksamhet" som gäller när jag är på möten med syftet att få stöd för att komma i sysselsättning.. SER inte idioterna att det är STOR skillnad på mig och på 99% av dem som man hittar på dagliga verksamheter??! Det är pinsamt rent ut sagt!

Anledningen till att jag behöver stöd för att komma i sysselsättning är min kassa självkänsla och självförtroende. Vilket alla instanser jag haft med att göra är starkt bidragande orsak till! Har blivit itutad att jag är ett Asperger-freak som hör hemma bland mongisar!
Jag är verbal, uttrycksfull, social, kan småprata osv. Skulle kanske klara av att söka jobb och behålla ett, om inte självförtroendet blivit så kört i botten!

Ni som VILL ha en sysselsättning och vägrar vara på daglig verksamhet, vad gör ni om dagarna? Alla tips på alternativ till DV tas tacksamt emot!

Haha, I feel you gällande känslan om DV. Har själv blivit erbjuden att sortera pussel, muttrar och annat skit. Wtf.

Tyvärr ställer du för höga krav. Om det mest är självkänslan som stoppar dig borde du väl snarare ha en psykologkontakt där de kan banka in att du är värdefull och annat fint.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav dandansson » 2021-06-23 12:04:09

slackern skrev:
whatnow skrev:Här finns dagliga verksamheter inriktade på hantverk och snickeri... Sånt som jag brinner för men inte har råd eller plats med så försökte fråga om man i alla fall kunde få vistas där och göra grejer med medtagna material och få lära sig nya grejer. Fick dock höra att nej, det var ingen plats för mig för där ligger intelligensnivån på att var och en gör en liten del i att sätta ihop en trälåda under extrem övervakning... Ingen får använda maskinerna. Gött. :roll:

Kolla upp vilka olika DV som faktiskt finns i din kommun, vissa håller till och med i caféer om du vill klä upp dig och vara mer social.


Om du bor i Stockholm så finns det en rätt så stor DV ute i Bromma som har snickeri, känner en som arbetar där alltså som lönearbete som handledare eller vad det kallas för.

Vad heter stället?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav dandansson » 2021-06-23 12:09:10

EnsamHemma skrev:
Lightworker skrev:Finns det flera här som varit på olika dagliga verksamheter och upplevt er malplacerade och för normala jämfört med de andra som är där?

Jag har alltid varit väldigt mån om mitt utseende, väldigt intresserad av att klä mig snyggt och vårda mitt yttre, och har ofta fått höra att jag är snygg av människor av båda könen. Ändå är det bara "daglig verksamhet" som gäller när jag är på möten med syftet att få stöd för att komma i sysselsättning.. SER inte idioterna att det är STOR skillnad på mig och på 99% av dem som man hittar på dagliga verksamheter??! Det är pinsamt rent ut sagt!

Anledningen till att jag behöver stöd för att komma i sysselsättning är min kassa självkänsla och självförtroende. Vilket alla instanser jag haft med att göra är starkt bidragande orsak till! Har blivit itutad att jag är ett Asperger-freak som hör hemma bland mongisar!
Jag är verbal, uttrycksfull, social, kan småprata osv. Skulle kanske klara av att söka jobb och behålla ett, om inte självförtroendet blivit så kört i botten!

Ni som VILL ha en sysselsättning och vägrar vara på daglig verksamhet, vad gör ni om dagarna? Alla tips på alternativ till DV tas tacksamt emot!


Jag hade daglig verksamhet under flera år ute på vanlig arbetsplats. Yttre verksamhet eller vad de kallade det, jag minns inte. Jag hade eget schema och fasta sysslor som jag skötte. Sedan lite allt i allo utöver det. Alla visste hur jag fungerade och respekterade det. Så det var en positiv erfarenhet! Det är viktigt tycker jag att man är ute i yrkeslivet och får känna sig som alla andra, även fast man jobbar under lite andra villkor. Jag har stor respekt för de som deltar i daglig verksamhet i olika former! Allt är bättre än att sitta hemma sysslolös anser jag.

Yttre verksamhet? Det kallades aldrig för praktik?
Berättade du om diagnosen/diagnoserna på arbetsplatsen?
Går man ut på praktik så kanske man inte ens berättar om sånt.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Alien » 2021-06-23 12:20:09

Jag har också varit på "extern daglig verksamhet". Jag tolkade det i början som utanför kommunen. Men det kan gälla även inom kommunen. Det är helt enkelt en vanlig arbetsplats och man ska i princip utföra vanliga arbetsuppgifter (men utan lön).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav slackern » 2021-06-23 14:44:19

dandansson skrev:
slackern skrev:
whatnow skrev:Här finns dagliga verksamheter inriktade på hantverk och snickeri... Sånt som jag brinner för men inte har råd eller plats med så försökte fråga om man i alla fall kunde få vistas där och göra grejer med medtagna material och få lära sig nya grejer. Fick dock höra att nej, det var ingen plats för mig för där ligger intelligensnivån på att var och en gör en liten del i att sätta ihop en trälåda under extrem övervakning... Ingen får använda maskinerna. Gött. :roll:

Kolla upp vilka olika DV som faktiskt finns i din kommun, vissa håller till och med i caféer om du vill klä upp dig och vara mer social.


Om du bor i Stockholm så finns det en rätt så stor DV ute i Bromma som har snickeri, känner en som arbetar där alltså som lönearbete som handledare eller vad det kallas för.

Vad heter stället?


Jag ber om ursäkt dom erbjuder inte DV utan sysselsättning.

Men dom heter Västerorts Aktivitetscenter hittade information om dom på Stockholms hemsida länkar till den så kan du kolla upp själv om det verkar vara intressant.

https://funktionsnedsattning.stockholm/ ... etscenter/
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Paladinen » 2021-06-23 16:02:28

Känner igen mig i TS situation och jag förstår vad TS menar.

Man måste förstå att NPF kommer i olika grader det finns dom som är ylande fullblods mongon som sitter i permobil och drägglar till dom som det knappt märks på att dom har npf om man inte spenderar tid med dom 24/7.

Det fk och af gör är att dom buntar ihop alla med npf i samma fack. Af föreslog bla att jag skulle vara på Samhall för att med npf diagnos så har man kvalificerat sig för att jobba på Samhall. Jag har tidigare skött ett heltidsjobb på öppna arbetsmarknaden så Samhall är helt fel plats för mig vilket af även insåg efter att jag talat med dom.

Om TS är högfungerande och klarar av ett vanligt jobb/praktik med eller utan anpassning så är det inte rätt att erbjuda TS DV då TS inte är rätt målgrupp för DV.

För att svara på TS fråga så be att få arbetsplatsförlagd praktik.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-23 22:25:22

Arbetsmarknaden har krympt. Tror folk verkligen att de kommer anställa funktionshindrade om de kan slippa? De kan vara hur funkofobiska, sexistiska, ageistiska och rasistiska som helst.

Än så länge får folk pengar fast de inte jobbar.

Om man är väldigt normal och kunnig, kommer man få ett jobb till slut. Men då får man ta det som finns.

Samhall är inte för funktionshindrade, de har kanske någon procent som har handikapp. Känner faktiskt ingen som testat Samhall som orkat.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-06-23 22:36:47

Kidzi skrev:Arbetsmarknaden har krympt. Tror folk verkligen att de kommer anställa funktionshindrade om de kan slippa? De kan vara hur funkofobiska, sexistiska, ageistiska och rasistiska som helst.

Än så länge får folk pengar fast de inte jobbar.

Om man är väldigt normal och kunnig, kommer man få ett jobb till slut. Men då får man ta det som finns.

Samhall är inte för funktionshindrade, de har kanske någon procent som har handikapp. Känner faktiskt ingen som testat Samhall som orkat.

Ja, det är ganska märkligt att folk tror att det är så lätt att få jobb som handikappad.
När min bror som är duktigare än jag har varit arbetslös i ett år nu...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-23 23:11:25

Furienna skrev:
Kidzi skrev:Arbetsmarknaden har krympt. Tror folk verkligen att de kommer anställa funktionshindrade om de kan slippa? De kan vara hur funkofobiska, sexistiska, ageistiska och rasistiska som helst.

Än så länge får folk pengar fast de inte jobbar.

Om man är väldigt normal och kunnig, kommer man få ett jobb till slut. Men då får man ta det som finns.

Samhall är inte för funktionshindrade, de har kanske någon procent som har handikapp. Känner faktiskt ingen som testat Samhall som orkat.

Ja, det är ganska märkligt att folk tror att det är så lätt att få jobb som handikappad.
När min bror som är duktigare än jag har varit arbetslös i ett år nu...


Det hela är helt sinnessjukt. De som tror de kan jobba får inga jobb och tycker att AF ska fixa jobb men AF kan inte tvinga en arbetsgivare. De som inte kan jobba får numera inte FK utan får gå på soc med läkarintyg. Kan de inte då vara glada för att vissa inte är på arbetsmarknaden? Sjukpensionera de som verkligen inte kan jobba. Särskilt upprörande är det att de vill skapa balans mellan könen på FK, dvs är du kvinna med ny sjukdom så glöm att få bli pensionär.

Det borde finnas jobb med riktig lön som man kan ta om man har ett funktionshinder och kan jobba. I mitt idealsamhälle finns dessa jobb. För alla behövs. Även om vi inte tror det. Men i verkligheten finns inte dessa jobb. Som du säger, vara frisk är ingen garanti.

Men nu har vi den situation vi har. På något vis får man försöka så gott det går inom systemet. Om det inte funkar, så kanske man får acceptera bidrag och en praktikplats. Det är inte lika roligt. Mindre pengar. Och sedan hyenaflocken som springer efter en för att man inte har ett jobb...

Vårt land tar inte hand om oss. Pengar, jobb, bostad, inget spelar någon roll längre. Människovärdet har urholkats. Alla verkar tycka det är bra. Vad tjänar folk på andras olycka? De kommer bara hamna där själva en dag.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav yumxi » 2021-06-23 23:54:08

Det värsta är när folk ber en att rycka upp sig och låtsas vara normal för att då minsann får man jobb. Visst det kan ju funka i ett par veckor innan man går in väggen och blir ännu mindre arbetsför. Eller så blir man nedvärderad och kallad för miffo för att man inte klarar av ett jobb utan vissa anpassningar.

Samhället skulle vinna mycket på att uppmuntra arbetsgivare att våga anställa aspies. Många autister har ju bra arbetsförmåga om det får ske på deras villkor.

Som "högfungerande" hamnar man allt för ofta mellan stolarna. Antingen är man för frisk för FK eller för sjuk för att kunna söka vanliga jobb på den öppna arbetsmarknaden. Sånt där knäcker ens livslust helt, man ser ju ingen utväg ur ens situation. Mottot är ju att man måste jobba och "göra rätt för sig". Myndigheter och politiker borde hjälpa folk göra rätt för sig så de som lönearbetar slipper klaga på hemmasittarna och de som tvingas gå på soc för ingen anställer dem!
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-24 0:45:01

yumxi skrev:Det värsta är när folk ber en att rycka upp sig och låtsas vara normal för att då minsann får man jobb. Visst det kan ju funka i ett par veckor innan man går in väggen och blir ännu mindre arbetsför. Eller så blir man nedvärderad och kallad för miffo för att man inte klarar av ett jobb utan vissa anpassningar.


Folk som redan vet sina begränsningar ska ha cred för det. Men det finns de aspergare som anser att de inte har begränsningar gentemot arbetsmarknaden och de är bara diskriminerade. De kan vara ganska unga och tro att den kraften de har idag ska finnas kvar. Men vi blir svagare med åren. Det är naturligtvis trist att bli placerad på intern DV om det är fel nivå. Men många tycks tro att de är fullt arbetsföra trots solid diagnos. Det värsta är att de tror att alla med samma diagnos är det med, bara lata och behöver ta sig samman. Grejen med oss som vet våra gränser är att vi har gått in i väggen minst en gång och lärt oss, och nu vill folk att vi gör det igen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav EnsamHemma » 2021-06-24 8:18:32

Kidzi skrev:
Det hela är helt sinnessjukt. De som tror de kan jobba får inga jobb och tycker att AF ska fixa jobb men AF kan inte tvinga en arbetsgivare. De som inte kan jobba får numera inte FK utan får gå på soc med läkarintyg. Kan de inte då vara glada för att vissa inte är på arbetsmarknaden? Sjukpensionera de som verkligen inte kan jobba. Särskilt upprörande är det att de vill skapa balans mellan könen på FK, dvs är du kvinna med ny sjukdom så glöm att få bli pensionär.

Det borde finnas jobb med riktig lön som man kan ta om man har ett funktionshinder och kan jobba. I mitt idealsamhälle finns dessa jobb. För alla behövs. Även om vi inte tror det. Men i verkligheten finns inte dessa jobb. Som du säger, vara frisk är ingen garanti.

Men nu har vi den situation vi har. På något vis får man försöka så gott det går inom systemet. Om det inte funkar, så kanske man får acceptera bidrag och en praktikplats. Det är inte lika roligt. Mindre pengar. Och sedan hyenaflocken som springer efter en för att man inte har ett jobb...

Vårt land tar inte hand om oss. Pengar, jobb, bostad, inget spelar någon roll längre. Människovärdet har urholkats. Alla verkar tycka det är bra. Vad tjänar folk på andras olycka? De kommer bara hamna där själva en dag.


Jag tycker vårt samhälle tar hand om oss. Jag är glad att jag inte är född i Ryssland, Kina eller Indien eller nåt. Ursäkta men där hade det varit en helt annan verklighet! Det går att få jobb med funktionshinder. Ja alla behövs! Nej mycket lite spelar roll längre och man ser ofta till sig själv och sina egna och skiter i andra så solidariteten är lite frånvarande. AF får man ha med sig på vägen men är ingenting man kan förlita sig på! Man får själv gå runt med CV och prata med folk. Är man punktlig, effektiv och kan lite saker och är beredd att jobba hårt så finns det jobb. Man får ta många smällar i livet men det gäller att tro på sig själv och aldrig ge upp. Finns underbara chefer där ute.
EnsamHemma
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2021-05-21

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Paladinen » 2021-06-24 9:22:30

Varför börjar folk prata om hur lätt eller svårt det är att som handikappad få jobb eller att folk tror att handikappade kan jobba eller att folk tycker att man som handikappad skall rycka upp sig och jobba. Det är väll ingen i tråden som sagt något om att handikappade skall jobba utan tråden handlar om TS egna erfarenheter och upplevelser och att TS tycker att hen är för "frisk" för att vara på DV det har ju på inget sätt att göra med vad andra gör eller ej.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Goblin » 2021-06-24 9:48:34

Vildsvin skrev:Om du är 40+ och inte klarat av att söka jobb och behålla ett så är det nog tyvärr så att de tänker att du inte kommer att kunna göra det i framtiden heller.


Det är faktiskt lite märkligt att vara 40+ och inte ha arbetslivserfarenhet, tror att dom som anställer höjer på ögonbrynen. Nog för att man kan vara en late bloomer, men vid 40 så ska man ha etablerat sig på arbetsmarknaden om man är arbetsför och välfungerande.
Goblin
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2021-05-30

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav hakke » 2021-06-24 10:20:21

Jag bli ledsen av att höra om hur många som har problem. Jag upptäckte fort att AF var skit o bestämde mig efter 2 veckor att gå ur den. Jag hade möjligheten att göra det valet. Jag vågar idag inte berätta om mina diagnoser på min arbetsplats. Utan fördomarna som en vetskap hos mina kollegor med säkerhet skulle ge så funkar det mesta bra. Jag har ett minne som är hårt drabbat av min diagnos. Jag har svårare med det sociala spelet på arbetsplatsen men undviker det genom att inte ha ambitioner av att bli chef. Jag jobbar idag som konstruktör och elteknisk utvecklare. Det är underbart att få gräva ned sig i teknik och vara tekniskt kunnig på ett område man trivs i. Jag tror att fler med NPF skulle funka bra som tekniker och ingenjörer.

Jag känner igen Aspegren diagnosen hos många 55+ ingenjörer. Skulle de sökt jobbet med diagnos som ungdom idag så hade de haft det betydligt svårare. tråkigt nog.
hakke
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2019-11-28

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-24 22:43:23

TS är ju försvunnen. Vi har diskuterat färdigt TS problem om hon inte tänker komma tillbaka.

Jo, man ska vara glad att man inte har det som ett land som Etiopien, tills Sverige är där så tar Sverige hand om alla finfint. Är därför massa med svåra sjukdomar inte får ersättning och det finns skitmånga hemlösa.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Paladinen » 2021-06-25 8:05:35

Kidzi skrev:TS är ju försvunnen. Vi har diskuterat färdigt TS problem om hon inte tänker komma tillbaka.

Jo, man ska vara glad att man inte har det som ett land som Etiopien, tills Sverige är där så tar Sverige hand om alla finfint. Är därför massa med svåra sjukdomar inte får ersättning och det finns skitmånga hemlösa.


Du har väll sjukersättning här i Sverige ? I ett land som Etiopien skulle du inte ens se röken av sjukersättning, du skulle troligtvis bli kastad till lejonen . I ett land som Etiopien vet dom inte ens vad NPF är för något och dom skulle troligtvis tro att du var besatt av andar och stena dig till döds. Där finns ingen form av sociala skyddsnät så är du för sjuk att jobba så svälter du till döds, där gör dom verkligen skäl för den som inte jobbar skall heller inte äta. Så man kanske skall vara glad att man är i Sverige trotts allt ?
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-26 0:03:25

Paladinen skrev:Så man kanske skall vara glad att man är i Sverige trotts allt ?


Jag hade tur och fick pension när det var enkelt. Jag har vänner som har NPF plus svåra fysiska sjukdomar och inte att de får pension. De får knappt soc för soc jävlas, de kanske får sock 8 mån om året. Fastän de är sjuka.

Tur för dem att de är i Sverige där de iallafall får soc efter total mental förnedring och övergrepp.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-06-26 1:48:34

Kidzi skrev:
Paladinen skrev:Så man kanske skall vara glad att man är i Sverige trotts allt ?


Jag hade tur och fick pension när det var enkelt. Jag har vänner som har NPF plus svåra fysiska sjukdomar och inte att de får pension. De får knappt soc för soc jävlas, de kanske får sock 8 mån om året. Fastän de är sjuka.

Tur för dem att de är i Sverige där de iallafall får soc efter total mental förnedring och övergrepp.

Allvarligt?
Det var nog det sjukaste jag hört på mycket länge!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Kidzi » 2021-06-26 2:48:32

Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Paladinen skrev:Så man kanske skall vara glad att man är i Sverige trotts allt ?


Jag hade tur och fick pension när det var enkelt. Jag har vänner som har NPF plus svåra fysiska sjukdomar och inte att de får pension. De får knappt soc för soc jävlas, de kanske får sock 8 mån om året. Fastän de är sjuka.

Tur för dem att de är i Sverige där de iallafall får soc efter total mental förnedring och övergrepp.

Allvarligt?
Det var nog det sjukaste jag hört på mycket länge!


När jag gick på soc var det ungefär samma som nu men en sak var annorlunda. Vi hade inga drogtester. Nu ska du visa upp ditt könsorgan för att få pengar. Jag tycker det är prostitution men folk verkar tycka att har man inget att dölja så är det OK att visa upp sig utan kläder. Alla soc har inte drogtester, de får bestämma själva. Men när de har så måste någon kolla intensivt att urinet kommer från ditt kön och inte från något fejk. Klarar du inte att urinera så kör de in en kateter. Det är det eller svält.

Är sååå glad att jag fick bli penchis. Men det är orättvist mot de andra där läkarna säger att de borde få bli penchisar men FK säger att de ska jobba. Då blir det soc.

Minns min tid på soc som total terror. Man visste inte från en månad till en annan om man skulle få pengar eller om de tyckte man hade missat något i sin ansökning som gjorde att de kunde kasta den i papperskorgen.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Furienna » 2021-06-26 3:39:07

Kidzi skrev:
Furienna skrev:
Kidzi skrev:
Jag hade tur och fick pension när det var enkelt. Jag har vänner som har NPF plus svåra fysiska sjukdomar och inte att de får pension. De får knappt soc för soc jävlas, de kanske får sock 8 mån om året. Fastän de är sjuka.

Tur för dem att de är i Sverige där de iallafall får soc efter total mental förnedring och övergrepp.

Allvarligt?
Det var nog det sjukaste jag hört på mycket länge!


När jag gick på soc var det ungefär samma som nu men en sak var annorlunda. Vi hade inga drogtester. Nu ska du visa upp ditt könsorgan för att få pengar. Jag tycker det är prostitution men folk verkar tycka att har man inget att dölja så är det OK att visa upp sig utan kläder. Alla soc har inte drogtester, de får bestämma själva. Men när de har så måste någon kolla intensivt att urinet kommer från ditt kön och inte från något fejk. Klarar du inte att urinera så kör de in en kateter. Det är det eller svält.

Är sååå glad att jag fick bli penchis. Men det är orättvist mot de andra där läkarna säger att de borde få bli penchisar men FK säger att de ska jobba. Då blir det soc.

Minns min tid på soc som total terror. Man visste inte från en månad till en annan om man skulle få pengar eller om de tyckte man hade missat något i sin ansökning som gjorde att de kunde kasta den i papperskorgen.

Jag har ju aldrig sysslat med droger och har därför inget att dölja.
Samtidigt tycker jag att det där låter... märkligt.
Jag menar, vad gör de om man skulle ha narkotika i urinen då?
Låter de narkomaner svälta och bli hemlösa?

Sedan tycker jag att FK måste lita på läkarna.
Vad tror de att sjuka och handikappade människor kan få för jobb egentligen?
Jag har dessutom diabetes och hög BMI och kan inte vistas ute bland folk under pandemin.
Vad gör man om man inte vågar söka upp någon myndighet för sitt livs skull?
Jag tror å andra sidan inte att min brors särbo går till något kontor varje månad heller.
Men hon får ju försörjningsstöd.
Eller inte, för hon står nog inte till arbetsmarknadens förfogan.
Och det ska man visst göra för att få försörjningsstöd.
Nå ja, man får helt enkelt vara glad för att man har sin pension.
Hjälp...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

För normal för daglig verksamhet!

Inläggav Zima33 » 2021-06-29 11:02:04

Furienna skrev:?
Jag tror å andra sidan inte att min brors särbo går till något kontor varje månad heller.
Men hon får ju försörjningsstöd.
Eller inte, för hon står nog inte till arbetsmarknadens förfogan.
Och det ska man visst göra för att få försörjningsstöd.
Nå ja, man får helt enkelt vara glad för att man har sin pension.
Hjälp...

Om man inte kan arbeta pga sjukdom och behöver försörjningsstöd kan man få sjukintyg och få försörjningsstöd trots att man inte står till arbetsmarknadens förfogande. Jag hade det så i något/några år när jag var yngre pga depression. Hade inte fått npf-diagnoserna ännu.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in