Fördelar med diagnos?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördelar med diagnos?

Inläggav Kentarou » 2021-06-15 17:27:52

Goblin skrev:
Karamell skrev:man kan slippa jobba


Är det så? Måste man inte ha massa tilläggsdiagnoser och blivit ordentligt utredd utav försäkringskassan innan man "slipper undan"? Jag är ganska nydiagnosticerad och känner att ett helt arbetsliv, jag studerar fn, kan få mig över bristningsgränsen. Min dröm är att kunna jobba med kryptering där man har lite kontakt med andra, men det känns lite avlägset om man säger så.


Det är färre som får förtidspension idag än på 90-talet.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Fördelar med diagnos?

Inläggav Kidzi » 2021-06-15 20:49:17

Nuförtiden ger ju FK inte pension åt någon nästan.

Men när de bytte system så att man inte kunde vara tidsbestämt sjukpension mer, så var det just då lätt att få permanent om man hade aspergers.

Jag hade mina största problem med trötthet, värk, depression, ångest och sömnproblem, och för detta fick jag tidsbegränsat innan. Men det dög inte åt dem när jag skulle byta över. Men ganska nyligen hade jag fått en aspergerdiagnos.

Det var tur för jag fick pensionen enbart grundat på aspergern, det problem som inte var det största. Andra som hade samma problematik men inte aspergers fick kämpa i flera år för sin pension. Vissa är kvar på soc...

Det känns konstigt att åkt snålskjuts på diagnosen, men samtidigt är jag glad för att det gick så lätt. På den tiden fick man bara sjukpension om man hade något som inte kunde gå över. De ansåg att depression, ångest och fysisk sjukdom kunde medicineras bort.

Så för mig betydde diagnosen mycket.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fördelar med diagnos?

Inläggav LordNelson » 2021-06-15 20:51:17

Kentarou skrev:
LordNelson skrev:
Karamell skrev:man kan slippa jobba

Jag känner en med asperger som är typ trettio, aldrig har haft ett riktigt jobb men nu förväntas jobba heltid för att dra in pengar till mat och hyra.

Det är andra tider nu.


Det ska löna sig att arbeta :mrgreen:

Jag har testat båda. Och det är mycket lönsammare att arbeta, om man nu får en anständig lön. Nya Moderaterna var nog rejält vilsna när det begav sig. Eller så försökte dom lura oss? Ja, hur som...deras politik kvarstår dock.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Fördelar med diagnos?

Inläggav Leibniz » 2021-06-16 2:07:30

Allt med en puls kan arbeta heltid är politikernas devis.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Fördelar med diagnos?

Inläggav Toblerone » 2021-06-17 17:53:59

Goblin skrev:
Karamell skrev:man kan slippa jobba


Är det så? Måste man inte ha massa tilläggsdiagnoser och blivit ordentligt utredd utav försäkringskassan innan man "slipper undan"? Jag är ganska nydiagnosticerad och känner att ett helt arbetsliv, jag studerar fn, kan få mig över bristningsgränsen. Min dröm är att kunna jobba med kryptering där man har lite kontakt med andra, men det känns lite avlägset om man säger så.


Nej, det är inte så. Då måste man verkligen ha fler problem. Men egentligen måste man ju bedöma sånt från fall till fall. Och det tror jag gör man också. Jag är i alla fall glad över att jag har jobbat i alla år.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in