Fördelar med diagnos?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fördelar med diagnos?

Inläggav Kentarou » 2021-06-15 17:27:52

Goblin skrev:
Karamell skrev:man kan slippa jobba


Är det så? Måste man inte ha massa tilläggsdiagnoser och blivit ordentligt utredd utav försäkringskassan innan man "slipper undan"? Jag är ganska nydiagnosticerad och känner att ett helt arbetsliv, jag studerar fn, kan få mig över bristningsgränsen. Min dröm är att kunna jobba med kryptering där man har lite kontakt med andra, men det känns lite avlägset om man säger så.


Det är färre som får förtidspension idag än på 90-talet.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Fördelar med diagnos?

Inläggav Kidzi » 2021-06-15 20:49:17

Nuförtiden ger ju FK inte pension åt någon nästan.

Men när de bytte system så att man inte kunde vara tidsbestämt sjukpension mer, så var det just då lätt att få permanent om man hade aspergers.

Jag hade mina största problem med trötthet, värk, depression, ångest och sömnproblem, och för detta fick jag tidsbegränsat innan. Men det dög inte åt dem när jag skulle byta över. Men ganska nyligen hade jag fått en aspergerdiagnos.

Det var tur för jag fick pensionen enbart grundat på aspergern, det problem som inte var det största. Andra som hade samma problematik men inte aspergers fick kämpa i flera år för sin pension. Vissa är kvar på soc...

Det känns konstigt att åkt snålskjuts på diagnosen, men samtidigt är jag glad för att det gick så lätt. På den tiden fick man bara sjukpension om man hade något som inte kunde gå över. De ansåg att depression, ångest och fysisk sjukdom kunde medicineras bort.

Så för mig betydde diagnosen mycket.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fördelar med diagnos?

Inläggav LordNelson » 2021-06-15 20:51:17

Kentarou skrev:
LordNelson skrev:
Karamell skrev:man kan slippa jobba