Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav Alien » 2021-06-01 11:55:05

Zirre skrev:Beror väl på vad man tycker. Själv tycker jag inte att det är något särskilt med Stockholm.

Det är väl bara i Stockholm det finns tunnelbana bland svenska städer.

Jag tycker det är läskigt bara att åka rulltrappa nedåt. Den är oändligt lång och jag har en irrationell rädsla att någon ska knuffa mig i ryggen så jag ramlar framåt/nedåt. Är det fullt på perrongen är jag rädd att någon ska knuffa ned mig på spåret. (Det har ju faktiskt hänt.) Men nu finns det iaf plastskydd fast kanske inte på alla stationer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav Karamell » 2021-06-01 13:43:05

Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav slackern » 2021-06-01 14:41:38

Alien skrev:
Zirre skrev:Beror väl på vad man tycker. Själv tycker jag inte att det är något särskilt med Stockholm.

Det är väl bara i Stockholm det finns tunnelbana bland svenska städer.

Jag tycker det är läskigt bara att åka rulltrappa nedåt. Den är oändligt lång och jag har en irrationell rädsla att någon ska knuffa mig i ryggen så jag ramlar framåt/nedåt. Är det fullt på perrongen är jag rädd att någon ska knuffa ned mig på spåret. (Det har ju faktiskt hänt.) Men nu finns det iaf plastskydd fast kanske inte på alla stationer.


Plastskydd finns väl bara vid den nya pendeltågsstationen vid Odenplan säkert också vid Stockholm City som ligger under T-centralen men inte besökt den stationen så har inte sett med egna ögon som jag har gjort med den vid Odenplan så inte tunnelbanan utan pendeltåg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Odenplan_ ... 5gsstation)

Om du oroar dig för olyckor i rulltrappan skulle jag vara mer orolig för att någon trycker på nödstopp för då kan jag lova dig att dom flesta människorna kommer att falla neråt eller om det står fler än en person per steg då kan dom gå av med katastrofala följder vilket händer lite titt som tätt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav dandansson » 2021-06-06 16:09:03

slackern skrev:Om du oroar dig för olyckor i rulltrappan skulle jag vara mer orolig för att någon trycker på nödstopp för då kan jag lova dig att dom flesta människorna kommer att falla neråt eller om det står fler än en person per steg då kan dom gå av med katastrofala följder vilket händer lite titt som tätt.

Vad är då syftet med dessa stoppknappar? Om det är som du säger så blir det väl mer olyckor pga dessa, eller? Nu tänker jag säker helt fel.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav dandansson » 2021-06-06 16:09:35

Karamell skrev:Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy

Var har du hört detta?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav slackern » 2021-06-06 16:14:48

dandansson skrev:
Karamell skrev:Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy

Var har du hört detta?


Hört är inte samma sak som sanning utan hört ska mer tolkas som ryckte i dom allra flesta fall.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav dandansson » 2021-06-06 19:11:33

slackern skrev:
dandansson skrev:
Karamell skrev:Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy

Var har du hört detta?


Hört är inte samma sak som sanning utan hört ska mer tolkas som ryckte i dom allra flesta fall.

Jo jo men sprider detta? Jag har aldrig hört detta
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav Karamell » 2021-06-06 20:12:32

dandansson skrev:
Karamell skrev:Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy

Var har du hört detta?
En annan autist som vet mycket om sånt, men vet inte vad han fått det ifrån.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Stockholm, den mest icke aspergervänliga staden?

Inläggav Mammaspojke » 2021-06-07 13:27:34

Karamell skrev:Jag har hört att i Sverige är 1% autistiska, men i Stockholm 2%. :-)Happy


Möjligtvis att fler utreds i en storstad som Stockholm och att det finns resurser så fler får möjlighet till diagnos-ställning i större utsträckning. Bara spekulationer dock.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in