Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 8:07:28

Hej!
Många personer talar om "aspergare/aspie" och "NT". Kan detta vara dåligt för oss? SJälv gillar jag inte riktigt dessa termer/kategorier då jag inte ser hur dessa faktiskt hjälper mig. JAg vill inte se en diagnos som min identitet.
Vad har vi för nytta utav dessa termer eller kategorier? Handlar det om att vissa personer vill låta en diagnos bli identiteten för att uppleva gemenskap med andra?

En del har sagt att man kan inte riktigt göra sådana enkla kategoriseringar. Vissa säger att "NT" är oärliga och "aspergare" är ärliga (kolla in Attwoods upptäckar-kriterier för asperger). Då sprider man väl fördomar? Bygger inte dessa kategorier på fördomar och generealiseringar o steretyper? HUr kan man då bli hjälpt av dessa? Hur lyckas man med detta?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav mondo beyondo » 2021-06-05 10:08:53

Diagnoser och kategoriseringar är vårt sätt att försöka förstå komplexa saker, och gällande neuropsykiatri, att försöka förstå hjärnan. En diagnos får du bara om du har problem, har svårt med vissa saker, som t.ex. socialt samspel.

Diagnosens syfte är att hjälpa dig och din omgivning att förstå dig bättre och att för att kunna hjälpa dig bättre. Och utan diagnosen hade vi inte kunnat hjälpa varann på just det här forumet, det hade blivit svårare att hitta likasinnade.

Jämför med musik t.ex. det finns de som inte gillar att kategorisera musik, men en kategorisering av musik har både för- och nackdelar. Skulle du vilja vara utan den kategoriseringen... Inte kunna leta bland visor, pop, metal, dansband, electronica, house, trance, rock osv?

Men vad som också är bra att tänka på att diagnoser är bara oss människors påhitt för att underlätta det för oss. En diagnos är bara ett försök till att beskriva och kartlägga vår hjärna. Hur det här får dig att känna dig kan vara både positivt och negativt, men kunskap är alltid bra enligt mig.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 11:43:39

Jo men det finns inte ens "NT" som diagnos. Det är inte ens en formell term eller kategori. Folk inom den enorm kritiserade neurodiversitet-rörelsen använder väl sådana termer?
Jag ser inte riktigt hur vi blir hjälpta av sånt.

"Skulle du vilja vara utan den kategoriseringen?"
Ja och nej. Man kan inte kategorisera på ett enkelt sätt. Det blir oftast problem.
Kategoriseringar blir oftast förenklingar av verkligheten.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Nisse1982 » 2021-06-05 11:58:51

mondo beyondo skrev:Jämför med musik t.ex. det finns de som inte gillar att kategorisera musik, men en kategorisering av musik har både för- och nackdelar. Skulle du vilja vara utan den kategoriseringen... Inte kunna leta bland visor, pop, metal, dansband, electronica, house, trance, rock osv?


Bra liknelse där.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Alien » 2021-06-05 12:11:41

dandansson skrev:Jo men det finns inte ens "NT" som diagnos. Det är inte ens en formell term eller kategori. Folk inom den enorm kritiserade neurodiversitet-rörelsen använder väl sådana termer?
Jag ser inte riktigt hur vi blir hjälpta av sånt.

"Skulle du vilja vara utan den kategoriseringen?"
Ja och nej. Man kan inte kategorisera på ett enkelt sätt. Det blir oftast problem.
Kategoriseringar blir oftast förenklingar av verkligheten.


Vad ska man annars använda då? Icke-aspergare? Icke-autister?

Det behövs en term för att beskriva hur vi skiljer oss från andra och hur vi blir missförstådda.

Ja, alla är vi människor. Men jag vill inte prata om att jag är en människa som har problem med andra människor. Varför har jag problem? Jo, för att jag har AS och de är NT, och jag tillhör en minoritet. Samhället är anpassat efter majoriteten.

Det här är ett Aspergerforum och du skriver dessutom i avd Allt om aspergare. Klart man fokuserar på sin AS och skillnaderna mot NT då.

Vill man skriva om annat, t ex sina intressen så kan man skriva i Intressanta intressen. Då behöver man inte fokusera på sin AS.

Det finns ingen kunskap utan förenklingar och kategoriseringar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Furienna » 2021-06-05 12:18:35

dandansson skrev:Jo men det finns inte ens "NT" som diagnos. Det är inte ens en formell term eller kategori.

Nej, för NT har ju blivit vår inofficiella beteckning på dem som inte har fått en diagnos.
Och det är absolut en jättelik grupp med en stor mångfald.
Men nu har de flesta av dem ändå en sak gemensamt.
De har inte de svårigheter i livet, som vi aspergare brukar ha.
Och då blir väl det lätt att kategorisera in dem i en enda grupp från vår synvinkel.
Men det är som sagt absolut en generalisering.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 12:56:51

Alien skrev:Det här är ett Aspergerforum och du skriver dessutom i avd Allt om aspergare. Klart man fokuserar på sin AS och skillnaderna mot NT då.

Vill man skriva om annat, t ex sina intressen så kan man skriva i Intressanta intressen. Då behöver man inte fokusera på sin AS.

Det finns ingen kunskap utan förenklingar och kategoriseringar.

Jag brukar även fokusera på hur jag är olik andra med AST och hur jag är lik de som är "normala".
Får man ens säga så? Blir neurodiversitet-rörelsen/rörelserna upprörda då?
Jag talade med en "normal" person som också fokuserade på samma detaljer som jag. Vissa personer med AST skulle aldrig känna igen sig i mina intressen och fokuseringar.

Jag har inte ens ett specialintresse. Även i mina intresse finns mina AST-problem och frustration. Mina intreasen för med sig obehag.
Jag spelar piano men det för också med sig frustration. Jag slipper inte undan sånt som ni gör. Det beeor väl på dålig problemlösning. Kan "aspergare" vara bra på sådant? Jag trodde man behövde vara dplig på det.
Furienna skrev:Och då blir väl det lätt att kategorisera i dem i en enda grupp från vår synvinkel.
Men det är som sagt absolut en generalisering.

Det är inte lätt för mig!
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Furienna » 2021-06-05 13:34:32

dandansson skrev:
Alien skrev:Det här är ett Aspergerforum och du skriver dessutom i avd Allt om aspergare. Klart man fokuserar på sin AS och skillnaderna mot NT då.

Vill man skriva om annat, t ex sina intressen så kan man skriva i Intressanta intressen. Då behöver man inte fokusera på sin AS.

Det finns ingen kunskap utan förenklingar och kategoriseringar.

Jag brukar även fokusera på hur jag är olik andra med AST och hur jag är lik de som är "normala".
Får man ens säga så? Blir neurodiversitet-rörelsen/rörelserna upprörda då?
Jag talade med en "normal" person som också fokuserade på samma detaljer som jag. Vissa personer med AST skulle aldrig känna igen sig i mina intressen och fokuseringar.

Jag har inte ens ett specialintresse. Även i mina intresse finns mina AST-problem och frustration. Mina intreasen för med sig obehag.
Jag spelar piano men det för också med sig frustration. Jag slipper inte undan sånt som ni gör. Det beeor väl på dålig problemlösning. Kan "aspergare" vara bra på sådant? Jag trodde man behövde vara dplig på det.
Furienna skrev:Och då blir väl det lätt att kategorisera i dem i en enda grupp från vår synvinkel.
Men det är som sagt absolut en generalisering.

Det är inte lätt för mig!

Jag får en känsla av att du kanske överanalyserar det här.
Du behöver ju inte jämföra dig med andra hela tiden.
Senast redigerad av Furienna 2021-06-05 13:48:56, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav antonius » 2021-06-05 13:38:29

Enligt en hel del av populationen anser man att har någon en psykisk egenhet, har de antagligen framkallat det själva, och bör därför märkas ut, lämpligast med något epitet som innehåller ngt namn på en läkare/forskare, så det ger ett mer legitimt förfarande, så då vid ett ev maktövertagande kan man snabbt eliminera dessa individer. Det är inte med hänsyn om någon för då skulle man slutat med det för längesedan, eftersom det skadar mer än det ger... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav mondo beyondo » 2021-06-05 13:39:39

"Jag talade med en "normal" person som också fokuserade på samma detaljer som jag."

Du ser själv att en term förenklar. Du skrev att du talade med en 'normal' och det har vi alla försökt använda oss av men då blir frågan, vem är normal, finns det normala. Att kalla icke autister för normala stämmer inte, de kan vara jätteonormala. Neurotyp är ett bra ord för den säger exakt det man menar, en person som inte har neuropsykiatrisk diagnos.

Att vara PK var en stor diskussion här på forumet då när jag joinade, det är väl viktigt för oss :)
Senast redigerad av mondo beyondo 2021-06-05 13:42:10, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-05 13:39:58

dandansson skrev:
Jag brukar även fokusera på hur jag är olik andra med AST och hur jag är lik de som är "normala".
Får man ens säga så?

Jag tycker att det är rätt otrevligt om man gör det annat än i ens huvud. Hela diagnosen är "ojämn begåvningsprofil" dvs vi är olika precis som de utan diagnos men mer svajigt. På vissa plan märks inte mina funktionsnedsättningar alls och jag med flera undkom misstanke om diagnos i mååånga år. "lite blyg"...
Det känns för mig jättekonstigt att kategorisera sig så, mycket konstigare än att prata i aspie/aspergare. Jag ser styrkor och svagheter hos personer. Inte jämfört med andra med autism även om jag flyktigt kan tänka att jag har nog bättre ögonkontakt än *person*. Man har inte samma intressen, hobbys eller ens specialintressen som inte är ett krav. Olika som personer...inte pga diagnoser.

Vad är problemet med att vissa vill benämna sig som aspie/aspergare? Nu skulle jag föredra autist men så är jag inte diagnostiserad med asperger heller. Har noll problem om någon vill använda diagnosen i dessa termer, det är en stor del av vilka de är.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav slackern » 2021-06-05 13:55:52

Alien skrev:
dandansson skrev:Jo men det finns inte ens "NT" som diagnos. Det är inte ens en formell term eller kategori. Folk inom den enorm kritiserade neurodiversitet-rörelsen använder väl sådana termer?
Jag ser inte riktigt hur vi blir hjälpta av sånt.

"Skulle du vilja vara utan den kategoriseringen?"
Ja och nej. Man kan inte kategorisera på ett enkelt sätt. Det blir oftast problem.
Kategoriseringar blir oftast förenklingar av verkligheten.


Vad ska man annars använda då? Icke-aspergare? Icke-autister?


Normalpopulationen är en vedertagen term vilket aldrig kan bli fel. :D
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav antonius » 2021-06-05 14:15:34

Människor är olika och ofta komplexa, det är allt som behöver nämnas egentligen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 14:22:00

ShakeItOut skrev:Vad är problemet med att vissa vill benämna sig som aspie/aspergare? Nu skulle jag föredra autist men så är jag inte diagnostiserad med asperger heller. Har noll problem om någon vill använda diagnosen i dessa termer, det är en stor del av vilka de är.

Det finns folk som sitter och talar skit om folk som kallas "NT". De säger ibland att "NT"-personer har en dold agenda som är anti-AST. Det är väl framför allt detta jag inte gillar. Är detta vanligt?
Nu gäller detta inte er antar jag.

Jag påstår att kategorier kan vara problematiska då man hittar folk som inte passar in i kategorierna.
Jag upplever att jag uppfyller kraven på diagnosen. Jag känner oftast inte igen mig i vad personer som Attwood säger om AST.
Är det så vanligt att uppleva att man passar in i det som Attwood säger?
Någon på nätet skrev att han upplevdes som "offensive".
Gillar ni Attwood? Hur hjälper han er?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 14:30:20

antonius skrev:Människor är olika och ofta komplexa, det är allt som behöver nämnas egentligen... :-)063

Bra sagt!
Är jag den enda som inte gillar att kategorisera som folk brukar göra? Jag problematiserar oftast när jag kategoriserar och ser hur man kan kategorisera på olka sätt som folk inte talar om.
Brukar ni också göra detta?
I musik ser jag oftast hur alllt kan relateras till allt och att kategorierna oftast inte är så bra.
Min AS-hjärna så tänker just nu?
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-05 15:34:00

dandansson skrev:Det finns folk som sitter och talar skit om folk som kallas "NT". De säger ibland att "NT"-personer har en dold agenda som är anti-AST. Det är väl framför allt detta jag inte gillar. Är detta vanligt?
Nu gäller detta inte er antar jag.

Jag påstår att kategorier kan vara problematiska då man hittar folk som inte passar in i kategorierna.
Jag upplever att jag uppfyller kraven på diagnosen. Jag känner oftast inte igen mig i vad personer som Attwood säger om AST.
Är det så vanligt att uppleva att man passar in i det som Attwood säger?
Någon på nätet skrev att han upplevdes som "offensive".
Gillar ni Attwood? Hur hjälper han er?


Jag upplever det som att de som gör det är väldigt få. Anti-AST är för mig trollen här och på t.ex Familjeliv som är rent av vidriga... Tråd efter tråd där de kommer på scenarion där de är utsatta av en autist ( eller "tjej15" som genast får 30 PM från äckelgubbar när hon blir medlem här). Sen så tycker jag att personer med AST eller andra funktionsnedsättningar ofta är mer förstående för folks olikheter, verkligen. Även om vissa har svårare att tolka verkligheten så är de mer mottagliga för andras erfarenheter.

Ofta nya medlemmar som kommer hit och vill diskutera Atwood? Som om han vore förstahandsvalet. Nej, jag har ingen åsikt om honom, har säkert snappat upp något från honom men har inte sett videor och sånt. Lätt hänt att tas lite offensive i klipp från föreläsningar, man måste gå på lite för att hålla intresset igång. Sen är han som vem som helst och kan ha problem med mimik, tal eller annat som ger en felaktig bild på vilket humör han är på. Jag behöver inte Atwood om jag nu inte skulle plötsligt vara sugen på att se ett klipp där han pratar om något speciellt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 15:49:05

ShakeItOut skrev:Anti-AST är för mig trollen här och på t.ex Familjeliv som är rent av vidriga... Tråd efter tråd där de kommer på scenarion där de är utsatta av en autist ( eller "tjej15" som genast får 30 PM från äckelgubbar när hon blir medlem här). Sen så tycker jag att personer med AST eller andra funktionsnedsättningar ofta är mer förstående för folks olikheter, verkligen. Även om vissa har svårare att tolka verkligheten så är de mer mottagliga för andras erfarenheter.

Äckelgubbar?
Jag tänkte mer på att folk säger att skolan är anti-AST eller att de har varit i ett förhållande med en "NT".
Det förekommer att dessa ser "NT" som otrevliga.
Det blir då svart- eller vitt-tänk. Så kommer det alltid att vara. Men det kan vara så att känslorna kommer emellan och då vaknar detta tänkande till liv. Det har hänt mig att jag tänkt i svart eller vitt pga känslorna som tar över.
Brukar ni uppleva detta?

Attwood är väl kanske inte den första folk går till men han är väldigt populär. Menar du att han talar på sätt som kan verkar otrevligt pga att folk blir intresserade då? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.
Föreläsningar är jag inte mycket för. Kan dessa sprida för mycket generaliseringar?
Jag talar hellre med professionella som faktiskt möter mig och andra.

Kan det vara så att folk faktiskt talar om "NT" och "aspergare" utan att fokusera på "vi och dem"?
Hur funkar detta? Hur brukar ni lyckats med detta?
Jag har suttit och snackat detaljer med olika typer. Inte enbart aspwrgare
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Marjatta » 2021-06-05 16:26:38

dandansson skrev:Det finns folk som sitter och talar skit om folk som kallas "NT". De säger ibland att "NT"-personer har en dold agenda som är anti-AST. Det är väl framför allt detta jag inte gillar. Är detta vanligt?


Tolkar det som att det inte är själva orden som stör dig, utan hur somliga personer använder dem.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-05 16:30:59

Marjatta skrev:
dandansson skrev:Det finns folk som sitter och talar skit om folk som kallas "NT". De säger ibland att "NT"-personer har en dold agenda som är anti-AST. Det är väl framför allt detta jag inte gillar. Är detta vanligt?


Tolkar det som att det inte är själva orden som stör dig, utan hur somliga personer använder dem.

Jag tror det kan vara så för det mesta
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-05 17:24:37

dandansson skrev:
Äckelgubbar?
Jag tänkte mer på att folk säger att skolan är anti-AST eller att de har varit i ett förhållande med en "NT".
Det förekommer att dessa ser "NT" som otrevliga.
Det blir då svart- eller vitt-tänk. Så kommer det alltid att vara. Men det kan vara så att känslorna kommer emellan och då vaknar detta tänkande till liv. Det har hänt mig att jag tänkt i svart eller vitt pga känslorna som tar över.
Brukar ni uppleva detta?

Attwood är väl kanske inte den första folk går till men han är väldigt populär. Menar du att han talar på sätt som kan verkar otrevligt pga att folk blir intresserade då? Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.
Föreläsningar är jag inte mycket för. Kan dessa sprida för mycket generaliseringar?
Jag talar hellre med professionella som faktiskt möter mig och andra.

Kan det vara så att folk faktiskt talar om "NT" och "aspergare" utan att fokusera på "vi och dem"?
Hur funkar detta? Hur brukar ni lyckats med detta?
Jag har suttit och snackat detaljer med olika typer. Inte enbart aspwrgare


Tror aldrig att jag sett det om personer. Eller ja, det har varit en användare som använde NT i varannan mening men ändå inte på den nivån. Att skolan är anti-AST är inte konstigt att någon tycker, betyder bara att den inte anpassad och vissa anstränger sig för att inte anpassa alls för elever med problematik. Jag tänker inte svartvitt. Visst har jag redan bestämt mig om vissa åsikter och hur jag ser på dessa men det är vanligt för människor. "Pro-lifers" ger jag inte av min tid direkt.

Precis. Det är inte VI och DOM även fast man använder dessa termer. Ibland är det såklart men meningen är samexistens. Förstår inte riktigt vad du menar med rätt mycket men... detaljer pratar man väl med vem som helst.

Nej, pratar kanske högt och lite på, artikulerande. Du får fråga de som skriver så.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-05 17:25:50

Ja skulle det inte vara äckelgubbar om 30-40 gubbar skrev till en nyregistrerad 15årig tjej direkt?

Var bara ett troll dock.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav Vildsvin » 2021-06-05 22:51:39

ShakeItOut skrev:Jag upplever det som att de som gör det är väldigt få. Anti-AST är för mig trollen här och på t.ex Familjeliv som är rent av vidriga... Tråd efter tråd där de kommer på scenarion där de är utsatta av en autist ( eller "tjej15" som genast får 30 PM från äckelgubbar när hon blir medlem här).
Det är ett sjukligt beteende att lägga ner så mycket tid på detta. För mig är den typen av trollande så långt borta från det normala att jag inte kan bli upprörd.

Jag antar att det rör sig om en ung person som trollar som revolt mot föräldrar som förnekat alla problem och tror att NPF är en superkraft.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-06 0:42:29

Vildsvin skrev: Det är ett sjukligt beteende att lägga ner så mycket tid på detta. För mig är den typen av trollande så långt borta från det normala att jag inte kan bli upprörd.

Jag antar att det rör sig om en ung person som trollar som revolt mot föräldrar som förnekat alla problem och tror att NPF är en superkraft.


Ja varesig det är en riktig identitet bakom egentligen eller bara en NT (hehe) som gillar att trolla är det jävligt sjukt. Att lägga ner timtals på att leta fram konstiga påståenden från diverse studier, registrera x antal konton, komma på scenarion där en "autist påverkar någon negativt". Skriv en bok. Gå ut på en promenad. Håll käften. Eller liknande förslag.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad är syftet med termer som "aspergare" och "NT"

Inläggav dandansson » 2021-06-06 10:06:53

ShakeItOut skrev:Att skolan är anti-AST är inte konstigt att någon tycker, betyder bara att den inte anpassad och vissa anstränger sig för att inte anpassa alls för elever med problematik. Jag tänker inte svartvitt. Visst har jag redan bestämt mig om vissa åsikter och hur jag ser på dessa men det är vanligt för människor. "Pro-lifers" ger jag inte av min tid direkt.

Jag gillar inte heller mycket av "pro-life". Jag gillar ju inte "pro-choice" heller.
Mycket av detta har jag svårt för då man har svårt att möta varandra. De verkar mest bråka med varandra.
Man måste mötas.

Skolan är ju fasiken anti-"NT" också.
dandansson
 
Inlägg: 232
Anslöt: 2021-05-27
Ort: drygby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in