Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Zima33 » 2021-05-07 20:09:26

Liljan skrev:
Zima33 skrev:Har sett att det finns flera melatonin utan förmån i FASS men det står inget pris, bara ”fri prissättning”. Hur ska man veta vilket man ska be om recept på om man inte vet vilken som är billigast …?

Apoteket kommer fråga dig om du vill byta ut mot den billigare sorten så du behöver inte ha koll på det själv.

Det tror jag inte att de gör eftersom de står som ”ej utbytbar”.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav slackern » 2021-05-07 20:43:06

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Har nu köpt melatonin från Nederländerna. Hoppas de funkar, isåfall har jag sparat in ca 7000 kr på ett år jämfört med melatonin på recept från apoteket … :D


Ohh dela gärna med dig utav en länk om du känner för det, skulle uppskattas.


https://www.vitamarket.net/en

Fick det med FedEx/TNT-bud efter tre dagar.


WOW tusentack för länken det uppskattar jag. :)
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Zima33 » 2021-06-03 17:23:37

Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Zima33 » 2021-06-03 19:04:19

Zima33 skrev:Nu reagerar läkare och media.

https://svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ch ... as-marknad


Fick pm om att länken inte fungerar så har mailat svtnyheter om det. (Den fungerade när jag postade den).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Liljan » 2021-06-03 20:21:35

Zima33 skrev:
Liljan skrev:
Zima33 skrev:Har sett att det finns flera melatonin utan förmån i FASS men det står inget pris, bara ”fri prissättning”. Hur ska man veta vilket man ska be om recept på om man inte vet vilken som är billigast …?

Apoteket kommer fråga dig om du vill byta ut mot den billigare sorten så du behöver inte ha koll på det själv.

Det tror jag inte att de gör eftersom de står som ”ej utbytbar”.

Prata med din läkare så får hon/han ta bort den formuleringen.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-03 22:38:58

Nej, det går inte att komma undan att betala den dyra summan vad läkaren än skriver. Min källa är en som jobbar på apotek tyvärr. Det finns väl en flytande som kan gå men då behöver man recept på den och ska tydligen inte vara god direkt eller räcka länge.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Zima33 » 2021-06-04 7:56:31

Liljan skrev:
Zima33 skrev:
Liljan skrev:Apoteket kommer fråga dig om du vill byta ut mot den billigare sorten så du behöver inte ha koll på det själv.

Det tror jag inte att de gör eftersom de står som ”ej utbytbar”.

Prata med din läkare så får hon/han ta bort den formuleringen.

Det är i FASS det står ej utbytbar så det går inte att ändra.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Liljan » 2021-06-04 8:16:35

ShakeItOut skrev:Nej, det går inte att komma undan att betala den dyra summan vad läkaren än skriver. Min källa är en som jobbar på apotek tyvärr. Det finns väl en flytande som kan gå men då behöver man recept på den och ska tydligen inte vara god direkt eller räcka länge.

Den kommer självklart inte gå på högkostnadsskyddet vad man än gör och det finns bara de prisklasser som finns. Men finns det flera olika sorters medicin med exakt samma innehåll och styrka så brukar man kunna byta ut dem så är det med alla andra mediciner. Jag har alltid flera val på de medicinerna jag tar. Det förutsätter att det finns olika sorter och så kanske det inte är nu.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav ShakeItOut » 2021-06-04 23:27:24

Liljan skrev:
ShakeItOut skrev:Nej, det går inte att komma undan att betala den dyra summan vad läkaren än skriver. Min källa är en som jobbar på apotek tyvärr. Det finns väl en flytande som kan gå men då behöver man recept på den och ska tydligen inte vara god direkt eller räcka länge.

Den kommer självklart inte gå på högkostnadsskyddet vad man än gör och det finns bara de prisklasser som finns. Men finns det flera olika sorters medicin med exakt samma innehåll och styrka så brukar man kunna byta ut dem så är det med alla andra mediciner. Jag har alltid flera val på de medicinerna jag tar. Det förutsätter att det finns olika sorter och så kanske det inte är nu.

Då är det lika bra att ta den nya som heter exakt samma sak? Om det ändå inte går på högkostnadsskyddet. Jag har aldrig fått upp ett enda alternativ på Melatonin som jag får/fått på andra mediciner. Har väl aldrig funnits något att byta med som är likvärdigt med styrka, antal och tabletter.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav slackern » 2021-06-05 0:00:12

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Har nu köpt melatonin från Nederländerna. Hoppas de funkar, isåfall har jag sparat in ca 7000 kr på ett år jämfört med melatonin på recept från apoteket … :D


Ohh dela gärna med dig utav en länk om du känner för det, skulle uppskattas.


https://www.vitamarket.net/en

Fick det med FedEx/TNT-bud efter tre dagar.


Tack beställde för ett par veckor sedan, fick också ungefär samma snabba leverans beställde på torsdagen och fick det följande måndag, betalade drygt 550 kr för 300 tabletter.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav Zima33 » 2021-06-06 10:54:05

slackern skrev:
Zima33 skrev:
slackern skrev:
Ohh dela gärna med dig utav en länk om du känner för det, skulle uppskattas.


https://www.vitamarket.net/en

Fick det med FedEx/TNT-bud efter tre dagar.


Tack beställde för ett par veckor sedan, fick också ungefär samma snabba leverans beställde på torsdagen och fick det följande måndag, betalade drygt 550 kr för 300 tabletter.

Köpte du Vita Mass? Tror det bara är de som innehåller 300 st. Jag köpte Vita Mass 5mg time release och Natrol 3 mg. De funkar men jag tycker jag vaknar på nätterna av konstiga drömmar. Sover oroligare liksom. :-)063

Hittade en till sida men där tror jag att man åker på att betala tull och moms på de som inte säljs från EU.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... n&_sacat=0
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin subventioneras inte längre för vuxna!

Inläggav slackern » 2021-06-06 15:56:17

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:
https://www.vitamarket.net/en

Fick det med FedEx/TNT-bud efter tre dagar.


Tack beställde för ett par veckor sedan, fick också ungefär samma snabba leverans beställde på torsdagen och fick det följande måndag, betalade drygt 550 kr för 300 tabletter.

Köpte du Vita Mass? Tror det bara är de som innehåller 300 st. Jag köpte Vita Mass 5mg time release och Natrol 3 mg. De funkar men jag tycker jag vaknar på nätterna av konstiga drömmar. Sover oroligare liksom. :-)063

Hittade en till sida men där tror jag att man åker på att betala tull och moms på de som inte säljs från EU.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... n&_sacat=0


Exakt dom var det Vita Mass jag köpte, tycker att dom fungerar bra.

Sidan på Ebay du länkade till verkar skicka från Polen så då slipper du ju tull å grejer. :) Eller jag ser också att dom skickar från USA så om du hittar något märke som skickas från Polen så slipper du tullavgiften.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in